Täydellinen keino rikastua myös köyhille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ifyl
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ja missäs sitä se aika asutaan, kun tuo asunto on vuokralla? harva ihminen kahta asuntolainaa samaan aikaan saa, vaikka se asunto vuokralla olisikin. Eli siinä makselisi itse sitten vuokraa samaan aikaan. Ja mahd. joutuisi maksamaan asukkaiden aiheuttamia kuluja asunnossa yms. Ja 100 000 20 vuodessa ei ole kovin suuri summa sinänänsä. Sen summan työssäkäyvä ihminen voisi säästää tililleen itse :D

ja onhan siinä muutakin..Nimittäin luotettavat vuokralaiset olis ehdoton tai muuten sinä maksat kulut kahdesta asunnosta, puhumattakaan jos vuokralainen rikkoo jotain. Kaikilta kun ei saa rahoja edes lakiteitse

[QUOTE="vieras";25954817]ja onhan siinä muutakin..Nimittäin luotettavat vuokralaiset olis ehdoton tai muuten sinä maksat kulut kahdesta asunnosta, puhumattakaan jos vuokralainen rikkoo jotain. Kaikilta kun ei saa rahoja edes lakiteitse[/QUOTE]

Sossupummit on luotettavimpia vuokralaisia, koska sossu maksaa niiden vuokrat. Tulee pomminvarmasti rahat ajallaan. Ja asuntojen kuntokaan ei tällaisille vuokralaisille ole ongelma.

Entäs asunnon vastike? Millä rahalla se maksetaan? Köyhällä tuskin on rahaa maksella omastaan vastiketta ja lainaa ja vuokrattavaksi olevasta asunnosta vastiketta + vuokratulosta vielä veroa. Ei taida päästä rikastumaan, pitäisi olla vähän pesämunaa ensin.

Entäs asunnon vastike? Millä rahalla se maksetaan? Köyhällä tuskin on rahaa maksella omastaan vastiketta ja lainaa ja vuokrattavaksi olevasta asunnosta vastiketta + vuokratulosta vielä veroa. Ei taida päästä rikastumaan, pitäisi olla vähän pesämunaa ensin.

Miksi aina oletusarvona, että se, joka ostaa asunnon vuokralle asuisi myös itse omistusasunnossa ja maksaisi jo ennestään asuntolainaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;25954988:
Ok, no kuka köyhä on niin idiootti, että asuisi itse vuokralla ja ottaisi asuntolainaa sijoitusasuntoa varten ja näin ollen ottaisi joka kuukausi takkiin?

No jos hän saisi katettua tällä saamallaan vuokralla kulut, jotka menee lainanlyhennykseen ja vastikkeeseen.

[QUOTE="Vieras";25955059]Entäs se raha minkä hän maksaa vuokraa omasta asumisestaan?[/QUOTE]

No kai hän on sen maksanut jollain keinolla esim. työtä tekemällä jo aiemmin?

Eikö tässä tilanteessa olisi järkevintä muuttaa itse siihen omistusasuntoon ja laittaa vuokrasta säästyneet rahat lainanlyhennykseen? Tilanne olisi 20 vuoden kuluttua sama eli olisi velaton asunto.

Ehkä, mutta jos nykyiset asuinkustannukset ovat edullisemmat verrattuna mitä ne olisivat, jos itse muuttaisi omistusasuntoon ja alkaisi lainaa lyhentää. Ja jos tuo aloittajan hypoteesi toimisi, niin sittenhän voisi ostaa samalla idealla useampia asuntoja ja laittaa niitä vuokralle. Taitaa vain lainansaanti tulla esteeksi jossain vaiheessa köyhälle.

Noh, otetaanpa esimerkiksi kolmio Vallilasta, 309 000 euroa:
Myynnissä - Kerrostalo, Vallila, Helsinki: 3h, avok, kph, parveke - Hämeentie 72 D, 00550 Helsinki - Huoneistomyynti Lkv / Huoneistotrendi Oy Y-tunnus 0996916-8 | Oikotie

Samaan aikaan ap asuisi vaikkapa tässä vuokrakolmiossa, hintaa 1100 e/kk.
Vuokralle tarjotaan - Kerrostalo, Kallio, Helsinki: 3 h, k, kh, lasitettu parveke - Läntinen Brahenkatu 2, 00510 Helsinki - LKV LEENA VARILA OY | Oikotie

Leikitään, että ap saisi sijoituskämpästään sen 1100 euroa vuokraa. Valtio vie siitä noin 30% eli jäljelle jää 770 euroa. Siitä ap maksaa vastikkeen 160 euroa, mikä on itseasiassa kyllä hyvin halpa. Voitolle jää 610 euroa, jolla lyhentää lainaa.

Jos ap muuttaisi suoraan sijoituskämppäänsä, maksaisi 160e vastiketta + vesi ja sähkö jonka maksaisi vuokrakämpässänsäkin. Lainaa pystyisikin lyhentämään 910 euroa, eli 300 euroa enemmän kuin jos asuisi vuokralla. 300 euroa vuodessa on 3600 euroa, eli aika helvetin paljon rahaa kuin tuhka tuuleen vuokralla asuessa.

Lisään vielä, että jos sijoituskämppään ei saisikaan vuokralaista heti, niin kuluja tulee joka kuukausi tyhjillään pitämisestä vastike + lainanlyhennys, jonka joutuu pulittamaan omasta pussista, kun kukaan ei ole maksamassa.

Meillä on tuollainen tilanne!
Eli omakotitalomme lisäksi on sijoitusasunto. Lainaa yhteensä 180 000 e.
Vuokratuotoilla maksetaan osa tämän omankin asuntomme lainasta ;)

Ja mistä se köyhä tekee vakuudet tuohon sijoituskämpän lainaan? Sijoitusasunnon vakuusarvo ei ole sama kun omaan asumiseen tulevassa asunnossa, samoin marginaalit on pääsääntösesti korkeemmat sijoitusasunnossa vrt. omaan asumiseen otetussa lainassa.

Yhteistyössä