Unettomuus ja työt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sleepless
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sleepless

Vieras
Olen välillä kärsinyt unettomuudesta raskauden aikana. Nyt on maha jo sen verran iso, että ei meinaa saada hyvää nukkuma-asentoa, vauva aloittaa kiivaimmat jumppatuokionsa juuri yöllä ja joskus vain valvottaa ihan muuten vaan. Ja töihin on pitänyt kuitenkin aamulla mennä. Päivällä on sitten iskenyt armoton väsymys, että meinaa nukahtaa istualleen (teen onneksi kevyttä toimistotyötä). Työpäivän jälkeen olen yleensä saanut otettua päikkärit.

Olen kysynyt lääkäriltä mielipidettä siitä, että vaikuttaako äidin unettomuus sikiöön, ja hän kyllä vakuutteli, että sikiö elää omaa elämäänsä kohdussa ja nukkuu oman rytminsä mukaan, riippumatta siitä valvooko äiti vai nukkuuko hyvin. Mutta silti joskus mietityttää, että onkohan joskus jopa läpi yön valvomisella/vain parin tunnin unilla sittenkin vaikutusta. Verenpaine on ihan ok (ennemminkikn alhainen), siihenhän se unettomuus varmaankin ensimmäisenä vaikuttaisi, jos vaikuttaisi. Miten te muut unettomat olette kokeneet asian, ja varsinkin jo synnyttäneet? Onko vauva valvomisesta huolimatta "normaali", vai onko ilmennyt jotakin (ylivilkkautta tms.)?

Minut on määrätty sairaslomalle unettomuuden takia. Ei ole hyvä, että tuleva äiti väsyttää itsensä ihan uuvuksiin jo ennen vauvan syntymää. Voi altistaa helpommin esim. synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Sehän tietenkin riippuu ihan siitä kuinka raskaana itse pidät unettomuutta. Jos pystyt toimimaan kuitenkin normaalisti etkä tunne olevasi liian uupunut, niin tuskin se vauvaan vaikuttaa. Mutta sinun täytyy ajatella myös omaa jaksamistasi asiassa. Koska vauvan syntymän jälkeen sitä vasta vähän tuleekin nukuttua. Itse aloin olla ennen sairauslomalle jäämistä niin väsynyt ja uupunut, että en millään olisi jaksanut enää töissä. Onneksi tosiaan järkevä lääkäri melkein pakotti sairaslomalle. Itse en meinnannut sitäkään tajuta. Sen verran olin jo sekaisin.

Jos unettomuus on satunnaista ja välillä saat nukuttua ja voit hyvin niin ehkä se on ok. Muista kuitenkin että terveellä ei-raskaana olevallakin unettomuus tuo keskittymisvaikeuksia ja sairastumisriskiä niin fyysisesti kuin myös masentuneisuuteen ja alavireisyyteen. Pidä siis itsestäsi hyvää huolta. Lapsi pärjää yleensä hyvin, sillä se ottaa unensa ja ravintonsa aina ensin, mutta sinunkin pitää jaksaa pidemmän päälle. Siis hae ajoissa itsellesi sairaslomaa ja yritä keksiä miten tyynnytät riehuvan pienokaisesi. Omani saattaa jäädä kuuntelemaan esim hyräilyä tai juttelua. Huomaan myös että vauvan riehuminen on suoraan yhteydessä omaan mielentilaani, jos itse olen rauhaton, on vauvakin. Huolehdi siis myös omasta stressitasostasi ja hae aikaa itsellesi heti jos olet väsynyt tai stressaantunut. Sinä ja vauva olette aina etusijalla, ei työnantajasi!! ;) Voimia paljon ja yritä pitää itsesi rauhallisena ja levollisena, vaikket nukkuisikaan mutta muutenkin mieleltä levollisena. Toivottavasti apu löytyy!!

Yhteistyössä