tuntui pahalta, kun joku äiti löi lastaan kyynärpäällä kasvoihin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja WompaTiger
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä näin heinäkuussa kun isä mukiloi noin 10v poikansa maahan asti sen takia kun poika korotti ääntään ( en tiedä mistä asiasta), ei siis edes huutanut. Pojan äiti ja sisarukset katsoivat vierestä hiiren hiljaa. Siis todellakin isä löi poikaa päähän enemmän kuin kerran. Että sellaista kasvatusta..

Itse olisin lapsena saanut takuulla traumoja jos OMA äiti olisin tökkinyt kyynärpäällä naamaani. En usko että kasvatuksessa on kaikilla niin huonoja hetkiä että lasta pitää lyödä naamaan.. on se sitten kyynärpää tai avokämmen :x .

Kaikki olette huonoja äitejä jotka puolustatte aapeen kertoman äidin tekoa. *vannoo ettei tuu mukiloimaan lastaan*

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
olisihan se ollut mukavampi näky kun Eemil olisi työntänyt mummon auton alle

Eemil otti kaksi, viisivuotiaan kokoista juoksuakselta kävelytiellä, jossa ainoa auto oli paikoillaan odottava. Mitään vaaratilannetta ei tapaukseen liittynyt, ja poika lopetti juoksemisen siihen kahteen askeleeseen, jo ennen kuin äiti korotti ääntään. Äidillä vaan oli toooosi huono päivä, tai sitten elämä.

Toivoakseni en tule ikinä tuuppimaan ketään kyynärpäillä kasvoihin tai nyppimään hupusta. Minulle tai perheelleni ei ainakaan saa kukaan tehdä niin.

Ja vielä, eikä teitä raivostuttaisi, jos esim. päiväkodin työntekijä tuuppaisi lasta kyynärpäällä naamaan tai nyppäisi hupusta?

Alkuperäinen kirjoittaja SiviThePoodle:
Ja vielä, eikä teitä raivostuttaisi, jos esim. päiväkodin työntekijä tuuppaisi lasta kyynärpäällä naamaan tai nyppäisi hupusta?

Joko hupusta vetäminenkin on väkivaltaa?
Nyppikööt hupusta vaikka joka pv! Helkkari soikoon.

Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomalainen:
Kaikki olette huonoja äitejä jotka puolustatte aapeen kertoman äidin tekoa. *vannoo ettei tuu mukiloimaan lastaan*

no johan taas. otsikko on jutussa vaan hieman harhaanjohtava jos kerta ap ei tunne kyseistä lapsen "tuuppijaa". yhden hetken perusteella ei voi tietää millainen joku on kasvattajana. jokainen meistä tekee virheitä, myös lastensa kohdalla. ja vaikka hupusta kiskominen tai kyynärpäällä töytäisy ei olekaan sallittavaa emme me tosiaan tiedä mitään sen enempää, joten tuomioita on turha jakaa suoralta kädeltä.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:

no johan taas. otsikko on jutussa vaan hieman harhaanjohtava jos kerta ap ei tunne kyseistä lapsen "tuuppijaa". yhden hetken perusteella ei voi tietää millainen joku on kasvattajana. jokainen meistä tekee virheitä, myös lastensa kohdalla. ja vaikka hupusta kiskominen tai kyynärpäällä töytäisy ei olekaan sallittavaa emme me tosiaan tiedä mitään sen enempää, joten tuomioita on turha jakaa suoralta kädeltä.

Jokaisella meistä toki on omat pohjamuta-hetkemme kasvattajana.
Mutta jos äiti reagoi kyynärpäällä tuuppaisemalla ja kiroilemalla huonona hetkenään (jos se sitä oli) sen sijaan että edes kokeilisi jotain muuta keinoa (nappaisi vaikka kädestä kiinni ja sanoisi että minä työnnän), niin kyllähän siitä voi jo jotain johtopäätöksiä vetää. Sillä ei äiti, joka vastustaa fyysistä ja henkistä väkivaltaa kaikin tavoin ja käyttää kasvatuksessa ihan toisenlaisia periaatteita tee noin edes huonona hetkenään. Näin mä ainakin uskon.

Alkuperäinen kirjoittaja umbrella78:
Tuo hupusta repiminen on ihmeen yleistä, mä en sitä ole ymmärtänyt koskaan |O

Minä en kisko hupusta, mutta pidän siitä joskus kiinni varmuuden vuoksi, kuten: Viimetalvena kävelimme kuopuksen 2v kanssa jyrkkiä rappusia, hänellä kuomat jalassa enkä täysin luottanut kykyihinsä. Pidin hupusta kiinni, että jos kompastuu niin ei kaadu. Eräs isä minulle ohimennessään huomautti että ei saa roikottaa hupusta... mutta en siis siitä roikottanut vaan höllästi pidin kiinni ja annoin pojan kiivetä itse. Arvelin vaan että sattuu se vähemmän kuin lyödä naamansa rappuun jos kompuroi.

Mä näin heinäkuussa kun isä mukiloi noin 10v poikansa maahan asti sen takia kun poika korotti ääntään ( en tiedä mistä asiasta), ei siis edes huutanut. Pojan äiti ja sisarukset katsoivat vierestä hiiren hiljaa. Siis todellakin isä löi poikaa päähän enemmän kuin kerran. Että sellaista kasvatusta..

Itse olisin lapsena saanut takuulla traumoja jos OMA äiti olisin tökkinyt kyynärpäällä naamaani. En usko että kasvatuksessa on kaikilla niin huonoja hetkiä että lasta pitää lyödä naamaan.. on se sitten kyynärpää tai avokämmen :x .

Näit, kun mukiloitiin? Ja sinä vaikenemalla hyväksyit sen. Taisit jo osoittaa paremmuutesi ihmisenä..

Alkuperäinen kirjoittaja elli:
Alkuperäinen kirjoittaja umbrella78:
Tuo hupusta repiminen on ihmeen yleistä, mä en sitä ole ymmärtänyt koskaan |O

Minä en kisko hupusta, mutta pidän siitä joskus kiinni varmuuden vuoksi, kuten: Viimetalvena kävelimme kuopuksen 2v kanssa jyrkkiä rappusia, hänellä kuomat jalassa enkä täysin luottanut kykyihinsä. Pidin hupusta kiinni, että jos kompastuu niin ei kaadu. Eräs isä minulle ohimennessään huomautti että ei saa roikottaa hupusta... mutta en siis siitä roikottanut vaan höllästi pidin kiinni ja annoin pojan kiivetä itse. Arvelin vaan että sattuu se vähemmän kuin lyödä naamansa rappuun jos kompuroi.

Ei sekään kivalta olis tuntunut, jos lapsi olisi kaatunut ja olisit ollut hupussa kiinni. Ikävä nykäys niskaan ja kaulaan. Ei se mikään talutushihna ole. Hanki valjaat, niin on kivempi talutella.

Alkuperäinen kirjoittaja Karussa:
Hupusta on kätevä ottaa kiinni. :saint: Tosin mä otan vaan jos poika on ryntäämässä jonnekin minne ei saisi.

Niin minustakin.
En oo ennen tiennytkään, että se on paha asia.
Palstalla oppii aina uutta.

Ei sekään kivalta olis tuntunut, jos lapsi olisi kaatunut ja olisit ollut hupussa kiinni. Ikävä nykäys niskaan ja kaulaan. Ei se mikään talutushihna ole. Hanki valjaat, niin on kivempi talutella.

Hevonkukkua. Miten niin niskaan ja kaulaan?

Eemil otti kaksi, viisivuotiaan kokoista juoksuakselta kävelytiellä, jossa ainoa auto oli paikoillaan odottava. Mitään vaaratilannetta ei tapaukseen liittynyt, ja poika lopetti juoksemisen siihen kahteen askeleeseen, jo ennen kuin äiti korotti ääntään. Äidillä vaan oli toooosi huono päivä, tai sitten elämä.
Näin on. Kyllä mummolla pitää saada leikkiä. Kyllä mummon pyörätuolia pitää saada juoksuttaa. Koska pyörätuoleissa ei ole pyöriä, ei ole mahdollista että se rullaa juosten annetuilla vauhdeilla tielle. Jos terveyskeskuksen edessä ei juuri sillä sekunnilla ollut autoa, ei ole mahdollista että sellainen koskaan tulisi sinne, joten ei saa kieltää lasta leikkimästä mummolla. Ei ole mahdollista, että tilannetta on edeltänyt mummolla leikkiminen jo ennen kun ap tuli paikalle.

Yrittäkääpä huviksenne törkätä kyynärpäällä viisivuotiaan kasvojen korkeudelle. Eiköhän kuulosta luontevammalta liikkeeltä, että on käsivarrella oltu työntämässä pois tuolin luota, ja siinä kyynärpää (ap:n näkökulmasta katsoen ainakin) on osunut johonkin pään alueelle.

Alkuperäinen kirjoittaja jepjep:

Näit, kun mukiloitiin? Ja sinä vaikenemalla hyväksyit sen. Taisit jo osoittaa paremmuutesi ihmisenä..

Puutun aika helpolla asioihin yleensä. Mutta tähän en uskaltanut raskaana puuttua. Sitä paitsi olin lähi-idässä. Joillakin se saattaa jopa kuulua kulttuuriin. Mutta ei pitäisi kuulua.

Siis mä oon näköjään niiiiiiiiiiiiiiin paska äiti, että tietää! Kyllä mahtavat täälläkin kylän tädit kattoa, kun varmaan koko kylä raikaa, kun mun poika ei tottele mua :D Minä oon niiiiiiiiiiiiiiin selkeesti sitä mieltä, että nää äidit, jotka uskoo keskustelun yms pätevän jokaiseen lapseen ja jokaiseen tilanteeseen ovat kasvattajina aloittelijoita... Ei se vaan kaikilla ole niin helppoa!

Kommentoin vielä hupusta repisimiseen ym. Oikeassa tilanteessa varmaan ihan oikea ratkaisu. Mutta lyöminen ( on se sitten kyynärpää tai avokämmen tai nyrkki tai halko) en hyväksy.

Miltä itsestäsi ( ne jotka eivät ole tästä samaa mieltä) tuntuisi jos joku ei tykkäisi siitä mitä teet ja tulisi ja vetäisi sinua turpaan? Antaisitko asian olla vai tekisitkö rikossyytteen vai mitä tekisit? Sanoisit "Kiitos.. ansaitsinkin tuon koska olen niin huono ihminen".
Lyödä ei saa eläintä , eikä ihmistä. Se laskee toisen itsetuntoa, turvallisudentunnetta ja voi aiheuttaa myös väkivaltaista vastakäyttäytymistä tai huutamista tai kaikkea tuota yhdessä.

Harvan nisäkkään tarvitsee kasvattaa lastaan/pentuaan hakkaamalla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis mä oon näköjään niiiiiiiiiiiiiiin paska äiti, että tietää! Kyllä mahtavat täälläkin kylän tädit kattoa, kun varmaan koko kylä raikaa, kun mun poika ei tottele mua :D Minä oon niiiiiiiiiiiiiiin selkeesti sitä mieltä, että nää äidit, jotka uskoo keskustelun yms pätevän jokaiseen lapseen ja jokaiseen tilanteeseen ovat kasvattajina aloittelijoita... Ei se vaan kaikilla ole niin helppoa!

Keskustelun ja kyynärpäällä huitaisun & kiroilun väliltä on valittavissa myös muita vaihtoehtoja. Jos siis haluaa käyttää niitä muita vaihtoehtoja - eivät kaikki halua, joidenkin mielestä on ihan ok käyttää (fyysistä tai henkistä ) väkivaltaa omiin lapsiinsa :/

Alkuperäinen kirjoittaja nikitön:
kyseessä pitäis olla 18vee teiniäiti nii johan alkais syytöksii sateleen...

väärin on tuo akka tehny.joidenkin mielestä on sit ok lyödä omaa lastaan?

No ainakin minä ymmärsin, että työnsi kädellään lasta pois... Itsellä hyvin useasti samantapainen tilanne, kun minulla on kuopus vaunuissa ja esikoinen on 6-vuotias... Innoissaan tietty työntämässä ja auttamassa ja sit en siinä kun pitää pitää kiinni vaunuista samalla pysty muuta tekemään kun työntämään kyynärpäällä lasta pois... Ehkä tajusin tilanteen väärin, mutta miten minä tämän ymmärsin niin mistään lyömisestä en tod puhuisi!

Alkuperäinen kirjoittaja aslö:
Alkuperäinen kirjoittaja nikitön:
kyseessä pitäis olla 18vee teiniäiti nii johan alkais syytöksii sateleen...

väärin on tuo akka tehny.joidenkin mielestä on sit ok lyödä omaa lastaan?

No ainakin minä ymmärsin, että työnsi kädellään lasta pois... Itsellä hyvin useasti samantapainen tilanne, kun minulla on kuopus vaunuissa ja esikoinen on 6-vuotias... Innoissaan tietty työntämässä ja auttamassa ja sit en siinä kun pitää pitää kiinni vaunuista samalla pysty muuta tekemään kun työntämään kyynärpäällä lasta pois... Ehkä tajusin tilanteen väärin, mutta miten minä tämän ymmärsin niin mistään lyömisestä en tod puhuisi!

Ai jos kyynerpäällä lyö naamaan, niin sillon työntää vaan pois? :o

Yhteistyössä