Tein tuossa taannoin ilmiannon lastensuojeluun

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surullista
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ei energiaa näihin provoihin:
Eipä,
vaan mistä ap voi sanoa varmasti että sen lapsen ainoa ruoka sille päivälle oli se sipsipussi? Kyllä mäkin monesti saatan sanoa viisvuotiaalle kun ollaan kaupassa, että äiti ei osta nyt sitä ja tätä, kun ei ole rahaa. Ja ei se sitä tarkoita, etteikö oikeasti olisi pennin pyörylää, se vaan on tehokas keino saada kinuaminen vähemmälle.
Ja missä muka on sellaisia kuppiloita, joissa ei myydä _mitään_ muuta nestemäistä kuin keskikaljaa ja vettä? Kertokaa heti, sen ihmeen mäkin haluan nähdä. Ja ps. keskaria on olemassa myös alkoholittomana.

Pointti tässä on se, että ap kuvittelee mielessään tarinan johtopäätökset, oikeasti tilanne voi olla ihan täysin toisenlainen. Enkä nyt jaksa uskoa muutenkaan, että sossuntäti on mennyt sanomaan että tuosta ihmisestä on valitettu aiemminkin. Se on vaitiolovelvollisuuden rikkomista ja virkavirhe, ja niitä pyritään välttämään viimeiseen saakka.

Jotkin ne koittaa vääntää viimeiseen asti!
Sanoinkohan minä jossakin että tein tämän nyt,tänään tai eilen tai viikko sitten tai edes tänävuonna.
Tuli vain mieleeni että jatkuukohan heillä sama meno vai saikohan äiti lapset takaisin jne.
En todellakaan tule näin julkisesti paljastamaan minä vuonna tämä tapahtui enkä sitä kerro että missä paikkakunnalla tai kaupungin osassa.
Ei sillä, ei minulla ole mitään salattavaa itselläni mutta tiedän vain että nämä ihmiset joista on jopa aiheellisesti se ilmo tehty ovat hyvin hyvin katkeria sille ilmoittajalle:(
Ja siksi kannattaa vain seurailla sivusta.

Lastensuojeluimoitus kun ÄITI JOI KALJAN?! Ei ihan oikeesti...

Ja ihan btw; me käydään lähes päivittäin terassilla jätskillä. Ja minä juon harva se päivä tuopista omenamehua tai jääteetä MIKÄ ON TASAN KALJAN NÄKÖISTÄ. Tee nyt äkkiä ilmoitus!

Ja mistä sinä tiedät vaikka olisivat ruokapöydästä juuri nouseet ja lähteneet ostamaan sipsejä jälkiruoaksi.

tiedoksi nyt kaikille kyylille, että laki velvoittaa jokaisen kaljakuppilan pitämään tarjolla myös ykkösolutta, että pelkän "kaljannäköisen" nesteen perusteella ei voi ketään tuomita.

Ja muuten, minä olen näin raskaanakin nauttinut USEAMMAN alkojolittoman oluen terassilla. Että siinähän soitatte sossuun.

Alkuperäinen kirjoittaja ei energiaa näihin provoihin:
Eipä,
vaan mistä ap voi sanoa varmasti että sen lapsen ainoa ruoka sille päivälle oli se sipsipussi? Kyllä mäkin monesti saatan sanoa viisvuotiaalle kun ollaan kaupassa, että äiti ei osta nyt sitä ja tätä, kun ei ole rahaa. Ja ei se sitä tarkoita, etteikö oikeasti olisi pennin pyörylää, se vaan on tehokas keino saada kinuaminen vähemmälle.
Ja missä muka on sellaisia kuppiloita, joissa ei myydä _mitään_ muuta nestemäistä kuin keskikaljaa ja vettä? Kertokaa heti, sen ihmeen mäkin haluan nähdä. Ja ps. keskaria on olemassa myös alkoholittomana.

Pointti tässä on se, että ap kuvittelee mielessään tarinan johtopäätökset, oikeasti tilanne voi olla ihan täysin toisenlainen. Enkä nyt jaksa uskoa muutenkaan, että sossuntäti on mennyt sanomaan että tuosta ihmisestä on valitettu aiemminkin. Se on vaitiolovelvollisuuden rikkomista ja virkavirhe, ja niitä pyritään välttämään viimeiseen saakka.

Itse olen tehnyt muutamia ilmoituksia ja kyllä vaan olen saanut taustakaikua virkailijalta joka on sanonut, että asiaa on yritetty hoitaa aiemminkin jne... Tässä tilanteessa varsinkin kun on ollut tuttu virkailija niinkuin ap:lla. Itse olen myös läheisesti tekemisissä soskun kanssa työni puolesta ja vaitiolo velvollisuus pelaa puolin ja toisin.

Ja soskuun voi ilmoittaa näillä perusteilla kuin ap teki, ihan hyvin. On heidän tehtävä sitten arvioida tilanne siinä perheessä työnsä puolesta. Monta kertaa ne vinkit on näitä pikku juttuja meidän mielestä, mutta lopulta selviää koko juttu.

Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
no minä olen absolutisti. ja kannatan myös sitä että lapsilla on ruokaa joka päivä sännöllisin väliajoin. mutta vaikka minusta ei kuulu juoda yhtään olutta tms. jos on lapsen kanssa. niin oikeesti kukaan lapsi ei vahingoitu siitä että äiti juo vaikka yhden oluen. eikä edes silloin lapsi ole vaarassa jos kerran onkin ruuan tilalla jotain muuta. lisäksi vaikka meillä onkin 2lämmintä ateriaa tarjolla niin usein pojalle kelpaa syödä vain toisella aterialla(ei kuulemma ole nälkä, ei kyllä sitten saa muutakaan), mistä tiedät ettei he olleet jo yhtä ateriaa saanut?

Aina vaan menee älyttömämmäksi. Mistä sinäkään voit tietää jos vastaasi tulee äiti joka antaa lapselleen kunnon tukkapöllyä,mistä voit tietää että lasta sattuu,voihan lapsella vaikka olla kevyesti liimattu peruukki

Nostan hattua ap:lle. Tälläkin palstalla juorutaan jos kenestä ja kenenkin tavasta kasvattaa lapsiaan, mutta jos oikeasti joku puuttuu, kun tilanne niin vaatii, niin paskaa tulee niskaan. Jokainen täysjärkinen ihminen tajuaa, milloin on oikeasti syytä tehdä lastensuojeluilmoitus, tuskin niitä turhaan kovinkaan paljoa tehdään. Sitäpaitsi ilmoituksen tekijällä ei ole toteennäyttämisvelvollisuutta, se on sosiaalítyöntekijällä. Valitettavan monesti nämä ns. pikkujutut jää selvittämättä, mutta jos ilmoituksia pienistä asioista tulee saman perheen osalta paljon, se kertoo lastensuojelulle, että toimittava on.

Ap, ihan hyvä juttu oli että ilmoitit! Saa ne sossun ihmiset sitten itse päättää mitä pitää tehdä vai pitääkö mitään. Mutta se ei olis saanu kertoa sinulle mitään tapauksesta...

Alkuperäinen kirjoittaja L:
Jokainen täysjärkinen ihminen tajuaa, milloin on oikeasti syytä tehdä lastensuojeluilmoitus, tuskin niitä turhaan kovinkaan paljoa tehdään.

Jokainen TÄYSjärkinen.. Eli mitä voimme ap:sta päätellä, kun on tehnyt tyhjästä ilmoituksen...? ;) Ainakin tässä nyt oli turhasta ilmosta oiva esimerkki...

Jos äiti oli sanonut, että "tänään ei osteta herkkuja vaan ainoastaan ruokaa, kun ei ole muuta rahaa kuin nämä pulloista tulevat", niin kyllä tuosta vois olettaa, ettei ne lapset olleet sinä päivänä mitään vielä syöneet. tai sitten eivät syöneet seuraavan päivänä, kun pullorahoilla ostettiin juustonaksuja. ja jos sanoo, ettei osteta mitään herkkuja, niin ilmeisesti se äiti pitää sitten juustonaksuja ruokana eikä herkkuna. Musta lapset ei kuulu baareihin eikä kaljaterasseille, vaikka äiti joisi vettä. Mun mielestä on edelleen olemassa aikuisten paikkoja, joihin lapset ei kuulu. Ihan eri asia on joku ruokaravintola, koska siellä se päätarkoitus on syödä. Jokilaiva, jonka einespuoli koostuu ranskalaisista ja pizzzasiivuista ei musta vastaa ravintolaa, vaan on aikuisten (juoma)paikka.

Ja nyt saa heittää sitä sontaa, mutta kyllä ihmisten ulkomuodostakin voi aika paljon päätellä, että onko ne asiat oikeasti huonosti vai syökö ne tenavat nyt tänään poikkeuksellisesti hiukan heikommin. Samoin kun voi päätellä ostoksista, että jos lapsille ostetaan yksi Saarioisten roiskeläppä jaettavaksi samalla kun äiti lappaa korin täyteen kaljaa, niin... Vaikea on tietysti sanoa sellaisista ihmisistä, joita näkee vain harvoin. Mutta esim. meidän lähikaupassa tuntee jo ne samat naamat, jotka päivästä toiseen ostavat kaljaa ja yhden nakkipaketin.

Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Mutta kun kerran sossustakin sanottiin että tullut ennenkin valituksia niin todennäköisesti aiheesta soitit, aivan turhaan täältä hyväksyntää asialle haet.

mahtaa olla aika ammattitaidoton sossuntäti vaan työssään, myös tuollaisesta voisi tehdä ilmoituksen :|

musta on ihan hyvä että ilmoittaa jos kovasti epäilyttää, mutta itse en kyl tuolla perusteella vetäis kovin isoja johtopäätöksiä. mä monesti lapsille puhun mitä kaupasta ostetaan kun sinne mennään ja kas.. silti kassalla on ihan eri ostokset. ja turhaan kitinään kaupassa toimii hyvin toteamus, ei ole rahaa.

Jos äiti nyt nähtiin lapsen kanssa terasilla kaljalla, niin en pitäisi sitä ihan järkyttävänkamalanhurjana asiana. Mehän emme tiedä, kuinka monta se äiti joi. Ehkäpä vain sen yhden.

Toisaalta onhan se parempi tehdä turhankin herkästi niitä ilmoituksia, kuin sulkea silmät. Lapsen etuahan aloittajakin kaiketi ajatteli.

Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
tiedoksi nyt kaikille kyylille, että laki velvoittaa jokaisen kaljakuppilan pitämään tarjolla myös ykkösolutta, että pelkän "kaljannäköisen" nesteen perusteella ei voi ketään tuomita.

Ja muuten, minä olen näin raskaanakin nauttinut USEAMMAN alkojolittoman oluen terassilla. Että siinähän soitatte sossuun.

:headwall: Huomaa että kaikilla ei hallinnassa lukutaito :headwall:
Itsekin muistan kun oli 10-15v sitten paikallisia pikku räkälöitä joissa ei ollut kuin keskiolutta ja vettä :p

Tähän juttuun kommentoimatta muistuttaisin vain, että ulkopuolinen ei voi tietää mihin tarkoitukseen ja kelle ostokset ovat menossa :D

Ostan monesti pullavuoren töihin lasten ollessa mukana, samoin olen vienyt naapurin mummolle tupakkaa ja Saarioisen pitsoja ison pinon.

Alkuperäinen kirjoittaja Kana-lauman jatkeena:

Itsekin muistan kun oli 10-15v sitten paikallisia pikku räkälöitä joissa ei ollut kuin keskiolutta ja vettä :p

Tällä pääntakomisella tarkoitit mitä? Sitäkö että jos 15 v sitten ei ollut alkoholittomia tarjolla niin ei nytkään. Vai mikä oli pointti?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
no minä olen absolutisti. ja kannatan myös sitä että lapsilla on ruokaa joka päivä sännöllisin väliajoin. mutta vaikka minusta ei kuulu juoda yhtään olutta tms. jos on lapsen kanssa. niin oikeesti kukaan lapsi ei vahingoitu siitä että äiti juo vaikka yhden oluen. eikä edes silloin lapsi ole vaarassa jos kerran onkin ruuan tilalla jotain muuta. lisäksi vaikka meillä onkin 2lämmintä ateriaa tarjolla niin usein pojalle kelpaa syödä vain toisella aterialla(ei kuulemma ole nälkä, ei kyllä sitten saa muutakaan), mistä tiedät ettei he olleet jo yhtä ateriaa saanut?

Aina vaan menee älyttömämmäksi. Mistä sinäkään voit tietää jos vastaasi tulee äiti joka antaa lapselleen kunnon tukkapöllyä,mistä voit tietää että lasta sattuu,voihan lapsella vaikka olla kevyesti liimattu peruukki

miten niin menee? jos se äiti ei ollut humalassa niin ei voinut olla vaaraksi lapselle. niin tiedätkö sinä 100% varmasti että ei ole MITÄÄN ruokaa saanut sinä päivänä?

sun jutut menee älyttömäksi, jos joku antaa tukkapöllyä lapselle ja sen näkee niin silloin tietää faktana että niin on tapahtunu, ja se on rikos! mutta kerran jos syö muuta ku ruokaa ei ole rikos, eikä vaaranna lasta niinkuin väkivalta tekee! eikä yksi olut vaaranna lasta. vaikka olenkin henk.koht sitä mieltä että lapset ei kuulu edes päivällä terassille vaikka vanhempi jois kahvia. eikä alkoholi lasten kanssa.

mutta silti ei tossa nyt ollut mitään oikeesti aiheellista.

sitäpaitsi mistä sä tiedät? miten olet ollut kaupassa ja terassilla samaan aikaan kuin tämä kenestä teit ilmoituksen? ja missä sun lapset oli?

NO TÄSSÄ NYT OLI KYSE SIITÄ, ETTÄ ÄITI SANOI, ETTÄ OSTETAAN VAIN RUOKAA, OSTI VAIN SIPSEJÄ (JOTTA SÄÄSTYY RAHAA SEURAAVAN PÄIVÄN KALJAAN)
SILLÄ RAHALLA MINKÄ PULLOISTA SAI (AINOAT HEIDÄN RAHANSA) EI VOINUT OSTAA LAPSILLE KUNNON RUOKAA, KOSKA TAHTOI KALJAA.

MITÄ KOHTAA ETTE OIKEESTI TAJUNNEET???

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Tällä pääntakomisella tarkoitit mitä? Sitäkö että jos 15 v sitten ei ollut alkoholittomia tarjolla niin ei nytkään. Vai mikä oli pointti?

Ai olikos tämä nyt tapahtunut? Käsitin että joskus kauan sitten kun ei vielä joka kuppilassa sitä alkotonta ollut.

Mä haluaisin kyllä tietää mikä on sellainen kapakka joka ei myy kuin keskiolutta ja vettä. Kyllä jokaisessa pienessäkin räkälässä myydään limsaa ja sidukkaa noitten lisäksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ai olikos tämä nyt tapahtunut? Käsitin että joskus kauan sitten kun ei vielä joka kuppilassa sitä alkotonta ollut.

aaah, okei, kun ap sanoi ettei kerro millon tapahtunu niin aattelit että vois olla noinkin vanha asia. Itse ajattelin että ois kuitenkin tällä vuosituhannella tapahtunu. Molempi parempi ;)

Alkuperäinen kirjoittaja surullista:
Olin itse lapseni kanssa kaupassa,sinne tulee eräs äiti tyhjät kassit pulloja kolisten.
No ei siinä keräänhän minäkin pullot tien vierustalta ja joskus niitä pulloja voi olla omastakin takaa kassillinen kun niitä tuolla kaapissa keräilen,joskus saan jopa naapuriltani tyhjät pullot kuin ei itse kehtaa niitä kauppaan viedä :)Ja joo,kyllä minuakin välillä nolottaa jos niitä 2 isoa kassillista on.
No äiti karjuu lapsilleen siinä samalla kun latoo pulloja pullokoneeseen että
'tänään ei herkkuja ostella ja nyt ostetaan vain ruokaa kun ei ole muuta rahaa kuin näistä pulloista'
Meni hiljaiseksi kun tosin minut huomasi lähi hyllyn päässä.
No menin sitten jo omien ostosteni kanssa kassallle niin tämä äiti viilettää myös kiireellä kassalle,oli ostanut juustonaksu pussin! Siis ei muuta.
Olimme suht samaan aikaan kaupasta pihalla ja äiti komenti lapsiaan syömään nyt nopeasti jotta lopettaisivat sen vinkumisen ja näin heidät voisi viedä naapuriin hoitoon,ja naapurille ei sitten saanut tunnustaa mitä tänään oli ollut ruokana koska..ja loppuja en kuullutkaan kun otin itse polkupyörääni siitä telineestä ja laitoin lapseni siihen istuimeen.
Seuraavana iltapäivänä näin kyseisen äidin lastenrattaiden kera paikallisen kaljakuppilan terassilla tuoppi edessä (jossa oli jotakin kaljan väristä siis siellä ei myydä muuta kuin keskiolutta tai vettä jota tulee kraanasta )
Ei jäänyt paljon vaihtoehtoja:(
heille oli ennekin ilmoitettu tapauksesta mutta aina oli päässyt luistamaan tästä.Nyt ei siis enään päässyt kun ilmotuksia oli tarpeeksi.Ilmoitin soskuun tutulle työntekijälle,ja

Mietinkin vain että oikeastiko lasten annetaan näin paljon kärsiä,jopa nälkää nähdä ennenkuin tilanteeseen puututaan:(

Jatkoa en tiedä kuinka kävi,
toki äitiä välistä näin kyseisessä kaupassa tapahtuman jälkeen ilman lapsia mutta muutin itse kyseiseltä alueelta pois noin kuukausi ilmoituksen teosta.

Soskulle ilm. aiemminkin? nyt puhut paskaa, vaikka oiski ilm. eivät varmasti kerro sitä jumalauta sinulle. Olet naurettava. Ja koulutuksesi oli, mikä?

Alkuperäinen kirjoittaja Rölli:
Olin itse lapseni kanssa kaupassa,sinne tulee eräs äiti tyhjät kassit pulloja kolisten.
No ei siinä keräänhän minäkin pullot tien vierustalta ja joskus niitä pulloja voi olla omastakin takaa kassillinen kun niitä tuolla kaapissa keräilen,joskus saan jopa naapuriltani tyhjät pullot kuin ei itse kehtaa niitä kauppaan viedä :)Ja joo,kyllä minuakin välillä nolottaa jos niitä 2 isoa kassillista on.
'tänään ei herkkuja ostella ja nyt ostetaan vain ruokaa kun ei ole muuta rahaa kuin näistä pulloista'
No menin sitten jo omien ostosteni kanssa kassallle niin tämä äiti viilettää myös kiireellä kassalle,oli ostanut juustonaksu pussin! Siis ei muuta.
Olimme suht samaan aikaan kaupasta pihalla ja äiti komenti lapsiaan syömään nyt nopeasti jotta lopettaisivat sen vinkumisen ja näin heidät voisi viedä naapuriin hoitoon,ja naapurille ei sitten saanut tunnustaa mitä tänään oli ollut ruokana koska..ja loppuja en kuullutkaan kun otin itse polkupyörääni siitä telineestä ja laitoin lapseni siihen istuimeen.
Seuraavana iltapäivänä näin kyseisen äidin lastenrattaiden kera paikallisen kaljakuppilan terassilla tuoppi edessä (jossa oli jotakin kaljan väristä siis siellä ei myydä muuta kuin keskiolutta tai vettä jota tulee kraanasta )
heille oli ennekin ilmoitettu tapauksesta mutta aina oli päässyt luistamaan tästä.Nyt ei siis enään päässyt kun ilmotuksia oli tarpeeksi.Ilmoitin soskuun tutulle työntekijälle,ja

Mietinkin vain että oikeastiko lasten annetaan näin paljon kärsiä,jopa nälkää nähdä ennenkuin tilanteeseen puututaan:(

toki äitiä välistä näin kyseisessä kaupassa tapahtuman jälkeen ilman lapsia mutta muutin itse kyseiseltä alueelta pois noin kuukausi ilmoituksen teosta.

Soskulle ilm. aiemminkin? nyt puhut paskaa, vaikka oiski ilm. eivät varmasti kerro sitä jumalauta sinulle. Olet naurettava. Ja koulutuksesi oli, mikä?

Ei jumalauta, miten se koulutus tähän liittyy? Mikä sun on?

Alkuperäinen kirjoittaja ls-asiakas itsekkin ollut:
NO TÄSSÄ NYT OLI KYSE SIITÄ, ETTÄ ÄITI SANOI, ETTÄ OSTETAAN VAIN RUOKAA, OSTI VAIN SIPSEJÄ (JOTTA SÄÄSTYY RAHAA SEURAAVAN PÄIVÄN KALJAAN)
SILLÄ RAHALLA MINKÄ PULLOISTA SAI (AINOAT HEIDÄN RAHANSA) EI VOINUT OSTAA LAPSILLE KUNNON RUOKAA, KOSKA TAHTOI KALJAA.

MITÄ KOHTAA ETTE OIKEESTI TAJUNNEET???

Joku näemmä hoksasi pointin. Hienoa!

Jos olisi käynyt niin, että ap olisi liioitellut soittaessaan sossuun, niin ei ne siellä yhden ilmoituksen perusteella mitään tee. Jos huomauttamisen aihetta oli aiemminkin, hyvä, että tämäkin tuli ilmi. Eli kummassakaan tapauksessa soitosta ei ole haittaa.

Sossussa on muuten töissä tavallisia ihmisiä. Nimi vaitiolovelvollisuuspaperissa ei takaa vielä mitään, se on nähty ennenkin. Vaikka väärin onkin, joskus asioita vuotaa paikasta kuin paikasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Rölli:

mitenköhän se kenenkään koulutus liittyy yhtään mihinkään? :laugh:
Ihme porukkaa..

siis ei kai kukaan oikeasti tee ls-ilmoitusta KUULTUJEN JUTTUJEN PERUSTEELLA?! minä ainakin kaupassa juttelen ajoittain melko erikoisia juttuja ja jos lapseni kinuaa jotain, saatan hyvinkin sanoa ettei meillä ole enempää rahaa (vaikka totuus tietenkin on toinen).

Yhteistyössä