Työ ja lapset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :/
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pakko vielä yksi pieni kommentti, täällä ei taida olla perheenjäseniä paikalla, joita oikeasti hain aloituksellani. Todistelette mitä teette ym. Silloinhan lapsenne kuuluvat etuoikeutettujen joukkoon. Provosointiin en vastaa =)

Mitä perheenjäseniä täällä ei ole paikalla? Sinunko?
Kaikkihan me olemme omien perheidemme jäseniä? Etkö saanut tästä aloituksesta sitä mitä hait -> työlleen panostavien haukkumista? Mitä me tarkalleen ottaen sinun mielestäsi todistelemme? Sitäkö että perheen ja työn yhteensovittaminen onnistuu hienosti valtaosalta perheitä? Sinä vain haluat kynsin hampain pitää siitä ajatuksesta kiinni, että jos työajat- ja tavat poikkeavat jotenkin normista, se tarkoittaa lomillaan sinne tänne säntäileviä perheitä ja onnettomia, hylättyjä lapsia?

Mitä kommentteja sinä kaipaat, tähän mennessä annetut vastaukset eivät sinulle tunnu kelpaavan?

Ai niin, unohdin mainita riitelevät vanhemmat!
Uskon että arjen pyörittäminen poikkeavilla työajoilla jopa opettaa parempaan organisointiin elämässä, meillä ainakin kerran viikossa käydään tuleva viikko aikatauluineen ja poikkeuksineen läpi. Katsotaan ihan siivouspäivästä asti, kaikki suunnitellaan siten että perheaikaa jää hyvin ja myös tarpeellisille omille menoille katsotaan sopivat saumat. Usko huviksesi että jokainen meidän perheenjäsen on onnellinen ja saa tarpeeksi läheisyyttä ja monipuolista tekemistä.

Heh, nauratti ehkä eniten se, että kyllä meillä vaan töissäkäynti vähensi riitelyä. Kumpikaan ei viihdy kotona lusmuamassa vaan tarvistemme myös älyllistä aktiviteettia... Kuten edellisessäkin viestissä, meilläkin sumplitaan menot, tulot ja kotityöt aika tarkkaan aikataulujen osalta, eikä me näistä riidellä. Koskaan. Ei tarvitse myöskään koskaan riidellä omasta ajasta, rahasta ym., mistä useat sellaiset perheet tuntuvat riitelevän, joissa toinen vanhemmista on esim. kotihoidontuella lapsia hoitamassa.

Mutta tuo ap:n yhden tuttavaperheen otos oli kyllä päätähuimaavan kattava. Tuolla perusteellahan mäkin luokittelen ihmisiä... ;)

Kyllä täytyy sanoa, että suppea on teidänkin näkökanta asioihin. Oletteko te vastanneet juuri niitä, jotka puolisoineen tekee pitkää työpäivää? Ja tuohon otokseen yhdestä perheestä sen verran, että TUNNEN tämän perheen hyvin ja muut samallalailla toimivat perheet eivät kuulu minun jokapäiväiseen elämään vaan kuuntelen niiden arjesta muuta kautta.

Mun tarkoitus ei ollut luokitella ihmisiä, vaan kyseenalaistaa heidän toimintaansa. Ainakin nämä perheet joita tunnen/tiedän sanovat tekevänsä lapsien edun nimissä töitä hulluna, että lapset saavat sitten sitä ja tätä =0 Olisi ollut vaan kiva tietää mikä sellaisessa toiminnassa on lapsen etua?

Mun tarkoitus ei ollut luokitella ihmisiä, vaan kyseenalaistaa heidän toimintaansa. Ainakin nämä perheet joita tunnen/tiedän sanovat tekevänsä lapsien edun nimissä töitä hulluna, että lapset saavat sitten sitä ja tätä =0 Olisi ollut vaan kiva tietää mikä sellaisessa toiminnassa on lapsen etua?

Se, että lapsilla on katto pään päällä, ruokaa lautasella ja virikkeitä elämässä. Lapsista on ihan oikeasti kiva päästä vaikka joskus sinne muumimaailmaan tai apua kamala ulkomaille asti. Jos te haluatte kituuttaa ja nyhjätä kaikki päivät kotona niin mikäs siinä. Jokainen tekee tavallaan. Toivottavasti tapanne sopii lapsille. Toiset taas haluavat tehdä enemmän töitä, että on varaa tehdä muutakin kuin istua kotona. Ei ole yhtään huonompi valinta tuokaan. Sitten vielä toiset haluat tehdä enemmän töitä ihan vain sen takia, että saa vuokran maksettua ja lapsille ruokaa. Elinkustannuksetkin ovat niin erilaiset eri paikkakunnilla. Se on hyvä jostain Raahesta huudella, että kyllä sitä Helsingissäkin pärjää yhtä vähällä rahalla.

No, uskoisin että aika harvassa on ne perheet joissa molemmat vanhemmat ovat töissä koko lasten hereilläoloajan, vähintään sen 6pv/vko. Tuossa tarvitaan jo mummoa tai jotain muuta hoitojärjestelmääkin kun normi päiväkoti ei enää riitä. Mutta en itse edes tunne yhtään tällaista perhettä joten paha sanoa.

Niitä perheitä kyllä tunnen joissa molemmat vanhemmat tekevät täyttä työaikaa ja lapsille tulee pitkiä hoitopäiviä. Samoin kuin niitä missä toinen vanhemmista tekee yli 10h työpäivää ja toinen on kotona tai tekee töitä huomattavasti vähemmän. Kuitenkin näissäkin perheissä lapset näkevät molempia vanhempiaan enkä näe tuota mitenkään pahana vaikka varmaan moni meistä mielellään antaisi laiskuudelle periksi ja tekisi töitä puoliaikaa, jos se vaan olisi mahdollista. Kaikille ei ole.

Itse pidän itseäni onnekkaana kun olen saanut tehdä töitä vajaalla työajalla lasten jälkeen ja muutenkin olla kotona about sen mitä olen halunnut. En kuitenkaan näe että tämä tarkoittaisi minun rakastavan lapsiani enemmän kuin mitä täyttä työaikaa tekevä kaveri rakastaa omiaan. Mutta jos ap saa tyydytystä siitä että pitää itseään näin parempana äitinä niin ollos hyvä vaan. :)