Tuoreen äidin toivelista vieraille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kyllästynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ja sitten muutaman vuoden sisään ihmetellään, mihin ovat kaikki ystävät kaikonneet?

Mutta, ensimmäinen vauva on aina se ensimmäinen ja kaikki on vauvalle uutta kuin myös vanhemmillekin ja herkässä tilassa koko perhe.

Kohdussa ollessa vauva tosin kuulee perheen äänet ja useampilapsisessa perheessä vastasyntynyt ei reagoi kovaankaan meteliin, koska on siihen jo tottunut. Meillä ainakin vauvat ovat reagoineet liialliseen hiljaisuuteen päiväsaikaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja Ryysyrannan rinsessa:
kuten tossa jo aiemmin sanoinkin, kukaan ei odotakkaan että paikat hohtaa, mutta tottahan jokaisessa vauva perheessä silti osataan perusiisteydestä huolehtia :flower:

Kyllä oli muutama viikko meillä sellaista, että perussiisteydenkin kanssa oli vähän niin ja näin. Vauva huusi koliikkia ja joutui sairaalaan, jossa en unta pahemmin saanut, jonka jälkeen olimme vielä itsekin molemmat sairaana. Olisi varmaan pitänyt jättää lapsi hankkimatta, sen vuoksi, että sattui jokunen viikko elämästä olemaan sellaista, ettei oikeasti jaksanut enää siivotakaan. Oli ihan riittävästi siinä, että sai kaikille hoidettua ruokaa ja vauvalle puhtaat vaipat ja vaatteet.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jessus, onneksi et kuulu minun tuttavapiiriini. Ja luulen ettei kovin moni muukaan :o Kauheaa, ajatteleeko joku todellakin noin?

Ajattelin ihan samaa!

Tää on varmasti niitä äitejä joiden rapussa ei saa kulkea klo 18 jälkeen (vaikka vauva toki kirkuu koliikissaan kolme kuukautta, ja naapurit ei nuku), puheluita otetaan vastaan vaan 11.58 ja 12.03 välillä (eikä mielellään silloinkaan, jos vauva tänään poikkeuksellisesti nukkuukin), ystävät ei saa käydä, jos kolmen kuukauden sisällä serkun kummin kaimalla on ollut nuhaa (tosin miks näillä olis ystäviä+) ja auta armias, jos päiväunien aikaan sadan kilometrin säteellä on leikkiviä lapsia.

Mulla on tollainen naapuri :(

Alkuperäinen kirjoittaja apua!:
Hanki apua, ei se nyt noin vaikeaa ja kauheaa ole! Osta pari pakettia pipreita kaappiin jos joku ei tuo rotinoita. Jos oikeasti nuo mistä napiset on ylitsepääsemätön ongelma niin hanki oikeasti apua!

Joo, olet päälääkärin tarpeessa. Sitäpaitsi avaa suusi ja sano, ettei nyt sovi tulla. Tai jos suu ei aukea, kiinnitä toi teksti ulko-oveesi.

Alkuperäinen kirjoittaja Miili:
Hanki apua, ei se nyt noin vaikeaa ja kauheaa ole! Osta pari pakettia pipreita kaappiin jos joku ei tuo rotinoita. Jos oikeasti nuo mistä napiset on ylitsepääsemätön ongelma niin hanki oikeasti apua!

Mistä sitä apua hankitaan? Jos isovanhemmista ei oo apua. Mulle tulee paha mieli näistä "hanki apua" kommenteista. Se ei oo niin helppoo jos ei oo sukulaisia lähellä apuna.

Eiköhän tässä tarkoitettu jonkin sortin keskusteluapua.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja jösses:
Alkuperäinen kirjoittaja anu:
mulla ainakin sen suhteen avuton kaveripiiri että niin lapselliset kuin lapsettomatkin on tulleet ihan niinku ennenkin heti vauvan synnyttyä meille tyyliin neljäksi-viideksi tunniksi ja odottavat palvelua, keitän ruuat ja kahvit. ihan hyvin sitä sit jaksaa taas palvella kun vauva vähän kasvaa, mut ei heti kiitos.

No juu, tän mä ymmärränkin, mutta ap puhui lähiviikoista... Nämä ongelmat tajuan mutta ap:llä meni hiukan yli, kaikki muut kun nuha-kohta

Miten niin meni yli? Ihanko totta koet olevasi niin tärkeä vauvalle, että juuri sinun on se nähtävä HETI?

Mitäpä, jos ne kokevat sun olevan niin tärkeä, että haluavat tulla vauvaa katsomaan ja sinua onnittelemaan? Mä en pidä muiden vauvoista, mutta mun ystäväni ovat mulle tärkeitä, ja siksi käyn heidän luonaan vauvan syntymän jälkeenkin. Sinä et tosiaankaan ystäviäsi arvosta, ikävää, että vaivautuvat arvostamaan sinua.

Se, joka valitti, että kaiken pitää olla tiptop, vaati sitä vain itse itseltään. Mulla ei ole koskaan käynyt vierasta, joka olisi esittänyt jotain vaatimuksia. Tuskin käy kovin monella muullakaan.

Onpas tullut vastauksia... Olin muutaman tunnin poissa, kun yllätysyllätys kävi vieraita. Niille, jotka sanovat, että "avaa suusi ja kiellä tulemasta" todettakoon, että olemme monille sanoneetkin, että nyt haluaisimme rauhoittua, mutta kun ei niin ei. Sitten soitellaan ja viestitellään päivittäin, että joko nyt, entä nyt, entä nyt... Ja kun emme tosiaan haluaisi rumasti sanoa.

Hop: Kuten totesin jo aiemmin, minusta/voinnistani ei kukaan ole ollut kiinnostunut. Ihan bullshittiä siis tuo, että olisin näille nimenomaisille vieraille muka tärkeä ja siksi ovat tunkemassa taloon. Kaikki parhaisita ystävistänikään eivät ole vielä tavanneet vauvaa, koska luottavat siihen, että ehtivät sen nähdä myöhemminkin. Pääpointti tässä koko jutussa onkin se, että MIKSI JOKAISEN PITÄISI PÄÄSTÄ NÄKEMÄÄN VAUVA HETI ENSIVIIKKOINA, miksei maltettaisi vähän odottaa. Olisi meidänkin mukavampi ottaa vieraita vastaan, kun olisi vähän väliä. Kuten totesin, kolmen viikon aikana lähes 30 vierasta on mun mielestä aika paljon, kun samalla pitäisi yrittää itse toipua ja tutustua vauvaan.

Täyttä hiljaisuutta emme todellakaan kotiimme tee, päinvastoin, vauva on saanut tottua moniin ääniin, mutta vauvaan tarraavat ja korviin kiljuvat pikkulapset ovat ehkä vähän liikaa pienelle.

Ja ihan totta, kaikki vauvat eivät todellakaan nuku koko aikaa. Meillä nukutaan hyvin vähän ja äidin pitää olla käytettävissä vähän väliä. Kas kummaa kun siihen ei yhtään kaipaa mitään puolituttuja kahvittelemaan. Etenkin ihan alkuun, kun imetys sattui ja istuminen kolotti, olisi kaikkein mieluiten ollut ihan vaan omalla porukalla, mutta kun viesti ei nätisti mennyt perille.

Tässäkin ketjussa tuli taas nämä klassiset "taitaa olla esikoinen"-vittuilut. Joo, on esikoinen ja mitä sitten? Tuleeko yllätyksenä, jos sanon, että ihan totta, esikoisen kanssa alku vaatii totuttelua, eikä siihen tosiaan kaipaa ketään neuvomaan, kun ihan itse haluaisi lapseensa rauhassa tutustua.

Miksi sun sitten pitäisi ajatella niiden "puolituttujen" tunteita, jos kerran eivät ymmärrä hienovaraisia vihjailuja niin sitten on sanottava "vähemmän kaunisti" :D

Sanot ihan suoraan että "nyt ei käy, katotaan kuukauden päästä uudelleen"

Onnittelut vauvasta:flower:

Hei koitetaan ymmärtää, jokainenhan noista hormoneista omalla tavallaan "sekoaa" tai ainakin hetkellisesti sekoilee. ;) Ap:n kohde on nyt vain nuo vieraat. Eiköhän ne sen tuttavatkin hihittele siellä, kun entinen laajan tuttavapiirin omannut sosiaalinen ihminen tilttaa täysin vauvan saatuaan ja tahtoo mökkeytyä yksinään.

Jessus, onneksi et kuulu minun tuttavapiiriini. Ja luulen ettei kovin moni muukaan :o Kauheaa, ajatteleeko joku todellakin noin?

Minä ainakin ajattelen. En todellakaan kaipaa kaikenmaailman kumminkaimantuttuja kuolaamaan vauvan ympärille kun itse on hädintuskin päässyt kotiin vauvan kanssa. Meillä kummankin lapsen aikana ihan sanottu nätisti suoraan kaikille sukulaisille ja kavereille että ME kutsumme sitten kun koemme, että on sopiva aika tulla katsomaan vauvaa.

Kesällä synnytän kolmannen lapseni ja oon ikionnellinen kun synnärille on tullut vierailurajoitus, jota myös valvotaan: vain lapsen isä ja sisarukset saavat vierailla, ei kukaan muu, ei edes isovanhemmat. Ihanaa! saa olla ihan rauhassa ja myöskään huonekaverilla ei ramppaa vieraita aamusta iltaan.

Tämän voi vaikka tulostaa ja laittaa kirjeenä menemään sukulaisille ja tuttaville jos haluaa, mutta pitää muistaa että on myös niitä tuoreita äitejä jotka haluavat vieraita ja jaksavat heitä ja eivät turhia stressaa mistään. Me kaikki olemme onneksi erilaisia. =)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Onpas tullut vastauksia... Olin muutaman tunnin poissa, kun yllätysyllätys kävi vieraita. Niille, jotka sanovat, että "avaa suusi ja kiellä tulemasta" todettakoon, että olemme monille sanoneetkin, että nyt haluaisimme rauhoittua, mutta kun ei niin ei. Sitten soitellaan ja viestitellään päivittäin, että joko nyt, entä nyt, entä nyt... Ja kun emme tosiaan haluaisi rumasti sanoa.

Hop: Kuten totesin jo aiemmin, minusta/voinnistani ei kukaan ole ollut kiinnostunut. Ihan bullshittiä siis tuo, että olisin näille nimenomaisille vieraille muka tärkeä ja siksi ovat tunkemassa taloon. Kaikki parhaisita ystävistänikään eivät ole vielä tavanneet vauvaa, koska luottavat siihen, että ehtivät sen nähdä myöhemminkin. Pääpointti tässä koko jutussa onkin se, että MIKSI JOKAISEN PITÄISI PÄÄSTÄ NÄKEMÄÄN VAUVA HETI ENSIVIIKKOINA, miksei maltettaisi vähän odottaa. Olisi meidänkin mukavampi ottaa vieraita vastaan, kun olisi vähän väliä. Kuten totesin, kolmen viikon aikana lähes 30 vierasta on mun mielestä aika paljon, kun samalla pitäisi yrittää itse toipua ja tutustua vauvaan.

Täyttä hiljaisuutta emme todellakaan kotiimme tee, päinvastoin, vauva on saanut tottua moniin ääniin, mutta vauvaan tarraavat ja korviin kiljuvat pikkulapset ovat ehkä vähän liikaa pienelle.

Ja ihan totta, kaikki vauvat eivät todellakaan nuku koko aikaa. Meillä nukutaan hyvin vähän ja äidin pitää olla käytettävissä vähän väliä. Kas kummaa kun siihen ei yhtään kaipaa mitään puolituttuja kahvittelemaan. Etenkin ihan alkuun, kun imetys sattui ja istuminen kolotti, olisi kaikkein mieluiten ollut ihan vaan omalla porukalla, mutta kun viesti ei nätisti mennyt perille.

Tässäkin ketjussa tuli taas nämä klassiset "taitaa olla esikoinen"-vittuilut. Joo, on esikoinen ja mitä sitten? Tuleeko yllätyksenä, jos sanon, että ihan totta, esikoisen kanssa alku vaatii totuttelua, eikä siihen tosiaan kaipaa ketään neuvomaan, kun ihan itse haluaisi lapseensa rauhassa tutustua.

Olisikohan nyt jotakin masennuksen poikasta aloittajassa :(
Kannattaa puhua uupumuksesta neuvolassa jotta saat ajoissa apua :)

sehän se ongelman ydin on.

Jos ottaa päähän niin kerro miten voit. Ihan kysymättä. Toosa on niin kipee ettei voi istua, kaikki vituttaa, vauva nukkuu huonosti, roikkuu tissillä eikä kukaan huomio mua.

Loppuu se vieraiden tuleminen.

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Täysi työ vastasyntyneen hoitamisessa, joka nukkuu about 20 tuntia vuorokaudessa? Ja ei, en puhu pelkästään omistani, vaan ihan yleisestä keskiverrosta.

No hei, mulla esikoinen nukkui 10h/vrk, tämä on 6 viikon ka, onneksi seuraavat 2 ovat nukkuneet 16-18h. Mutta ap, sano se SUORAAN että nytpä EI käy! Itse tässä 40v yritän päästä eroon tuosta kiltin tytön mentaliteetista. Tsemppiä siihen sulle!

Alkuperäinen kirjoittaja apua:
Alkuperäinen kirjoittaja Miili:

Mistä sitä apua hankitaan? Jos isovanhemmista ei oo apua. Mulle tulee paha mieli näistä "hanki apua" kommenteista. Se ei oo niin helppoo jos ei oo sukulaisia lähellä apuna.

Neuvolaan voi soittaa, ne kyllä antaa apua ja tukea ja on ihan sitä varten! Ja toisaalta sitten voi sanoa niille ketkä haluaa tulla kylään että, ei sovi. Kun musta tommonen ap:n listaaminen asioista kuulostaa tosi pahalta, niinkuin ne vieraan tulisi tahallaan kiusaamaan ja ärsyttämään... Just nuo kohdat tyyliin, vauva ei teitä kaipaa, emmekä mekään...

Olet siis kutsunut itse itsesi vauvaa katsomaan.

Äiti voi olla väsynyt, vauva heräilee parin tunnin välein syömään ja uni on pätkittäistä. Vielä ilmeisesti pitäisi jaksaa pitää vastaanottoa niille lukemattomolle vieraille, jotka haluavat tullat ihan heti pilttiä katsomaan.

Jos en halua kotiini ketään niin teen sen selväksi ettei mitään asiaa.
Ei se merkillisempi homma ole.Jos viestittely jatkuu ja kysely tulee tyly vastaus enkä siinä tilanteessa enää mieti sitä suuttuuko joku vai ei.
Teen sen selväksi heti ettei ovea avata eikä kahvia tarjota.

Olen kanssasi täysin samaa mieltä noista asioista, joita olet kirjoittanut. Ekan kohdalla en kehdannut kieltää ihmisiä tulemasta meille, ja onneksi aika moni kävi silloin sairaalassa katsomassa. Kahden seuraavan kohdalla minulle tulikin synnytyksen jälkeinen masennus, eikä kukaan (paitsi äitini)halunnut edes tulla vauvaa saatika äitiä katsomaan.

mä näen ketjun aloittajassa pahasti ylisuojelun sekä omistushalun merkkejä. (vauva kuuluu mulle, ei kellekkään muulle) Itse kärsin noista silloin kun esikoinen oli ihan pieni. Huomaamatta kaverit katosi, kaikki otti päähän, pian huomasinkin jo itkeskeleväni jatkuvasti, eikä aikaakaan kun en enää osannut nukkua ellen kuule kokoajan vauvan hengitystä jne jne.

Jotenkin siitä selvittiin sillon, mutta sitten laukesikin pahat pakko-oireet paniikkihäiriön kera.

Ymmärrän toki et äiti voi olla väsynyt, mutta ilmeisesti oot myös pahasti loukkaantunut siitä ettei sua olla huomioitu tarpeeksi? Keskustele siitä miehes kanssa, ja kärtyä sille kelle se kärty kuuluu, äläkä viattomille vieraille.

Jos arki oikeasti on edelleen 3 vkon kuluttua synnytyksestä pelkkää väsymystä ja vitutusta, kannattaa hakea apua ajoissa, ennenkun tilanne leviää käsiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
kauhistelkaa: meille on tultu porukalla kotiutumis päivänä. Olenkin sanonu kaikille läheisille että sillon saa tulla kattoo vauvaa ja sit rauhotutaan hetkeks. Ja en ole antanu mitään eri ohjeistuksia lapsille koska meidän elämään kuuluu melua ja mekastusta, elämän ääniä. Paras tottua heti ja vauvat ei ole lasia.

Sama täällä! Silloin kun esikoinen tuli taloon, niin ehdittin olemaan 4 tuntia kotona ennen vieraita. Sen neljän tunnin aikana sitten siivosin ja leivon täytekakun ja suolaista piirakkaa. Nelisen tuntia meni vieraita viihdyttäessä ja loppuilta omaa väsymystä itkiessä.

Täydellisen äitiyden myytti taas rasittaa ihmiset henkihieveriin..

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Täysi työ vastasyntyneen hoitamisessa, joka nukkuu about 20 tuntia vuorokaudessa? Ja ei, en puhu pelkästään omistani, vaan ihan yleisestä keskiverrosta.

ONko sun vastasyntyny nukkunu 20h putkeen? Omani nukkui 20 min pätkissä sen 20h/vrk, ei ollu oikein freesi olo. Lisäksi, vaikka vastasyntynyt ei aiheuttaiskaan täyspäiväistä työtä niin me ollaan ainaki haluttu se eka kaks viikkoa rauhoittaa ihan keskenään olemiseen ja uuteen tulokkaaseen tutustumiseen. En todellakaan oo kaivannu siihen ympärille ihmisiä hääräämään ja ihastelemaan ja ollaan se ihan kerrottu, että kahteen viikkoon ei ole mitään asiaa kellään meille, sen jälkeen katotaan meidän harkinnan mukaan. Yllätysvieraat on käännytetty ovelta ja sanottu että voivat tulla sitten myöhemmin kun ME kutsumme heidät.

IHmisiä on tietysti erilaisia, jos joku haluaa ekat vieraat sairaalastatulopäivänä niin ihan vapaasti vaan, eihän se oo keltään toiselta synnyttäneeltä pois. Mutta olis kiva, että ihmiset osais kunnioittaa niitä jotka ei syystä tai toisesta jaksa tai halua kauheaa vierasmäärää heti ensi viikkoina.

..kuin vauva-lehden sivuilla =0 Ymmärrän ap.tä täydellisesti, hän puhui ekoista viikoista ja siitä, että vieraita hyppää jatkuvasti, ihan ymmärrettävää. Mitä joku toope puhui masennuksesta, eihän tämä miltään masennukselta vaikuta?? Pienet vauvat EIVÄT todellakaan nuku 20h/vrk, vaan haluavat ekat kuukaudet jatkuvasti tissiä! Tsempit sinulle ap ja sano vaan suoraan noille vieraille, että nyt ei sovi, jos ovat tärkeitä ihmisiä, niin ymmärtävät ja tulevat myöhemmin..jos taas suuttuvat, niin suuttukoot..

Alkuperäinen kirjoittaja HipHei:
Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
kauhistelkaa: meille on tultu porukalla kotiutumis päivänä. Olenkin sanonu kaikille läheisille että sillon saa tulla kattoo vauvaa ja sit rauhotutaan hetkeks. Ja en ole antanu mitään eri ohjeistuksia lapsille koska meidän elämään kuuluu melua ja mekastusta, elämän ääniä. Paras tottua heti ja vauvat ei ole lasia.

Sama täällä! Silloin kun esikoinen tuli taloon, niin ehdittin olemaan 4 tuntia kotona ennen vieraita. Sen neljän tunnin aikana sitten siivosin ja leivon täytekakun ja suolaista piirakkaa. Nelisen tuntia meni vieraita viihdyttäessä ja loppuilta omaa väsymystä itkiessä.

Täydellisen äitiyden myytti taas rasittaa ihmiset henkihieveriin..

Minä tulin laitokselta kotiin niin oli jo talossa vieraita,vieläpä yövieraita.
Tosin tässä nyt olikin jouluaatosta kyse mutta toisaalta oli helpottavaakin kun pystyi antamaan vaavin hetkeksi pois käsistään ja tekemään jotakin :)
Itse käytin tilannetta hyväkseni,siivosin ja laitoin pöydän koreaksi kun vauva heräsi meni mies tai vieraat hoitamaan vaipat ja minä lykkäsin tissiä suuhun,ei se lapsi siinä tississä montaa tuntia roiku ;)
Kun lpsi ruokittu niin vieraat hoiti nukuttamisen :)

Yhteistyössä