Mutta vielä tuosta ruuanlaitosta vaikkapa: meillä siis alle 2v on jatkuvasti avaamassa laatikoita, yrittää avata uunia, jos nostan syliin "hämmentämään" kattilaa yrittää kaataa koko kattilan.. ei siis tietoakaan että rauhassa ihmettelisi äidin ruuanlaittoa. MITEN mun pitäisi toimia? Todellakin KIELLÄN jos on vaaratilanne, mutta mahdotonta koko ajan olla kieltämässä kun ruokaa pitäis tehdä. Jos lapsi ei saa tehdä jotain, se kokeilee seuraavaa. jos ei saa vaikka kulmakaappia auki, menee tonkimaan roskista, tai vääntelemään pesukoneen nappuloita. Miten siinä voisi keskittyä rauhassa tekemään ruokaa?
Samoin yritin käydä suihkussa, kun esikoinen oli sen päälle vuoden siten, että laitoin rahin oven eteen, eli lapsella oli muhun näköyhteys kun olin suihkussa. no lapsi sai raivarin, yritti könytä suihkuun mukaan. Poistin rahin seuraavalla kerralla ja annoin lapselle mieleisiä leluja eteisen lattialle, lapsi kkonttasi vaatteet päällä suihkuun. Yhdessä jos ollaan suihkussa, niin lapsi on heti puristamassa shampoopullosta täytteet pois, yrittää lähteä muualle kylppäriin (mm. vetämään vessapaperirullan, heittelemään mun tavaroita jotka korissa). Siis MITEN mun olisi pitänyt toimia? Onko teillä muilla sitten rauhalliset lapset, jotka pystytte HELPOSTI tekemään kaikkea kun olette yksin lasten kanssa?
Olen varmaan uusavuton, mutta kaipaisin sitten vinkkiä ei-uusavuttomilta, joilla nämä kaikki sujuu leikiten ja ilman hermojen kiristelyä!!