Tuoreen äidin toivelista vieraille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kyllästynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Kyllästynyt äiti:
Pitäisi kai olla kiitollinen, kun pienokaisemme herättää niin suurta kiinnostusta, mutta liika on liikaa. Hyvä vieras, ole kiltti ja lue nämä toiveet ajatuksella:

- Oletko ihan varma, että juuri sinun on välttämättä nähtävä lapsi heti ensi viikkoina? Oletko tosiaan niin läheinen perheelle, että juuri sinun läsnäolosi on välttämätöntä heti kättelyssä vai voisitko odottaa vielä muutaman viikon tai vaikka tähdätä johonkin samaan tilaisuuteen, jossa mekin olemme, ettei meidän tarvitsisi viihdyttää varta vasten juuri sinua? Viaton kysymyksesi "milloin saa tulla käymään" tuo meille turhia paineita aikataulujen sovittamiseksi. Sano mieluummin, että näkisit lapsen mielellään, mutta tapaamisella ei ole mitään kiirettä.

- Jos tosiaan koet vierailun välttämättömäksi, tule sovittuna aikana. Älä tule yhtään aiemmin, äläkä varttia enemmän myöhässä. Vauvaperheen aika on kortilla ja tuoreilla vanhemmilla moni asia vaatii vielä totuttelua.

- Älä missään nimessä tule, jos olet edes "pienessä nuhassa". Tämän luulisi olevan itsestään selvää...

- Jos otat lapsesi mukaan, valvo heitä, äläkä anna riehua ja huutaa. Pienellä vauvalla on rasittavia kokemuksia muutenkin niin paljon, ettei siihen tarvita enää yhtään stressitekijää lisää.

- Tuo tarjottavat tullessasi ja kerro se isäntäväelle jo etukäteen.

- Älä ole kauaa. Todennäköisesti olemme jo valmiiksi väsyneitä ja haluaisimme vetäytyä olemaan oman perheen kesken. Huomaa vihjeet: jos emäntä vetäytyy imettämään lasta toiseen huoneeseen ja isäntä alkaa haukotella, on sinun korkea aika lähteä. Tuntikin riittää ihan hyvin, kaksi tuntia on maksimi.

- Mieti erityisen tarkkaan kutsutko itsesi kylään sitten, kun isäntä on jo palannut töihin. Äidillä on täysi työ lapsen hoitamisessa, eikä hän välttämättä kaipaa vieraita. Tietenkin JOS olet läheinen ihminen ja JOS vierailusi ei ole rasittava, vaan ennemminkin helpottava (edellyttää ihan sitäkin, että tuot ne tarjottavat tullessasi), mutta ÄLÄ TUNGE ITSEÄSI KYLÄÄN!!!

- Me osaamme itsekin kutsua sinut silloin kun todella haluamme. Älä painosta. Vauva ei sinua kaipaa emmekä välttämättä mekään.

Silloin kun esikoinen syntyi, ilmoitin heti, että vastaanotto alkaa 2vkon päästä vasta :). Tosin sukulaisia tuli kyllä aiemmin. Toisen synnyttyä itselläni oli kova halu tavata ihmisiä. Esikoisen jälkeen oli paljon myllerrystä mielessä ja perheessä ja halusimme olla rauhassa.

kauhistelkaa: meille on tultu porukalla kotiutumis päivänä. Olenkin sanonu kaikille läheisille että sillon saa tulla kattoo vauvaa ja sit rauhotutaan hetkeks. Ja en ole antanu mitään eri ohjeistuksia lapsille koska meidän elämään kuuluu melua ja mekastusta, elämän ääniä. Paras tottua heti ja vauvat ei ole lasia.

Tuon ensimmäinen kohta oli hyvin kirjoitettu mutta lopputeksti meni ehkä jo vähän pitkälle... Paitsi tietty tuo nuha-kohta, joka toivonmukaan on itsestäänselvyys kaikille...

Tää on niin totta. Muistan kun mun esikoinen syntyi ja sellaisetkin ihmiset jotka olin nänyt ehkä kerran jollain sukujuhlilla halusivat heti tulla kylään. Mulla piti silloin vielä olla koti viimesen päälle järjestyksessä ja tarjottavaa vieraille, oli aika stressaavaa. Vauvan olis pitäny syödä ja nukkua mut kun ne ja ne on just tulossa. Pahin juttu varmaan oli kun miehen veli ilmoitti että tulee puolisonsa kanssa silloin ja silloin, olisin ollu tosi väsynyt ja torkuin vähän päiväpeitteen päällä mutta en tietenkään kehdannut nukkua. Tunti ooteltiin, vauva heräs ja rupesin syöttämään ja viihdyttämään, mies soitti ja vastaus oli "ei me nyt tullakaan". Ei muuta kun purkamaan katettu kahvipöytä, nukkumaankaan ei enää päässy kun vauva oli hereillä... silloin harmitti. Ja joo, niillä ei itellä oo lapsia.

Hanki apua, ei se nyt noin vaikeaa ja kauheaa ole! Osta pari pakettia pipreita kaappiin jos joku ei tuo rotinoita. Jos oikeasti nuo mistä napiset on ylitsepääsemätön ongelma niin hanki oikeasti apua!

mulla ainakin sen suhteen avuton kaveripiiri että niin lapselliset kuin lapsettomatkin on tulleet ihan niinku ennenkin heti vauvan synnyttyä meille tyyliin neljäksi-viideksi tunniksi ja odottavat palvelua, keitän ruuat ja kahvit. ihan hyvin sitä sit jaksaa taas palvella kun vauva vähän kasvaa, mut ei heti kiitos.

En ole vuosikausiin käynyt tekemässä yhtään ainoaa 'vauvakäyntiä', ihan siitä syystä, ettei minua ihan oikeasti edes kiinnosta yhdenkään ystäväni kakarat! Usein lapset näkee vasta sitten kun ne jo osaa kävellä ja niiden vanhemmat on 'palautuneet' normaaleiksi. No parhaimmat ystäväni ovat lopettaneet lisääntymisen ja sukulaiseni eivät eivät ole juuri lapsia saaneet.

mä olin ainakin ylpeä kun kaikki halusivat tulla katsomaan vauvaa :) Pyydettiin sitten monta pariskuntaa/ystävää kerralla, niin ei tarvitse joka päivä ottaa vieraita vastaan. Tottakai kaikki haluavat nähdä vastasyntyneen pienen vauvan joka "säilyy" niin pienenä vain hetken.

Alkuperäinen kirjoittaja Miili:
Tää on niin totta. Muistan kun mun esikoinen syntyi ja sellaisetkin ihmiset jotka olin nänyt ehkä kerran jollain sukujuhlilla halusivat heti tulla kylään. Mulla piti silloin vielä olla koti viimesen päälle järjestyksessä ja tarjottavaa vieraille, oli aika stressaavaa. Vauvan olis pitäny syödä ja nukkua mut kun ne ja ne on just tulossa. Pahin juttu varmaan oli kun miehen veli ilmoitti että tulee puolisonsa kanssa silloin ja silloin, olisin ollu tosi väsynyt ja torkuin vähän päiväpeitteen päällä mutta en tietenkään kehdannut nukkua. Tunti ooteltiin, vauva heräs ja rupesin syöttämään ja viihdyttämään, mies soitti ja vastaus oli "ei me nyt tullakaan". Ei muuta kun purkamaan katettu kahvipöytä ... silloin harmitti. Ja joo, niillä ei itellä oo lapsia.

just tätä ajoin takaa...

Musta oli ainakin ihanaa kun kävi vieraita lasta ihastelemassa! Tosin mulla oli aika helppo synnytys, ja olin hyvissä voimissa. Mutta ainahan sitä voi sanoa, että tulkaa mieluummin parin tms. viikon kuluttua, kai kaikki nyt sen ymmärtää.

Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:
En ole vuosikausiin käynyt tekemässä yhtään ainoaa 'vauvakäyntiä', ihan siitä syystä, ettei minua ihan oikeasti edes kiinnosta yhdenkään ystäväni kakarat! Usein lapset näkee vasta sitten kun ne jo osaa kävellä ja niiden vanhemmat on 'palautuneet' normaaleiksi. No parhaimmat ystäväni ovat lopettaneet lisääntymisen ja sukulaiseni eivät eivät ole juuri lapsia saaneet.

Jes !
Vaikka se oma ipana on maailman ihmeellisin asia, ei se ole sitä muille !

Alkuperäinen kirjoittaja anu:
mulla ainakin sen suhteen avuton kaveripiiri että niin lapselliset kuin lapsettomatkin on tulleet ihan niinku ennenkin heti vauvan synnyttyä meille tyyliin neljäksi-viideksi tunniksi ja odottavat palvelua, keitän ruuat ja kahvit. ihan hyvin sitä sit jaksaa taas palvella kun vauva vähän kasvaa, mut ei heti kiitos.

No juu, tän mä ymmärränkin, mutta ap puhui lähiviikoista... Nämä ongelmat tajuan mutta ap:llä meni hiukan yli, kaikki muut kun nuha-kohta

Alkuperäinen kirjoittaja apua!:
Hanki apua, ei se nyt noin vaikeaa ja kauheaa ole! Osta pari pakettia pipreita kaappiin jos joku ei tuo rotinoita. Jos oikeasti nuo mistä napiset on ylitsepääsemätön ongelma niin hanki oikeasti apua!

Mistä sitä apua hankitaan? Jos isovanhemmista ei oo apua. Mulle tulee paha mieli näistä "hanki apua" kommenteista. Se ei oo niin helppoo jos ei oo sukulaisia lähellä apuna.

heh, oot sä kyllä kiltti! ja aika ajttelemattomat ystävät sulla on.
Mä olisin heittäytynyt sohvalle ja sanonut, että tehkää te!

Onneksi mulla on sen verran hyviä kavereita, ettei kaveruus ole siitä kiinni, jos pariin viikkoon tai kuukauteenkaan näe. Monien kanssa on kaverisuhteet pysyneet, vaikka on ollut joskus toistakin vuotta välissä, ettei ole tullut tavattua.

Alkuperäinen kirjoittaja Kalmukki:
Mä muistelen tässä omien mukuloitteni vauva aikaa ja musta oli vaan kiva että joku kävi meillä kahvilla. En mä sitä noin raskaana kokenut.
Ja mä oikein toivoin että esikoinenkin tottuu ihan pienestä asti muihin lapsiin ja ääniin.

Just, ei mullakaan todellakaan ollu vauva-aika niin kamalan raskasta. Vauva valvotti, oli ilmavaivaa. Ja mies päivät töissä. Mä nautin kun kävi vieraita. Eivät tokikaan tulleet sairaana. Nukuin silloin, kun vauva nukku. Kotihommatkin jaksoin siinä sivussa, kunnei tressaa niistä liikaa. Mieleenkään ei olis tullu, että oisin jonkun vieraan pyytänyt auttamaan. Kaupasta sai tarjottavat, jossei ite viittiny tehdä, sillä kärrylenkillä vauvan kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kalmukki:
Mä muistelen tässä omien mukuloitteni vauva aikaa ja musta oli vaan kiva että joku kävi meillä kahvilla. En mä sitä noin raskaana kokenut.
Ja mä oikein toivoin että esikoinenkin tottuu ihan pienestä asti muihin lapsiin ja ääniin.

Just, ei mullakaan todellakaan ollu vauva-aika niin kamalan raskasta. Vauva valvotti, oli ilmavaivaa. Ja mies päivät töissä. Mä nautin kun kävi vieraita. Eivät tokikaan tulleet sairaana. Nukuin silloin, kun vauva nukku. Kotihommatkin jaksoin siinä sivussa, kunnei tressaa niistä liikaa. Mieleenkään ei olis tullu, että oisin jonkun vieraan pyytänyt auttamaan. Kaupasta sai tarjottavat, jossei ite viittiny tehdä, sillä kärrylenkillä vauvan kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja jösses:

No juu, tän mä ymmärränkin, mutta ap puhui lähiviikoista... Nämä ongelmat tajuan mutta ap:llä meni hiukan yli, kaikki muut kun nuha-kohta

Miten niin meni yli? Ihanko totta koet olevasi niin tärkeä vauvalle, että juuri sinun on se nähtävä HETI?

Alkuperäinen kirjoittaja Miili:
Alkuperäinen kirjoittaja apua!:

Mistä sitä apua hankitaan? Jos isovanhemmista ei oo apua. Mulle tulee paha mieli näistä "hanki apua" kommenteista. Se ei oo niin helppoo jos ei oo sukulaisia lähellä apuna.

Keskusteluapua, ammattiapua.. pinna kireellä tuolla aapeellä on ihan selvästi. Mutta miksi ei osaa sanoa EI vieraille, ihmettelen sitä!

Minun on ihan pakko kommentoida tähän, että olkaa ihmeessä onnellisia että teillä läheiset ovat kiinnostuneet teistä ja vastasyntyneestänne. Meillä sukulaiset (huom. pitää sisällään myös lasten isovanhemmat) ovat tulleet ensimmäistä kertaa katsomaan vauvaa ristiäisiin. Ristiäisten yhteydessähän se käy 'siinä samalla' heidän mielestään. Niin, ja ristiäiset meillä on vietetty aina lähempänä vauvan 3kk ikää.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja jösses:

Miten niin meni yli? Ihanko totta koet olevasi niin tärkeä vauvalle, että juuri sinun on se nähtävä HETI?

Ap rauhoitu. Vauva voi olla tärkeä monelle ihmiselle, tai sinä!

Musta oli esikoisen aikana kiva kun kävi vieraita, mut kuopuksen kohdalla en oiskaan jaksanu millään sitä vierastulvaa, tiedä sitten mistä johtui, hormooneista?
Hermo meinas mennä heti kättelyssä, kun naapurit tulivat käymään heti kotiutumispäivänä.
Pyytämättä, tosin toivat tullessaan tarjottavat, eivätkä olleet kauan, mutta silti.

Yhteistyössä