Uhkasin arestilla vieraita lapsia, jälkipyykki

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Lapseni leikkii paljon samojen kavereiden kanssa, sisaruspari 5- ja 6-vuotiaat, viettävät aikaa meillä mikä on ok, tykkään tietää missä lapseni on. Kaverit ovat "kotiutuneet" viime viikkoina vähän liiankin hyvin, voin toki ruokkia heitä kun ovat pitkään käymässä, mutta nämä aukovat kaappien ovet ja tonkivat paikkoja. Olen ohjannut nätisti esim. ulos leikkimään ja sanonut että siellä ei ole mitään lapsille. Siirtyvät kyllä ulos, mutta alkoivat tuhota puutarhaani. Monena päivänä ovat vieneet sieltä kukkakimpun äidilleen, katsoin ensimmäistä läpi sormien mutta kielsin sen jatkossa mikä ei auta. Nyppivät salaa kukkia ja marjoja tilsaavat maahan. Heidän äitinsä tietää ja olen kuullut miten hän kieltää myös puutarhan vandalisoimisen mutta lapset jatkavat. Tänään oli kiskottu juurineen kukkia ylös ja totesin lapsille että seuraavan kerran kun näen vastaavaa, he istuvat portilla arestissa niin kauan kuin mulla menee aikaa korjaamiseen. Kiivastuin koska mielestäni tuon ikäisten tulee ymmärtää lukuisia kieltoja ja napakastikaan sanominen ei auta kun sitten nypitään salaa.

No, äitinsä oli ovella tuohtuneena etten saa määräillä heidän lapsiaan ja olivat olleet pelokkaita. Lapset olivat pelänneet etten päästä heitä kotiinsa vaan pakotan väkisin sisälle arestiin ja ovet lukkoon. Tällaista pelottelua ei saa tehdä mitä sanoin, että istutte arestissa kunnes saan jälkenne siivottua. Ei saa puuttua toisten perheiden kasvatukseen. Mä en itse käytä arestia kuin ääritilanteissa, ja se on sellainen että nostan lapsen pois tilanteesta. Nyt musta puhutaan ilmeisesti jonain henkistä väkivaltaa käyttävänä uhkailevana akkana. En tiedä oliko tällä pointtia, oli pakko purkaa johonkin. Ei todellakaan ollut tarkoitus uhkailla kenenkään lapsia mutta jotenkin lipesi suusta tuo kun vihastuin.

Ai sitä on liikkeellä, huoh. :D Oon mielestäni aika pitkämielinen kasvattaja ja ilmeisesti arestissa kökkiminen on väkivaltaa, sellaisen käsityksen sain äidin puheista. Lapsukaiset olivat olleet tosiaan ahdistuneita ja pelkäävät mua mikä kuulostaa hiukan naurettavalta vaikka itse sanonkin. En tiedä, jäi tosi tyhmä olo. Kyllä mä selitin mitä jälkikasvunsa oli täällä pöllöillyt enkä hyväksy sellaista, ja myös mun lasta saa kasvattaa ja komentaa jos syytä on. No, jospa vierailut vähenisivät siksi aikaa kun heidän äitinsä on näreissään mulle. Jäähyuhkaus ei ollut fiksuin mahdollinen mutta se vaan tuli.

Ni ei ne varmaan oo arestiin tutustuneetkaan kotona jos meno on tuollasta eikä aikusta uskota. Minäkin olen semmonen että meillä on meidän kodin säännöt enkä arastele ojentaa vieraita lapsia jos on aihetta. Silti ne tulevat meille leikkimään, vissiin en ole liian pelottava.

Parempi tapa olisi lähettää lapset kotiinsa ja laittaa kyläilyt hetkeksi jäähylle. Ymmärrän hyvin että kiivastuit mutta vieraiden lasten rankaiseminen ei ole sun asiasi.

Ymmärrän sinua, mutta myös sitä naapurin äitiä. Jos lapset ovat oikeasti olleet peloissaan, ja ymmärtäneet asian niin, että pitäisit heitä "vankina", niin en minäkään äitinä hyväksyisi että lastani kohdellaan kyläpaikassa siten. Eikä minusta siis oikeastikaan tuo uhkaus ole hyvä tapa, vaan parempi laittaa lapset kotiinsa tai uhata sillä, toistuvissa tapauksissa vaikka pidemmällä porttikiellolla, jos eivät tottele sääntöjänne. Mutta arestiin ei sovi toisten lapsia laittaa, ymmärrän siis kuitenkin että hermostuit ja tuollainen livahti suustasi. Tosin itse laittaisin oman lapsenkin korjaamaan niitä jälkiä, en istumaan paikallaan siksi aikaa kun itse niitä korjailen.

Lapset taas kuulostavat aika vilkkailta ja valvontaa vaativilta tapauksilta. Tuo kaappien penkominen on minusta vaan viatonta uteliaisuutta, itse tuskin sitä edes kieltäisin ellei kaappien sisältöä levitellä ympäriinsä. Kukkien vieminen äidille ajatuksena ihan kiva, ennen ohjausta lapset eivät varmaan edes ymmärtäneet tekevänsä väärin. Ja jotkut lapset nyt tarvitsevat enemmän toistoja, eivät usko/muista kerrasta. Mikä mahtoi oman lapsesi rooli olla? Jos oma lapseni olisi ollut mukana ja aktiivinen kielletyssä puuhassa, en minä niinkään kyläileviin lapsiin hermostuisi. Oman lapsen kun pitäisi säännöt tietää vielä varmemmin, jos hän ehdottaa jotain kiellettyä ei ne muut voi välttämättä tietääkään, että se on kiellettyä.

Sinun ei varmaan kannata ottaa näitä lapsia kylään, ellet pysty heitä valvomaan. Minun lapseni täyttää pian 6 vuotta ja hänet uskaltaa yksinään päästää hyvin valvovan silmän alta pihalle leikkimään. Tai voi leikkiä sisällä, kun minä puuhailen jotain pihalla. Mutta hänellä on yksikin vuotta vanhempi kaveri, jonka kylässä ollessa lapsia pitää valvoa koko ajan. Parin muun kaverin kanssa taas leikit sujuu aina rauhallisesti, eikä kiellettyjä asioita tehdä eli ei tarvitse olla silmä kovana vahtimassa. Lapset on erilaisia, eikä se ole kuin osin kasvatuksesta kiinni. Ja kun sitä ei voi kaverin äitinä edes siihen kasvatukseen juurikaan vaikuttaa, lapset pitää hyväksyä sellaisina kuin he ovat ja toimia niiden reunaehtojen mukaan joita ao lasten kanssa vaaditaan. Tai olla pyytämättä/päästämättä kylään, jos ei lapsia jaksa. En minäkään sitä vilkkainta kaveria kovin usein meille pyydä tai päästä, koska en aina ehtisi niin paljon panostamaan lasten valvontaan. Mutta välillä kuitenkin. Silloin pitää puuttua lapsen/lasten tekemisiin usein, mutta mitään kovin pahaa ei pääse sattumaan, kun on itse koko ajan vieressä. Varmasti sekin lapsi jossain vaiheessa sen verran rauhoittuu ja järkiintyy, että valvontaa voi löyhätä ja lapset olla esim. pihalla keskenään, mutta ei ihan vielä, vaikka lapsi on jo 7-vuotias. Eikä hän muuten kotonaankaan ulkoile yksinään.

Tämmöisten takia pidän aika tiukasti kiinni siitä että meille ei tule leikkimään sellaiset kaverit jotka ei osaa käyttäytyä, jos eivät usko kun kiellän kerran tai kaksi niin sitten ei tarvitse tulla ollenkaan. Vieraiden lapsia on minusta ihan ok komentaa huonosta käytöksestä, omianikin saa komentaa mutta en kyllä arvostaisi sitä että joku muu arestilla uhkailee ja sanoo ettei päästä lasta kotiin ennen kuin sitä ja tätä. Lapsen korvaan se luultavasti kuulosti siltä että pidät heitä "vankeina" päiviä ja viikkoja vaikka sinä itse tarkoititkin suhteellisen lyhyttä aikaa.

no en mä arestilla kyllä menis kenenkään lapsia uhkaamaan, siitä kun tulee taatusti vain sanomista. kun jotain tapahtuu, niin ottaisin lapset mukaan ja menisin heidän vanhempiensa luokse. jos vanhemmat ei kuuntele sanoisin, että seuraavan kerran tulee poliisit asialle.

Mä olisin laittant lapsille määräaikaisen porttikiellon heti siinä vaiheessa, kun kieltoja ei uskota. En jaksaisi alkaa kasvattamaan naapurin lapsia. Helpompi laittaa heidät kotiinsa kuin alkaa kouluttamaan ihmisten tavoille.

kun jotain tapahtuu, niin ottaisin lapset mukaan ja menisin heidän vanhempiensa luokse. jos vanhemmat ei kuuntele sanoisin, että seuraavan kerran tulee poliisit asialle.

Tuo olisi minusta ok tapa, jos lapset olisi kutsumatta tulleet pihaan kukkia repimään. Tai no en minä kyllä alkaisi poliisilla uhkaamaan, kun lapset on noin pieniä. Jos alle kouluikäiset toistuvasti tekisivät omaisuudelleni ilkivaltaa ominpäin liikkuen, lähinnä harkitsisin lasu-ilmoituksen tekemistä, kun vanhemmat ei selvästikään hoida valvontavelvollisuuttaan. Kaikkia 5-6-vuotiaita ei suinkaan voi päästää yksinään ulos. Kouluikäisille ilkivallantekijöille voisi jo poliisin puhuttelu tehdä terää, mutta 5-6-vuotiaiden toistuvista toilailuista syyttäisin lähinnä vanhempia. Heidän kun pitäisi ymmärtää, että lapset ei ole kypsiä liikkumaan valvomatta, jos ikävyyksiä sattuu.

Mutta jos meille kylään kutsutut, minun vastuullani olevat alle kouluikäiset lapset turmelevat omaisuuttamme kun minä en ole ollut heitä valvomassa, syyttäisin lähinnä itseäni. Mitäs en katsonut lasten perään. Jos/kun totean, että lapset ovat valvottavia, en kutsu heitä kylään kun en jaksa valvontaan keskittyä. Jos kyläilyn aikana tulisi ns. raja vastaan, eli en saisi lapsia tottelemaan tai he tekisivät jotain niin ikävää, että minulta menisi fiilis olla heille enää ystävällisen asiallinen, katsoisin oikeudekseni palauttaa lapset kotiinsa. Samalla toki kertoisin vanhemmille, mitä tapahtui. Mutta en minä heitä syyttelisi, eihän he olleet paikalla lapsia valvomassa, vaan lapset olivat minun vastuullani.

Jos vielä joskus uskaltavat peloltansa ( :) ) tulla teille ja samankaltainen käyttäytyminen jatkuu, niin lähetä kotiinsa ja sano ettei takaisin tartte tulla jos ei osata käyttäytyä.

Tuo olisi minusta ok tapa, jos lapset olisi kutsumatta tulleet pihaan kukkia repimään. Tai no en minä kyllä alkaisi poliisilla uhkaamaan, kun lapset on noin pieniä. Jos alle kouluikäiset toistuvasti tekisivät omaisuudelleni ilkivaltaa ominpäin liikkuen, lähinnä harkitsisin lasu-ilmoituksen tekemistä, kun vanhemmat ei selvästikään hoida valvontavelvollisuuttaan. Kaikkia 5-6-vuotiaita ei suinkaan voi päästää yksinään ulos. Kouluikäisille ilkivallantekijöille voisi jo poliisin puhuttelu tehdä terää, mutta 5-6-vuotiaiden toistuvista toilailuista syyttäisin lähinnä vanhempia. Heidän kun pitäisi ymmärtää, että lapset ei ole kypsiä liikkumaan valvomatta, jos ikävyyksiä sattuu.

Mutta jos meille kylään kutsutut, minun vastuullani olevat alle kouluikäiset lapset turmelevat omaisuuttamme kun minä en ole ollut heitä valvomassa, syyttäisin lähinnä itseäni. Mitäs en katsonut lasten perään. Jos/kun totean, että lapset ovat valvottavia, en kutsu heitä kylään kun en jaksa valvontaan keskittyä. Jos kyläilyn aikana tulisi ns. raja vastaan, eli en saisi lapsia tottelemaan tai he tekisivät jotain niin ikävää, että minulta menisi fiilis olla heille enää ystävällisen asiallinen, katsoisin oikeudekseni palauttaa lapset kotiinsa. Samalla toki kertoisin vanhemmille, mitä tapahtui. Mutta en minä heitä syyttelisi, eihän he olleet paikalla lapsia valvomassa, vaan lapset olivat minun vastuullani.
tottakai se vastuu on sitten sillä, joka ne lapset on kylään kutsunut, eikä ole silmällä pitänyt.

Kiitos pohdinnoista. Kenenkään lasta en siis arestiin ole laittanut enkä laitakaan vaan käytännössä ajan heidän kotiinsa jos samaa ilmenee. Tilanne ei ollut mielestäni uhkaava ja "arestipaikaksi" totesin pihaportin (avoimen), ulkona, jos vielä repivät kukkani rikki. Tästä saaneet käsityksen että aion vangita heidät ikuisiksi ajoiksi lukkojen taa sisälle.

Hienoa jos joku antaa vieraiden tonkia kaappejaan, mun täytyy myöntää että tuntuu epämukavalta kun joku penkoo makkarinkin yöpöytää myöten. Tässä uskovat kyllä suhteellisen hyvin ja olen tosiaan ohjannut ulos purkamaan energiaa. Lapset olivat/ovat meillä paljon, äitinsä vauvan kanssa kotona ja sanaton sopimus näkyy olevan että katson heidänkin lastensa perään. Jos tietäisin että molemmat vanhemmat olemassa ja voimissaan, en olisi katsonut tätä touhua näin pitkään. Olen halunnut tarjota hengähtämishetken tälle äidille ja sen takia varmaan sietänyt liikaa ja sanoin tuon arestijutun kun mikään ei mennyt enää perille.

Oma lapseni tulee kertomaan kun kaverit nyhtävät istutuksia ja on sanonut ettei äiti tykkää siitä eikä kasveihin saa koskea. Olen tarkoituksella salakuunnellut menoa, juuri sen takia että tiedän kuka siellä pöllöilee ja mikä on oman lapseni osuus. Isompi kaveri väitti jokin aika sitten että he saavat toimia oman perheen sääntöjen mukaan ja silloin sanoinkin, että meidän kodissa on meidän säännöt. Eipä näy silti olevan. Tämä kiista koski yllättäen omenanraakileiden repimistä ja heittelyä maahan. Ovat melko uhmakkaita. Mutta nyt täytyy myöntää että onpa ollut rauhallinen aamupäivä kun ei ole ovikello soinut.

Jos itselläni olisi se tilanne, että joku vieras lapsi olisi meillä hyvin pitkiä aikoja ja vieläpä siten, että lapselle ei (tiedetysti tapahtuvan) huonon käytöksen seurauksena voisi antaa porttikieltoa tuosta vaan, niin vaatisin lapsen vanhemmalta kyllä suostumuksen sille, että lapselle voisi pitää kurin samalla lailla kuin omille lapsille ja kurittaa esim. jäähyllä jos aihetta ilmenee. Muuten on vastassa hyvin pian tuo tilanne, että lapsi sikailee ja kuvittelee, että aikuinen ei mahda hänelle mitään.

Minusta on äärettömän hämmästyttävää, että joidenkin vanhempien mielestä vieraat lapset voivat mennä tutkimaan kyläpaikan kaappeja ja komeroita. Minä en ikinä sallisi sitä, ja jos tietäisin omien lasteni tehneen niin, antaisin kyllä heidän kuulla kunniansa.

Minusta alkeellisiin käytöstapoihin kuuluu olla penkomatta komeroita tai mitään paikkoja vieraassa paikassa, eivätkä meillä omatkaan lapset saaneet pieninä vapaasti tutkia kaappeja.

Omassa kodissa jokaisella on yksityisyys, ja sitä on myös lasten opittava kunnioittamaan. Se kuuluu minusta jo ihan alkeellisimpiin käytöstapoihin.

Ap:lle sanoisin, että vieraat lapset voi ihan suosiolla pistää laputtamaan kotiinsa, jos käytös on tuota tasoa. Heille voi myös nätisti sanoa, että meillä säännöt ovat nämä ja koskevat kaikkia samalla tavalla (myös niitä huonommin kasvatettuja tai huonommin oppivia naapurin muksuja :) ).

Yhteistyössä