Toimeentulotuesta..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja teen tätä työkseni:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Työttömällä on helpompaa, kun hänen ei tarvitse ottaa lainaa eikä maksaa kirjoja yms.

Työttömyys vain ei valmista ammattiin ja edistä omatoimista suoriutumista, kuten opiskelun on ajateltu tekevän.

Kaikki opiskelijat tietävät opintoetuuksien tilanteen, ja lähestulkoon kaikki suomalaiset ovat jossain vaiheessa opiskelleet. Et siis tuo uutta tietoa varmaankaan kenellekään opintolaina-ajatuksellasi.

Työttömiä patistellaan pois työttömyydestä, aika aktiivisestikin, mikäli omatoimisuus on jo hukkunut. Opiskelija saa sentään olla rauhassa opiskelija.

Ei muuten saa. Kyllä sitä patistellaan valmistumaan yms. Ei enää käy sama, kuin nykyisten päättäjien aikana. Silloin opiskeltiin laajasti ja oli aikaa järjestötoimintaan ja yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen.

Kaveri on ollut työttömänä pitemmän aikaa. Välillä pelkällä vähennetyllä toimeentulotuella, kun opiskelu ja työt eivät kelpaa. Hän sanoo vain, että paremmin pärjää jopa tiputetulla toimeentulotuella, kuin opiskelijana. Mitään ammattia ei ole käytynä ja on lisäksi perheellinen. Häntä voi sanoa jo todelliseksi syrjäytyneeksi, mutta minkälaisen mallin lapset tulevat saamaan?

Alkuperäinen kirjoittaja khalawah:
Et varmaan paljon ehtinyt lapsiasi nähdä? Minun täytyy ainakin olla koulussa 8-16, sen jälkeen ei paljon pysty töitä tekemään kun ei hoitopaikka ole auki kuin 17 asti. Viikonlopputöitä en pysty tekemään säännöllisesti, yövuoroja kun on eikä hoitopaikkaa lapsille.

Varmasti enemmän kuin joku uraäiti. Onhan opiskelijoilla vielä mukavat lomat. Joulu- syys- ja kesälomat. Olen itse viettänyt joka kesän lapsen kanssa.
Ei niitä töitä joka päivä tarvitse tehdä. 1-2 vuoroakin viikossa ( paskalla palkalla ) tekee jo monta sataa kuussa. Ja ainakin minulla on mies joka hoiti lapsen illalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Et varmaan paljon ehtinyt lapsiasi nähdä? Minun täytyy ainakin olla koulussa 8-16, sen jälkeen ei paljon pysty töitä tekemään kun ei hoitopaikka ole auki kuin 17 asti. Viikonlopputöitä en pysty tekemään säännöllisesti, yövuoroja kun on eikä hoitopaikkaa lapsille.

Varmasti enemmän kuin joku uraäiti. Onhan opiskelijoilla vielä mukavat lomat. Joulu- syys- ja kesälomat. Olen itse viettänyt joka kesän lapsen kanssa.
Ei niitä töitä joka päivä tarvitse tehdä. 1-2 vuoroakin viikossa ( paskalla palkalla ) tekee jo monta sataa kuussa. Ja ainakin minulla on mies joka hoiti lapsen illalla.

Hyvä että sulla on mies, itse erosin vastikään.

Itse olin kesän töissä ja menen varmaan ensi kesänäkin, että saa hieman rahaa jolla ostaa esim. vaatteet talveksi. Kyllä mulle kuitenkin on tärkeämpää viettää arkea kuin lomaa lasten kanssa, vaikka kaikki nämä hurjat muutaman päivän lomat sitten ollaankin yhdessä.

Itse olin kesän töissä ja menen varmaan ensi kesänäkin, että saa hieman rahaa jolla ostaa esim. vaatteet talveksi. Kyllä mulle kuitenkin on tärkeämpää viettää arkea kuin lomaa lasten kanssa, vaikka kaikki nämä hurjat muutaman päivän lomat sitten ollaankin yhdessä.

Katsoppa, kun yleensä ihmiset elättää ITSE itsensä. Olisi minustakin hirvittävän kiva vaan olla ja lusmuta lapsien kanssa kotona ja raha vaan juoksisi säännöllisesti tilille, mutta kun elämä ei yleensä sellaista ole. Sen eteen on tehtävä jotain.

Olethan kotona 24 / 7 muutenkin? Ei harrastuksia eikä muutakaan sellaista, että lapsi joutuisi olemaan erossa sinusta. Minulla kun ei mitään harrastuksia ole niin ne pari iltaa pystyin ihan ilmaa huonoa omaa tuntoa olemaan töissä. Lapsi nukkumaan klo 9 ja minulla töitä 23-01 asti joten eipä se siinä monttaa tuntia ehtinyt "kärsimään" oman isänsä kanssa. Joku muu käyttää ne iltatunnit harrastuksiin, koulutehtäviin tms.

Katsoppa, kun yleensä ihmiset elättää ITSE itsensä. Olisi minustakin hirvittävän kiva vaan olla ja lusmuta lapsien kanssa kotona ja raha vaan juoksisi säännöllisesti tilille, mutta kun elämä ei yleensä sellaista ole. Sen eteen on tehtävä jotain.

Olethan kotona 24 / 7 muutenkin? Ei harrastuksia eikä muutakaan sellaista, että lapsi joutuisi olemaan erossa sinusta. Minulla kun ei mitään harrastuksia ole niin ne pari iltaa pystyin ihan ilmaa huonoa omaa tuntoa olemaan töissä. Lapsi nukkumaan klo 9 ja minulla töitä 23-01 asti joten eipä se siinä monttaa tuntia ehtinyt "kärsimään" oman isänsä kanssa. Joku muu käyttää ne iltatunnit harrastuksiin, koulutehtäviin tms.

Kyllä meillä on lasten kanssa muutakin elämää. Käydään ulkoilemassa, retkillä lähimetsässä, kirjastossa, kavereiden luona kylässä.. Sitä mihin on varaa =) Ilman lapsia käyn kaupassa ja kavereiden luona kylässä, tämä silloin kun lapset ovat isällään. Eipä tunnu lusmuilulta, kun opiskelee kahta tutkintoa ja siinä sivussa kasvattaa kahta muksua. Hyvä, jos sulla lapsi voi olla isänsä kanssa illat, mulla sitä mahdollisuutta ei ole, enkä tiedä mitä lastensuojelu sanois jos lapset olis hoidossa 7-21 esim. kahtena päivänä viikossa. Täällä noita töitä ei todellakaan ole ja omalla alallani työ on yöllä tapahtuvaa, ei mitään päivätyötä. Joutuisin tällöin olemaan pois koulusta seuraavat päivät.

Itse teen koulutehtävät silloin kun lapset nukkuvat.

Luulis, että on parempi että veroeurot menee perheellisen opiskelijan toimeentulotukeen kuin jollekkin pummille, joka ei oikeesti edes yritä mitään.
Kaikilla opiskelijoilla ei ole realistisia mahdollisuuksia käydä töissä, jos meinaa lastakin joskus nähdä. Korkeakouluissa on myös paljon itsenäisiä tehtäviä, joihin illat yms vapaahetket menevät.
Meidän ratkaisu oli nostaa toimeentulotukea opiskeluaikana (lainat on nostettu), tämä oli meille nyt oikea ratkaisu. Veroja ehdin tulevaisuudessa maksaa varmasti. Ei kukaan toimeentulotukea sen takia nosta, että se olis jotenkin tosi kivaa ja sillä tienais hirveesti.

Kumpaahan kadutaan enemmän vanhana. Liikaa kotona oloa vai sitä, ettei juossut rahan perässä lasten pieninä ollessa?

Kumpaahan kadutaan enemmän vanhana. Liikaa kotona oloa vai sitä, ettei juossut rahan perässä lasten pieninä ollessa?

Jopas menee taas vallan huvittavaksi. =)
Tuota voisit varmaan kysyä joltain uraäidiltä? Mitkähän opiskelut mahtaa kestää koko loppuelämää tai edes todella montaa vuotta? :whistle:
Itse opiskelin nyt 3 vuotta ja siitä kävin töissä 1,5 vuotta. ( sitä ennen kituutettiin 1,5 vuotta mutta ilman sossua)
Tällä hetkellä vietän leppoisia sairaspäiviä odotellen äitiyslomaa jonka jälkeen jään vielä kotiin ainakin siihen asti, että kuopus 3.
Eli kannattaisiko hieman suhteuttaa asioita?

Mä kyllä suon ihan iloisesti veroeuroistani toimeentulotukea opiskelijaperheille. Ne siitäkin huolimatta saa tukea vähemmän, kuin jos vain makaisivat kotona ja sentään pyrkivät eteenpäin.

No kyllä mä pidän toimeentulotukea saavina köyhinä. Tai ainakin mun käsitykseni mukaan toimeentulotukea annetaan vain niille, jotka muuten eläisivät toimeentulotukirajan alapuolella. Tuskinpa sitä keskituloisille tahi rikkaille annetaan eikä edes kaikille pienituloisille.

Alkuperäinen kirjoittaja Miä:
Sitten mä olen joko sairas tai avuton =)

En mä susta tiedä, kysyit että millaisina minä pidän toimeentulotukea saavia. Harva kertoo sossunluukulla käynnistä, joten en mä montakaan sellaista tunne, jotka tiedän niin tekevän.

Niin ja yksi vaihtoehto multa jäi edellä mainitsematta, on nämä hävyttömästi hyväksi käyttäjät, jotka tekevät pimeetä duunia tai eroavat näennäisesti, jotta saisivat "helppoa" rahaa.

Jopas menee taas vallan huvittavaksi. =)
Tuota voisit varmaan kysyä joltain uraäidiltä? Mitkähän opiskelut mahtaa kestää koko loppuelämää tai edes todella montaa vuotta? :whistle:
Itse opiskelin nyt 3 vuotta ja siitä kävin töissä 1,5 vuotta. ( sitä ennen kituutettiin 1,5 vuotta mutta ilman sossua)
Tällä hetkellä vietän leppoisia sairaspäiviä odotellen äitiyslomaa jonka jälkeen jään vielä kotiin ainakin siihen asti, että kuopus 3.
Eli kannattaisiko hieman suhteuttaa asioita?

Ethän vaan saa aitiyspäivärahaa tai muuta yhteiskunnan tukea? Samanlaista tukea se toimeentulotuki on. Suomessa on tapana pitää huolta vähäosaisista muutenkin kuin tarjoamalla katon pään päälle ja ruokaa. Jos ei kelpaa, niin aina voi muuttaa amerikan ihmemaahan, missä ei tarvitse maksaa muiden menoja.

Ihmiset varmaan ajattelee erilailla kun minä =) Musta me ei olla köyhiä kun on joka päivä varaa syödä sitä mitä haluaa ja ostaa vaatteita ja muuta sillon kun tarvii =) Vaikka ne rahat tällä hetkellä soskusta tuleekin.. Mutta älkää pelätkö, en meinannut loisia kovin pitkään enää :D

Ihmiset varmaan ajattelee erilailla kun minä =) Musta me ei olla köyhiä kun on joka päivä varaa syödä sitä mitä haluaa ja ostaa vaatteita ja muuta sillon kun tarvii =) Vaikka ne rahat tällä hetkellä soskusta tuleekin.. Mutta älkää pelätkö, en meinannut loisia kovin pitkään enää :D
Köyhyys on myös subjektiivinen käsite. Mutta mä kyllä pidän suomalaisessa nyky-yhteiskunnassa jonkinlaisena köyhyysrajana nimenomaan sitä, että on oikeutettu toimeentulotukeen. Ilman sitä toimeentulotukea teillä ei varmaankaan olisi mahdollisuutta syödä, mitä haluaisitte? Eikö vain?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Köyhyys on myös subjektiivinen käsite. Mutta mä kyllä pidän suomalaisessa nyky-yhteiskunnassa jonkinlaisena köyhyysrajana nimenomaan sitä, että on oikeutettu toimeentulotukeen. Ilman sitä toimeentulotukea teillä ei varmaankaan olisi mahdollisuutta syödä, mitä haluaisitte? Eikö vain?

Ei olisi ei.. Mutta kun nyt saadaan sitä niin on =) Ilman toimeentulotukea me oltas todella persaukisia =)

Ei olisi ei.. Mutta kun nyt saadaan sitä niin on =) Ilman toimeentulotukea me oltas todella persaukisia =)
Aivan =) Sitä juuri tarkoitinkin, että jos ihminen on oikeutettu toimeentulotukeen, silloin hän on köyhä. Sillä toimeentulotuellahan pyritään nimenomaan poistamaan köyhyyttä.

Aivan =) Sitä juuri tarkoitinkin, että jos ihminen on oikeutettu toimeentulotukeen, silloin hän on köyhä. Sillä toimeentulotuellahan pyritään nimenomaan poistamaan köyhyyttä.

Niinhän se on.. Mietin vaan kun jotkut kysyy että miten teillä on varaa siihen ja siihen kun saatte toimeentulotukea? Just siksihän meillä onkin =) Ja toimeentulotuki + muut tulot niin meidän 3 henkinen perhe saa kuussa tonnin rahaa että ei me ihan kauheen rikkaitakaan olla :D

se on ihan siitä kiinni, että mihin on tottunut ja mihin ne rahansa pääasiallisesti lykkää :)

joku toinen toimentulotukea saava voi "kärsiä" tilanteestaan ja valittaa sitä, ettei ole varaa ostella vaatteita tms. vaikka sitä toimeentulotukea saakin.

Minäkin saan toimeentulotukea ja kyllä sillä sitten hyvin pärjäänkin.
Ruoat saan ostettua, samoin kuin tarvittaessa vaatteitakin, mutta kaikki isommat ostokset täytyy harkita tarkkaan, että mistä ostaa ja milloin.

Olen useasti huomannut, että ihmiset, jotka "narisevat" köyhyyttään, ovat muuten velkaantuneita, eivätkä muutenkaan hallitse rahankäyttöään tarpeeksi hyvin.
Ei tämä tietenkään kaikkien kohdalla pidä paikkaansa.

Eli kaikki on suhteellista.
Vaikka olisikin toimeentulotukeen oikeutettu (jokaisella on tietty perusosa, minkä sieltä sossusta saa), niin joku törsää rahansa ihan holtittomasti (monet lehtilaskut, osamaksuja ja muita lainoja) ja sitten rahattomuuttaan valittelee, mutta joku toinen voikin käyttää vähän harkitsevaisemmin ne rahat, mitkä sossusta saa (ei tilaile niin paljoa lehtiä, ei tilaile osamaksuilla hirveästi tuotteita, eikä ole velkaantunutkaan), niin sellainen ihminen pärjää jo varsin hyvin perusosallaan :)

Niinhän se on.. Mietin vaan kun jotkut kysyy että miten teillä on varaa siihen ja siihen kun saatte toimeentulotukea? Just siksihän meillä onkin =) Ja toimeentulotuki + muut tulot niin meidän 3 henkinen perhe saa kuussa tonnin rahaa että ei me ihan kauheen rikkaitakaan olla :D

teidän tulot on kuukaudessa 1000?, vai jääkö teille käteen se n. 1000??
meidän perhe (2hlö) saa kuukaudessa tuloja yhteensä n. 1100?, josta jää käteen vuokran ja jälkeen parhaimmillaan 569? :)

Tulot on melkein tasan 1000 euroa kuussa =)

Eli teidän ei ole tarvinnut ottaa opintolainaa. Jo saatte pelkästään toimeentulotukea 600 euroa. On se niin väärin. Ja miksi sinä et saa mitään muuta rahaa kuin lapsilisän ja elatusavun?
Et ole vaivautunut hakemaan töitä / opiskelemaan? Sinulla ei ole ammattia ja lapsikin on yli 3.
Jos näin niin jo on käsittämätöntä lusmuilua.

Tulot on melkein tasan 1000 euroa kuussa =)

Eli teidän ei ole tarvinnut ottaa opintolainaa. Jo saatte pelkästään toimeentulotukea 600 euroa. On se niin väärin. Ja miksi sinä et saa mitään muuta rahaa kuin lapsilisän ja elatusavun?
Et ole vaivautunut hakemaan töitä / opiskelemaan? Sinulla ei ole ammattia ja lapsikin on yli 3.
Jos näin niin jo on käsittämätöntä lusmuilua.

Johan mä aiemmin sanoin että on opintolainaa, ei kai sitä voi saada jos ei opiskele? Eikö ole käsittämätöntä?

Johan mä aiemmin sanoin että on opintolainaa, ei kai sitä voi saada jos ei opiskele? Eikö ole käsittämätöntä?

Mikä ei sitten täsmää?

Tulot 1000 euroa. Siitä pois tt, jää 400 euroa. Lapsilisä + elatusapu minimissään reilut 200 euroa. Ja opintotuki toisella asteella 192 euroa netto. Eli missä laina?
+ vielä asumistuki. Sähän taidat jauhaa paskaa.

Yhteistyössä