Tässä kaikille tiedoksi toimeentulotuen määrä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kannattaako kadehtia?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos oma tilanteesi olisi nyt sellainen, että joudut toimeentulotuelle yllättävän eron ja työpaikanmenetyksen myötä, ja saisit osoituksen, että lähdepä opiskelemaan suurtalouskokiksi (tms inhoamasi ala), niin lähtisitkö ilomielin kolmeksi vuodeksi opiskelemaan inhoamaasi alaa, kun olet sitä mieltä, että toimeentulotukea ei tulisi saada jos on mahdollisuus päästä opiskelemaan.

koko sen kolmen vuoden ajan voi silti hakea aktiivisesti töitä ja myös muita koulutuspaikkoja. :attn: kukaan ei pakota jäämään jonnekin josta ei pidä.

mutta kenellekään ei pitäisi maksaa toimeentulotukea jos asenteena on "kun en mä oikeen halua mennä siwan kassalle eikä mua kiinnosta oikeen opiskella kokiksi enkä mä oikeestaan halua tarjoilijaksikaan ja tarvitsen aikaa löytääkseni itseni enkä mene mäkkäriin töihin kun en mä oikeestaan tykkää niistä työajoista"

Meidän perhe saa enemmän sossusta ja kelasta rahaa kuin mitä saisi jos mies olisi töissä ja minä opiskelisin.Nyt mies on kotona ja minä opiskelen. Rahaa saadaan ihan mukavasti. On varaa ostella lapsille vaatteita ja viedä huvipuistoihin, käydä syömässä ulkona..

[QUOTE="hmmm";23576166]Eikös tuon perusosan lisäksi saa esimerkiksi vielä työttömyyskorvausta? Jos on työtön.[/QUOTE]

Mistä näitä tietämättömiä sikiää. Toimeentulotuki on VIIMESIJAINEN TUKI, JOTA MAKSETAAN MUIDEN TULOJEN JÄLKEEN, JOS JÄÄ VAJAUSTA. EI NIIDEN PÄÄLLE.

MENIKÖ JAKELUUN?

mulla oli pari vuotta sitten kevään ajan tilanne, että opiskelin päivät työmarkkinatuella, tein osa- aikatyötä kaupan kassalla ja olin yhden lapsen yh. sain toimeentulotukea koska tuloni olivat kaikesta huolimatta liian vähäiset. Kiva oli täytellä lippuja kelaan työmarkkinatukea varten kun oli ensin saanut palkan ja sen lisäksi käydä sossussa. Ei kaikki sossun asiakkaat makaa vain kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja asiakas myös;23576480:
mulla oli pari vuotta sitten kevään ajan tilanne, että opiskelin päivät työmarkkinatuella, tein osa- aikatyötä kaupan kassalla ja olin yhden lapsen yh. sain toimeentulotukea koska tuloni olivat kaikesta huolimatta liian vähäiset. Kiva oli täytellä lippuja kelaan työmarkkinatukea varten kun oli ensin saanut palkan ja sen lisäksi käydä sossussa. Ei kaikki sossun asiakkaat makaa vain kotona.

Ei niin. Mutta se on liian vaikea palstalaisten ymmärtää.

Yksittäinen tuki ei kerro kaikkea. Jos otetaan keskivertopari, jolla 2 lasta. Yhteistukia tipahtaa n. 2000€/kk.
Laskepa silti aloitusviestissä olevasta tukisummasta kuinka paljon perheelle jää elämiseen asumiskulujen jälkeen ja avaa vasta sitten sanainen arkkusi. Siellä lukee avo/avioparin toimeentulotukia ja eri ikäisten lasten. Tuossa summassa ovat mukana lapsilisät ja muut mahdolliset tuet.

Alkuperäinen kirjoittaja kateellisia kpäitä;23577179:
Laskepa silti aloitusviestissä olevasta tukisummasta kuinka paljon perheelle jää elämiseen asumiskulujen jälkeen ja avaa vasta sitten sanainen arkkusi. Siellä lukee avo/avioparin toimeentulotukia ja eri ikäisten lasten. Tuossa summassa ovat mukana lapsilisät ja muut mahdolliset tuet.

Onpa sinulla hyvä nikki, hienosti osaat kuvata itseäsi! :) Hyvähän tuo toimeentulotuen määrä on. Samalla rahalla me työssäkäyvätkin eletään ja hyvin eletäänkin.

Alkuperäinen kirjoittaja "hmmm"
"Eikös tuon perusosan lisäksi saa esimerkiksi vielä työttömyyskorvausta? Jos on työtön."

Mistä näitä tietämättömiä sikiää. Toimeentulotuki on VIIMESIJAINEN TUKI, JOTA MAKSETAAN MUIDEN TULOJEN JÄLKEEN, JOS JÄÄ VAJAUSTA. EI NIIDEN PÄÄLLE.

MENIKÖ JAKELUUN?
Ihmetyttää itseäkin tuo tietämättömyys, että tukia saa tukien päälle.
Totuus on että työmarkkinatuki ym. työttömyysturva, asumistuki, lapsilisät jne. eivät yksinäisellä henkilöllä, parilla tai perheellä riitä edes toimeentulominimiin, ja siksi toimeentulotuki on keksitty. Kun edellä mainitut tulot lasketaan ensin yhteen ja päälle annetaan toimeentulotukea sen verran mitä jää vajaaksi toimeentulominimiksi määrätystä summasta (ja aina jää perusetuuksilla eläjällä vajaaksi). Toimeentulotuen saaja saa sen hieman yli 400 euroa käteen, ja lisäksi maksetaan kohtuulliset asumiskulut (siis vuokra, vesimaksu ja sähkölasku kuitteja vastaan). Avio/avoparilla kummallakin tuo summa on sitten hieman pienempi kuin yksin asuvalla. Lapsille lasketaan oma tukisumma.
Jotain pieniä erikoishankintoja voidaan maksaa harkinnan mukaan.

Kyllä on surkeat ansiotulot jos on samaa suuruusluokkaa kuin toimeentulotuki.
Millaisella palkalla te oikein teette ja mitä töitä?

Katsos kun me työssäkäyvät maksamme myös päivähoitomaksun, asumiskulut, sähkön, veden jne mitkä maksetaan sossun asiakkaille valmiiksi. Toisen tuntipalkka 12 euroa, toisen 9 euroa. Toinen osa-aikainen, perheen nettotulot 2000-2200 euroa.

[QUOTE="vieras";23577343]Katsos kun me työssäkäyvät maksamme myös päivähoitomaksun, asumiskulut, sähkön, veden jne mitkä maksetaan sossun asiakkaille valmiiksi. Toisen tuntipalkka 12 euroa, toisen 9 euroa. Toinen osa-aikainen, perheen nettotulot 2000-2200 euroa.[/QUOTE]

Teidän kannattaa laskea tuosta aloituksesta, olisitteko oikeutettuja toimeentulotukeen. Sitäkin kannattaa miettiä, onko järkeä käydä töissä noilla tuloilla.

[QUOTE="aloittaja";23577416]Teidän kannattaa laskea tuosta aloituksesta, olisitteko oikeutettuja toimeentulotukeen. Sitäkin kannattaa miettiä, onko järkeä käydä töissä noilla tuloilla.[/QUOTE]

Ei olla oikeutettuja ihan senkään takia että meillä on ( tietenkin) säästöjä ja koko ajan säästetään lisää. Totta kai on järkeä käydä töissä! :O

[QUOTE="vieras";23577205]Onpa sinulla hyvä nikki, hienosti osaat kuvata itseäsi! :) Hyvähän tuo toimeentulotuen määrä on. Samalla rahalla me työssäkäyvätkin eletään ja hyvin eletäänkin.[/QUOTE]
Siis nelihenkinen perhe jolla 2 lasta ja tulonne töissä käyden 2000€/kk? Taitaa olla ammattina bullshitin jauhaminen.

"Katsos kun me työssäkäyvät maksamme myös päivähoitomaksun, asumiskulut, sähkön, veden jne mitkä maksetaan sossun asiakkaille valmiiksi. Toisen tuntipalkka 12 euroa, toisen 9 euroa. Toinen osa-aikainen, perheen nettotulot 2000-2200 euroa."

Itsellä on aivan sama tilanne eli tienaan noin 12 euroa/tunti ja vaimoke 8 euroa/tunti 4,5 tunnin osa-aikaisena, 2 lasta ja mulle jää korotetun verokortin kanssa käteen 1500 kuussa nettona ja vaimokkeelle 800 eur + noin 200 soviteltua päivärahaa kun tulot ovat noin pienet.
eli nettotulot kuussa 1500+1000+200(lapsilisät) = 2700 euroa/kk + lomarahat ja veronpalautukset joita työtön tai toimeentulotukiasiakas ei saa.

Eli puhut täyttä tuupaa 2000-2200 käteen jäännistä tuolla tulotasolla. Toimeentulotuella olevalle 4 hengen perheelle toimeetulotuki+asumiskulut ovat kaikkiaan noin 1500-1700 euroa. Eli melkoinen ero jää työssä käyvän hyväksi. Eikä toimeentulotukiasiakas saa tosiaan mitään kesälomarahoja tai lomaltapaluurahoja, eikä veronpalautuksia, sillä veronpalautus katsotaan tuloksi joka huomioidaan tuessa.

Itse maksamme noista 2700 euron kk-tuloista hyvin 800 euroa vuokraa, yli 50 e/kk sähkömaksua, 300 eur/kk auton lyhennystä, 600 e/vuosi auton vakuutusmaksuja, työmatkabensat noin 100 e/kk, 40 e/kk laajakaistamaksun, 120 e/vuosi kotivakuutus, lehdet, lasten ja omat harrastukset ja syömme vielä hyvin. Lisäksi ostan itse kodin viihde-elektroniikkaa ja tietotekniikkaa, vaimo kodin tavaraa ja käymme kesällä lomalla.

Toimeentulotuella ei sen sijaan voi edes pitää autoa, saati että olisi uusi auto jossa isot kk-maksut ja vakuutusmaksut.

Turha olla siis kateellinen.

[QUOTE="vieras";23577429]Ei olla oikeutettuja ihan senkään takia että meillä on ( tietenkin) säästöjä ja koko ajan säästetään lisää. Totta kai on järkeä käydä töissä! :O[/QUOTE]
Näinhän se menee, esim rahattomuus on suhteellista. Tuttavatkin välillä sanoo että epistä kun ei ole varaa tehdä mitään, ja kuitenkin tileillä on rahaa ties kuinka paljon säästössä ja molemmat tienaa käteen vajaat 2000 euroa kuussa nettona. keskiverto toimeentulotukiasikas elää kädestä suuhun, jolloin kuun loppupuolella lasketaan senttejä että saadaan halvinta ranskanleipää ja makaroonia ja tilit on tyhjinä. Ei siinä hankita omistusasuntoja, joiden arvo nousee. Vuokra-asunnoissa kaikki menee kankkulan kaivoon.

[QUOTE="vieras";23577343]Katsos kun me työssäkäyvät maksamme myös päivähoitomaksun, asumiskulut, sähkön, veden jne mitkä maksetaan sossun asiakkaille valmiiksi. Toisen tuntipalkka 12 euroa, toisen 9 euroa. Toinen osa-aikainen, perheen nettotulot 2000-2200 euroa.[/QUOTE]

Juu maksan ihan itsekin, ei tarvitse selvittää mulle mitä kuluja elämässä on.
Pienet tulot teillä kyllä on jos tuossa on kaikki.

[QUOTE="vieras";23577429]Ei olla oikeutettuja ihan senkään takia että meillä on ( tietenkin) säästöjä ja koko ajan säästetään lisää. Totta kai on järkeä käydä töissä! :O[/QUOTE]

Vingut siis siitä, että jotkut elävät toimeentulotuella eivätkä pysty säästämään. Te käytte töissä ja teillä on jopa säästöjä. Ettehän te silloin elä samalla rahalla. On aivan eri asia elää nuukasti, että saa säästöön kuin elää nuukasti, koska raha ei muuten riitä.

[QUOTE="aloittaja";23577498]Vingut siis siitä, että jotkut elävät toimeentulotuella eivätkä pysty säästämään. Te käytte töissä ja teillä on jopa säästöjä. Ettehän te silloin elä samalla rahalla. On aivan eri asia elää nuukasti, että saa säästöön kuin elää nuukasti, koska raha ei muuten riitä.[/QUOTE]

En minä ole mitään vinkunut :O Mutta asumiskustannusten yms pakollisten jälkeen jää sama tai jopa vähemmän kuin sossun asiakkaalle. Erona se, että me fiksuina säästämme.

Alkuperäinen kirjoittaja kateelliset kpäät;23577472:
Näinhän se menee, esim rahattomuus on suhteellista. Tuttavatkin välillä sanoo että epistä kun ei ole varaa tehdä mitään, ja kuitenkin tileillä on rahaa ties kuinka paljon säästössä ja molemmat tienaa käteen vajaat 2000 euroa kuussa nettona. keskiverto toimeentulotukiasikas elää kädestä suuhun, jolloin kuun loppupuolella lasketaan senttejä että saadaan halvinta ranskanleipää ja makaroonia ja tilit on tyhjinä. Ei siinä hankita omistusasuntoja, joiden arvo nousee. Vuokra-asunnoissa kaikki menee kankkulan kaivoon.

Näinhän se on. Ja siksi minua huvittaakin kun toimeentulotukiasiakkaat valittaa ettei rahat muka riitä. Ei se ole rahoista kiinni vaan siitä miten osaa rahaa käyttää ;) Me eletään varsin hyvin näillä tuloilla, en ole muuta väittänytkään :)

Yhteistyössä