Tarviiko vauvan soseiden tekoon sauvasekoitinta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maatushka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Maatushka

Jäsen
04.05.2011
387
0
16
Vauva (3 kk) vielä toistaiseksi pelkällä rintamaidolla, mutta olen alkanut jo miettiä, että voisin ainakin aluksi koittaa tehdä soseet itse. Meillä ei ole sauvasekoitinta, joten onnistuuko soseiden teko jotenkin ilman sitä vai lähdenkö kauppaan jo ostamaan sellaisen valmiiksi?

Et tarvitse sauvasekoitinta. Pieni siivilä toimii. Juurekset tms siivilään ja painelet lusiklla läpi. Ei edes liisteröidy peruna kuten helposti sauvasekoittimella.

Kyllä se aika paljon helpottaa asiaa.
Voi toki survoa muutenkin, mutta vauvat eivät yleensä pidä klömpeistä.

Heti et sitä tarvitse, koska pieni ei syö kuin teelusikallisen alkuun. Ostat sitten, kun siltä tuntuu.

[QUOTE="äiti";23794319]Et tarvitse sauvasekoitinta. Pieni siivilä toimii. Juurekset tms siivilään ja painelet lusiklla läpi. Ei edes liisteröidy peruna kuten helposti sauvasekoittimella.[/QUOTE]

Jos tekee pakkaseen tai monen päivän satseja tai esim. maissia tai lihaa soseuttaa, niin on tuo aika ehdoton vehje.

No lihan kanssa pitäis melkein jonkinlainen masiina olla, ite hyödynsin anopin lahjoittamaa sähköistä sipulinsilppuria tässä.. :D Mutta kasvikset oon itekkin painellu vaan siivilän lävitse.

Kiitos muillekin vastauksista! Ja ilmeisesti lihojen kanssa tuo sauvasekoitin tarvitsisi olla. Pitääkin alkaa vahtia kauppojen tarjouksia sillä silmällä, jos sattuisi joskus sellainen vempain olemaan tarjouksessa!

kasvis- ja hedelmäsoseet tulee ihan hyvin siivilän läpi survoen,mutta lihan kanssa olis hyvä olla se sauvasekotin...hankkisin sen sitten kun lihaa alkaisin tarjota,ei ne paljoa maksa.

Sauvasekoitin on meillä vieläkin(!) käytössä, vaikka lapsi jo reilun vuoden. En enää kasvis/kalaruokia soseuta sillä (vähän muussaan haarukalla) mutta isot lihanpalat menee nopeasti muutamalla surauksella pienemmäksi.

Joten kyllä, suosittelisin ostamaan. Helpottaa elämää kyllä kummasti.

ei kannata tehdä soseita ollenkaan. Kantsii eka kokeilla syökö vauva paloina ja sit vasta kokeilla sosetta jos ne ei mee. Vältyt tulevilta ongelmilta jos lapsi syö sormiruokaa.

Meillä aloitettiin höyrytetyllä kukkakaalilla, puolivuotiaana.

Ja jottei se sauvasekoitin ala tuntua hyödyttömältä kun tulee käytettyä niin vähän aikaa, murskaa sillä esim. jäisiä marjoja ja hedelmiä kesäisiin smoothie-juomiin niin tulee omakohtaistakin hyötyä :)

[QUOTE="sondersson";23794361]ei kannata tehdä soseita ollenkaan. Kantsii eka kokeilla syökö vauva paloina ja sit vasta kokeilla sosetta jos ne ei mee. Vältyt tulevilta ongelmilta jos lapsi syö sormiruokaa.

Meillä aloitettiin höyrytetyllä kukkakaalilla, puolivuotiaana.[/QUOTE]

Meinaatko että alkaisin heti tarjoamaan sormiruokaa ja jättäisin sosevaiheen välistä? Miten tällainen toimii? En ole koskaan kuullut, että näin voisi tehdä...

Mä oon banaanit, ketitetyn perunan ja porkkanan ja sellaset muussannu ihan haarukalla. Omenan saa kätevästi raavittua teelusikalla soseeks. Eli en oo ikinä tehosekotinta vauvansoseisiin tarvinnut.

Meinaatko että alkaisin heti tarjoamaan sormiruokaa ja jättäisin sosevaiheen välistä? Miten tällainen toimii? En ole koskaan kuullut, että näin voisi tehdä...

joo meillä on tehty näin kuopuksen kanssa, joka on nyt reilu kaksvee. Häntä ei oo ikinä tarvinnu syöttää eikä oo ollu ongelmia nielemisessä yms. Höyrytät vaan kasviksia pehmeeks, jäähdytät ja annat vauvalle nenän eteen. Siitä sitten saa ite vetää menemään sen verran kun maistuu.

No mä alotin ihan tavallisesti soseilla ja otin normaalisti puurotkin mukaan, sormiruokailu tuli kuvaan vasta myöhemmin kun lapsi alko ymmärtää sen päälle jotain eli 6-7kk iässä, mut sit onkin aika paljon ruokailua hoidettu omin sormin, ihan mukavaa vaihtelua.. :)

Meilläkään ei ole velliä ollut ikinä, en ymmärrä vellin tarkoitusta ollenkaan. Täälläpäin gluteeniviljoja suositellaan vasta 8kk eteenpäin, eikä mun mielestä niitä oikeastaan tartte vielä ton ikänenkään (eikä kyllä aikuinenkaan). Meillä on vauva syönyt muutaman näkkärin ja kerran palan patonkia. Muuten ei syö viljoja, on kohta 10kk.

Yhteistyössä