Terveydenhoitajaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ammatin vaihto mielessä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ammatin vaihto mielessä

Vieras
Ammatti kiinnostaa mutta on olemassa kaksi isoa MUTTAA... En kestä nähdä verta kovin suurissa määrin ja olen aina ollut todella huono koulussa.. Eli pitääkö terkkarin olla fiksu? Pääseekö opiskelemaan jos pohjana on merkonomin tutkinto?

Ei ainakaan kaikki niistä terkkareista ole olleet fiksuja keillä olen nyt raskauden aikana käynyt :xmas:.

Mutta vakavasti sanottuna, siinähän opiskelet ensin sairaanhoitajaksi, ja joudut kyllä suorittamaan mm. leikkaussalijaksonkin, jossa sitä verta näkee, plus muuten monta muuta sh:n jaksoakin. Että jos ihan kauhean verikammoinen on, niin tuossa on ainakin aluksi fobiaa voitettavaksi.

Muuten kyllä normaalijärkinen pystyy th:ksi lukemaan.

Itse ole sh enkä ole ollut ikinä leikkaus salissa ym vastaavassa paikassa. Jos on veri kammo niin harjoittelu paikkoja voi valita sen mukaan. Ei meillä ainakaan ollut mitään pakollista leikkaussali harjoittelua. Tosin olen psyk. sairaanhoitaja. Mut terveydenhoitajana joudun veren kanssa tekemisiin esim. verinäytteen otossa.

Mä koen olevani ihan tavallinen älykkyydeltäni ja pärjäsin ihan hyvin th-opinnoissa. Nykyään on hirveästi kaikkia projekti- ja ryhmätöitä mikä helpottaa opiskelua. Matematiikkaa nyt on kyllä jonkin verran tajuttava lääkelaskujen takia, mutta jos pohjalla on merkonomin tutkinto niin tuskin sulla on hätää.

Hae ihmeessä, ei hakemalla mitään häviä. :)

Hemoglobiininmittaustippaa enempää en ole nähnyt verta valmistuttuani, mutta opiskeluaikoina tuli tosiaan oltua mm. rannetta myöten jonkun mahan sisuksissa, joten opiskeluaikana verikammo voisi olla haaste.

Ja ei siellä tarvitse penaalin terävin kynä olla pärjätäkseen ;)

Mutta vakavasti sanottuna, siinähän opiskelet ensin sairaanhoitajaksi, ja joudut kyllä suorittamaan mm. leikkaussalijaksonkin, jossa sitä verta näkee, plus muuten monta muuta sh:n jaksoakin.

Minä opiskelen th:ksi, ja ainoa kokemukseni leikkurista on kirurgisen vuodeosastojakson pakollinen vierailu yhdessä leikkauksessa. Ja kyseessä oli laparoskooppinen toimenpide, joten verta ei näkynynyt missään vaiheessa.

Terkkarin ei tarvitse olla mikään huippuopiskelija, mutta tunneälyä pitäisi olla jotta työssä pärjää. Tosin th:ksi on aika vaikea päästä, joten hyvät paperit ed. opinnoista olisi hyvä olla.

[QUOTE="Vieras";27099534]Itse ole sh enkä ole ollut ikinä leikkaus salissa ym vastaavassa paikassa. Jos on veri kammo niin harjoittelu paikkoja voi valita sen mukaan. Ei meillä ainakaan ollut mitään pakollista leikkaussali harjoittelua. Tosin olen psyk. sairaanhoitaja. Mut terveydenhoitajana joudun veren kanssa tekemisiin esim. verinäytteen otossa.[/QUOTE]

Ai, mun opiskeluaikana oli kaikilla 2 vkn leikkaussalijaksokin. Myös psyk. sh:illa.

Yhteistyössä