Eiköhän nimimerkki 'work' nyt vähän liioittele. Toki on totta, että löytyy aloja, joilta ei voi jättäytyä pois esimerkiksi kolmeksi vuodeksi koska kehitys on nopeaa, mutta niitä on ehkä kourallinen kaikista ammateista. Kolme vuotta on sitäpaitsi pitkä aika, minä en jaksaisi varmaan missään tapauksessa olla niin kauaa kotona lapsen kanssa, sillä kaipaan myös aikuiskontakteja ja pidemmän päälle muutakin elämääni kun kotonaolon. Tällä hetkellä nautin siitä kuitenkin täysillä, kun lapsi on 8 kk vanha. Suunnitelmissa olisi olla kotona suurinpiirtein vuosi vielä ja lapsi aloittaa silloinkin luultavasti hoidon vaan muutamana päivänä viikossa.
Mielestäni siis on kuitenkin liioiteltua sanoa niinkuin nimimerkki 'work' kärjistetysti sanoi, että jos ei mene tyyliin heti vanhempainvapaan jälkeen töihin niin ainut mahdollisuus on perhepäivähoitajaksi ryhtyminen

. Haluaisin tietää, mikä on tällainen ala? Mielestäni siinä, että mennään töihin vanhempainvapaan päättyessä ja laitetaan alle vuoden vanha lapsi hoitoon, on liian usein kysymys rahasta ja äidin (ja isän) itsekkyydestä, eikä todellakaan lapsen parhaasta. Alle vuoden ikäinen on vielä todella kiinni äidissään, ja nykyaikaisen päivähoitotilanteen (liian isot ryhmäkoot, hoitajien vaihtuvuus jne) huomioon ottaen päiväkotin on aivan väärä paikka alle vuoden ikäiselle. Itse en veisi lastani sinne kun aikaisintaan puolitoistavootiaana.
Miksi niitä isoja lainoja on sitten pakko ottaa niin että lapsi on vietävä liian pienenä hoitoon? Miksi ei voida ennen lapsen tekoa esimerkiksi yrittää säästää rahaa sen verran ,että olisi mahdollista olla edes siihen asti kotona että lapsi on vuoden ikäinen? Kyllä jo lasta suunniteltaessa kannattaisi ottaa huomioon nämä näkökannat, minusta on aika erikoista että lasta ei haluta hoitaa itse, vaan jo alle vuoden ikäinen lapsi on vieraan hoidosta puolet tai 2/3 valveillaoloajastaan viikossa.
Usein tämä lainojen maksu ym. tuntuu olevan pelkkä tekosyy, koska äiti ei jaksa olla kotona. Ei huvita venyttää penniä ja esim maksaa pelkkiä korkoja pari kk että lapsi saisi rauhassa kasvaa hieman isommaksi. Tuskimpa nyt kukaan (tai ainakin kovin harva) on niin korvaamaton, että ei pystyisi olemaan edes vuotta kotona lapsensa kanssa!