Tunnetko vastuulisia nuoria äitejä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nuori äiti myös
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Jotenkin musta tuntuu, että jos olet poikkeuksellisen nuori kun saat lapsen niin sitte sun pitää olla myös jotenkin poikkeuksellisen hyvä ja vastuullinen äiti? Tai siis ihmiset haluaa sitä sulta... Sä et voi olla vaan "normiäiti" että sut hyväksytään. :/

Pees.
ja taas vanhemmat äidit asettaa itse itselle ne kauheet paineet ja tavotteet.
Minusta nuoret äidit osaa olla sopivan rentoja lapsen kans.

Mä oon kyllä sitä mieltä, että äidin ikä ei liity vastuullisuuteen millään tavalla. Saatika siihen kuinka paljon aikaa haluaa viettää ystävien/lastensa kanssa.
Kyllä se on ihan ihmisestä kiinni, ei iästä!

Alkuperäinen kirjoittaja no hohhoijaa:
Alkuperäinen kirjoittaja harmis:
Kyllä se vaan tuppaa olemaan nii, kun seuraa näiden nuorina lapsensa saaneiden elämää, että omat menot menee lapsen edelle. Omat vaatteet pitää olla viimeisen päälle, kampaajalla ravataan, otetaan kalliita lävistyksiä ja tuhlataan rahat baareiluun. Ei siinä muuten mitään, mutta kun ei ole sitä rahaa paljon ja ne rahat pitäisi käyttää lapseen.

Anteeks vaan mut kyllä kaiken ikäisillä äidillä on oikeus ostaa vaatteita ja laittaa itseään, jos rahaa riittää lapsellekin. Miksi sillä lapselle pitäis sitä rahaa syytää, jos hänellä on uusia vaatteita, vaippoja ja ruokaa, leluja ja tykötarpeet olemassa ennestään. Pitäisikö keksiä joka pennille jotain lapseen liittyvää vai eikö saisi ostaa vaikka uusia farkkuja ja käydä kampaajalla. Onpas outo ajattelutapa. Ja jos rahaa on ylimäärästä, eikö sillä saa nuori äiti käydä vaikka baarissa siinä missä vanhakin.
Ei mulla sitä rahaa paljon ole, saan pienintä hoitorahaa ja vähän lapsilisää. Kyllä silti riittää rahat muuhunkin kuin lapselle!

Joo mutta näiden äitien lapsilla on puutetta vaatteista ja ruuasta. Esim yksi ei ostanut villahaalaria lapselleen kun ei muka ollut rahaa, vaikka päiväkodista pyysivät sitä kun lapsi paleli. Silti oli varaa juoda 4 kertaa viikossa. Toinen taas käyttää rahat baareiluun, mutta lapset kulkevat pinttyneen tahraisissa ja räsysissä vaatteissa.

Kyllä se vaan tuppaa olemaan nii, kun seuraa näiden nuorina lapsensa saaneiden elämää, että omat menot menee lapsen edelle. Omat vaatteet pitää olla viimeisen päälle, kampaajalla ravataan, otetaan kalliita lävistyksiä ja tuhlataan rahat baareiluun. Ei siinä muuten mitään, mutta kun ei ole sitä rahaa paljon ja ne rahat pitäisi käyttää lapseen.

Anteeks vaan mut kyllä kaiken ikäisillä äidillä on oikeus ostaa vaatteita ja laittaa itseään, jos rahaa riittää lapsellekin. Miksi sillä lapselle pitäis sitä rahaa syytää, jos hänellä on uusia vaatteita, vaippoja ja ruokaa, leluja ja tykötarpeet olemassa ennestään. Pitäisikö keksiä joka pennille jotain lapseen liittyvää vai eikö saisi ostaa vaikka uusia farkkuja ja käydä kampaajalla. Onpas outo ajattelutapa. Ja jos rahaa on ylimäärästä, eikö sillä saa nuori äiti käydä vaikka baarissa siinä missä vanhakin.
Ei mulla sitä rahaa paljon ole, saan pienintä hoitorahaa ja vähän lapsilisää. Kyllä silti riittää rahat muuhunkin kuin lapselle!

Joo mutta näiden äitien lapsilla on puutetta vaatteista ja ruuasta. Esim yksi ei ostanut villahaalaria lapselleen kun ei muka ollut rahaa, vaikka päiväkodista pyysivät sitä kun lapsi paleli. Silti oli varaa juoda 4 kertaa viikossa. Toinen taas käyttää rahat baareiluun, mutta lapset kulkevat pinttyneen tahraisissa ja räsysissä vaatteissa.

Onneks e oli vain se YKS. Ettei ne kaikki :o

tunnen, tosin ennen raskautta oli todella menossa koko ajan ja joka viikonloppu baareissa ym. (vaikka ei ihan ikä riittänytkään) ja kun kuulin raskaudesta mietin että mitenhän tässä käy (tuntuu pahalta, että ajattelin näin), mutta niin rauhallinen ja hyvä äiti hänestä tuli. En rehellisesti sanoen olisi uskonut.. Kyseinen henkilö on vissiin käynyt kahteen otteeseen juhlimassa ja lapsi nyt yli 2v. toki on esim. elokuvissa käynyt tai kaupassa yksin ym.

mutta niin se äitiys joitain ihmisiä muuttaa, ja hyvään suuntaan.

Surullista mut en usko että se on iästä johtuvaa käytöstä, silkkaa tyhmyyttähän tuo on. Mihin tuollainen ihminen vanhetessaan muuttuisi, että osaisiko sitten paremmin käyttää rahat ja antaa paremman hoidon lapselleen? En jaksa uskoa. Ja ainakin lähiöissä näkee paljon, että ne viinan suurkuluttajat on päälle kolmen kympin tai lähempänä sitä, jostain syyystä suurin osa äideistäkin on sitä ikäluokkaa. Että eiköhän niitä ongelmia ole vähän joka puolella.

Mä tunnen kaksi vastuullista nuorta äitiä. Tunnen myös neljä vastuutonta nuorta äitiä, joille ne omat menemiset ja rakastumiset on ollut lasta tärkeämpiä, mutta onneksi kaikki vastuuttomat tuntemani äidit (lukuunottamatta yhtä) ovat vuosien saatossa muuttuneet vastuullisiksi.

Iällä ei ole mitään merkitystä, kaikki on korvien välissä.

(Ja juu, olen kuullut "urbaanilegendoja" niistä selityksistä, että pitäisi elää nuoruuttaankin ja plaaplaapaskaa, mutten koskaan kuullut niitä oikeasti. Ja nähnyt kun lapset rypevät omassa pa*kassaan, äiti 35v)
Paljon olis sanottavaa tästäkin aiheesta, muttä jospa mä tiivistän.

Tunnen vastuullisia nuoriä äitejä ja vanhoja äitejä ja vastuuttomia nuoria äitejä ja vanhoja äitejä.

no ei tän mamman rahat mene ainakaan baareiluun, eikä omiin vaatteisiin,eikä parturiin tai mihkään...Lapsilla kyllä on hyvät ja laadukkaat vaatteet ja kaikki...en tunne jääväni mistään paitsi tai jääneeni mistään paitsi.... nyt ei enää ajatus pelaa pakko mennä tutimaan, mutta minä olen siis 21 ja lapseni 4.5 ja pian 3 vuotias.

Alkuperäinen kirjoittaja ruttis:
Mä olen nuori, käytän tosi vähän rahaa vauvan vaatteisiin ja mun äiti on tosi usein perjantaisin hoitamassa mun vauvaa.

Eli olen siis huono äiti? :xmas:

Juu ehdottomasti. Mutta tämän kaiken voisi korjaisi se, että olisit vanha. :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
Alkuperäinen kirjoittaja ruttis:
Mä olen nuori, käytän tosi vähän rahaa vauvan vaatteisiin ja mun äiti on tosi usein perjantaisin hoitamassa mun vauvaa.

Eli olen siis huono äiti? :xmas:

Juu ehdottomasti. Mutta tämän kaiken voisi korjaisi se, että olisit vanha. :saint:

Niin sillähän se korjaantuisi :D

Mä en tykkää ostaa vaatteita. Shoppaileminen on ihan kamalaa. Siskolta ollaan saatu tosi paljon vaatteita, sillä kun on aiempien lapsien takia kertynyt nuita tyttöjen vaatteita. Ja äiti ostaa välillä uusia bodeja ja muita, kun sattuu näkemään tarjouksia.

Perjantait ja lauantait mulla on välillä koulua, siksi mutsi tulee hoitamaan likkaa. Mies tekee vuorotyötä, niin ei ole aina kotona.

Jotenkin mä en osaa pitää itseäni kovinkaan hulttiona, mutta muut saa kuvitella ihan mitä tahtovat :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Hyi:
En tunne nuoria äitejä mutta tunnen noin 40v pariskunnan jotka ryypäävät joka päivä ja lapsi on nälissään ja kalpea.

Kai olet tehnyt lastensuojeluilmoituksen? Jos et niin ota HETI yhteys sossuun! Sulla on velvollisuus hakea apua sille lapsirukalle!

Alkuperäinen kirjoittaja nuori äiti myös:
Aina puhutaan yleensä, että nuoret äidit eivät sitoudu lapseen ja omat menot sekä oma etu painavat vaakakupissa lasta enemmän, lapsi usein muilla hoidossa yms. Mutta tunnetteko vastuullisia nuoria äitejä, jotka hoitavat hyvin lapsensa, puuhailevat heidän kanssaan eivätkä kiikuta hoitoon kokoajan ja muutoinkin hoitavat asiansa hyvin?

Siskollani oli 19v 3 lasta jotka nyt 17v vanhimmat joten kyllä

Aina puhutaan yleensä, että nuoret äidit eivät sitoudu lapseen ja omat menot sekä oma etu painavat vaakakupissa lasta enemmän, lapsi usein muilla hoidossa yms. Mutta tunnetteko vastuullisia nuoria äitejä, jotka hoitavat hyvin lapsensa, puuhailevat heidän kanssaan eivätkä kiikuta hoitoon kokoajan ja muutoinkin hoitavat asiansa hyvin?

Alkuperäinen kirjoittaja mhhm:
Joos ja sitten on näitä, jotka jaksavat olla kotona kun lapset melko pieniä, mutta sitten alkaa kauhea bilettäminen kun pitää saada elää nuoruutta. Menee usein ukkokin vaihtoon silloin.

Voi se ukko mennä 40v vaihtoon

Yhteistyössä