Te, jotka ette osta kauppakasseja ekologisista syistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja umbrella-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä en osta muovikasseja kaupasta pihiyttäni. Yksi kassi maksaa n. 16 snt ja roskapussi rullassa yhden kassin hinta on murto-osa. Eli ostan roskapussit ihan erikseen.

Ja yleensä jos sen muovikassin ostaa, niin se menee ostoksista rikki. Kunnon kassi kestää, ei tarvitse pelätä, että ostokset tippuu rikkimenevästä kassista. Joku rasian reuna vetää niihin hyvin helposti pitkän viillon.

Mä en oo ostanu vuosikausiin kaupan muovipusseja, kun ne on niin kalliita. Silti ei ikuna ole ollut pulaa roskapusseista, roskiskaappi suorastaan pursuaa niitä. Roskapusseina käytetään ihan niitä pusseja, joita saa ilmaiseksi, kun ostaa vaikka vaatekaupasta jonkun vaatteen tai ihan kaupan hedelmäpusseja.

Alkuperäinen kirjoittaja Piipa:
me ostetaan rullassa roskapussit ja biojätepussit. säilykkeitä ei juuri syödä joten purkkeja ei kerry, lasi, maitopurkit ym.nestepakkaukset, kartongit ja paperi kierrätetään. oikeastaan kaikki muovinen pakkausroska vaan päätyy lopulta sekajätteeseen.

kauppareissulla on käytössä kori ja sit sellanen hehtokassi, pikkureissuja varten kangaskasseja joissa kulkee vaateostoksetkin tarpeen tullen. mua ei mikään ärsytä kaupoilla kuin se että jos ostat ripsarin, sekin tungetaan pikkuriikkiseen muovikassiin..ihan kuin pelkässä ripsarissa ei olisi omantunnontuskan aihetta tarpeeksi ;)

Totta, mä en ikinä huoli niitä pikkupusseja deodoranteille, ripsareille yms.

Alkuperäinen kirjoittaja umbrella-:
Alkuperäinen kirjoittaja Piipa:
me ostetaan rullassa roskapussit ja biojätepussit. säilykkeitä ei juuri syödä joten purkkeja ei kerry, lasi, maitopurkit ym.nestepakkaukset, kartongit ja paperi kierrätetään. oikeastaan kaikki muovinen pakkausroska vaan päätyy lopulta sekajätteeseen.

kauppareissulla on käytössä kori ja sit sellanen hehtokassi, pikkureissuja varten kangaskasseja joissa kulkee vaateostoksetkin tarpeen tullen. mua ei mikään ärsytä kaupoilla kuin se että jos ostat ripsarin, sekin tungetaan pikkuriikkiseen muovikassiin..ihan kuin pelkässä ripsarissa ei olisi omantunnontuskan aihetta tarpeeksi ;)

Totta, mä en ikinä huoli niitä pikkupusseja deodoranteille, ripsareille yms.

En mäkään niitä minipusseja huoli, kun ne menis roskikseen kuitenkin sellaisenaan.

Me käytetään pääsääntöisesti kangaskasseja, mutta välillä ne unohtuu ottaa mukaan tai jotain. Yllättävän helposti kertyy muovikasseja roskispusseiksi kuitenkin vaikka niitä ei itse ostaiskaan. Ja kun vielä minimoi roskien määrän niin yhden roskapussin täyttymisessä voi mennä pari kolmekin päivää.

Ja tosiaan: kaupan roskapussit on ainakin edullisempia.

siis jonku mielestä muovipussi maksaa paljon?!? Mä en ooo koskaa viel ees kattonu sen hintaa mut ei se kyllä varmasti montaa senttiä maksa...nuukuudella ei oo näköjään rajoja. Ja se on kestävä roskapussiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja :
siis jonku mielestä muovipussi maksaa paljon?!? Mä en ooo koskaa viel ees kattonu sen hintaa mut ei se kyllä varmasti montaa senttiä maksa...nuukuudella ei oo näköjään rajoja. Ja se on kestävä roskapussiksi.

Yks muovipussi maksaa 15 senttiä. Me käydään kahdesti viikossa kaupassa ja kasseja tulis n. 4 molemmilla kerroilla. Eli viikossa 8x0,15 ?= 1,20?.

Kangaskassit maksaa yleensä 2?/kpl ja meillä on monta saatua kassia myös. Mutta siis periaatteessa kuukauden muovikassittomuudella maksaa pitkäaikaiset kangaskassit JA semmoisen paketin roskapusseja jotka kestää ainakin kuukauden, ellei kaksi.

Mitähän tuo säästö sitten olis vuositasolla? Varmaan jotain 50?:n luokkaa ja siihen päälle ympäristöystävällisyys. Mutta kukin miettii toki tavallaan, jonkun mielestä nuukuuden liioittelemista, toisen mielestä taloudellisesti järkevää ja ekologista :)

Me käytetään kangaskasseja ja koreja yms.
Mutta kyllä noita muovikasseja tosiaan kertyy niin, et roskapusseja riittää.

Välillä unohtuu ottaa kasseja mukaan kun meenkin esim. suo´raan duunista kauppaan ja tuleehan niitä muovikasseja vaate- yms. ostoksilla kumminkin.

Aina kauppakassi mukana.

Roskapusseina milloin mitäkin: vaippapusseja, hedelmäpusseja, leipäpusseja, vessapaperirullapusseja. Niitä riittää, pulaa ei ole tullut. Hullua ostaa muovikasseja/roskapusseja.

Kyse on ennenkaikkea ekologisuudesta, tollo.

Miksi roskapussin pitäisi olla kestävä?

Mä kommentoinkin vaan jonkun nuukuuteen,kun joku ei nimenomaan ostanu niitä pusseja sen takia että ne on muka kalliita,kun mun mielestä ne ei oo.Ja on ihan kätevää että roskapussi on kestävä,jotta se ei hajoaisi kun se on täynnä.Ja en muuten ole tollo,ainakaan mitä tulee ekologisuuteen, kaikki tehköön sen eteen mitä parhaaksi näkee.Ja mä teen aika paljo,mutta muovipusseissa pihistely ei kuulu siihen.

Itse olet oikein emäimbesilli. Mitä enemmän siinä on muovia, niin sen enemmän se vähentää co2-päästöjä koska muovissa on hiiltä.

Roskapusseja meillä käytetään roskaämpärissä, mutta lasijutut ja muu kierrätettävä, niin ne kerään noihin paksumpiin muovipusseihin, tosin niitä voi sitten käyttää useampaan kertaan.
Joku sanoi, että vaipat painavat paljon, niin itse silloin kun pelkkiä kertiksiä käytin, niin laitoin ne aina kaupan hedelmäpusseihin ja hyvin kesti ja sellaiseen pussiin mahtuu aika monta vaippaa.

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
tulee halvemmaksi ostaa niitä varta vasten roskapusseiksi tarkoitettuja

Otan kaupasta kassin, enkä ole koskaan maksanut siitä. Niin kaikki muutkin teki kun olin 10v töissä kassana. (pussit oli kassan takana, vaikka oli hintakin)

Yhteistyössä