Tuoreen äidin toivelista vieraille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kyllästynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ja mä voin kyllä maata tossa sohvalla tukkapystyssä jos joku läheinen tulossa käymään. Mulla ei ole mitään erityis tarvetta esittää superihmistä ja taikoo pötyä pöytään jos vaan tahtovat vauvaa kattomaan. Kuitenkin katsojat on joko lähisukua tai kavereita.

Mä ymmärrän kyllä ketjun aloittajaa. Eniten kummastuttaa se, kun kaikenmaailman sukulaiset, joita ei ole nähnyt 10 vuoteen niin haluaa ilmestyä "heti kattomaan", kun on kotiin päästy. Miksi ihmeessä? Miksi ottaisin tollasia vieraita kotiini? Tai entäpä, jos takana on oikeasti rakekempi synnytys ja on ihan hajalla noin niin kun fyysisesti. Istu nyt siinä sitten ja seurustele vieraiden kanssa ja kuuntele sukulaisten typeriä juttuja ja kyselyitä synnytyksestä, imetyksestä jne. yksityisasioista. Oma tapani on se, että vauvan synnyttyä onnittelen tekstarilla ja pyydän ilmoittelemaan, kun ovat jossain vaiheessa sitten joskus valmiita tapaamiseen. Kyllä mä maltan odottaa rauhassa, että perhe saa kotiutua ja opetella sitä vauva-arkea. Parhaan kaverinikin vauvaa kävin kattomassa, kun se oli "jo" yli kuukauden. Ja toden totta, ei se vauva niitä vieraita kaipaa! :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Miili:
Alkuperäinen kirjoittaja apua!:
Hanki apua, ei se nyt noin vaikeaa ja kauheaa ole! Osta pari pakettia pipreita kaappiin jos joku ei tuo rotinoita. Jos oikeasti nuo mistä napiset on ylitsepääsemätön ongelma niin hanki oikeasti apua!

Mistä sitä apua hankitaan? Jos isovanhemmista ei oo apua. Mulle tulee paha mieli näistä "hanki apua" kommenteista. Se ei oo niin helppoo jos ei oo sukulaisia lähellä apuna.

Keskusteluapua, ammattiapua.. pinna kireellä tuolla aapeellä on ihan selvästi. Mutta miksi ei osaa sanoa EI vieraille, ihmettelen sitä!

On sanottu, mutta kun ei mene perille!! Ei viitsisi kuitenkaan katkaista välejä sanomalla rumasti, mutta kyllä täytyy ihmetellä, miten sinänsä fiksut ihmiset menevät ihan typeriksi, kun pitää välttämättä päästä näkemään vauvaa. Soitellaan päivittäin, että joko nyt saa tulla, vaikka on sanottu, että nyt on ollut niin paljon vieraita, että pidetään taukoa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja jösses:
Alkuperäinen kirjoittaja anu:
mulla ainakin sen suhteen avuton kaveripiiri että niin lapselliset kuin lapsettomatkin on tulleet ihan niinku ennenkin heti vauvan synnyttyä meille tyyliin neljäksi-viideksi tunniksi ja odottavat palvelua, keitän ruuat ja kahvit. ihan hyvin sitä sit jaksaa taas palvella kun vauva vähän kasvaa, mut ei heti kiitos.

No juu, tän mä ymmärränkin, mutta ap puhui lähiviikoista... Nämä ongelmat tajuan mutta ap:llä meni hiukan yli, kaikki muut kun nuha-kohta

Miten niin meni yli? Ihanko totta koet olevasi niin tärkeä vauvalle, että juuri sinun on se nähtävä HETI?

Ei! Vauvalle ei kukaan muu voi olla tärkeä kuin äiti! VAstasyntynyttä ei saisi edes nähdä kukaan muu kuin äiti! Isä ehkä vilaukselta tissien välistä!! Kukaan ei varsinkaan saa ottaa vauvaa syliin tai hoitaa sitä, muu kuin Äiti. Sehän saattaa hoitaa sitä väärin, tosin niin tekee äitikin vielä mutta sille pitääkin antaa Harjoittelurauha. Mitään kokeneempien neuvoja ei pidä antaa, äiti voi loukkaantua ja vaikka masentua niistä.

Soittaa ei kannata eikä käydä, ettei äiti ahdistu. Toisaalta pitää olla yhteydessä, ettei tuore äiti koe että ystävät ovat jättäneet tai niitä ei kiinnosta. Savumerkkejä, ehkä?

Kun vauva syntyy, on kautta vuosisatojen muhittu pimeässä talossa verhot kiinni ekat kuukaudet, onhan se selvää..Vai onko? Olisko nykyihmiset vaan vähän omituisia.

Ethän ap ole täällä valittamassa puolen vuoden päästä kun kaverit on kaikonneet..?

Juuri nyt maailmasi on kääntynyt sisäänpäin, ja haluat käpertyä oman perheen kanssa kodin seinien suojaan, mutta tiedäthän, että jossain vaiheessa nuo kaverit/läheiset/sukulaiset/tuttavat ovat kultaakin kalliimpaa...

Älä karkoita heitä pois tylyllä käytöksellä, he tarkoittavat varmasti hyvää ja ovat nytkin vain kiinnostuneita näkemään sinut ja vauvasi, eikö? Eikö olisi kurjempaa jos ketään ei kiinnostaisi ollenkaan?

ap:n tekstiä aika pitkälti.Ja vielä lisään, että ethän tule vaan yllättäen ovesta sisään piipahtamaan pariksi tunniksi ilmoittamatta.....kun sattui olemaan joku muu juttu peruuntunut!!! Anoppi !!!!!!!!!!!

On sanottu, mutta kun ei mene perille!! Ei viitsisi kuitenkaan katkaista välejä sanomalla rumasti, mutta kyllä täytyy ihmetellä, miten sinänsä fiksut ihmiset menevät ihan typeriksi, kun pitää välttämättä päästä näkemään vauvaa. Soitellaan päivittäin, että joko nyt saa tulla, vaikka on sanottu, että nyt on ollut niin paljon vieraita, että pidetään taukoa.

Ilmoita niille selkeä päivämäärä ja kellonaika milloin voivat tulla. Esim. kuukauden päähän. Ja vaikka kaikille sama aika, niin pääset kaikista kerralla. Ja jos väkisin tunkevat muulloin, niin eläkää vain omaa arkeanne. Kahvit voit keittää ja tarjoa keksiä, jos sattuu olemaan. Muttei tarvitse tehdä mitään ihmeellisiä kattauksia. Jos olet väsynyt, lepää samalla. Käy imettämässä vauvaa. Jos tulevat kun olet nukkumassa, älä avaa ovea. Voit sanoa, ettet kuullut ovikelloa/olit imettämässä/vessassa tai jotain.

mulla ainakin sen suhteen avuton kaveripiiri että niin lapselliset kuin lapsettomatkin on tulleet ihan niinku ennenkin heti vauvan synnyttyä meille tyyliin neljäksi-viideksi tunniksi ja odottavat palvelua, keitän ruuat ja kahvit. ihan hyvin sitä sit jaksaa taas palvella kun vauva vähän kasvaa, mut ei heti kiitos.

No juu, tän mä ymmärränkin, mutta ap puhui lähiviikoista... Nämä ongelmat tajuan mutta ap:llä meni hiukan yli, kaikki muut kun nuha-kohta

Miten niin meni yli? Ihanko totta koet olevasi niin tärkeä vauvalle, että juuri sinun on se nähtävä HETI?

Ei! Vauvalle ei kukaan muu voi olla tärkeä kuin äiti! VAstasyntynyttä ei saisi edes nähdä kukaan muu kuin äiti! Isä ehkä vilaukselta tissien välistä!! Kukaan ei varsinkaan saa ottaa vauvaa syliin tai hoitaa sitä, muu kuin Äiti. Sehän saattaa hoitaa sitä väärin, tosin niin tekee äitikin vielä mutta sille pitääkin antaa Harjoittelurauha. Mitään kokeneempien neuvoja ei pidä antaa, äiti voi loukkaantua ja vaikka masentua niistä.

Soittaa ei kannata eikä käydä, ettei äiti ahdistu. Toisaalta pitää olla yhteydessä, ettei tuore äiti koe että ystävät ovat jättäneet tai niitä ei kiinnosta. Savumerkkejä, ehkä?

Kun vauva syntyy, on kautta vuosisatojen muhittu pimeässä talossa verhot kiinni ekat kuukaudet, onhan se selvää..Vai onko? Olisko nykyihmiset vaan vähän omituisia.

Höpöhöpö, ihan eri juttu! Tajuatko, että ihminen (niin äiti kuin isäkin) voi olla VÄSYNYT vierastulvaan? Sori nyt vaan, mutta en minä ainakaan kehtaa ottaa vieraita vastaan sekasotkun keskellä tai ilman mitään tarjottavaa. Kyllä niistä aina ylimääräistä vaivaa koituu, vaikka olisivat kuinka ihania ihmisiä.

Hanki apua, ei se nyt noin vaikeaa ja kauheaa ole! Osta pari pakettia pipreita kaappiin jos joku ei tuo rotinoita. Jos oikeasti nuo mistä napiset on ylitsepääsemätön ongelma niin hanki oikeasti apua!

Mistä sitä apua hankitaan? Jos isovanhemmista ei oo apua. Mulle tulee paha mieli näistä "hanki apua" kommenteista. Se ei oo niin helppoo jos ei oo sukulaisia lähellä apuna.

Neuvolaan voi soittaa, ne kyllä antaa apua ja tukea ja on ihan sitä varten! Ja toisaalta sitten voi sanoa niille ketkä haluaa tulla kylään että, ei sovi. Kun musta tommonen ap:n listaaminen asioista kuulostaa tosi pahalta, niinkuin ne vieraan tulisi tahallaan kiusaamaan ja ärsyttämään... Just nuo kohdat tyyliin, vauva ei teitä kaipaa, emmekä mekään...

Alkuperäinen kirjoittaja yksinäinen kotiäiti:
Ethän ap ole täällä valittamassa puolen vuoden päästä kun kaverit on kaikonneet..?

Juuri nyt maailmasi on kääntynyt sisäänpäin, ja haluat käpertyä oman perheen kanssa kodin seinien suojaan, mutta tiedäthän, että jossain vaiheessa nuo kaverit/läheiset/sukulaiset/tuttavat ovat kultaakin kalliimpaa...

Älä karkoita heitä pois tylyllä käytöksellä, he tarkoittavat varmasti hyvää ja ovat nytkin vain kiinnostuneita näkemään sinut ja vauvasi, eikö? Eikö olisi kurjempaa jos ketään ei kiinnostaisi ollenkaan?

Totta toinen puoli. Itse ajattelin silloin ekoina viikkoina / kuukausina että noh, ainakin tällä lapsella on sit hoitajia. Pieleen meni, laps on 5,5 vuotta ja ollaan yks yö oltu miehen kanssa kaksin, ei vapaailtoja tms yhdessä. Kivittäkää vaan ja sanokaa et oma vika, mutta ei niitä meidän vieraita sen koomin lapset kiinnostanu kun olivat vauvana nähneet, kahvit ja kahvileivät tai ruuan saaneet.

Niin ja noihin neuvolaan ja keskusteluapuun vielä lisäten, että jos on jono ovella ihmisiä niin kyse ei voi olla siitä ettei ole ketään...

Höpöhöpö, ihan eri juttu! Tajuatko, että ihminen (niin äiti kuin isäkin) voi olla VÄSYNYT vierastulvaan? Sori nyt vaan, mutta en minä ainakaan kehtaa ottaa vieraita vastaan sekasotkun keskellä tai ilman mitään tarjottavaa. Kyllä niistä aina ylimääräistä vaivaa koituu, vaikka olisivat kuinka ihania ihmisiä.

No en kyllä tajua, sori. Kaikki meillä vauvoja katsomassa käyneet ihmiset ovat olleet mukavia ja odotettuja vieraita, vaikka heitä onkin käynyt aina paljon.

Ja miten vaikeaa se nyt voi olla laittaa enimmät tavarat paikoilleen, tiskit koneeseen ja heiluttaa imuria 10min? Tarjottavat kaupasta/leipomosta jos ei jaksa tehdä.

Ei, en tosiaan tajua. Enkä kyllä ole osannut pitää edes meillä viikon kyläilleitä kaukaa tulleita sukulaisia _vaivana_. Meillä taitaa sitten olla omituisen läheinen suku ja ystäväpiiri.

Alkuperäinen kirjoittaja apua:

Neuvolaan voi soittaa, ne kyllä antaa apua ja tukea ja on ihan sitä varten! Ja toisaalta sitten voi sanoa niille ketkä haluaa tulla kylään että, ei sovi. Kun musta tommonen ap:n listaaminen asioista kuulostaa tosi pahalta, niinkuin ne vieraan tulisi tahallaan kiusaamaan ja ärsyttämään... Just nuo kohdat tyyliin, vauva ei teitä kaipaa, emmekä mekään...

Sain saman käsityksen aapeen tekstistä. Laittais puhelimen kiinni ja ovikellon irti, siinäpä se!

Alkuperäinen kirjoittaja apua:

Sain saman käsityksen aapeen tekstistä. Laittais puhelimen kiinni ja ovikellon irti, siinäpä se!

Minä ainakin ajattelen niin, että tuohon tulvaan voi varautua etukäteenkin. eikä meillä ainakaan kukaan odottanut että olis kaikki kahvipöydät viimisen päälle. Minäkin haluan käydä katsomassa läheisteni vauvoja, koska se läheiseni on minulle tärkeä ja kuinka ihmeellisen sellainen pieni ihminen onkaan. Tietenkin ihmiset haluavat tulla ja nähdä ja vaikka meilläkin valvottiin ihan kauheasti niin se vaan teki hyvää että joku tuli piristämään päivää, kun välillä tuntui että onko muuta maailmaa olemassakaan...

Minulle ainakin on tärkeää että meille tullaan vauvaa katsomaan, koen sen niin että minusta välitetään, ei niinkään se vauva, vaan se, että mitä minulle kuuluu ja miten jakselen...

Olen samaa mieltä ap:n kanssa. Meillä ei vain auttanut se, että en kutsunut ketään, kun mies hoiti sen kutsumisen minun puolestani. Takana oli vaikea synnytys, joka päätyi kiireelliseen sektioon ja vauva teholle. Pyysin miestä olemaan kutsumatta ketään, koska en yksinkertaisesti jaksanut ja olisin halunnut olla rauhassa perheen kesken. Mutta ei. Miehen mielestä vieraiden käyminen ei rasita minua, koska minun ei tarvitse tehdä mitään. No voihan sen niinkin ajatella... On kuitenkin eri asia opetella elämää yhdessä uuden perheenjäsenen kanssa rauhassa kuin että vieraita roikkuu nurkissa koko ajan. No, kaiken kaikkiaan sairastuin synnytyksen jälkeiseen masennukseen, imetys meni piloille ja en ole vieläkään antanut asiaa miehelle anteeksi. Lapsi on nyt 1 v5kk. Mies on tajunnut oman tyhmyytensä ja katuu sitä.

No en kyllä tajua, sori. Kaikki meillä vauvoja katsomassa käyneet ihmiset ovat olleet mukavia ja odotettuja vieraita, vaikka heitä onkin käynyt aina paljon.

Ja miten vaikeaa se nyt voi olla laittaa enimmät tavarat paikoilleen, tiskit koneeseen ja heiluttaa imuria 10min? Tarjottavat kaupasta/leipomosta jos ei jaksa tehdä.

Ei, en tosiaan tajua. Enkä kyllä ole osannut pitää edes meillä viikon kyläilleitä kaukaa tulleita sukulaisia _vaivana_. Meillä taitaa sitten olla omituisen läheinen suku ja ystäväpiiri.

Kyllä se voi olla ihan oikeasti tosi vaikeata, ehkä sitä ei ymmärrä, jos on itsellä ollut kohtuullisen helppoa. Mulla oli takana rankka synnytys, moneen viikkoon synnytyksen jälkeen en pystynyt istumaan ja oli kohtutulehdus. Jouduttiin takaisin sairaalaankin lapsen vuoksi moneksi yöksi, jossa unet olivat lähes olemattomat ja kuljin aivan horroksessa.

Mä kyllä tietyllä tavalla peesaan mutta... Mä olen sillä linjalla että on kiva kun joku käy. Jokaiselle kysyjälle olen ilmottanut että saapi tulla, mutta jos kahvin kanssa haluat jotain muuta kuin maitoa niin tuo omat pullat mukana. Eikä kukaan ole nikotellut. =) Niin moukkia kavereita ei ole että kukaan ryntäisi sisään ilmoittamatta.

Lapsiperheesä on aina vähän sotukuista, joten siitäkään en vauvakäynnillä stressaa. Toki nyt suurimmat vaatekasat viskelen jonnekin oven taakse piiloon ja pyyhkäisen pöydät puhtaiksi. Neuvolassakin sanoivat kun tuli niistä kotikäynneistä juttua että heitä ei haittaa vaikka ei joka paikka kiillä. Pikemminkin päinvastoin, silloin tulee ehkä mietittyä onko asioitten tärkeysjärjestys ihan oikea siinä perheessä.

Alkuperäinen kirjoittaja tupuna:
Minulle ainakin on tärkeää että meille tullaan vauvaa katsomaan, koen sen niin että minusta välitetään, ei niinkään se vauva, vaan se, että mitä minulle kuuluu ja miten jakselen...

Hah. Eipä ole moni edes kysellyt minun jaksamistani. Joku kysyy, miten synnytys meni, mutta ei vaivaudu edes kuuntelemaan. Että sellaisia vieraita meillä.

Taitaa olla esikoinen? :D

Me on tykätty siitä et vieraita tulee, ja ovat saaneet tulla ihan kotiuttamispäivänäkin halutessaan. Ihanaa on se että ystävät ja sukulaisetkin ottaa vauvan heti "omakseen".

itseäkin piristänyt se että ihmisiä käy, saapa helpommin itsekkin arjesta kiinni kun maailmassa on muutakin kuin turvonneet rinnat ja vauva joka niissä roikkuu :D

Vieraita varten ei mitään suursiivousta todellakaan tarvitse tehdä, ja tottahan vauvaperheessä varsinkin pidetään perussiisteydestä huolta
:attn:

isäntä vaan kauppaan ostamaan ison pussillisen keksiä, pari pakettia kahvia ja pullaa pakkaseen josta helposti saa sit sulatettua/paistettua.

Ja relax, tolla asenteella saat itsellesi masennuksen, kaverit häviää alta aikayksikön. :wave:

SINÄ et tajua, mutta minäpä tajuan ap pointin.
Juuri ap:n kirjoittamista syistä en mene edes kohtuullisen läheisten ihmisten vauvoja katsomaan siinä alkuvaiheessa; aikaisintaan ristiäisten jälkeen ja sittenkin vasta jos ollaan itse terveenä.
Ja ei, mulla ei ole enää pieniä lapsia, mutta on ollut kolme alle kouluikäistä lasta yhtä aikaa ja muistan sen miten väsynyt olin synnytysten jälkeen. Mielestäni kenenkään ei pitäisi ap:n toivelistaan kuuluneista toiveista närkästyä; päin vastoin. Jos on yhtään maalaisjärjellä varustettu ajattelutapa, niin ymmärtää kyllä sen miksi noita toiveita esitetään.
Eri asia on jos joku haluaa suoraan sairaalasta kotiuduttuaan esitellä lastaan. Toki sekin on sallittua -jokainen tekee tavallaan. Mutta yrittäkää ymmärtää myös toisella tavalla ajattelevia tuoreita vanhempia; te jotka olette heti tukkimassa vauvaa katsomaan, ette voi tietää millaisessa kunnossa äiti ja lapsi sairaalasta kotiutuvat. Synnytys on voinut olla todellakin niin vauvalle kuin äidillekin tosi raskas. Kunnioittakaa siis perheen toiveita; jos perhe avoimesti ilmoittaa ettei vieraita esim. ensimmäisten viikkojen aikana (lukuunottamatta isovanhempia tms) niin kunnioittakaa sitä toivetta. Perhe varmasti ilmoittaa sitten kun haluaa esittäytyä laajemmalti.
Summa summarum; ap:n toiveet ovat ihan kohtuulliset ja jopa järkevät.

Yhteistyössä