Työnantajan maksama äitiysloman palkka ja osittainen hoitovapaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Blaaah
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

Blaaah

Vieras
Palasin juuri töihin ja huomasin olevani taas raskaana. Teen 6-tuntista työpäivää eli olen osittaisella hoitovapaalla. Työnantaja maksaa äitiysloman alusta 3 kuukauden palkan. Maksetaanko se täytenä palkkana vai tuon 6 tunnin mukaan? Eli pitääkö mun lopettaa osittainen hoitovapaa ennen äippäloman alkua :D

En halua vielä julkistaa asiaa, joten siksi en kysy palkanlaskijalta vaan teiltä. Onko kellään kokemusta?

Oon töissä ravintola-alalla ja miulla se laskettiin samalla tavalla kun loma-ajan palkkakin, eli joltain tietyltä ajalta keskiarvo palkasta. Eli jäin ilman tuota 3 kk palkkaa kun äippäraha oli isompi kun tuo palkka. Ja teen siis osa-aikasena n. 20 tuntia viikossa.

Mutta jos sun esikoinen on alle 3v niin saat halutessasi saman äitiyspäivärahan kuin esikoisen aikanakin. Tai siis automaattisestikin menee näin ellet erikseen ano laskemaan uudelleen ja se onnistuu vain jos tulot muuttuneet suuntaansa 20%.

nyt menee monimutkaiseksi, eli jos ja kun olen osittaisella hoitovapaalla ja työnantaja maksaa sen osittaisen mukaisen palkan, minähän häviän sikana. vai saako kelalta mitään hyvitystä tuolloin, ilmeisesti ei? kakkonen on alle 3v, mutta tuolloin äitiyspäivärahani laskettiin isomman (synt.-06) eli vuoden -04 verotuksen mukaan?
pähkäilen nyt että olenko ymmärtänyt oikein eli vaihtoehtoni on saada tuon esikoisen mukaista äippärahaa tai vuoden -08 verotuksen mukaan (olin äippälomalla ja 3 kk töissä) tai edellisen 6 kk ajalta jolloin olen ollut yllätys osittaisella hoitovapaalla...

kaikki vaihtoehdot kuulostavat huonoilta. keneltä kysyisin jos en halua julkistaa töissä eli kelasta vai palkanlaskennasta vaiko mistä?
ja voiko osittaisen hoitovapaan purkaa ennen äitiyslomaa...

A) Mikäli teet töitä 6 h/päivä ennen äitiyslomaa, saat tuon 3 kk:n palkan sen mukaan.
Kelalta et saa mitään hyvitystä. Mutta ethän sinä mitään häviä, saat sen saman mitä sait töissäkin ollessasi.

B) Osittaisen hoitovapaan keskeytys; ensinnäkin kuinka pitkäksi aikaa olet ilmoittanut olevasi osittaisella hoitovapaalla. Jos keskinäinen sopimus on toistaiseksi, taikka töitäsi ei ole uudelleen järjestetty kenelläkään muulle työntekijälle, niin eiköhän se ole neuvottelukysymys. Jos taas on lyöty lukkoon tarkka päivämäärä, niin sitten on vähän vaikeaa.

C) Kaikkien parhaiten siis taktikoit ollessasi 6 kk ennen äitiysloman alkua täysipäiväsesti töissä. --> Saat äitisypäivärahan laskettua tämän mukaan, sekä tietysti tuon 3 kk:n palkan.

Se, saatko kolmen kuukauden palkan täytenä vai 6 h/päivä palkan mukaan, riippuu alasta, jolla työskentelet (ja sen työehtosopimuksesta). Itse työskentelen kuntasektorilla ja olin osittaisella hoitovapaalla ennen äitiyslomalle jäämistäni. Sain kuitenkin 3 kuukauden palkan täyden työajan mukaan. Meillä edes palkanlaskija ei tuota tiennyt vaan henkilöstöpuolelta asiaa pyynnöstäni selvittivät - sinun siis kannattaa todellakin ottaa asiasta itse selvää!

kuntapuolella ja laskettu aika nyt kesällä, sopimus osittaisesta siihen saakka kunnes nuorempi täyttää kolme eli joulukuulle...jos palkat ei tiennyt niin kuinka (käytännössä kuka) selvitystä teki???
tässä jäi taktikoinnit sikseen kun on ylläriraskaus, jos olisin suunnitellut niin olisi ollut huomattavasti helpompaa...

Yhteistyössä