Tunnistan, että epärationaalisesti tulkitsen olevani ei-toivottu, mutta en osaa korjata asiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Eli en ollut aikaisemmin koskaan sanoittanut tunnettani, ennen kuin tänään, että minua vaivaa uskomus, etten ole oikein kenellekään toivottua seuraa. Tämä alkoi hiljalleen kehittyä joskus 13-vuotiaana ja paheni kohti aikuisuutta, ennen kuin parikymppisena tunne oli niin paha, että se rajoitti työ- ja opiskelukykyäni. Koin pahimmillaan lievää sosiaalisen fobian oireistoa. Onneksi se ei sentään kehittynyt pidemmälle.
Kehittymiseen vaikutti eniten oma äitini, joka halveksi minua sellaisena kuin olin, ja jonka mielestä hän tahtoi minulle vain hyvää, kun kritisoi ja arvosteli minua niin, että se satutti ja loukkasi. Tajusi vasta reilu kk sitten, että kyseessä olikin äitini (ehkä itselleenkin tiedostamaton) halveksunta, jossa toista ( ja vielä omaan lasta!) satuttavista arvosteluista ei luovuta edes vaikka toisen mt olisi vaarassa. (En mitenkään voi määritellä sellaista arvostelua asialliseksi tai oikeutetuksi).
Tästä on ollut hiveästi haittaa muuten hyvälle elämälleni ja tällä tarkoitan sitä, että olen menettänyt todella paljon tästä johtuen. Minulla oli kaikki muut mahdollisuudet todella ihmeelliseen ja onnelliseen hyvään kaipaamani kaltaiseen elämään, mutta se, miten äitini käytös on tuhonnut elämääni on vain jotain niin karmeaa. Olin hyvä koulussa, suht sosiaalinen, hyväntuulinen, kivan näköinen, vauras jne.
Kyllä minä olen tiennyt, että itsessäni on ongelma, kun reagoin asioihin, kuten reagoin. Se, miten toisten, käytännössä yleisimmin asiaan kuulumattomien ihmisten on vaikeaa olla minua kohtaan empaattisia ja ymmärtäviä on sen sijaan yllättänyt minut täysin.
Eli minä olen puhunut reaktioistani netissä, alkuun aivan muussa mielessä, kuin jauhaa itse kokemustani ja tunnettani sinänsä, niin sen sijaan, että jos joku ei kykene tajuamaan tunteitteni juuria tai reaktioni merkitystä minulle, ja olisi HILJAA, koska ei TIEDÄ, EIKÄ TAJUA mitään, moni on pahastunut ja loukkaantunut ja SUUTTUNUT minulle siitä, että minulla KEHTAAKIN olla ongelmia. Hävetkää, tiedätte kyllä keitä te olette.

Minun on vain niin vaikea ymmärtää, että miksi ihminen, joka lukee toisen kertovan ongelmastaan, kokee tarvetta mitätöidä ja jopa sabotoida tätä ja hänen kirjoituksiaan ja/tai tuen hakuaan? Jos et osaa antaa tukea niin daa? Ole ehkä hiljaa? Itse ainakin olisin.
Ap

Kiitos kun jaoit kokemasi. Tämä on tärkeää. Ihmismieli on hauras ja monet asiat koetaan hyvin subjektiivisesti. Moni voi tehdä asiat nyt toisin koska kerroit varoittavan esimerkin.

Hyvää joulua sinulle!

Eihän näillä haukkujilla itsellään ole ollut edes tarjota mitään ratkaisua tai keinoa itse ongelmaan, sen syyhyn ja sen hoitamiseen. Niin en tajua, miten kehtaavatkin haukkua ja mitätöidä kirjoittajaa? Itse jos olisin niin tyhmä, tajuaisin ehkä pitää edes turpani tukossa, enkä levittelisi tyhmyyttäni suoraan ongelmasta kärsivän silmille.
Itse sain heitä paremmin ongelmani selville, he eivät tienneet, mikä se on, eli kaikki omiin harhoihnsa perustuneet haukut olivat turhia, perusteettomia ja niillä oli ainoastaan tarkoitus purkaa heidän oma paha olonsa minun kauttani ulos itsestä.
Minun ongelmani on siis epätoivotuksi itseni tunteminen, ja reagoin huonosti sen takia tilanteisiin, jotka triggeröivät sitä. Minuun aikuisina tutustuvilla ei voi olla aavistustakaan, koska itsellänikään ei ole, että mistä ihmeestä reaktio syntyy???! Ja se aiheuttaa totta kai pahaa mieltä kaikille, ei vähiten itselleni. Niin sen sijaan, että joku esim. empaatisena kuuntelisi ja koittaisi vaikka vain tukea ja lohduttaa, aletaan kiusata.
Ikinä ei saisi olla ilkeä ns. vaikeille ihmisille. Sellainenkin ilkeys on pahuutta ja väärin. Se ei tee kiusaajistaan edelleenkään yhtään itseään parempia ihmisiä. He ovat mitä ovat ja kasvu tapahtuu vain kasvamisen kautta.
Ap

Tällaiset - sanotaanko niitä traumakokemuksiksi - ongelmat, joihin itselle tulee jokin ihan ufo reaktio täysin ulkoavaruudesta, ovat tosi kummallisia. Itsekin vain seuraa sivusta, että jaahas, vai tälle tuntuu tänään. Mutta itse kärsii siitä, että haluan oikeuttaa reaktioni. Mutta muiden mielestä se on älytön.
Itse väitän vastaan. Varmasti on järkevä, miksi IHMEESSÄ reagoisin tyhmästi? En minä ole tyhmä, vaan olen erittäin fiksu. Muutkin ovat, osalla vain on lapsuuden takia yhteys omaan fiksuuteen katkennut, mutta reaktio toki NÄYTTÄÄ älyttömältä, se on aika helppo myöntää. Mutta eihän kaikki ole sitä, miltä se näyttää, kaikki varmaan tietävät senkin.

No, nyt kun vihdoin tunnistin, että minulla on ei-toivotun henkilön kokemus, niin mielestäni reaktioni, joissa tämä kokemus aktivoituu, ovat totta tosiaan täysin järkeviä. Kuten olen aina ajatellutkin. Eivät tietenkään järkeviä uuteen hetkeen suhteutettuna, mutta eiväthän aivot päivitä aikaa. Muut ihmiset eivät ole kyenneet auttamaan minua millään lailla ei-toivotuksi itseni kokemisissa. Päin vastoin, iso osa heistä lapsellisesti yrittää lisätä juuri tätä kokemusta. Aivan kuin se oikeastaan voisi enää lisääntyä random nettikirjoittajan takia enempää, kuin vuosikausien asumisesta oman äitini kanssa lisääntyi.
Ap

Tunne, ettei ole toivottavaa seuraa johtaa helposti yksinäisyyteen. Sitten nämä kiusaajat usein vielä oikein ilkkuivat minulle, että kumpa olisin yksin! Ansaitsisin sen, koska olen niin paha tai kamala! Ai jaa? Ja sen toivominen ei ole pahaa ja kamalaa? Se oikeutetaan kuvittelemalla, että minä olen paha. Vaikka mä kärsin tunteesta, ettei minua haluta, ettei minua toivota mukaan. Kiusaaja on astetta pahemmassa paikassa, hän ei ole saanut kärsiä siitä. Hänen piti (?) vain hymyillä, siksi kai minunkin pitäisi. Vaikka on tervettä kärsiä siitä, ettei tunne itseään yhtään halutuksi, vaan torjutuksi tai ei yhtään miksikään. Jos noiden tuntemiseen on tyytyväinen, niin huonosti on homma!
Ap

Well, well, well...

Olen jakanut sinulle infoa monista itsehoitomenetelmistä, joilla voisit auttaa itseäsi, jos vain haluaisit.

EFT tunteiden vapautustekniikka
TRE trauman purkuliikkeet

Siinä pari tieteellisesti tutkittua menetelmää. Muitakin löytyy näiden lisäksi.

Sinähän perit ison tukun rahaa, joten sinulla on varaa mennä terapiaan. Jos vain haluat saada itsesi parempaan kondikseen, niin keinoja löytyy.

Älä viitsi valittaa, että sinua ei ole yritetty auttaa.

• Tykkää
Reactions: Elena777

Yhteistyössä