tympeää kun sama toistuu ruokailusta ruokailuun

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Logotar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Logotar

Aktiivinen jäsen
23.07.2008
8 258
1
36
Mitä tämä on? entäs tämä? onko tämä sitä ja tätä...?

lautanen pyörii, haarukka pyörittää ruokaa ja naama on sen näköinen kuin olisi tarjolla kasa kuraa tai jotain muuta vastaavaa...

Rasittavaa kun lapset opetetaan siihen että saa närppiä ja nirsoilla.

Meillä on usein tätä, likka kun on melko nirso eikä tahtois ollenkaan syödä kasviksia, sipulia eikä huoli lautaselleen minkäänlaista kastiketta... Mä oon sanonu, että ne kasvikset voi jättää siististi lautasen reunalle enkä ole pakottanut syömään. Onko se sitten opetettu närppimään ja nirsoilemaan?

Miten lapset opetetaan nirsoiksi?
Meillä ne taitaa olla luonnostaan närppijöitä. Kaikkea on tarjolla ja maistaa pitä, mutta voi jessus miten naama nutturalla välillä lapsilla on. Ja se nirsous TARTTUU pienempiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Molleri:
Meillä on usein tätä, likka kun on melko nirso eikä tahtois ollenkaan syödä kasviksia, sipulia eikä huoli lautaselleen minkäänlaista kastiketta... Mä oon sanonu, että ne kasvikset voi jättää siististi lautasen reunalle enkä ole pakottanut syömään. Onko se sitten opetettu närppimään ja nirsoilemaan?

pyydätkö edes maistamaan?

mä olen sanonut että joka kerta täytyy maistaa. Jos sitten ei tykkää, voi jättää syömättä.

Mutta kun se alkaa se ruuan dissaaminen jo siinä vaiheessa kun ruokaa laittaa, käydään kyttäämässä mitä on ja sitten huokaillaan ja mennään muualle. Ruokapöydässä sitten ei edes ala maistaa, oli ruoka mikä vaan, tuijottaa ja pyörittelee sitä lautasella.

Alkuperäinen kirjoittaja hmph:
Miten lapset opetetaan nirsoiksi?
Meillä ne taitaa olla luonnostaan närppijöitä. Kaikkea on tarjolla ja maistaa pitä, mutta voi jessus miten naama nutturalla välillä lapsilla on. Ja se nirsous TARTTUU pienempiin.

joo niin tarttuu. Meillä pienempi on hyvä syömään mutta nyt toistelee isomman perässä "mitä tämä on" ja syöminen alkaa takkuilemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:

mä olen sanonut että joka kerta täytyy maistaa. Jos sitten ei tykkää, voi jättää syömättä.

Mutta kun se alkaa se ruuan dissaaminen jo siinä vaiheessa kun ruokaa laittaa, käydään kyttäämässä mitä on ja sitten huokaillaan ja mennään muualle. Ruokapöydässä sitten ei edes ala maistaa, oli ruoka mikä vaan, tuijottaa ja pyörittelee sitä lautasella.

Jos tiedän että tyttö on maistanu sitä kaalilaatikkoa/hernekeittoa jo muutaman kerran eikä vieläkään maistu niin en pyydä. En oleta että jos maistattais sitä ruokaa vaikka 50krt että se alkais maistua sen paremmalle...

Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:

Jos tiedän että tyttö on maistanu sitä kaalilaatikkoa/hernekeittoa jo muutaman kerran eikä vieläkään maistu niin en pyydä. En oleta että jos maistattais sitä ruokaa vaikka 50krt että se alkais maistua sen paremmalle...

mutta niin se tekee. Uutta makua pitää maistaa toistakymmentä kertaa ennen kuin siihen tottuu tai voi sanoa ettei edelleenkään pidä siitä.

esimerkkinä vaikka kesäkurpitsa. Ollaan tässä grillailtu ja aika usein on lisäkkeenä kesäkurpitsaa. Tyttö maistoi kerran ja toisenkin. Kolmannella kerralla sanoi että on jo aiemmin maistanut, ei aio enää. Sanoin että maista vaan, se on kuitenkin joka kerta ollut eri tavalla laitettua/maustettua. Ja kappas, tyttö söi ja halusi sitä vielä lisääkin, vaikka ensin luuli ettei edes pidä siitä.

Olen kyllä kokeillu tätäkin ^ tekniikkaa joskus, siitä mitään hyötymättä. Mä oon itse vihannu lapsena sieniä, sipulia ja melko montaakin kasvista mutta näin aikuisiällä olen oppinu niitä syömään. Ja jopa sitä kaalilaatikkoakin mitä koulussa söin ja oksensin samalla :D

Olen kyllä kokeillu tätäkin ^ tekniikkaa joskus, siitä mitään hyötymättä. Mä oon itse vihannu lapsena sieniä, sipulia ja melko montaakin kasvista mutta näin aikuisiällä olen oppinu niitä syömään. Ja jopa sitä kaalilaatikkoakin mitä koulussa söin ja oksensin samalla :D

no koulusta saakin kammon aika moneen ruokaan :x

kysyin äsken tuossa kun syötiin, että eikö heillä sitten kotona ole ruuassa kasviksia, niin ei kuulemma juurikaan ole... ei kai niitä opi syömään jos niitä ei tarjolle laiteta?

En mä pakota syömään niin että oksentaa, mutta maistettava on. Yritämme myös opettaa lapsille että ruoka ei ole itsestäänselvyys ja sitä tulee kunnioittaa ja olla tyytyväinen että saa ruokaa säännöllisesti.

Jos päättää mieluummin olla nälissään kuin syödä niin siitä vaan.

Yhteistyössä