toinen tulossa, suuri ikäero

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nella
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nella

Vieras
Onko muita joilla esikoinen on koululainen ja toinen lapsitulossa?
Meillä tyttö on 7v ja tämän toisen la on heinäkuussa. Olen miettinyt tuota ikäeroa, sehän on sitten 8v. Miten tyttö ottaa pikkuisen vastaan? Onhan hän saanut näin kauan olla ainokainen, saanut kaiken huomion.
Olisi kiva vaihtaa ajatuksia muiden samassa tilanteessa olevien kanssa.

hei!

mulla on sama juttu, poika on nyt 7 vuotta ja parin kuukauden päästä tulee toinen. minulla ei ole huolia sen suhteen, poika on hirmu viisas ja odottaa jo ilosena vauvaa tulevaksi. yhtmittaa taputtelee vattaa ja sanoo vauvalle kaikenlaista, en usko että meidän poika ainakaan mustasukkaiseksi menee kunhan vaan muistaa huomioida poikaa yhtä paljon sitten kun nyttenkin. tärkeää on ettei vanhempi lapsi tunne jäävänsä ulkopuoliseksi.

meidän pojasta on ainakin apuakin, tiedän että hän voi vahtia vauvaa pieniä hetkiä ja tuo varmasti vaippaa ja huolehtii muutenkin. naapurillani oli sama tilanne, heidän poikansa oli 7 v. kun heille tuli tyttövauva. heidän poikansa oli alusta asti ilonen ja auttavaine eikä mustasukkaisuudesta ollut tietoakaan. hekin kyllä huomioivat poikaa yhtä paljon kuin aina. se on kai itsestä kiinni paljolti. uskoisin että nuorempi lapsi voisi ottaa rajummin vauvan tulon.

Kyllä meilläkin tyttö nyt taputtelee vatsaa, juttelee vauvalle ja suunnittelee kovasti mitä hänen kanssaan sitten tekee. Mutta yhtäkkiä saattaa sanoa minulle että ethän sinä äiti sitten rakasta vauvaa enemmän, tai ettei oikeestaan halua sittenkään pikkusiskoa tai -veljeä.
Ymmärrän toki että tuon ikäinen osaa jo miettiä miten jotkut asiat vaikuttaa ja tulee muuttamaan hänen elämäänsä. Nyt pelkää että minä en enää huolehdi hänestä, enkä rakasta.
Olen sanonut että tottakai rakastan ja huolehdin, ettei se rakkaus mihinkään häviä vaikka vauva tuleekin.
Kai minä turhaan näitä mietin ja pelkään, eiköhän ne asiat järjesty.
Pitää vain muistaa järjestää kahdenkeskistä aikaa tytön kanssa ja ottaa hänet mukaan touhuihin.
Niinkuin sere sanoit, tuon ikäinen osaa jo hiukan hoitaakin vauvaa :)

Yhteistyössä