Te jotka elätte terveellistä elämää, mitä "pikaruokaa" teette?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja wannabe
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ja siis meillä muutenkin tehdään nopeesti valmistuvia ruokia useimmiten. Tai sitten uunissa pitkän ajan, mut en mä ala koko päivää ruokaa tekemään. Yleisimmät ruoat meillä salaattia/kasviksia (keitettynä), lihaa/kalaa/kanaa paistettuna, tilanteen mukaan kastike (bearnaise tulee 2 minuutissa, kermakastikkeessa ei paljon sen kauempaa mene), munakas jollain höystettynä, makkaraa (chorizo, tms. kunnon lihamakkara siis) grillivastuksilla, herkkusieniä pekoniin käärittynä... Eli ei oo mitään pitkään tehtäviä ruokia.

Kyllä se on niin, että annoskoko ja lautasmalli ovat edelleen hyviä ohjenuoria!
JA pasta ei ole terveellistä, jos sitä on lautanen kukkarallaan!
Terveellisempää on syödä kala/liha/kana vain salaatin tai kasvisten kera.

Mutta ap, terveellinen ei ole sen hitaampaa kuin epäterveellinen. Luulet vai väsyneenä niin. Otapa vaikka aikaa siitä kun avaat pakastimen oven siihen kun saat ranskalaiset lautaselle. Menee n. 25 min. Siinä ajassa saa jo aikaan vaikka kasvissosekeitonkin. Lisäksi pakastealtaassa on hyviä puolivalmisteita (ei siis eineksiä), esim. valmiiksi suikaloitua perunaa, valmiiksi kuutioituja juureksia ja valmiiksi survottua perunaa.

Mutta ei paljon nopeampaa ole kuin lohimedljongit (leikkaa itse fileestä) paistinpannulle ja salaatti revittynä lautaselle. Päälle voi raasta parmesania ja viereen leikata vaikka tomaatin tai omenan.

Yllättävän moni mainitsee munakkaan. Mä opin joskus painonvartioissa, että kananmuna on kaloripommi ja se on jäänyt mun mieleen jotenkin pysyvästi. Nyt katoin kiloklubista eri vaihtoehtoja ja on siinä rasvaa aika paljon. Mä en vaan osaa mieltää munakasta terveysruuaksi, vaikka se onkin hyvää, helppoa ja nopeaa ja usein lisään siihen jotain tomaattia, paprikaa, kinkkua tms mitä nyt kaapissa sattuu olemaan.

Eli kun on kiire ja on helppo laittaa vaikka nakit kiehumaan ja ranskanperunat uuniin tms, niin mitä terveellistä voi valmistaa yhtä nopeasti? Siis ettei ruuanlaittoon menisi aikaa juuri lainkaan? Tähän mun terveellinen elämä kaatuu...

Ranskanperunat uunissahan kestää ainakin 40 minuuttia? Onko se muka nopeaa kokkausta?
Mä teen tota pienemmässä ajassa hyvää, ja terveellistä lisäaineetonta ruokaa vaikka kesäkeittoa, kalakeittoa, pinaattikeittoa, munakasta.

[QUOTE="vieras";23639982]Yllättävän moni mainitsee munakkaan. Mä opin joskus painonvartioissa, että kananmuna on kaloripommi ja se on jäänyt mun mieleen jotenkin pysyvästi. Nyt katoin kiloklubista eri vaihtoehtoja ja on siinä rasvaa aika paljon. Mä en vaan osaa mieltää munakasta terveysruuaksi, vaikka se onkin hyvää, helppoa ja nopeaa ja usein lisään siihen jotain tomaattia, paprikaa, kinkkua tms mitä nyt kaapissa sattuu olemaan.[/QUOTE]

Varmaan tähän vaikuttaa se, että siinä on myös paljon proteiineja ja on myös täyttävää ruokaa. Ja kyllähän muna on terveellinen, kolesterolijuttukin jo vanhentunutta. Karppaajat myös tykkäävät.
Jos siis vaihtoehto on syödä ruokaisa munakas (=paljon muutakin kuin munaa) tai lautasellinen makaroonia, niin kyllä munakas on mielestäni terveellisempää. Saati sitten ap:n nakit ja ranskalaiset.

[QUOTE="vieras";23639982]Yllättävän moni mainitsee munakkaan. Mä opin joskus painonvartioissa, että kananmuna on kaloripommi ja se on jäänyt mun mieleen jotenkin pysyvästi. Nyt katoin kiloklubista eri vaihtoehtoja ja on siinä rasvaa aika paljon. Mä en vaan osaa mieltää munakasta terveysruuaksi, vaikka se onkin hyvää, helppoa ja nopeaa ja usein lisään siihen jotain tomaattia, paprikaa, kinkkua tms mitä nyt kaapissa sattuu olemaan.[/QUOTE]

Puhuiko ap mitään laihduttamisesta?
Hän vaan halusi saada ohjeita nopeasti tehtäviin ruokiin.

Juu eihän nyt mistään laihduttamisesta kyse ollutkaan :) Kasvissyöjänä syön kananmunia, koska niissä on erittäin paljon proteiinia :) Jostain se on saatava jos ei lihaakaan syö.

[QUOTE="vieras";23639912]
JA pasta ei ole terveellistä, jos sitä on lautanen kukkarallaan!
Terveellisempää on syödä kala/liha/kana vain salaatin tai kasvisten kera.
[/QUOTE]

Tässä olen samaa mieltä. Suurin osa pastaresepteistä on sellaisia, missä lautanen on täynnä pastaa ja sinne on suikaloitu pari grammaa vihannesta tai hippunen lihaa. Vaikka kuinka söisi täysjyvämakaroonia, niin mulle se on sama asia että tekaisee ruisleivän lisukkeilla. Eivätkä kinkkukiusaukset ja makaroonilaatikot ole yhtään sen parempia. Toki rasvojen koostumusta voi verrata, mutta sentään ranskalaisiakin saa rypsiöljyllä tehtynä ja esim laadukkaita kalapuikkojakin on.

Possunsisäfile viipaleina pannulle (sisäfile sen takia että rasvaa on vähän, possu siksi että on halpaa) ja vihanneksia wokaten on oma pikaruoka arkena. Rypsiöljyssä paistaen.

[QUOTE="vieras";23639652]Meillä kans tuorepasta ja tonnikalakastike :) Kastikkeeseen laitan kaks purkkia tonnikalapaloja,creme bonjour valkosipuli ja yrtit -purkin ja yhden purkin ruokakermaa. Nams nams :P[/QUOTE]
No tämä nyt on aika kaukana terveellisestä. Ei mitään kasviksia??!

Pastat on nopeita tehdä. Meillä pastoista pikaruokana esim. nämä
Italialainen kes
Pirkka - Resepti | Pirkka.fi

Pinaattipasta; Pinaattituorepastaa, pakastepinaattia ja yrttituorejuustoa. Pinaatti ja juusto sulatetaan kattilassa. Sekoitetaan keitettyyn pastaan ja päälle parmesaania tms. juustoa. Ja hyvää on 5 minuutissa.

Omeletti. Munat sekaisin, tippa vettä. Täytteeksi esim. tomaattia, juustoa ja raejuustoa.

Pikapika ruoka, salaatti ja lohi kaupan palvelutiskistä tai kylmähyllystä sekä paketti valmisperunamuusia (joo, joo, tiedetään ei tarvitse kommentoida... :D ).

Viimeksi muokattu:
Pika-päysjyväriisi (10min keittoaika), siihen sitten mitä kaapista löytyy; kikherneitä/tonnikalaa/vihanneksia/fetaa jne.

Tai vaikka kirjolohikiusaus: 1 ps perunasipulisuikleita kaadetaan pellille, päälle lohisuikaleet, pippuria ja suolaa ja 1-2dl rasvatonta maitoa, pinnalle sesaminsiemeniä jos on.

Tai nuudelikeitto: täysjyvänuudelia ja vihanneksi sekä kookosmaitoa, kanaa jos on.

Meillä on kiireen varalta aina hernekeittopurkkeja tai pakastepinaattikeittoa. Ne nyt saa aika nopeasti tehtyä tarpeen tullen. Yritän aina tehdä myös pakkaseen annosrasioihin laatikkoruokia tai muita, joita voi sitten vaan sulattaa ja lämmittää.

Minullekin on jäänyt ihan ihme komplekseja siitä kun joskus yritin laihduttaa Painonvartijoissa. Mm. se, että banaania sai syödä vain puolikkaan samoilla pisteillä kuin omenan. Koen edelleen huonoa omaatuntoa jos syön kokonaisen banaanin välipalaksi. Vaikka järki sanoo että se on pirun paljon terveellisempi vaihtoehto kuin vaikkapa suklaapatukka (ja helppo ottaa evääksi sellaisiin tilanteisiin, joissa helposti muuten kiskaisee sen suklaapatukan).

Kananmunan taika on siinä, että se vie nälän pitkäksi aikaa. Jos oikein pikaista ruokaa tarvitaan, niin teen munakokkelin ja syön sitä ruisleivän kanssa.