Ultraus ennen aborttia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "suru"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"suru"

Vieras
Jos on tarkoitus tehdä keskeytys niin aikaisin kuin mahdollista, niin tehdäänkö silloin ultraus?

Itse olen about viikolla 5, ja olin ajatellut että mitä nopeammin sen parempi. Tosin nyt olen lukenut että kaavinta ois muutenkin se pienempi paha kuin lääkkeillä tyhjentäminen.

Asiahan on kuitenkin niin, että kyseessä voi olla vaikka tuulimuna tai keskytynyt keskenmeno tai vaikka mitä, niin olisi kuitenkin jotenkin lohdullista tietää onko murhaamassa ihan tervettä olentoa vai ehkä se on jo kuollut tai sitten ei ole koskaan ollut olemassakaan... Hankalaa :(

Kyllä kaavinta on huomattavasti kovempi menetelmä kuin lääkkeellinen tyhjennys. Sillä voi olla vaikutusta myöhempiin raskauksiin (esim. kohdun vaurioituminen). Vauvan terveydestä ei noilla viikoilla ole vielä mitään takeita.

Kyllä kaavinta on huomattavasti kovempi menetelmä kuin lääkkeellinen tyhjennys. Sillä voi olla vaikutusta myöhempiin raskauksiin (esim. kohdun vaurioituminen). Vauvan terveydestä ei noilla viikoilla ole vielä mitään takeita.

Kyllä tiedän että kaavinta on kohdulle pahasta. Mutta olen liikaa nyt lukenut noita kauhutarinoita hurjasta verenvuodosta, jossa lopulta on tyyliin lanssilla joutunut tiputukseen kun on meinannut kuolla verenhukkaan. Kaavinnassa on kai pienempi riski saada komplikaatioitakin, kun lääkkeillä ei kai ihan täydellisesti aina kaikki poistukkaan ja tule kaikenmaailman kohtutulehduksia sun muita.

Itselläni kun on vielä sairaus joka mahdollisesti on haitaksi lapselle. On tarkoitus tietysti kysyä omalta lääkäriltä asiasta, mutta haluan että se tapahtuu ENNEN raskautumista. Nyt tämän ressukan kohdalla on aika pahasti myöhässä, kun kuitenkin söin huoletta noita lääkkeitä ennen kuin tiesin tästä vahinkoraskaudesta.

Uskoisin, että jos vaan pyydät, voidaan kohtu ultrata ensin ja raskaus todeta. Olet kuitenkin niin aikaisilla viikoilla vasta, ettei kohdussa nyt vielä varmaan edes kovin helposti voida havaita alkiota. Muistaakseni raskauden keston määritykseen tähtäävä ultra tehdään vasta joskus vko:lla 8 tai 9.
Minä en uskoisi noihin kauhutarinoihin, käytännössä lääkkeillä kuitenkin aiheutetaan keskenmeno ja tuossa vaiheessa kyse on ehkä ennemminkin kuukautisten käynnistämisestä. Väittäisin myös, että kaavinnasta voi yhtä lailla jäädä komplikaatioita ja saattaa jopa olla, ettei noin varhain edes kaavintaa kannata tehdä, kun
Itse olen ollut lääkkeellisessä keskeytyksessä raskausviikolla 15, eikä siitä ollut kerrassaan mitään fyysistä haittaa - ja tuolloin taidetaan jo sentään puhua sikiöstä.
Ja siis silti nyt ehkä kannattaisi ensin kysyä niiden lääkkeiden mahdollisista vaikutuksista alkioon ihan lääkäriltä. Nyt kun heti otat yhteyttä terveyskeskukseen (ja jos sulla on rahaa, niin ehkä mieluummin jopa yksityiselle gynelle), olet ajoissa liikkeellä ja ehdit selvittää asiat rauhassa.

Vähemmällä pääset, jos menet kavintaan. Itselläni oli keskeytynyt keskenmeno jokin aika sitten ja lääkkeellisesti tyhjennettiin omasta pyynnöstäni juuri kohtua säästelläkseni. Kivut olivat sietämättömät. Tyhjennys onnistui kuitenkin ihan hyvin kotona.
Jos uudestaan joutuisin samaan tilanteeseen, niin menisin kaavintaan.

Lääkäri ultraa kohdun aika varmasti ennen kuin määrää valmistelevia lääkkeitä sun muita. Sinun itsesi ei ole pakko kuitenkaan katsoa ruutua, jos et halua.

Mulla oli rypäleraskaus joka todettii 11+4 ultrassa. Kaavinta tehtiin ja sain 9kk raskautumiskiellon. Tällä hetkellä kaksi tervettä lasta. Ja kohtu ei onneksi vauroitunut.

Nomihan viikolla 5 ei kai vielä keskeytystä tehdä kun ultrassa pitää pystyä varmistumaan siitä wttä olet raskaana ja raskaus on kohtuontelossa eikä kohdunulkoinen. Viikolla 5 ei vielä ultrassa näy mittään. Vko 6 yleensä jotainnjo näkyy, ehkä sykekin.

Itselläni kun on vielä sairaus joka mahdollisesti on haitaksi lapselle. On tarkoitus tietysti kysyä omalta lääkäriltä asiasta, mutta haluan että se tapahtuu ENNEN raskautumista. Nyt tämän ressukan kohdalla on aika pahasti myöhässä, kun kuitenkin söin huoletta noita lääkkeitä ennen kuin tiesin tästä vahinkoraskaudesta.

No jos tämä on ainut syy tehdä abortti niin tuket kyllä pahasti sitä katumaan. Kuulostaa tuon tekstin perusteella siltä että olet ihan valmis saamaan lapsia. Soita tuosta lääkityksestä teratologiseen tietopalveluun, NYT HETI. Niin voit sitten saamiesi tietojen perusteella miettiä rauhassa vaihtoehtojasi.

[QUOTE="Vieras";27162819]Nomihan viikolla 5 ei kai vielä keskeytystä tehdä kun ultrassa pitää pystyä varmistumaan siitä wttä olet raskaana ja raskaus on kohtuontelossa eikä kohdunulkoinen. Viikolla 5 ei vielä ultrassa näy mittään. Vko 6 yleensä jotainnjo näkyy, ehkä sykekin.[/QUOTE]

Kiitos tästä viestistä!! Siis jonkinlaisia neuvoja tähän haluaisin. Tietysti haluaisin päästä tästä kamalsta ja surullisesta ongelmasta eroon niin aikaisin kuin mahdollista, mutta kun en ole varma onko edes mahdollista keskeyttää näin aikaisin, vai onko pakko odottaa kunnes jotain jo ultrassa näkyy, jos näkyy.

No, huomiseksi sain lääkärille ajan, ihan jutellaan siis ja pistetään lähete naistenklinikalle.

Ehkä se lääkkeellinen tyhjennys ei näin varhaisilla viikoilla ole niin rankka kuin sitten noissa keskeytyneissä keskenmenoissa ym jossa viikkoja on kertynyt jo paljon.

[QUOTE="Vieras";27162842]No jos tämä on ainut syy tehdä abortti niin tuket kyllä pahasti sitä katumaan. Kuulostaa tuon tekstin perusteella siltä että olet ihan valmis saamaan lapsia. Soita tuosta lääkityksestä teratologiseen tietopalveluun, NYT HETI. Niin voit sitten saamiesi tietojen perusteella miettiä rauhassa vaihtoehtojasi.[/QUOTE]

:( Olen kyllä sinäänsä valmis, ja vauvakuume on hirveä. Mutta tämän sairauden lisäksi kun on muitakin syitä miksi ei juuri nyt vain käy päinsä.
Tietty mieli saattaa muuttua jos ultrassa näkyy ihan terve sydän sykkimässä, vaikka tätä samalla pelkään hirveästi.
Toisaalta kun tässä raskaudessa on niin vähän oireita, että jotenkin tuntuu että jokin kyllä on pielessä. Ainoa oire kuukautisten ja raskaustestin lisäksi on että tissit on kasvanut ihan mahottomasti, eivät kuitenkaan ole arat.

Tiedän kyllä että kadun päätöstä jossain vaiheessa, mutta toisaalta se on pienempi paha, kuin että katuu sitä pientä nyyttiä sitten hirveän kaaoksen keskellä...

Mutta hei, kiitos hirveästi tuosta tietopalvelusta, en ole koskaan ennen edes tuosta kuullut. Sitä täytyy tutkia :)

Hyvä että sait ajan lääkärille, siitä se lähtee. Sinulla on nyt todellakin ihan hyvin aikaa vielä pohtia asiaa, ja jos vielä lähiaikoina keskeytät raskauden, et taatusti silti menetä mahdollisuuksiasi tulla raskaaksi joskus sitten, kun aika on mahdollisesti kypsempi.
Ja muista, etteivät nuo oireet etenkään noin varhain kerro vielä yhtään mitään pielessä olemisesta tai olemattomuudesta. Ihan yhtä lailla kaikki voi olla hyvin tai olla olematta.

:( Olen kyllä sinäänsä valmis, ja vauvakuume on hirveä. Mutta tämän sairauden lisäksi kun on muitakin syitä miksi ei juuri nyt vain käy päinsä.
Tietty mieli saattaa muuttua jos ultrassa näkyy ihan terve sydän sykkimässä, vaikka tätä samalla pelkään hirveästi.
Toisaalta kun tässä raskaudessa on niin vähän oireita, että jotenkin tuntuu että jokin kyllä on pielessä. Ainoa oire kuukautisten ja raskaustestin lisäksi on että tissit on kasvanut ihan mahottomasti, eivät kuitenkaan ole arat.

Tiedän kyllä että kadun päätöstä jossain vaiheessa, mutta toisaalta se on pienempi paha, kuin että katuu sitä pientä nyyttiä sitten hirveän kaaoksen keskellä...

Mutta hei, kiitos hirveästi tuosta tietopalvelusta, en ole koskaan ennen edes tuosta kuullut. Sitä täytyy tutkia :)

Kuule aina on syitä miksei juuri nyt voisi saada lasta. Jos ei mitään muuta niin on joku lomamatka varattuna. Sitten kun se sopiva hetki tulee niin sitö lasta ei välttämättö kuulukkaan.. Mutta tuon lääkityksen suhteen kannattaa ihan todella hankkia faktatietoa, eikä thdä päätöksiä olettamusten varassa.

[QUOTE="Vieras";27162953] Mutta tuon lääkityksen suhteen kannattaa ihan todella hankkia faktatietoa, eikä thdä päätöksiä olettamusten varassa.[/QUOTE]

Uskon kyllä että aina on syitä miksi ei voi hankkia lasta. Ei vähintäänkään se että vaikka nyt sopisikin, niin entäs 9kk päästä. Mutta kun nyt tiedän että seuraavan vuosi ja ehkä pidempäänkin tulee olemaan hankalaa miehen sairauden takia, niin mielellään sen jakson yli kitkuttelisimme ilman lasta.
Kyllä mieskin on ollut tippa linssissä että hänkin haluaisi pitää lapsen, mutta kun mutta kun, ei vain käy.

Ja lääkkeestä noin yleensä, niin ainakin mitä netistä lukee noita tuoteselosteita, niin ei TODELLAKAAN saisi syödä jos on raskaana tai imettää. Lääke pitäisi lopettaa vähintään 1kk ennen yrittämistäkään. Ei tosin lue mitä siitä on haitaksi lapselle, mutta oletettavasti jotain kuitenkin.

Harvalla taitaa ihan täydellistä hetkeä lapsen saamiseen olla... vaikka sitä olisi yrittämällä yritettykin. Odotusaika on kuitenkin 9kk eli tuona aikana voit laittaa elämääsi kuntoon ja valmistautua lapsen saamiseen (yksin tai yhdessä kumppanin kanssa). Tukiverkostoja ehtii hyvin kartoittaa ja kerätä myös tuona odotusaikana. Kirjoitustesi perusteella nimittäin luulen, ettet selviä abortista ehjänä.

olin viikolla 7 kun menin sairaalaan lähetteellä. Ensin ultrattiin ja sitten lääkäri ehdotti lääkkeellistä keskeytystä. On parempi vaihtoehto pienillä viikoilla verrattuna kaavintaan. Sain lääkkeet kotiin ja hyvät kipulääkkeet myös. Kaikki sujui todella hyvin kotona. Noin 3 viikkoa oli vuotoa , vähäistä tosin ekoihin päiviin verrattuna.

Noniin, lähete naistenklinikalle kourassa.
Lääkäri oli oikein mukava nainen, joka kyseli asiallisesti kaikenlaista. Ensin selitin tästä elämäntilanteesta, ja hän sanoikin että et nyt oikein vaikuta olevan ihan sinut tämän päätöksen kanssa, ja tottahan se kai on.

Mutta sitten pyysin häntä katsomaan tuota lääkettä mitä syön. Sanoin että oikeastaanhan kaikissa lääkkeissä lukee ettei saa syödä raskaana tai imettäessä ihan lääketehtaiden vastuunpoistamisen takia, ja hän myönteli ja naputteli tietokonettaan.
Sieltä selvisi kuitenkin että tämän minun lääkkeeni kanssa on hyvin todennäköistä että tulee joko keskenmeno tai sitten sikiölle vakavia kasvuhäiriöitä (äh, mutaatioita vai mitä lie), joten siinä vaiheessa lääkärinkin ääni muuttui.

Että nyt sitten pitäis mennä seuraavalle tasolle. Tämä lääkäri varotti että siellä naistenklinikalla henkilökunnan käytös saattaa sitten olla ilkeää ja tylyä, että kannattaa siihen varautua ja myös olla joku mukana tukena. Kiva...

Eli jos tänään menen klinikalle, niin tekevätköhän ultran, olen tasan viikolla 5. Siellähän ei kai näy oikein mitään, vai näkyykö? Siis ei varmaan sykettä, mutta näkyykö kuitenkin jotain?

Voiko gyne olla niin tyly että pistää kotiin ja pyytää vasta parin viikon päästä takaisin?

Tämä tk-lääkäri sanoi että luonnollisesti ois paras päästä "ongelmasta" eroon niin aikaisin kuin mahdollista, mutta mitä jos tutkimuksissa ei sitten selviäkkään mitään?

Mie varmaan nyt jankkaan niin paljon että ketään ei enää kiinnosta vastailla :D

Kyllä kohdunsisäinen raskaus saattaa olla todettavissa noilla viikoilla (sykettä ei näy, jos ei raskaus ole todellisuudessa pidemmällä) ja toisaalta eihän ovulaation ja hedelmöityksen ajankohta ole aina aivan varma luonnollisessa raskaudessa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap vielä kyselee...;27170136:
Eli jos tänään menen klinikalle, niin tekevätköhän ultran, olen tasan viikolla 5. Siellähän ei kai näy oikein mitään, vai näkyykö? Siis ei varmaan sykettä, mutta näkyykö kuitenkin jotain?

Voiko gyne olla niin tyly että pistää kotiin ja pyytää vasta parin viikon päästä takaisin?

Tämä tk-lääkäri sanoi että luonnollisesti ois paras päästä "ongelmasta" eroon niin aikaisin kuin mahdollista, mutta mitä jos tutkimuksissa ei sitten selviäkkään mitään?

Mie varmaan nyt jankkaan niin paljon että ketään ei enää kiinnosta vastailla :D

Minua kohtaan ei henkilökunta ainakaan ollut epäkohteliasta tai tylyä, vaan päinvastoin. Sain tukea ja ymmärrystä vaikeassa tilanteessani. Minulla oli raskaus viikolla 5 ja vähän päälle ja raskaus näkyi eli varmistui ultratessa. Ruskuaispussi löytyi kohdun seinämästä. Sitten sain esilääkkeen, seuraavana päivänä tyhjentävät, joka sujui ongelmitta. Henkisesti otti kovemmalle kuin fyysisesti.

[QUOTE="Kay";27170296]Mutta minullakin oli käytössä 2 tuollaista lääkettä. Lopetin viikolla 6 kun vahinkoraskaus todettiin ultrassa. Terve lapsi syntyi laskettuna aikana.[/QUOTE]

Juu, mutta lueskelin netistä että tämä lääke pitäisi lopettaa vähintään kuukausi ennen yrittämistäkään, liittyy kuitenkin juuri naistenhormoneihin ja ovat pitkäkestoisia (kerran viikossa parissa annos).
Niin, ja tosiaan siinä lääkärin selosteessa luki että lääkkeen syönti alkuraskauden aikana on vahingollista jne. En halua sitä riskiä ottaa, ja ainakin lääkäri sen ymmärsi täysin ja hyväksyi.
Sanoi vain ettei lomakkeeseen voi sitä pistää painavimmaksi syyksi, koska silloin pitäisi ihan odottaa viikkotolkulla ja tehdä kaikki testit ja varmistaa että lapsi tosiaan on epämuodostunut. Ja sitten vasta tehdä abortti rankemman kautta.

Mutta siis joo. Eli jos minä menen tänää ultraan, ja sieltä löydetään ruskuaispussi tai muuta ylimääräistä, niin saan lääkkeet ja kaikki on silleen ohi??

Tämä minun sairauteni tosiaan poistaa kuukautiset, on tehnyt sen ennenkin. Tuoreen seksisuhteen takia tein tuon raskaustestin ennenkuin otin tupla-annoksen lääkettä (10v tämä sairaus ollut, ja lääkäri on antanut aika vapaat kädet, kunhan pidän päiväkirjaa annoksista jne), että saisin kuukautiset käyntiin.
Mutta kun testi näyttikin positiivista, niin häkellyin ihan täysin enkä oikein ole varma miten asian kanssa olla. En kuitenkaan haluaisi itse omalla cocktaililla tehdä keskenmenoa, vaikka se vissiin olisi mahdollistakin noilla lääkkeillä jotka kotona on.

Huhhuh, nyt taas aloin höpöttämään ,jännittää vain pirusti tuo gynekäynti....

Raskautta ei keskeytetä ennen kuin siellä on todettu syke ja alkio. Aikaisintaan abortti tehdään siis rv 6, "turhia" keskeytyksiä ei siis tehdä. Aina tulee siis ultra.

Yhteistyössä