Unettomuus imetysaikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rättipoikkiväsynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hei!!
Oli hienoa lukea teidän kuulumisia, Katariina ja Minna! Antaa toivoa itselle siitä, että ehkä minäkin joskus tästä selviän. Nyt ei vain taas siltä tunnu.. Ilman Opamoxia kun en nuku näköjään tuntiakaan.
Olen päättänyt lopettaa imetyksen ja aloittaa korkeahormonipitoiset e-pillerit, jotta saisin oman hormonitoimintani käyntiin. Ihan hetkessä unettomuus ei kuitenkaan varmasti lähde, vaikka imetyksen lopetankin.. On se vain niiin haikeaa lopettaa imettäminen, vaikka tässä tilanteessa se on koko perheeni parhaaksi. Ainakin voin sitten käyttää sellaisia lääkkeitä unettomuuteen, joita en imettäessä voisi käyttää.
En jaksa tällä hetkellä pitää yhteyttä ystäviini, enkä kehenkään. Arki on yhtä selviytymistä väsymyksen kanssa. Tuntuu, että olen jo ihan puolikuollut, vaikka olenkin nukkunut lääkkeillä hyviäkin öitä.. Univelka on niin suuri. Vauva-ajasta en ole juuri pystynyt nauttimaan, vaikka minulla onkin maailman ihanin vauva. Harmittaa kun tämä vauva-aika menee näin.
Oliko sinun Minna helppoa lopettaa tuo Olantsapiinista käyttö? Tuliko siitä jotain vieroitusoireita? Ajattelin kysyä kirjoittaisiko neuvolalääkäri minulle Olantsapiinia, kunhan vain saan lääkäriajan.

Myös uneton äiti; Sinä selviät unettomuudesta aivan varmasti! Minä kävin niin pohjalla ja selvisin, että sinäkin selviät varmasti. Imettämisen lopettaminen on varmasti järkevä juttu, jotta voit syödä sellaisia lääkkeitä, mitkä auttaa. Minäkin lopetin imettämisen pakosta kun lapsi oli 3 kk. Olin suunnitellut imettäväni vuoden ikäiseksi. Oma terveys on kuitenkin tärkeämpi.

Olanzapinia otin aluksi kokonaisen 5 mg joka ilta. Kun rupesin vähentämään, niin puolitin pillerin ja lopuksi jätin kokonaan pois. Saatan ottaa vielä toisinaan pillerin jos edellinen yö on mennyt levottomasti. En huomannut lääkkeessä mitään sivuvaikutusta. Minä sain siitä vain ja ainoastaan hyödyn. Söin myös 20 mg:n Tenoxin sen kanssa.

Toivottavasti sinäkin saisit avun Olanzapinista. Ei kannata kuitenkaan laskea sen varaan. Minulla testattiin ties kuinka monta lääkettä kunnes sain tuosta avun. Toisilla saattaa toimia joku toinen lääke kuten Remeron.

Mieti ensi kesää. Silloin sinullakin on varmasti tämä kamala kausi muisto vain =) Nyt on vaan kestettävä ja pakotettava itsensä ihmisten ilmoille. Minäkin pakotin itseni jumppaan vaikka olin nukkunut 2 tuntia..

Jaksamista!

Huh, olipas viikonloppu... Olin kaverin kanssa viettämässä tyttöjen iltaa lauantaina, uskalsin lupautua lähtemään nyt, kun unet on olleet vähän paremmat. Edellisen kerran olen ollut tuulettumassa joskus kesällä. Stressasin tietty etukäteen, että en saisi unta pe-la-yönä. Se yö meni kuitenkin ihmeen hyvin, nukuin 7 tuntia putkeen ja vielä aamulla parit torkut päälle. Mutta sitten kun tulin la-su-yönä baarista, en saanutkaan ollenkaan unta! Yleensähän alkoholi on takuuvarma unilääke, mutta nyt ei kyllä toiminut ollenkaan... En siis ottanut lääkkeitä tuona yönä ollenkaan alkoholin takia, liekö sitten unettomuus johtunut siitä...

Olin koko eilispäivän ihan varma, että tästä lähtee taas unettomuuskierre päälle. En saanut päivälläkään unta, tietenkään. No sitten nukkumaan mennessä otin normaalisti lääkkeet mutta pyörin varmaan 1,5 tuntia, se oli ihan kamalaa ja unettomuuskauden muistot nousi mieleen. Mutta jossain vaiheessa sitten olinkin nukahtanut ja nukuin muutaman tunnin pätkissä puoli kymmeneen aamulla. Nyt vaan pelottaa, pääsenkö ikinä lääkkeistä eroon... Taitaa kuitenki olla viisainta popsia niitä nyt kiltisti ainakin jonkin aikaa.

Jaahas, ilmeisesti sain sitten unirytmit totaalisesti sekaisin viikonlopun rilluttelulla... Viime yönä ei taas uni tullut :( Taidan turvautua ensi yönä Tenoxiin, joskos sillä sais taas homman raiteilleen.

Minna, oliko sulla unettomuuskauden aikana myös "takapakkeja", vai menikö koko ajan parempaan päin? Mä täällä nyt paniikissa pelkään, että tästä se putki lähtee taas päälle :( Mitä hittoa mä teen, jos tuo mirta ei enää tehoa? Oon nyt syönyt sitä pari kk ja luin, että sen väsyttävä vaikutus loppuu jotakuinkin tuossa ajassa. Kauankohan taukoa siinä - tai ylipäänsä vastaavanlaisissa sedatiiveissa - pitäis pitää, että sais toleranssin taas nollille?

Niinhän siinä sitten kävi, että pilleripurkkiin jouduin minäkin tarttumaan...

Reilu viikko sitten nukuin monta yötä luomu-unta niin hyvin kuin lapsen vaateilta mahdollista oli. Joku kuitenkin sekoitti pakan totaalisesti, ja nyt unet ovat taas kadoksissa. Opamoxia (15mg) olen nyt syönyt noin viikon (1-1,5 pilleriä kerralla). Reilu tunti lääkkeen oton jälkeen uni tulee melko nopeasti ja nukun 7-9 tuntia pari kertaa välillä heräten. Unen päästä saan kuitenkin melko kivasti uudeelleen kiinni. Vajaan viikon nukuin siis ajallisesti ihan kivasti, ja eilen päätin koettaa onneani ilman lääkkeitä.No, arvata saattaa. Aamuun asti meni pyöriskellessä. Jossain vaiheessa aamusta aloin torkahdella ja nähdä "valveunia", mutta siinäpä sen yön saldo.

Te, joilla myös opamox tmv. ollu käytössä: kuinka pitkään olette syöneet lääkkeitä ilman taukoa? joka paikassa vain varoitellaan riipuvuuden syntymisestä, niin hieman ristiriitaisin tuntein lääkkeitä käytän. Olisin myös kysynyt, oletteko lääkkeen otosta huolimatta hoitaneet vauvaa öisin, vai eristäytyneet nukkumaan omassa rauhassa miehen hoitaessa lasta?

On tää kyllä niin pirullinen vaiva, että ei mitään rotia. Imetyksen lopettamista täällä suunnittelen, ja torstaina meen psykologin juttusille. Vaikka aluksi yritin sinnikkäästi taistella itse, niin nyt on tultu siihen tilanteeseen, että kaikki mahdollinen apu on otettava vastaan.

Katariina; Muistan hyvin kun oltiin käyty baarissa ja olin ottanut aika reippaasti siideriä, niin uni ei tullut! Olin niin laskenut sen varaan, että baari reissun jälkeen olen ihan naatti ja uni tulee varmasti, mutta ei! Terapeutillekin valitin, että uni ei tullut. Sanoi, että toisilla alkoholi toimii niin, että vie unet. Minulla vain sydän hakkasi tuhatta ja sataa. Otin silloin kuitenkin Tenoxin. Jouduin ottamaan 1 1/2, koska puolikas ei auttanut (olin varmaan niin kiihdyksissä), niin otin vielä kokonaisen lisää. Mitään sivuvaikutuksia ei tullut.

Minusta tuntuu, että minun unettomuus oli pitkään pelkkää takapakkia. Minullahan se kesti useamman kuukauden pahana. Sitten kun alkoi vähän helpottaa, niin tuli kuitenkin välillä niitäkin öitä kun nukuin taas huonommin. Nyt otan vielä toisinaan puolikkaan Olanzapinin jos edellinen yö on mennyt rauhattomasti. Päiväunia en ole edes "uskaltanut" ottaa, koska uni ei kuitenkaan tule ja sitten masennun..

Siinäkin terapeutti oli oikeassa, että vaatii aikaa kunnes uskoo itse siihen, että kyllä se uni tulee. Enää en sänkyyn mentäessä panikoi, että tuleeko uni ja miten se tulee. Ei unet kuitenkaan vielä ole samalla mallilla kuin ennen raskautta. Vuosi on nyt mennyt. Minulla huonosti nukkuminen alkoi heti sairaalassa. Pitkä vuosi..

"Unta vailla", mä oon syönyt Tenoxia joka on Opamoxin tapaan bentso ja vaikuttaa samalla tavalla, joskin niissä on eri vaikuttava aine. Mulle neuvolalääkäri sanoi, että pitkän unettomuuskauden jälkeen kannattaa syödä nukahtamislääkettä ainakin muutama päivä putkeen, että unettomuuskierre menee poikki ja elimistö tottuu taas oikeaan rytmiin. Yhdessä tai kahdessa yössä näin ei kuulemma ehdi tapahtua. Sitten myöhemmin lääkettä voi ottaa vaan tarvittaessa.

Pahimmassa vaiheessa söin Tenoxia joka ilta vajaan viikon putkeen, sen jälkeen pidin parin päivän tauon. Kannattaa kuulemma jatkuvammassa käytössä pitää kerran viikossa vähintään 2 lääkkeetöntä yötä putkeen, niin toleranssi ei nouse niin helposti. Mulla toleranssi tuntuu tulevan tosi helposti, 1-2 yötä menee yleensä hyvin mutta sitten uni jo muuttuu aina vaan huonommaksi. Ja kun pitää muutaman päivää taukoa, niin lääke toimii taas hetken paremmin. Nämä on tosi yksilöllisiä, jotkut vetää samoja lääkkeitä vuosikausia putkeen ilman mitään toleranssin nousua.

Jotkut lääkärit suosittelee myös käyttämään masennuslääkettä nukahtamislääkkeen "tukena", että saisi nukahtamislääkkeettöminä öinä edes jotenkuten unta. Mulla tukilääkkeenä on ollut se mirtatsapiini, joka on tosin auttanut aika vaihtelevasti. Nyt kuukauden hyvän jakson jälkeen tuntuu, ettei siitä ole apuja.

Minna, tosiaan pitkä vuosi, sehän on tavallaan kaksi vuotta kun joutuu yöt valvomaan. Onneksi sulla nyt pahin takanapäin. Mä koitan jaksaa sen ajatuksen voimalla, että imetys loppuu varmasti lähikuukausina. Voin lopettaa oikeestaan vaikka heti, jos tilanne muuttuu taas pysyvästi pahaksi. Vauva on kohta 7 kk ja syö jo aika paljon soseita. Neuvolan mukaan yli puolivuotiaalle lapselle ei enää ole terveydellistä hyötyä imetyksestä, vaan sitä jatketaan vain läheisyyden vuoksi ja siksi, jos sekä äiti että lapsi siitä nauttivat. Imetyksen loputtua voikin sitten jo käyttää vaikka mitä troppeja, ellei tilanne korjaannu itsestään hormonimyräkän laannuttua.

Yöt menneet täällä vaihtelevasti... Pari yötä oli viime viikolla tosi huonoja, nukahtamislääkkeen otin kaksi kertaa. Toissa yönä en saanut unta juuri ollenkaan ja eilen nostin mirtatsapiinin annostusta 15 -> 18,5 mg:aan. En tiedä vaikuttiko se vai mikä, mutta viime yön nukuin muutamaa heräämistä lukuun ottamatta hyvin.

Se sai minut miettimään, josko tämä unettomuus sittenkin olisi jonkinlaisen synnytyksen jälkeisen masennuksen oire? Mirtatsapiini kun tehoaa masennukseen isoilla annoksilla ja unettomuuteen pienillä. Minulle pienillä annostuksilla ei ollut oikein vaikutusta, mutta nämä vähän isommat tepsii.

Eikös nämä imettävän äidin hormonit kuitenkin heittele nyt jotenkin niin, myös serotoniinitasot alenevat? Serotoniinitasothan laskevat myös normaalissa masennuksessa aiheuttaen mm. unettomuutta. Mirtatsapiini taas korjaa serotoniinitasoja ennalleen. Muita masennusoireita mulla ei kyllä ole, mutta onhan silti mahdollista, että tämä unettomuus johtuukin serotoniinitason madaltumisesta... Kai?

muikka

ajattelin kirjoitella viime aikojen kuulumisia...kävin viime viikolla neuvola psykologin juttusilla. keskusteleminen kyllä puhdisti ilmaa, ja auttoi ymmärtämään tiettyjä asioita paremmin. olen myös alkanut käydä neurosonic hoidossa, josta tuntuis ainakin ensi kokemuksen jälkeen olevan merkittävästi apua. hoito on matalataajuus värähtelyyn perustuvaa, ja autonomisen hermoston toimintaa tasapainottavaa. Hoidon on todettu myös lisäävän kehon serotoniini-tuotantoa, joten tämäkin osaltaan puoltaisi Katariinan mietteitä. Ko. hoitoa saa ilmeisesti ainoastaan täällä Lahdessa. Kiinnostuneet voivat hakea tietoa hoidosta vaikka googlaamalla "neurosonic".

ekan hoitokerran jälkeen olen vähentänyt opamox annosta puoleen aiemmasta (näin pienellä annoksella ei lääkärini mukaan useinkaan edes ole vaikutusta nukahtamiseen/uneen)ja nukahdan / nukun öisin vauvan hoitoa lukuun ottamatta hyvin. välillä toki jään hetkeksi valvomaan, mutta en koe sitä häiritsevänä. Vireystila päivisin on kuitenkin se, mikä kertoo, onko yö mennyt hyvin vai ei.

Oma näkemykseni on, että pitkään jatkuneessa unettomuudessa ei voida enää erottaa yhtä tiettyä asiaa, joka ylläpitää unettomuutta. Pienin askelin siis eteen päin =)

Miten teillä muilla palstalaisilla on sujunut? Onkos sinulla Katariina yöt olleet nyt parempia? Pohdit hormonien vaikutusta mielialaan ja unettomuuteen.. Löysin tällaisen artikkelin hormoneista, joka ehdottomasti kannattaa lukea! Akuutti | yle.fi | Arkistoitu
Tuo artikkeli vahvistaa omaa näkemystäni juuri hormonien vaikutuksesta unettomuuteen ja ennen kaikkea mielialaan.
Mulla yöt menneet nyt hyvin, kiitos Opamoxin. Mieliala oli viikko sitten tosi maassa, mutta heti kun estrogeenilaastarin annostusta nostettiin ja olen imetystä vähentänyt, niin olen jälleen iloisempi ja lähes yhtä energinen kuin ennenkin. En tiedä miten tuo estrogeeni uneen on vaikuttanut, sillä Opamoxia olen syönyt koko ajan. Tämä unettomuus on sellainen itseään ruokkiva asia, johon on varmasti vaikutusta monella tekijällä..
Miten sinulle "unta vailla" on yöt menneet? Oletko käynyt uudestaan Neurosonic-hoidoissa ja onko siitä ollut apua?

Alkuperäinen kirjoittaja Myös uneton äiti;11039676:
Miten teillä muilla palstalaisilla on sujunut? Onkos sinulla Katariina yöt olleet nyt parempia?

Hei! Yöt menneet täällä taas vaihdellen... Viikon verran nukuin ok, mutta viime yönä jouduin ottamaan Tenoxin, kun vielä klo 02 en ollut nukahtanut. Lääke auttoi onneksi hyvin ja nukuin puoli 11 asti aamulla, pari kertaa tosin heräsin välissä. Jotenkin on nyt vähän masis-fiilikset, kun vauva on alkanut möykätä öisin (treenaa liikkumista), niin nyt pelkään, että mun unet menee sen myötä taas kokonaan rikki :( Tosi herkkää tämä mun nukkuminen kyllä on, ihan pienetkin muutokset iltarutiineissa tuntuu vaikuttavan.

Viime yön vauva onneksi nukkui hyvin, niin en ottanut unilääkettä turhaan. Mutta ekaa kertaa otin mirtatsapiinin, melatoniinin JA Tenoxin. Ennen oon ottanut mirtan kaverina vain toisen, joko melatoniinin tai nukahtamislääkkeen. En tiedä, oonko sit pudottanu mirtan annoksen liian pieneksi, kun olen muutamana yönä ottanut nyt n. 10 mg aiemman 15 tai jopa 20 mg:n sijaan. Pelottaa, etten enää ikinä opi nukahtamaan ilman lääkkeitä... Vaikka tärkeintä kai on, että nukkuu edes jotenkin.

Tuo hormonijuttu oli tosi mielenkiintoinen! Imetän yhä, jotenkin en vaan osaa sitä lopettaa... Tykkään siitä tosi paljon, samoin vauva. Ja se pitää mun painon edes jotenkin kuosissa, ilman imetystä mirta olis lihottanu mua varmaan ainaki viis kiloa. Nyt vain kaksi :) Harrastan toki myös liikuntaa, mutta niin se paino vaan hiljalleen kipuaa ylöspäin... Koitan nyt sinnitellä näillä keinoilla niin kauan kuin imetän, sen jälkeen mirta saa mennä. Estrogeenilaastari olisi kyllä kokeilemisen arvoinen juttu, jos tilanne taas pahenee.

Ai niin, se unohtui mainita, että olen käynyt tässä parin viikon aikana muutaman kerran puolen tunnin juoksu- tai pyörälenkillä. Lenkin jälkeen uni on tullut paremmin.

Moikka!

Täällä tilanne on paranemaan päin. Ainakin toistaiseksi. Olen lopettanut imetyksen nyt käytännössä kokonaan, ja jatkanut neurosonic-hoitoja ( nyt olen käynyt hoidossa kolmesti, ensi viikolla taas aika). Näiden toimien ansiosta olen viikon verran nukkunut pelkän melatoniinin voimin. Eli Opamoxin olen jättänyt kokonaan pois, ja pärjään nyt mielestäni "pienemmällä pahalla"=). Voi olla, että en tuota melatoniiniakaan tarvitsis, mutta henkisenä tukena se saa nyt ainakin jonkin aikaa kulkea mukana. =)

Usein jään tytön yösyötön jälkeen valvomaan jopa tunniksi, mutta en koe sitä mitenkään rasittavana. Viime yönä toisaalta en edes kunnolla tajunnut, että tyttö pitäis syöttää, kun mies jo ehti hoitamaan asiaa. Ja aamulla olin niin sikeässä unessa, etten herännyt edes miehen herätyskelloon....

En sitten tiedä, mikä tähän parempaan tilanteeseen on johtanut. Ilmetyksen lopettaminen, neurosonic vai melatoniini vai mikä.... Imetyksen lopettamisesta on nyt sen verran vähän aikaa, että hormonitoiminta on varmasti vielä aika ennallaan. Toisaalta kasvoille ilmestyneet näppylät viittaavat jonkinlaiseen muutokseen... Neurosonicista uskon olevan suurta apua. Jo ensimmäinen hoitokerta selvästi helpotti "ylikierroksia" ja vähensi yleistä levottomuuden tuntua. Ja kun kroppa rauhoittuu, rauhoittuu myös mieli.

Hieman haikein mielin lopetin imetyksen (tyttö vasta 4kk), mutta neuvolalääkärikin totesi tämän olevan varmasti hyvä ratkaisu. Hän kertoi myös, ettei imetyksestä enää ole vauvalle terveydellistä hyötyä (vastustuskyky jne.) . Tässä vaiheessa äidinmaito on lapselle "vain" ruokaa.

Kauniita unia kaikille!

Kiva, että "Unta vailla" tilanne siellä on parempi! Mullakin on tavallista, että odottelen unta iltayöstä tunnin verran ja yöllä herättyäni saatan valvoskella pitkäänkin, ennen kuin uni tulee. En kuitenkaan joka yö, yleensä nukahdan nopeasti uudestaan. Yritän nyt päästä eroon kellon vilkuilusta ja tuntien laskemisesta, ja se on ehkä osaltaan auttanut omaan oloon, kun ei enää tiedä, kuinka paljon on nukkunut.

Oon huomannut myös, ettei olo tunnu läheskään yhtä kamalalta, vaikka joku yö meniskin huonosti. En tiedä, vaikuttaako sitten lääkkeet myös niin. Mirtatsapiini kun syventää unta ja melatoniini parantaa unen laatua, niin ehkä niillä pienillä unen rippeillä sitten pärjää paremmin... Tiedä häntä.

Kirjoitelkaa ihmeessä kuulumisia :) !

Olipas taas kurja yö :( Menin petiin 23.30 ja uni tuli 5.30. Tyttö on ekaa kertaa kipeänä, kai mä jotenkin sitten stressaan sitä, vaikkei hän yöllä juuri heräillytkään. Noh, jospa tämä taas tästä... Nyt tyttö on onneksi jo parempi, ehkä sitä uskaltaa jo ensi yönä ottaa nukahtamispillerin, jos tarvii.

Mulla oli tosi kurja olo vielä muutama päivä sitten, kun unta ei ilman opamoxia tule lainkaan.. Nyt on kuitenkin parempi olo ja olen päättänyt että tästä vielä selvitään, tai jos ei selvitä niin sitten syön lopun elämäni opamoxia.
Olen lopettanut imetyksen ja olen huomannut, että mieliala on kohonnut hieman, enkä ole aivan yhtä hermostunut kuin aiemmin. Hormonit saivat oloni jotenkin ylivarovaiseksi ja herkistivät minua liikaa. Nyt olo on jo hieman tasapainoisempi. Kaksi yötä on nyt mennyt pienemmällä Opamox-annoksella ja olen illalla pystynyt rentoutumaan paremmin kuin ennen. Joten vaikka tämä unettomuus ei kohdallani 100%:sti olisikaan hormoneista kiinni, on niillä kuitenkin selvä osuus olooni. Imetyksen lopetin muutama päivä sitten, mutta edelleen maitoa hieman tulee.
Minulla on ollut kauhea suru imetyksen lopettamisesta. Siis aivan kauhea. Ja sitä olen sitten itkeskellyt koko viime viikon.. Uskon kuitenkin että tämä oli oikea ratkaisu niin vauvan, kuin itsenikin kannalta. Nyt olen imetyksen lopetettuani aloittanut myös e-pillerit, joten hormonitasojen pitäisi alkaa pikkuhiljaa tasaantumaan.

Ei kannata "Katariina" lannistua, vaikka tulisikin hieman takapakkia välillä. Luulen, että jokainen meistä palstalaisista vielä nukkuu hyvin, ennemmin tai myöhemmin. Se vaan olisi tärkeää, ettei ala pelätä unettomuutta. Itselläni ainakin nimenomaan unettomuuden pelko pitää osaltaan huolen siitä etten nuku. Mutta onhan tuo helpommin sanottu, kuin tehty...

Imetyksen lopettaminen on varmasti kova paikka, itsekin sitä pikkuhiljaa olen vähentänyt ja sydäntä raastaa. Mun vauva toki jo kohta 8 kk, että sikäli eri asia kuin sinulla, "Myös uneton äiti". Mutta olen varma, että teit oikean ratkaisun. Olisin itse tehnyt kesällä samoin, jos olisin ollut järkevä... Se unettomuuskierre oli pahimmillaan niin kamala helvetti, ettei siinä ajatus kulkenut enää kirkkaana. On kuitenkin paljon äitejä, jotka eivät imetä lainkaan ilman mitään sen kummempaa syytä - jossain päin Suomea se on yleistäkin. Ihan terveitä niistäkin lapsista on kasvanut, joten sen suhteen ei varmasti kannata murehtia! Itseäni ainakin surettaa eniten se viimeisen fyysisen siteen katkeaminen äidin ja lapsen välillä. Onhan se vaan niin ihanaa, kun pieni hautautuu nälissään tissin uumeniin, imetyshetkiä tulee ikävä <3

Minäkin otin taas viime yönä nukahtamislääkkeen. Pyörin vielä aamukolmelta hereillä, ehkä neljän aikaan nukahdin ja nukuinkin jopa viisi tuntia putkeen. Olisin varmaan muuten sinnitellyt ilman lääkettä, mutta me mennään tänään tekemään asuntokaupat ja siinä tilaisuudessa on kuitenkin kiva olla suht pirteenä. Illalla menen salille polkemaan kuntopyörää puoleksi tunniksi, nyt en ole muutamaan päivään käynyt ja heti siis nukun huonommin.

Ihmeen pirteä olo on kyllä, vaikka noinkin vähän (yhteensä n. 6 tuntia) oon nukkunut ja vielä lääkkeellä... Paljon pirteämpi kuin esim. eilen, vaikka la-su-yönä nukuin ilman nukahtamislääkettä 10 tuntia, tosin tunnin välein heräillen. Kai tähän valvomiseen sitte tottuu.

Heippa

Täällä tilanne jotakuinkin ennallaan. Melatoniinin voimin saan nukuttua n. 5-6h/yö, joka tämän kaiken jälkeen tuntuu varsin ruhtinaalliselta. Joskus nukun jopa 7-8h. Muutaman yön olen kokeillut ihan luomu-untakin, ja näinkin nukkuminen on onnistunut joten kuten. Nukahtaminen on kuitenkin edelleen melko hankalaa...

Kävin tänään gynekologin pakeilla, kun imetyksen lopetuksen jälkeen alkanut vuotaminen ei ole ottanut loppuakseen. Vastaanotolla kerroin myös uniongelmistani, ajoittaisesta ahdistuneisuudesta jne. Lääkäri totesi, että tällaista ei tarvitse sietää, ja määräsi estrogeni-korvaushoidon. Sanoi vielä, että marssit samantien apteekkiin ja otat ensimmäisen pillerin heti. Kehoitti myös hyvillä mielin jatkamaan melatoniinin käyttöä vaikka kuukausien ajan, jos tarpeen. Estrogenin vaikutus pitäisi näkyä noin kuukauden kuluttua. Lääke on sellainen, että se herättelee myös omaa hormonituotantoa paremmin käyntiin. Muutoin estrogeenitasojen palautuminen saattaa kestää jopa vuoden. (vaikka kuukautiset olisivatkin palautuneet, hormonit ovat usein kuulemma vielä sekaisin). Imetyksen lopettaminen oli myös lääkärin mielestä ehdottoman tärkeää.

Tämä ihana lääkäri on ensimmäinen, jolta olen kokenut saaneeni laadukasta hoitoa asiani kanssa. Hän selitti, mistä vaiva johtuu, ja ennenkaikkea miten sitä hoidetaan. Tunsin todella tulleeni kuulluksi. Suututtaa vaan niin perhanasti, että olen 2 kk hakannut päätäni seinään ja ollut hulluksi tulemisen partaalla. Kun ensimmäisen kerran puhuin asiasta neuvolassa, oli kommenttina "no enpä ole ennen tuommoisesta kuullut, onpa outoa, pitäisköhän sun vaikka käydä lääkärissä..." ja kun sinne lääkäriin ensimmäisen kerran menin, lyötiin opamoxit kouraan ja se siitä. seuraava lääkäri puolestaan olisi halunnut tulla kärpäseksi kattoon seuraamaan mitä kaiket päivät tein, jos en kerran yöllä nuku. Että kyllä ihminen nukkuu, jos on riittävän väsynyt... jep...Jos neuvolassa oltais osattu puuttua asiaan heti, olis siellä mielestäni pitänyt antaa seuraavat ohjeet:
1) Oireilusi on normaalia, ja johtuu hormoniepätasapainosta. Et siis ole tulossa hulluksi, joten sen suhteen voit lakata murehtimasta.
2) Lopetat imetyksen NYT, lapsesi kasvaa myös korvikkeella.
3) Menet gynekologille, joka voi kartoittaa tilanteesi ja määrätä hormonikorvaushoidon ja tarvittavat akuuttilääkkeet, joilla saat ensin nukuttua.

Aina puhutaan siitä, että jos ei jaksa, niin pitää hakea apua. Sitten kun sitä apua hakee, niin voivotellaan vaan, eikä oikeasti osata auttaa. On näköjään ihan omasta aktiivisuudesta ja tuurista kiinni, että pääsee ASIANTUNTEVAAN hoitoon.

huh, tulipa tekstiä... mutta niin kovin pistää vihaksi. =)

parempia unia kaikille

Kiva kuulla, ettei tämä ketju ole kuivunut kokoon. Luulin jo hetken, että olen ainoa joka viellä taistelee uniongelmien kanssa..
Itselläni alkoivat uniongelmat helpottamaan, kun söin 3 viikkoa e-pillereitä, joiden estrogeenipitoisuus on huomattavasti korkeampi kuin käyttämissäni estrogeenilaastareissa. Kun pidin sitten pillereistä viikon tauon, niin uniongelmat ja kamala hikoilu palasivat+ mieletön alakulo . Unettomuus paheni/palasi noin kolmen pillerittömän päivän jälkeen. Nyt tauko pillereistä on ohi ja odotan taas parempia unia.. Kuinka suuri estrogeeniannos sinulle "Unta vailla" määrättiin?
Nämä hikoilupuuskat on kyllä ihan kamalia.. Yöllä en millään saa unta, kun koko ajan on joko kuuma tai kylmä ja muutenkin hermostunut olo. Nyt vihdoin ja viimein pääsen hormonipitoisuusmääritykseen, kun olen asiasta neljä ja puoli kuukautta valittanut ja hormonimääritykseen pääsyä pyytänyt.. Ärsyttää kun unipillereitä vaan määrätään, eikä lääkäriä kiinnosta lainkaan uniongelmieni syy.

Hei!

Juu, täällä ollaan edelleen...Nyt olen vajaan viikon syönyt Qlaira-merkkisiä e-pillereitä, ja - halleluja- olen alkanut nukkumaan huomattavasti aiempaa paremmin!!! Myös lievä ahdistus on mielestäni helpottanut. Melatoniinia käytän kuitenkin myös edelleen. Mutta siis selkeä ero nukkumiseen tullut pillereiden aloituksen jälkeen. Nyt 7-8 tunnin yöunet ovat enemmän sääntö kuin poikkeus.

Näissä pillereissä on kahta eri hormonia, estrogenia 1-3mg/päivä (kaikki pillerit eivät siis ole samanlaisia). Näiden pillereiden kanssa ei myöskään pidetä taukoa lainkaan, vaan liuskoja syödään putkeen. Liuskan kaksi viimeistä pilleriä ovat kuitenkin lume-tabletteja (ovat pakkauksessa kuulemma vain, jotta pillereiden popsiminen olis selkeempää...). Eli näiden kanssa tulee vain 2 estrogenitonta päivää/kk.

Toivon todella, että tilanne alkais oikeesti nyt helpottaa. En vaan voi käsittää, että miten tästä ei muka neuvolassa (tai lääkäreiden vastaanotolla) tiedetty mitään. Oon menossa tänään tytön 5kk neuvolaan, ja aion kyllä toitottaa asiaani siellä suureen ääneen, jotta osaavat jatkossa muita kaltaisiamme neuvoa kenties hieman paremmin. Tätä kun ei toivoisi pahimmalle vihamiehelleenkään...

Kokeilkaa ihmeessä akupunktiota. Itse sain nukuttua nippanappa 2 tuntia yössä ja kärsin yöllisistä ahdistuskohtauksista sekä levottomista jaloista. Menin akupunktioon ja heti ensimmäisellä hoitokerralla sain avun. Jo samana yönä nukuin syvää unta vaikka vauva herättikin usein. Mutta pääsin takasin uneen heti, mikä aiemmin oli mahdotonta.

Akupunktiohoitaja sanoi, että nämä hormonaaliset unettomuudet on helposti hoidettavissa akupunktiolla. Olen myös saanut aiemmin vuotohäiriöt hoidettua tällä menetelmällä. Imetän vielä eli mitään unilääkkeitä en voi edes harkita. Melatoniinia otan silti vielä 3 mg, vaikken sitä enää tarviskaan. Mut jotenkin turvapilleri se on. :)

Saako melatoniinia siis ottaa imetys aikana? Minulla purkki ennestään kaapissa, ja ajattelin että voisin sitä tarpeen tullen käyttää. Olen kylläkin toistaiseksi ne pätkät nukkunut mitkä vauva on antanut. Ainut vaan että vähiin jää ne pätkät, kun vauva rauhoittuu vasta myöhään yöllä.

Nel, melatoniinia lääkärit on suorastaan suositelleet mulle. Oon ottanut 1,5 mg joka ilta jo pari kk, vaikka imetän (vauva 8 kk). Ja ihan unilääkkeitäkin olen käyttänyt lääkärin luvalla imetyksestä huolimatta, lääkeöinä ei tietenkään vaan saa imettää moneen tuntiin lääkkeen ottamisen jälkeen.

Tämän viikon unet on menneet ihan harakoille taas, viime yö oli kaikkein pahin... Nukuin pätkissä ehkä yhteensä kolme tuntia. Tietenkin nyt, kun huomenna olis yhdet pikkujoulut joihin haluaisin mennä... Mitä mieltä olette, kannattaako sinne raahautua, kun unet muutenki sekaisin? Luvassa kuitenkin alkoholipitoinen juhla. Viimeksi kun olin viihteellä joskus syksyllä niin unet oli suht ok, mutta muutama siideri pisti pakan taas viikoksi ihan sekaisin.

Taidan minäkin soittaa ajan gynekologille, jospa mäkin saisin sitä estrogeenia kokeiluun. Voiko sen/e-pillerien kanssa muuten vielä imettää, vai pitääkö imetys lopettaa? Sinällään tuo nyt ei olisi enää mulle iso asia, neuvolasta tuli käsky ottaa vauvalle viisi ateriaa päivään eli imetys jää varmaan hiljalleen joka tapauksessa pois.

Tuon Qlairan kanssa ei ainakaan saa imettää, muista pillereistä en tiedä. Mutta kannattaa ehdottomasti varata aika gynelle, siellä on kyllä asiantuntemus, mitkä valmisteet sopii ja mitkä ei.

Melatoniinin käytöstä olen itse saanut sellaista tietoa, että teratologisenkaan mukaan melatoniinia ei suositella käytettävän imetysaikana. Jokin aika sitten asia oli toisin, mutta ovat vaihtaneet kantaansa kaiketi siksi, että melatoniinia on tutkittu niin vähän. Apteekissakin mulle ainakin sanoivat, että ei sais imettää. Mutta jokainen varmasti saa omalta lääkäriltään ohjeet, miten toimia.

suloista joulunodotusta kaikille

Yhteistyössä