Tarviin apua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pesky Pixie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pesky Pixie

Aktiivinen jäsen
11.09.2008
26 526
2
36
Ok. Mulla ei ole siis toista vanhempaa, joiden kanssa keskustella asioista. Tai siis... on mulla :whistle: mutta mun lapsilla ei siis ole kuin minut, ja mä joudun yksin päättämään ja miettimään kaiken. Ja se turhauttaa. Ok nyt mulla on tämä ongelma:

Lapset on siis 4 ja 5v. Eivät ole koskaan pelanneet tietokonepelejä, mutta nyt ne on saanut parina päivänä kokeilla jotain Muumit-pelejä, ja ostin kotiinkin yhden. Pelasivat siis kylässä tällä viikolla ekaa kertaa. :D Nyt mä pohdin seuraavaa:

a. Kuinka usein voi/kannattaa pelata? Kuinka paljon muilla saa lapset pelata? Siis kertojaper viikko/tuntia per päivä?

b. Vaurioituuko ne nyt jotenkin pysyvästi? :whistle: Mä olen siis mahdollisimman pitkään lykännyt pelaamista koska uskon, että liiallinen pelaaminen voi aiheuttaa mm. levottomuutta ja mielikuvitusleikkien vähenemistä. Siis vaurioituuko ne? :rolleyes: Loppuuko ihanat mielikuvitusleikit?

c. Millaisia pelejä kannattaa antaa pelata? Onko jotain hyviä, kehittäviä pelejä, joissa on oikeasti joku järki? :D Tosta muumipelistä ne tykkää kyllä kamalasti, ja ainakin osa niistä peleistä on opettavaisiakin, opetellaan kellotaulua tms.

öö.. joo, tässä tää. :D Joo, olen hysteerinen. :D Itse en kamalasti oo mitään pelejä pelaillut enkä myöskään silleen.. ymmärrä niistä mitään. :p Mä kuitenkin haluaisin, että lapsille on tärkeää/tärkeämpää esim. ulkona liikkuminen ja yhteiset sisarusten väliset leikit. Ettei ne nyt kokoajan halua pelata sit vaan.

Mukava että joku vanhempi on oikeasti huolissaan pelaamisen vaikutuksista lapsiin, sekun tuntuu olevan lähes sääntö että pelejä pitää olla paljon jne...

Minusta muumit yms. lastenpelit on ihan ok ja onhan niissä mukamas niitä kehittäviäkin asioita, vaikka kokonaisuudessaan nykymeininki verrattuna vanhanajan ulkoleikkeihin onkin mennyt paljon huonompaan suuntaan. Turha kiirehtiä, koska ne eivät osaa niitä vielä pahemmin pyytää! Tulee nimittäin aika, kun he mankuavat sitä sun tätä kun kaikilla muillakin on jne..

Pelaamisen ajasta vähän vaikea sanoa, alussa voi mennä vähän pitempään, opetteluun. Mutta vähän tilanteen mukaan, ulkoilua unohtamatta, ehkä tunti-pari päivässä? Tai joku päivä saa pelata ja toisena ei.

Tuota - asia ei ole meillä ajankohtainen..mutta...voisko ajatella sillälailla, että se pelaamisaika olis ikään kuin suhteutettu karkkipäivän yhteyteen? Että samana päivänä "herkkua" tarjolla? Ja joku puolisen tuntia kerrallaan?...??

Niin.. me sovittiin nyt alustavasti, että kolmena päivänä viikossa saa pelata, yhtenä päivänä viikolla ja kahtena viikonloppuna... Ja ajattelin, että se olis kahdelle lapselle yhteensä tunnin se aika? Jotenkin mulla on sellainen ajatus, että se aika pitää jotenkin "korvata" mikä kuluu pelaamiseen, tyyliin kuluttaa ihan vastaava aika sitten ulkoiluun tai lukemiseen tms. :p Ajatteleekohan kuka tahansa tätä näin hankalasti? :D

Vastaamatta tarkemmin kysymyksiisi heitän vastakysymyksen;

Pyytävätkö lapsesi saada pelata? Mun 6v on pelannut elämänsä aikana vain pari kertaa muutamaa ilmaista nettipeliä taikka DVD:n tarinoihin sisältyviä paria pientä peliä.

Koska meillä ei ole kavereita joilla pelataan, ei hän ole niitä edes osannut vinkua. Enkä minä ole edes halunnut "sponssata" sellaista.

Kuinka kauan ja kuinka usein minä antaisin. Tuossa 6v ikäisenä vain satunnaisesti ja hetken kerrallaan. Mä olen sitä mieltä että noihin ehtii myöhemminkin.

Muttta jätä hysteria kunhat et joka päivä anna pelata.

[QUOTE="Vilukissa";24383895]Tuota - asia ei ole meillä ajankohtainen..mutta...voisko ajatella sillälailla, että se pelaamisaika olis ikään kuin suhteutettu karkkipäivän yhteyteen? Että samana päivänä "herkkua" tarjolla? Ja joku puolisen tuntia kerrallaan?...??[/QUOTE]

No niin.. :rolleyes: Meillä kun ei ollenkaan ole karkkipäivää, lapset ei saa edes kerran viikossa karkkia. :D Oonko mä kauhee tyranni? :laugh: Mut joo.. hyvä idea kyllä, tuo puoli tuntia vois olla hyvä määrä, toisaalta se menee kyllä nopeasti mutta toisaalta tunti on paljon...

[QUOTE="vieras";24383919]Vastaamatta tarkemmin kysymyksiisi heitän vastakysymyksen;

Pyytävätkö lapsesi saada pelata? Mun 6v on pelannut elämänsä aikana vain pari kertaa muutamaa ilmaista nettipeliä taikka DVD:n tarinoihin sisältyviä paria pientä peliä.

Koska meillä ei ole kavereita joilla pelataan, ei hän ole niitä edes osannut vinkua. Enkä minä ole edes halunnut "sponssata" sellaista.

Kuinka kauan ja kuinka usein minä antaisin. Tuossa 6v ikäisenä vain satunnaisesti ja hetken kerrallaan. Mä olen sitä mieltä että noihin ehtii myöhemminkin.

Muttta jätä hysteria kunhat et joka päivä anna pelata.[/QUOTE]

No kyllähän ne nyt pyytää kun ne innostui tietenkin ajatuksesta että saa pelata kun se on ihan uusi juttu... :(

Meillä ainakin haettiin sitä sopivaa pelaamistiheyttä pari vuotta. Aika nopeasti kuitenkin selvisi, ettei missään nimessä joka päivä ole hyvä pelata. Nyt toteutetaan 3xviikossa pelirytmiä...ja se on hiukka lipsunut tässä kesän aikana kun lapset ovat muutenkin alkaneet tehdä koneella kaikkea muuta kuin pelata..eli on sähkistä ja tiedonhakua ja kirjottamista yms.
Silloin kun pelasivat juuri 4-6v. pelit olivat juurikin jotain Rasmus-nalleja ja sen sellaista iisiä. Räiskintää en ole antanut koskaan pelata.

Meillä on ollut vain yksi pelipäivä viikossa alle kouluikäisille. Pelipäivänä saavat pelata 1-2 tuntia ja hyvin se on riittänyt. Kouluiässä on ollut sitten lupa pelata yhtenä iltana viikolla max. 1 tunti ja lauantaina max. 2 tuntia. Hyvin ovat tottuneet noihin ja meidän lapsille ( 4 lasta ) ajat ovat toistaiseksi riittäneet.

No niin.. :rolleyes: Meillä kun ei ollenkaan ole karkkipäivää, lapset ei saa edes kerran viikossa karkkia. :D Oonko mä kauhee tyranni? :laugh: Mut joo.. hyvä idea kyllä, tuo puoli tuntia vois olla hyvä määrä, toisaalta se menee kyllä nopeasti mutta toisaalta tunti on paljon...

Sää mikään tyranni ole alkuunkaan :)! Fiksu - hyvin olet pystynyt tuon karkkipäivän välttämään, nostan hattua!

Mä en tiedä noista tietokonepelihommista yhtään, ihan mutu-fiiliksellä menen, koska meillä ei ole lapset erehtyneet sitä kaipaamaan (vanhin on jopa 7-vee ;) ) ja musta on hyvä niin. Mä luulen, että ko.asiassa me ollaan sitten niitä styrankeja, sitten kun se kitinä alkaa....:D

[QUOTE="Vilukissa";24383964]Sää mikään tyranni ole alkuunkaan :)! Fiksu - hyvin olet pystynyt tuon karkkipäivän välttämään, nostan hattua!

Mä en tiedä noista tietokonepelihommista yhtään, ihan mutu-fiiliksellä menen, koska meillä ei ole lapset erehtyneet sitä kaipaamaan (vanhin on jopa 7-vee ;) ) ja musta on hyvä niin. Mä luulen, että ko.asiassa me ollaan sitten niitä styrankeja, sitten kun se kitinä alkaa....:D[/QUOTE]

No joo, meidän lapset ei taas ymmärrä kinuta karkkipäivää.. :p eikä ne juuri koskaan tule mun kanssa kauppaan, niin ei tuu ostettua karkkia kun ei ne koskaan ymmärrä pyytää :D. Toi on kyllä hyvä jos osaa välttää pitkään pelit.. jotenkin uskon, että se on hyödyllistä, että pelaamista vältetään. Toisaalta nyt itsestä tuntuu kurjalta kieltääkin, kun lapset on niin vilpittömän innoissaan pelaamisesta. :D Jos tekis niin, että niinä päivinä kun pelataan, ei saa katsoa telkkaria. :)

Musta tietokoneista ja peleistä on myös hyötyä. Mutta olen sitä mieltä, että ihan kaikki asiat on huonoja, jos tekee vain ja pelkästään sitä yhtä asiaa. Ja jos liikaa taas rajoittaa ja kieltää, alkaa se asia vain enemmän kiinnostamaan ja haluttamaan. Omani kanssa ei tarvinnut tehdä rajoituksia, sanoin vain, että muutakin tarvii tehdä. Alussa pelasi aika paljon, silloin sanoin, että täytyy vähentää tai joudun laittamaan rajoituksia. Vähensi sitten itse, saattoi mennä viikkojakin, ettei pelannut, joskus pelasi joka päivä. Mutta koko ajan oli myös ulkoilua, niitä ihania mielikuvitusleikkejä jne. Eli en oikein osaa vastata kysymyksees, muuta ku että mun mielestä sellanen tarkka aikarajaus on aika keinotekoinen.

Meillä tietokonepelit tulivat ajankohtaisiksi oikeastaan vasta sitten, kun esikoinen oli koulussa.
Sitä ennen en millään lailla niitä lapsilleni markkinoinut... ei silti että silloinkaan olisin.

Esikoinen on lapsistani se, jota vähiten kiinnostaa pelailu. Tiedä sitten onko kyse luonteesta vai siitä, että ei ole ihan varhaislapsuudestaan istunut nenä kiinni koneessa.
Kaksi nuorempaa ovat sitten aikaisemmin aloittaneet pelurin uransa.

Meillä ei saa pelata joka päivä, mitään tiettyjä pelipäiviä ei ole sovittu kuitenkaan. Minusta tuo tunnin mittainen peliaika lapsille yhteensä kuulostaa ihan hyvältä. Minä suhteutan peliajan siihen, kuinka paljon lapset ovat katsoneet televisiota.. aina jommankumman tekeminen on pois toisesta ajasta. Joskus oikein sateisina päivinä / lapset ovat sairaina en pidä niin kiinni minkäänlaisista aikarajoista.. mutta noin normaalipäivinä pitää pelaamisen välillä vaikka ulkoilla, lukea tai leikkiä. Pitkiä yhtäjakosisia istuntoja en katso hyvällä... vaikka itse niitä öisin harrastankin.

Lapsi ei mene pilalle pelaamisesta, mutta sen olen nuorimmastani huomannut, että jos pelin lopetttaminen aiheuttaa kiukuttelua ja kinaa on syytä vähäksi aikaa pistää tiukemmat aikarajat pelille. Toisia se pelaaminen "koukuttaa " helpommin.

Yhteistyössä