Teinkö mä nyt sit väärin? (koskee riitaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
lapsi on ollut 2 päivää kuumeessa, tänään ei enää kuumetta. Söi tuon kahden päivän aikana ehkä 1 viiliksen per päivä.

No tänään ruualla, poika5v. ei jaksanut syödä kunnolla ruokaa ja sanoi että menee vatsa kipeäksi, kun se on jo täynnä, no mies ei tätä uskonut ja olisi halunnut minun pakottavan lapsen syömään...minähän en pakota, yritin selittää miehelle miksi ruoka ei ehkä maistunut, mies ei kuuntele.

Kielsi antamasta karkkipäivän karkkeja lapselle, minä kuitenkin annoin, koska poika söi kuitenkin 5 lihapullaa, vaikkei muusiin koskenutkaan. Mies tästä hyvästä sitten on kuulemma riidoissa kanssani loppupäivän ainakin.

No voi että. Pitääkö niin pilkuntarkka olla? Minäkin olisin antanut syödä niin paljon kuin haluaa, ja jos noinkin monta lihapullaa söi, niin eiköhän ne karkitkin ole ok. Ei minustakaan ruoan tuputtaminen ja pakottaminen ole hyvä juttu. Pitäs osata just syödä niin, että maha tulee täyteen, muttei ahtaa liikaa.

Tyhmää kummankaan riidellä tuollaisesta. Jutelkaa kuin aikuiset asiasta. Sinäkin olisit voinut antaa vain muutaman makeisen ruoan päätteeksi ettei käy niin että iltapalalla ei maita mikään järkevä kun on maha täynnä herkkuja. Tai olla kokonaan antamatta, jos ruoasta menee maha kipeäksi niin miten se muka karkit kestää?

Syömään en olisi toipuvaa lasta pakottanut, mutta ei sitten kyllä Karkkilan pitäisi syödä. Ja yhtälailla isällä on oikeus sanoa mielipiteensä. Melkoista jyräystä silti tehdä mitä itse haluaa. Nyt isännän sitten se pahis ja sinä et.

• Tykkää
Reactions: Wolt
Ai on kuulemma tämän päivän riidoissa... teillä on kyllä harvinaisen tarkkaa tuo elämä, kun riitojen kestostakin oikein ilmoitetaan erikseen. Kai olet täyttänyt jo anteeksipyyntölomakkeen ja ehdottanut kellonaikaa huomiselle sovinnolle?

Tyhmää kummankaan riidellä tuollaisesta. Jutelkaa kuin aikuiset asiasta. Sinäkin olisit voinut antaa vain muutaman makeisen ruoan päätteeksi ettei käy niin että iltapalalla ei maita mikään järkevä kun on maha täynnä herkkuja. Tai olla kokonaan antamatta, jos ruoasta menee maha kipeäksi niin miten se muka karkit kestää?

Mä en riitele, mies mököttää ja kun yritin mennä asiallisesti puhumaan, niin sanoo että häivy siitä, mä en jaksa nyt kattella sua. Lapsi ei syönyt montaa karkkia pussista ja sanoi itse ettei jaksa niitäkään. Jaksaminen johtuu varmaan siitä ettei syönyt kahteen päivään oikein mitään kun oli kuumeessa, mahalaukku ehkä vähän kutistui ja ei siksi jaksa vielä kunnolla syödä...tosin on muutenkin pieniruokainen.

Ja meillä mies repii näitä riitoja pikku asioista, sehän ei puhu lapsillekaan mitään....mököttää tuolle 5-vuotiaallekin.

ap

Ihme että karkit kuitenkin jaksoi kun ruokaa ei...
Mun mielestä teit väärin, kun ylipäätään annoit lapsen syödä pelkkiä lihapullia sekä se kun annoit karkit sille, koska jos ei ruokaa jakseta niin silloin ei jakseta kyllä jälkkäriä/karkkiakaan.
Toinen asia on se että nyt sä kävelit miehen sanojen yli eli annoit luvan toimia toisin kuin miehesi oli juuri komentanut. Tuo johtaa helposti siihen että jos isä komentaa niin lapset tulee rutisemaan äidiltä lupaa kuitenkin.

Syömään en olisi toipuvaa lasta pakottanut, mutta ei sitten kyllä Karkkilan pitäisi syödä. Ja yhtälailla isällä on oikeus sanoa mielipiteensä. Melkoista jyräystä silti tehdä mitä itse haluaa. Nyt isännän sitten se pahis ja sinä et.

Tää oli toinen lämmin ateria jo tänään ja molemmista poika syönyt vähän, niin en nähnyt mitään ongelmaa. En sanonut että mies on pahis, mutta ei tollasesta tarvi riitaa kehittää. Mies suuttui koska se on sellanen että aina asiat pitäis tehdä niinkuin se haluaa ja mullehan ei sanella mitä pitäs tehdä. Mies itse ei pidä kiinni peliaresteista ym. Vaikka olis peliarestia annettu, niin mies antaa pelata, jotta lapset olis hiljaa.

ap

Mun mielestä teit väärin, kun ylipäätään annoit lapsen syödä pelkkiä lihapullia sekä se kun annoit karkit sille, koska jos ei ruokaa jakseta niin silloin ei jakseta kyllä jälkkäriä/karkkiakaan.
Toinen asia on se että nyt sä kävelit miehen sanojen yli eli annoit luvan toimia toisin kuin miehesi oli juuri komentanut. Tuo johtaa helposti siihen että jos isä komentaa niin lapset tulee rutisemaan äidiltä lupaa kuitenkin.

Kuten jo mainitsin tuossa, mies ei pidä kiinni lasten sovituista peliajoista (konsolit, tietokone) jne. Ollaan sovittu että 2h/pv max.

[QUOTE="vieras";27900818]Tää oli toinen lämmin ateria jo tänään ja molemmista poika syönyt vähän, niin en nähnyt mitään ongelmaa. En sanonut että mies on pahis, mutta ei tollasesta tarvi riitaa kehittää. Mies suuttui koska se on sellanen että aina asiat pitäis tehdä niinkuin se haluaa ja mullehan ei sanella mitä pitäs tehdä. Mies itse ei pidä kiinni peliaresteista ym. Vaikka olis peliarestia annettu, niin mies antaa pelata, jotta lapset olis hiljaa.

ap[/QUOTE]

No edelleen teidän pitäisi vaikka kummankin upottaa pää tuonne hankeen, sit istua pöydän ääreen ja jutella. Teidän kasvatuskeinot ja periaatteet ei nyt kohtaa ja te vuorotellen jyräätte toisenne, oli kyse karkinsyönnistä tai jostain arestista. Yhteiset pelisäännöt, suoraa puhetta eikä olettamuksia toisen puolesta niin alkaisi varmaan arki sujua.

Lapsethan tuosta eniten kärsii- Isä kieltää, äiti myöntää ja sama toisinpäin. Lapsi kokee turvattomuutta, sekä oppii pompottelemaan vanhempiaan. Jos tuota jatkuu pitkään niin lapsiparan tulevaisuus voi olla kurja.

Mites jos karkit olisi kielletty, niin silloin "isä olisi kävellyt äidin yli". Millä tavalla se mielestäsi on parempi ratkaisu?

[QUOTE="...";27900906]Mites jos karkit olisi kielletty, niin silloin "isä olisi kävellyt äidin yli". Millä tavalla se mielestäsi on parempi ratkaisu?[/QUOTE]

Eipäs, isä sanoi ensin ja äiti olisi voinut tukkia suunsa ja toimia sen mukaan. Ja sitten kahdestaan myöhemmin ottanut asian puheeksi ettei pitänyt isän toimintatavasta. Lapsen edessä ei käydä juupas-eipäs keskusteluja.

• Tykkää
Reactions: JonTriplet ja Wolt
[QUOTE="...";27900906]Mites jos karkit olisi kielletty, niin silloin "isä olisi kävellyt äidin yli". Millä tavalla se mielestäsi on parempi ratkaisu?[/QUOTE]

No lapsen nähden tuosta isän kiellosta olisi pidetty kiinni ja juteltu myöhemmin yhteistä linjaa tuollekin asialle. Siis ihan oikeasti on typerää jos parisuhteessa pitää nokitella ja laskea pisteitä kumpi nyt on voitolla "hei mut mä kumosin sun arestis eilen, tän viikon saldo on 8-7!"

No lapsen nähden tuosta isän kiellosta olisi pidetty kiinni ja juteltu myöhemmin yhteistä linjaa tuollekin asialle. Siis ihan oikeasti on typerää jos parisuhteessa pitää nokitella ja laskea pisteitä kumpi nyt on voitolla "hei mut mä kumosin sun arestis eilen, tän viikon saldo on 8-7!"

Miksi ihmeessä teette tuollaista? Tyhmäähän tuollainen nokittelu on.
Meillä on onneksi parisuhde sen verran hyvässä kuosissa, että se kestää sen, että silloin tällöin jonpikumpi on väärässä ja toinen korjaa asian. Toisaalta kun lastenkin suhteen on pääsääntöisesti johdonmukainen, niin poikkeama normaalista (etenkään sairaspäivänä) ei pilaa lasta.

Yhteistyössä