tyhmä kysymys perunoista....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "peruna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"peruna"

Vieras
meillä ekaa kertaa perunoita omassa maassa ja ollaan niitä sieltä napsittu ja keitetty ja hyviä on.
mutta sopivatko keittoihin?!
ajattelin että tekisin keittoa, mutta muistelisin et mulle on sanottu et uudet perunat ei sovellu kunnolla soppaan...? mutta onko noi nyt enää niin uusia näin elokuun lopulla??

kiitos jos joku vastaa!! :)

no todellakin sopii keittoihin,ainut vaan että jos ne on vielä kovin uusia,niin niitä on hankalampi kuoria,ku se kuori on niin ohut,mutta eipä niitä oikeestaan tarvi ees kuoria.
kypsyy nopeasti.

niistä tulee aivan ihana keittoa niin lihasta kuin kalastakin. ja jotkut keittää maitopottuja, nykyajan nuoret ei taida edes tietää mitä se on. muusia niistä ei tule. mut ehkä nyt on syksy jo niin pitkällä, että sekin niistä tulee. ainakin naapuri sanoi tehneensä ja onnistuneensa. itse en ole vielä kokeillut

"Uusi peruna" on myös lajikekysymys, eli varhaisia lajikkeita tavataan kutsua uusiksi perunoiksi. Uusiahan ne on syyskuullakin maasta kaivetut, mutta lajike on eri ja sen takia peruna on erilainen. Toki myös talven mittaan varastointi vaikuttaa asiaan. Keittoon sopii melkein peruna kuin peruna, "pahimmillaan" oikein jauhoiset tosin saattavat hajota muhjuksi. Itse tykkään tästäkin, suurustavat keiton mukavasti.

Uusista perunoista saa kyllä muusiakin, mutta maku on turhan hento eli tuppaa tulemaan vähän mautonta.

Muista pitää mielessä, mitä lajiketta kylvät/kylvit, niin pikkuhiljaa alat erottamaan lajikkeet toisistaan. Ja jos lääniä riittää, niin kannattaa kokeilla kahta tai kolmea lajiketta saman kesän aikana: varhaisperunaa, syysperunaa ja sitten säilytystä kestävää lajiketta (jos on säilytyskellari).

Olitko se muuten sinä, joka kesemmällä kyselit, koska perunoita voi alkaa kaivella pellosta? :)

Hyvää keittoa tosiaan saakin uusistakin perunoista, mutta jos keiton uudelleen lämmittää seuraavana päivänä, niin perunat tuntuvat kovemmilta silloin jostain syystä.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24508943:
niistä tulee aivan ihana keittoa niin lihasta kuin kalastakin. ja jotkut keittää maitopottuja, nykyajan nuoret ei taida edes tietää mitä se on. muusia niistä ei tule. mut ehkä nyt on syksy jo niin pitkällä, että sekin niistä tulee. ainakin naapuri sanoi tehneensä ja onnistuneensa. itse en ole vielä kokeillut
Ai hitto, maitopottuja. Niitä en ole saanut kuin joskus lapsena viimeksi mutta se oli kyllä herkkua. Täytyy varmaan tehdä itse joskus, tehdäänkö niitä aina vain uusista perunoista?