Terveystarkastus YTHS:llä - 2 tuntia - kestääkö oikeasti!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Biokemisti-Susanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

Biokemisti-Susanna

Vieras
Olen ensimmäistä vuotta opiskeleva 20 v biokemian opiskelija. Varasin vasta nyt ajan YTHS:ltä terveystarkastukseen, johon ensimmäistä vuotta opiskelevat voivat mennä. Aika on ensi viikolla. Minulle sanottiin aikaa varatessa että se kestää kaksi tuntia!! Siis oikeasti, miten se voi kestää noin kauan? Onko joku muu käynyt, ja kestiko se noin kauan?

En muista kauanko kesti, mutta ei ainakaan noin kauan. Tosin omastani on monta vuotta aikaa. Kyllähän terveydenhoitaja siinä kaikenlaista kyselee, mutta aikaa varaisin reilusti vaan siks että on kuitenkin myöhässä.

[QUOTE="vieras";23758971]En muista kauanko kesti, mutta ei ainakaan noin kauan. Tosin omastani on monta vuotta aikaa. Kyllähän terveydenhoitaja siinä kaikenlaista kyselee, mutta aikaa varaisin reilusti vaan siks että on kuitenkin myöhässä.[/QUOTE]

Oliko sulla terveydenhoitaja jonka luona kävit? Minulle sanottiin kun aikaa varasin että aika on lääkärille.

[QUOTE="...";23759118]Itse kävin parin vuotta sitten terveydenhoitajalla YTHS:llä ja se kesti about 15 minuuttia.[/QUOTE]

No joo, harvoin mikään terveystarkastus kestää 15 min. Yleensä noin lyhyessä ajassa selviää jos menee jonkun selvän vaivan takia.

Mutta ap, kyllä siinä terveystarkastuksessa menee aikaa. Käydään läpi kaikenmaailman ruokavaliot, liikunnat, nukkumiset, stressit jne ja sen jälkeen lääkärin tarkastus.

Ajattelin vaan kun aika moni politiikko on kai käynyt valtiotieteellisen. Muistatko vielä siitä tarkastuksesta, tehtiinkö sulle jotain verikokeita tmv?

Muistan vain haastattelun, terkkari kyseli kaikkia perusjuttuja (syöminen, nukkuminen, liikunta, sairaudet, ehkäisy). Itsellä oli hyötyä, oli selkäkipuja ollut, sain lähetteen fyssarille (tosin en muista pistettiinkö lääkärille saamaan se lähete) ja otettiin jotain munuaisarvoja verestä selkäkivun takia.. Voi olla että normaalisti hemoglobiinin katsoi, ei varmaan muuta.

Muistan vain haastattelun, terkkari kyseli kaikkia perusjuttuja (syöminen, nukkuminen, liikunta, sairaudet, ehkäisy). Itsellä oli hyötyä, oli selkäkipuja ollut, sain lähetteen fyssarille (tosin en muista pistettiinkö lääkärille saamaan se lähete) ja otettiin jotain munuaisarvoja verestä selkäkivun takia.. Voi olla että normaalisti hemoglobiinin katsoi, ei varmaan muuta.

Okei, eli sullakin kysyttiin noita nukkumisia, syömisiä jne. Taitaapa se sitten mennäkin kuten tuossa jo joku muukin mainitsi. Mulle tulee tuosta lukiotarkastus mieleen.

[QUOTE="vieras";23759281]Minulla se kesti noin puoli tuntia. Kuulostaa oudolta kaksi tuntia... oletkohan kuullut väärin?[/QUOTE]

Sitä aluksi epäilin minäkin mutta en kuullut kyllä väärin. :)

Jos lääkäri haluaa oikein perusteellisesti niin voi kestää kaksikin tuntia. Haastattelu, fyysinen tarkastus, labrat jne.

YTHS:llä kannattaa muutenkin aina varata reilusti aikaa. Lääkärit ovat aina myöhässä. Omaan aikaan voi huoletta lisätä viivettä 15 minuuttia.

Oon kyllä hiukan kade siitä, miten yliopisto-opiskelijoiden terveysasiat hoidetaan. Tai onhan YTHS onneksi tulossa jo joillekin paikkakunnille myös AMK-opiskelijoille.

Opiskelen AMK:ssa terkkariksi, ja th:n terveystarkastukseen sai varata ajan jos siihen tunsi tarvetta. Rivien välistä sai kyllä ymmärtää että toivottavasti kovin moni ei varaa, sillä aikoja on niin vähän. Terkka on paikalla kaksi päivää viikossa, josta päivystystä pari tuntia ja loput ajanvarauksella. Ja tosi usein on lappu ovessa, että tänään ei olekaan paikalla. Lääkäri on kai kerran kuussa, eli käytännössä lääkäriasiat pitää hoitaa omassa tk:ssa. Hammaslääkäripalveluita ei ole ollenkaan, eli julkiselle on mentävä ja maksu sen mukainen.

Eli opiskelijat ovat aika eriarvoisessa asemassa.

Yhteistyössä