Tuoreen äidin toivelista vieraille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kyllästynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja suurperhe:
tämän vuoksi en mene katsomaan ensimmäisiä lapsia: monet muutkin on niin täynnä itseään kuin ap. Eka lapsi tekee tuollaasta, ei pahalla :)

Kuudetta lasta katsomaan tulevat: tervetuloa :) ei muuta! Olen onnellinen ystävistämme :)

Inhoan sanaa peesata, mutta nyt peesaan. :D

Useille esikoisen vanhemmille kaikki on nii-iin käsittämättömän hankalaa, jostain tuttipullon pesustakin tehdään oikein projekti. Ruokaa ei "ehditä" laittaa, siivoamisesta puhumattakaan. Sitä vauvaa kun pitää nukkuessaankin tarkkailla niin tiiviisti, että esim likaisen bodyn vieminen pyykkikoriin on ylivoimaista.

Kaikki pyörii sen vauvan ympärillä mikä on tiettyyn rajaan asti tietysti ihanaakin, mutta liika on liikaa. Ei joka pulautusta tarvitse analysoida.

Luojan kiitos sitä osaa ottaa rennommin, kilahtaisi pää itsellä(kin) tuollaisesta pingotuksesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Ohis:
Alkuperäinen kirjoittaja Juu:
Alkuperäinen kirjoittaja Kyllästynyt äiti:
Pitäisi kai olla kiitollinen, kun pienokaisemme herättää niin suurta kiinnostusta, mutta liika on liikaa. Hyvä vieras, ole kiltti ja lue nämä toiveet ajatuksella:

- Oletko ihan varma, että juuri sinun on välttämättä nähtävä lapsi heti ensi viikkoina? Oletko tosiaan niin läheinen perheelle, että juuri sinun läsnäolosi on välttämätöntä heti kättelyssä vai voisitko odottaa vielä muutaman viikon tai vaikka tähdätä johonkin samaan tilaisuuteen, jossa mekin olemme, ettei meidän tarvitsisi viihdyttää varta vasten juuri sinua? Viaton kysymyksesi "milloin saa tulla käymään" tuo meille turhia paineita aikataulujen sovittamiseksi. Sano mieluummin, että näkisit lapsen mielellään, mutta tapaamisella ei ole mitään kiirettä.

- Jos tosiaan koet vierailun välttämättömäksi, tule sovittuna aikana. Älä tule yhtään aiemmin, äläkä varttia enemmän myöhässä. Vauvaperheen aika on kortilla ja tuoreilla vanhemmilla moni asia vaatii vielä totuttelua.

- Älä missään nimessä tule, jos olet edes "pienessä nuhassa". Tämän luulisi olevan itsestään selvää...

- Jos otat lapsesi mukaan, valvo heitä, äläkä anna riehua ja huutaa. Pienellä vauvalla on rasittavia kokemuksia muutenkin niin paljon, ettei siihen tarvita enää yhtään stressitekijää lisää.

- Tuo tarjottavat tullessasi ja kerro se isäntäväelle jo etukäteen.

- Älä ole kauaa. Todennäköisesti olemme jo valmiiksi väsyneitä ja haluaisimme vetäytyä olemaan oman perheen kesken. Huomaa vihjeet: jos emäntä vetäytyy imettämään lasta toiseen huoneeseen ja isäntä alkaa haukotella, on sinun korkea aika lähteä. Tuntikin riittää ihan hyvin, kaksi tuntia on maksimi.

- Mieti erityisen tarkkaan kutsutko itsesi kylään sitten, kun isäntä on jo palannut töihin. Äidillä on täysi työ lapsen hoitamisessa, eikä hän välttämättä kaipaa vieraita. Tietenkin JOS olet läheinen ihminen ja JOS vierailusi ei ole rasittava, vaan ennemminkin helpottava (edellyttää ihan sitäkin, että tuot ne tarjottavat tullessasi), mutta ÄLÄ TUNGE ITSEÄSI KYLÄÄN!!!

- Me osaamme itsekin kutsua sinut silloin kun todella haluamme. Älä painosta. Vauva ei sinua kaipaa emmekä välttämättä mekään.

Huomaa, että sulla on vain yksi lapsi. :)

Kuin ni? Oon ap:n kanssa ihan samaa mieltä ja taatusti on reilusti enemmän kuin 1 lapsi.

Ihan siten niin, että useamman lapsen äiti jo tajuaa, ettei vauva mene rikki vierailuista. Ja harvalle enää toisen lapsen vauva aika on niin superrasittavaa ja kaiken ajan vievää kuin ekan. :)

Ehkäpä äiti menee, eikä lapsi. Olen ap:n kanssa täysin samaa mieltä. Esikon syntymän ensiviikot olivat tosi rankkoja ja hermo meni siihen vierailuun ja siihen, että kukaan ei kysynyt minun voinnistani mitään. En päässyt sohvalta ylös hätäsektion jäljiltä ja silti vain aniharva toi itse rotinoita, vaan odottivat kahvitarjoilua.

Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
Alkuperäinen kirjoittaja Kyllästynyt äiti:
Pitäisi kai olla kiitollinen, kun pienokaisemme herättää niin suurta kiinnostusta, mutta liika on liikaa. Hyvä vieras, ole kiltti ja lue nämä toiveet ajatuksella:

- Oletko ihan varma, että juuri sinun on välttämättä nähtävä lapsi heti ensi viikkoina? Oletko tosiaan niin läheinen perheelle, että juuri sinun läsnäolosi on välttämätöntä heti kättelyssä vai voisitko odottaa vielä muutaman viikon tai vaikka tähdätä johonkin samaan tilaisuuteen, jossa mekin olemme, ettei meidän tarvitsisi viihdyttää varta vasten juuri sinua? Viaton kysymyksesi "milloin saa tulla käymään" tuo meille turhia paineita aikataulujen sovittamiseksi. Sano mieluummin, että näkisit lapsen mielellään, mutta tapaamisella ei ole mitään kiirettä.

- Jos tosiaan koet vierailun välttämättömäksi, tule sovittuna aikana. Älä tule yhtään aiemmin, äläkä varttia enemmän myöhässä. Vauvaperheen aika on kortilla ja tuoreilla vanhemmilla moni asia vaatii vielä totuttelua.

- Älä missään nimessä tule, jos olet edes "pienessä nuhassa". Tämän luulisi olevan itsestään selvää...

- Jos otat lapsesi mukaan, valvo heitä, äläkä anna riehua ja huutaa. Pienellä vauvalla on rasittavia kokemuksia muutenkin niin paljon, ettei siihen tarvita enää yhtään stressitekijää lisää.

- Tuo tarjottavat tullessasi ja kerro se isäntäväelle jo etukäteen.

- Älä ole kauaa. Todennäköisesti olemme jo valmiiksi väsyneitä ja haluaisimme vetäytyä olemaan oman perheen kesken. Huomaa vihjeet: jos emäntä vetäytyy imettämään lasta toiseen huoneeseen ja isäntä alkaa haukotella, on sinun korkea aika lähteä. Tuntikin riittää ihan hyvin, kaksi tuntia on maksimi.

- Mieti erityisen tarkkaan kutsutko itsesi kylään sitten, kun isäntä on jo palannut töihin. Äidillä on täysi työ lapsen hoitamisessa, eikä hän välttämättä kaipaa vieraita. Tietenkin JOS olet läheinen ihminen ja JOS vierailusi ei ole rasittava, vaan ennemminkin helpottava (edellyttää ihan sitäkin, että tuot ne tarjottavat tullessasi), mutta ÄLÄ TUNGE ITSEÄSI KYLÄÄN!!!

- Me osaamme itsekin kutsua sinut silloin kun todella haluamme. Älä painosta. Vauva ei sinua kaipaa emmekä välttämättä mekään.

Huomaa, että sulla on vain yksi lapsi. :)

Kuin ni? Oon ap:n kanssa ihan samaa mieltä ja taatusti on reilusti enemmän kuin 1 lapsi.

Ihan siten niin, että useamman lapsen äiti jo tajuaa, ettei vauva mene rikki vierailuista. Ja harvalle enää toisen lapsen vauva aika on niin superrasittavaa ja kaiken ajan vievää kuin ekan. :)

Olen useamman lapsen äiti, enkä ole vieraita vastaan siksi, että lapsentulo olisi superrasittavaa. Vaan kun ne vieraat, vähintäänkin ne aina räkii ja yskii, tai ovat "juuri parantuneet oksu-ripulitaudista". Mutta eiväthän ne tartu, vähän vaan lääpitään vauvaa. Ja kun Maija niin tahtoo hoitaa vauvaa, ei se haittaa vaikka räkä valuu suuhun saakka... Ja muuten, vaikka vauva ei sairastuisikaan, ei juuri synnyttäneen äidinkään tarvitsisi mitään tauteja saada.

Ja ne sun omat lapsetko eivät tuo oksu-ripulitauteja ja nuhia kerhosta / pväkodista / koulusta? Eikä sun miehesi töistä? ;)

ihan pikkasen eriasia.. mikä ihme siinä on niin vaikea ymmärtää että kaikki ei halua hirveää laumaa vieraita joka päivä kyläilemään :o
ihme asennetta, onko se nyt jotenkin teidön elämästä pois jos joku ei halua ihmisiä kylään?
eikä se ole pienelle vauvalle mitenkään kivaa että menee sylistä syliin, ei saa olal hetkeäkään rauhassa.. kooajan joku lääppii ja tökkii, kanniskelee.. äidin sylissä ehtii ehkä hätäiseen kääntymään kun taas menee seuravan syliin..
ja ihan oikeasti se ekan laspen saanti on melkoinen mullistus, että ei sinne tarvitse jokaikistä sukulaista pällistelemään,neuvomaan ja arvostelemaan...

My point exactly: Apn teksti on takuulla juuri esikoisensa saaneen äidin tekstiä. :)

Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Ehkäpä äiti menee, eikä lapsi. Olen ap:n kanssa täysin samaa mieltä. Esikon syntymän ensiviikot olivat tosi rankkoja ja hermo meni siihen vierailuun ja siihen, että kukaan ei kysynyt minun voinnistani mitään. En päässyt sohvalta ylös hätäsektion jäljiltä ja silti vain aniharva toi itse rotinoita, vaan odottivat kahvitarjoilua.

Niinpä. Esikoisen kanssa se onkin rankkaa. :P Mä osasin sanoa vieraille, että meillä ei ole sitten mitään kahvileipää että jos haluavat jotain kastaa, niin kannattaa tuoda mukanaan. Eikä kukaan pahastunut... Enkä mä kokenut, että mun olisi jotenkin pitänyt vieraita viihdyttää. Talo toimii tavallaan, vieraat kulkee ajallaan...

tämän vuoksi en mene katsomaan ensimmäisiä lapsia: monet muutkin on niin täynnä itseään kuin ap. Eka lapsi tekee tuollaasta, ei pahalla :)

Kuudetta lasta katsomaan tulevat: tervetuloa :) ei muuta! Olen onnellinen ystävistämme :)

miten siinä on täynnä itseään jos ei halua vieraita kylään?
jos haluaa levätä ja tutustua uuteen vauvaan rauhassa?
mikä ihme siinä on ylipäätään että sinne kylään pitää tunkea?

Niin en TUNGEKAAN ensimmäisen lapsen saaneille kylään, ellei ole tosi läheinen. Ovat úsein ajatusmaailmaltaan kuten ap , eli eivät voi ajatella muuta kuin itseään. Sitten jos ei kukaan tulekkaan katsomaan, niin sekin on kauhistis :)

Usen vauvaa mennään katsomaan juuri kohteliaisuudesta, ei siksi että itselle on PAKKO nähdä vauva ja PAKKO TUNKEA kylään :)

Niin en TUNGEKAAN ensimmäisen lapsen saaneille kylään, ellei ole tosi läheinen. Ovat úsein ajatusmaailmaltaan kuten ap , eli eivät voi ajatella muuta kuin itseään. Sitten jos ei kukaan tulekkaan katsomaan, niin sekin on kauhistis :)

Usen vauvaa mennään katsomaan juuri kohteliaisuudesta, ei siksi että itselle on PAKKO nähdä vauva ja PAKKO TUNKEA kylään :)

Juuri vauvan saanee kuuluukin ajatella ennenkaikkea itseään. Kukaan muu ei sitä vauvaa hoida kuin äiti itse, tärkeintä on että äiti on mahdollisimman tyytyväinen, Muiden on siihen vaan tyytyminen. Ilman nokankoputtamista.

Juuri vauvan saanee kuuluukin ajatella ennenkaikkea itseään. Kukaan muu ei sitä vauvaa hoida kuin äiti itse, tärkeintä on että äiti on mahdollisimman tyytyväinen, Muiden on siihen vaan tyytyminen. Ilman nokankoputtamista.

No niimpä :) siksi en kylään menekkään ellei ole siskoni tms. läheinen minne on velvollisuus mennä. Itse en ollut noin fanaattinen esikoisenkaan kanssa vaan olin silloinkin onnellinen kaikista vieraista joita me ja vauvamme kiinnosti, mutta jotkut esikoisen saaneet ovat juuri kuten ap :)

läheiset ihmiset varmasti ovatkin tervetulleita, mutta ongelma lienee että kylään on tunkemassa ihan kaikki.. sellaiset ihmiset joita ei ole nähnyt kuukausiin,vuosiin..
ja tosissaan se että jos et ole siivonnut, laittanut pöytää koreaksi niin saat arvosteluita.. ja kun ei jaksa eikä huvita, vielä vähemmän kiinnostaa höösätä sellasiten ihmisten takai joita ei edes kylään kaipaa.. mutta kun en vaan ilmaantuu ovelle, tai tulevat haluttujen vieraiden siivellä..

kyllä mua henk.koht vitutti istua vieraiden kanssa olohuoneessa kun lapsi nukkui, kun ne oli niitä ainoita hetkiä kun mäkin olisin voinut nukkua.. kyllä mua ärsytti että imetystä vahdattiin haukan katseella, ei autatnut edes toiseen huoneeseen meno ja kun annoin korviketta niin sain arvostelevia tuhahduksia.. kun koti ei ollut siisti niin sitä arvosteltiin, kun tuli puhe lapsen nukkumisesta ja totesin että poiak ei nuku niin sitä sitten hämmästeltiin että kyllähän nyt normaalit vauvat nukkuu..
ja kun olin viikon tosissaan sairaalassa ollut, joutunut kaavintaan ja saanut lisäverta jne. kuume noussut ja antibiootteja suoraan suoneen niin ne hyväntahtoiset "koskas teille tulee seuraava" ja "ei synnytys satu" "synnyttäminen on helppoa ja mukavaa" jne aiheuttivat mussa raivoa.. se että lapsi itkee ja mä haluaisin sen syliini niin en saa kun kyllä lapsi muidenkin sylissä rauhottuu.. ja väkisin ei viitsi alkaa repiä lasta itselleen..

Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja huh:

Niinpä. Esikoisen kanssa se onkin rankkaa. :P Mä osasin sanoa vieraille, että meillä ei ole sitten mitään kahvileipää että jos haluavat jotain kastaa, niin kannattaa tuoda mukanaan. Eikä kukaan pahastunut... Enkä mä kokenut, että mun olisi jotenkin pitänyt vieraita viihdyttää. Talo toimii tavallaan, vieraat kulkee ajallaan...

Toisen lapsen syntyessä en ollut yhtä epävarma ja tiesin jo mitä unettomuus ja äitini oleminen pienelle vauvalle oli.

Esikon kohdalla olin epävarma ja se babyblues, eli normaali hormonitoiminnan takia oleva herkkyys, oli ihan uutta. En kehdannut tai uskaltanut pyytää tai toivoa vierailta mitään. Toisen lapsen kanssa tein pelin selväksi että kahvia saa, muttei muuta, ja pyysin puolen tunnin trakkuudella vierailuajan, ettei turhaan odotettu. Menin reilusti vaan nukkumaan vauvan kanssa, jos oli pakko. Sanooin mitä ajattelin, koska olo äitinä oli varmempi. Ymmärrän todella ap:ta.

Mitäpä jos postaisit tuon listasi suoraan omalle lähipiirillesi, mä en allekirjoita noista yhtään lausetta, parista olen ihan päinvastaista mieltä.. Ettei nyt kukaan luule, että KAIKKI tuoreet äidit/perheet on tuota mieltä! :whistle:

Tuo lista on kyllä vähän överi, mutta pointti ihan hyvä - vastayntyneen ja hormonihuuruissa + ehkä kovinkin kipeänä olevan äidin kanssa pitäisi käyttää sitä hienotunteisuutta. Ei ole kohteliasta viipyä päiväkausia ( kuten 2 päivää, kysymättä kuinka jaksamme niin pitkää vierailua ja olisiko esim. hotelli sittenkin parempi ) , olettaa tiettyä tarjoilua / palvelua ( kuten tehdä kyselemättä suursiivous henk.koht.kaappeja myöten ja odottaa äidin siihen osallistuvan ) , eikä VARSINKAAN arvostella kodin / lapsenhoitoa ja tuputtaa omaa näkemystään siitä kuinka vauvaa tulisi hoitaa.

Ei, tämä ei ole kaikissa piireissä itsestäänselvyys.

Alkuperäinen kirjoittaja :D:
Kamala ongelma. Jos ei vieraat usko niin sulkekaa puhelimet ja repikää ovikello ovesta pois. Saatte hautua rauhassanne vaikka vuoden.

niin, joskus sitä vosi olettaa että ne vieraat vois ymmärtää sen ei sanan ilman niitä radikaaleja toimenpiteitä ;)

mua ei ainakaan haitannut jos kylään tuli se lähipiiri, koska siihen mun mielestä kuuluu tuoreet isovanhemmat,omat sisarukset sekä parhaimmat ystävät.. ne oli henkilöt joita halusin nähdä..

Oltiin oltu kotona reilun viikon. Minä kuumeessa ja vauvakin oli vähän kipeä.
Eksän kummit soittivat parkkipaikalta että sopiiko tulla kylään (olivat ajaneet 100km eivätkä ilmoittaneet tulostaan ).
Ei kuulemma tarvinnu kahveja keittää ja juu en tosiaankaan keittäny.
Koko vierailun ajan olin väsynyt ja vauva itkuinen. Toivoin vain että lähtisivät.
Kyllä sen vauvan ois nähny myöhemminkin ja silloin kun äiti ja vauva oisivat olleet kunnossa.

Musta vieraat oli kyllä hirmu tervetulleita ja mielelläni otin heitä vastaan :)

Tosin toi "pikku-nuha" kyllä käy edelleen ärsyttämään, mä en tajuu miten kukaan voi olla niin taukki että haluaa vauvaa kipeänä mennä katsomaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Mitäpä jos postaisit tuon listasi suoraan omalle lähipiirillesi, mä en allekirjoita noista yhtään lausetta, parista olen ihan päinvastaista mieltä.. Ettei nyt kukaan luule, että KAIKKI tuoreet äidit/perheet on tuota mieltä! :whistle:

Eli teille sopii tulla katsomaan vastasyntynyttä flunssassa.
Otan osaa.

Mä olen kyllä osittain samaa mieltä ap;n kanssa. Me kyllä pyydämme kylään kun sen aika on ja todellakaan nuhassa ei tarvitse tulla kylään.

Ja vielä ohi aiheen, se on säälitävää huomata kuinka ns suurperheelliset eivät "arvosta" lapsiaan samalla tavalla. =(

Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme:
Alkuperäinen kirjoittaja jo:
Ja vielä ohi aiheen, se on säälitävää huomata kuinka ns suurperheelliset eivät "arvosta" lapsiaan samalla tavalla. =(

Ai miten niin? Mä ainakin toivotin meille tervetulleeksi, vaikka ekani sainkin.

Näin myös. Tokan kohdalla olinkin itseasiassa väsyneempi.

Pakko peesata ap:tä, sellainen lynkkausmeininki taas palstalla..

Ehkä kärjistäen kirjoitettu, mutta ihan asiasta mielestäni. Ja tottakai ensimmäisen kohdalla äiti on herkempänä, kun pitäisi opetella olemaan vauvan kanssa, on ehkä uupunut synnytyksestä ja väsynytkin. Sitten kun saisi nukkua kun vauvakin nukkuu niin kaikki sekalaiset vieraat olisi vielä viihdytettävinä.. no vituttihan se!

Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme:
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:

Eli teille sopii tulla katsomaan vastasyntynyttä flunssassa.
Otan osaa.

Peesaan Sannaa, paitsi että kovin räkäisenä en haluaisi vieraiden tulevan. Muuten toi lista on kyllä überhuvittava :D

Yhteistyössä