Uskallanko jättää lasta tällaisille isovanhemmille hoitoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietityttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietityttää

Vieras
Miehen vanhemmista kyse, isä on alkoholisti, ratkeaa välillä mutta sitten taas selvinpäin. Mies minun kanssani yhtä mieltä, että juovuksissa olevaa vaaria lapsi ei tule koskaan näkemään, silloin ei mennä kylään. Tämä on kohdellut miestäni eli poikaansa todella rajuin ottein lapsuudessa, mies saanut selkään ja kasvatus ollut yhtä kuin kuri ja komento. Äitinsä on sydämellinen ihminen, mutta varmasti alistunut miehensä edessä enkä tiedä miten pitää puolia vieläkään. Minua mietityttää, että hän on kuitenkin sallinut kaiken ikävän kohtelun mieheltään poikaa kohtaan, mistä tiedän mitä sallisi vielä nykyään? Vaarin tyyli on ainakin aikalailla töykeä tänäkin päivänä, ei osaa puhua ns. kunnolla vaan älähtelee kaikkeen ja komentelee vaimoaan. Lastamme kuitenkin ihailee ja tälle puhunut aina hyvin, mutta vähänhän hän toistaiseksi vauvaa nähnyt ja aina meidän nähtemme.

Tiedän, että isovanhemmat tahtoisivat lapsen joskus hoitoon niin, ettei me olla paikalla ja joskus jopa yökyläilemään. Itseäni ajatus kauhistuttaa. Mistä tiedän, millaista lapsen kohtelu siellä on? Lapsen kanssa oleminen on mummolle niin tärkeää, ettei varmasti kertoisi meille jos vaari olisikin lasta kohtaan jyrkkä tai käyttäytyisi huonosti. Peittelisi, jotta toisimme lapsen jatkossakin heille.

On selvää etten aikoihin vielä jätä lasta ainakaan yöksi, mutta ovat jo kyselleet monesti että eikös jäisi. Miten säilytän välit, vaikken suostukaan? Pitäisikö minun luottaa, että lapsi voi joskus olla pari tuntia heillä hoidossa? Minulla on vastuu lapsen hyvinvoinnista, toisaalta en saa liioitella ja estää lapsen ja isovanhempien suhteen muodostumista.. Omillekin vanhemmille jätämme lapsen joskus, toiset loukkaantuvat mikäli emme heille. Mieheni on sitä mieltä, että vanhempanasa varmasti hoitaisivat nyt lastamme todella hyvin...

Luota vaistoihisi.

Meillä on toisin päin, että omat vanhempani ovat epäluotettavampia. Mieheni vanhempiin luotin enemmän. Silti esikoinen oli yksin kylässä vasta kun oli sanavarastoa ja ällilä sen verran päässään, että osasi itse kertoa jos oli paha olla tai pahoja kokemuksia. Äitini on tuurijuoppo, ja hänen luonaan lapsemme eivät ole koskaan olleet ilman meitä.

On tärkeää voida luottaa. Myös siihen toiseen isovanhempaan, jolla ongelmaa ei ole. Jos isovanhempi valehtelee ja puhuu ongelmat pois, niin se on aivan yhtä väärin. Meillä tuli tämä ongelma myöhemmin vastaan mieheni äidin kanssa, että mummo sanoo "voi yhtään ei ikävöity ja hampaat pestiin joka ilta ja kylläpä on hyvä neiti syömään perunaa". Kun lapsi taas kertoi itkeneensä itsensä uneen ja heränneensä yöllä muistamaan ettei hampaita oltu pesty eikä mummo enää antanut mennä kylppäriin harjaamaan ja kuinka mummolla loppui ketsuppi kun vedettiin napa täyteen spagettia koko viikonloppu. Niin pieniä asioita jotka olisi voinut sanoa suoraan ja keskustella niistä jopa nauraen, mutta jotka uudelleensepitettyinä tuovat ikävän varjon koko kyläilyn ylle. Lapsikin moisesta oppii valehtelemaan.

Kurjaa joutua ripittämään aikaihmisiä, mutta ilmeisesti joskus joutuu lasten lisäksi vielä isovanhemmatkin kasvattamaan, jotta perhekuviot sujuu. Välien huononemisesta ei kannata kantaa huolta, sillä lasten paras pitäisi olla isovanhemmillekin etusijalla. Jos se ei ole etusijalla ja ymmärrystä ratkaisuja kohtaan ei löydy, niin eikö se jo itsestään todista että isovanhemmat eivät ole kypsiä vastuuseen?

Alkoholismi on sairaus, tosin itse aiheitettu, mutta sairaus kuitenkin. Tarkoitan, ettei alkoholisti juo tahallaan tai tee sitä tahallaan, että on epäluotettava. Äitini on alkoholisti, tuurijuoppo. Vaikka hän kuinka jumaloi vauvaamme ja haluaa tälle pelkästään hyvää, en voi luottaa äitiini. Kun putki alkaa, sitä ei pysäytä mikään rakkaus eikä vastuu.

En voi ikinä sopia esimerkiksi viikkoa tai kahta aiemmin että tuon lapsen hoitoon, vaikka hän kuinka pyytäisi ja haluaisi lasta hoitaa. Jos hän on ottanut yhden lasin viiniä liikaa edellisenä iltana, putki alkaa jo seuraavana aamuna. Hän yrittää tätä peitellä, mutta tunnen äitini liian hyvin. En ota riskiä että hän hoitaa humalassa lasta. Jos äiti on selvinpäin (ja minä tunnistan sen aina) hänelle voi jättää lapsen hoitoon. Lapsen seurassa hän ei ikinä ota sitä ensimmäistä lasia. Mutta en ikinä tuleottamaan riskiä että putki on jo alkanut. Surullista, mutta näin asia on.

En jättäisi alkoholistiperheeseen lasta hoitoon, en vaikka vain toinen isovanhemmista olisi juoppo.

Jos vaari kohtelee vaimoaan töykeästi teidän nähtenne, niin mitähän se mahtaa olla kun te olette pois? Voi olla, ettei mitään sen kummempaa. Mutta lapselle ei todellakaan ole hyväksi nähdä juopottelijan käyttäytymistä, vaikka se olisikin hänen ikioma vaarinsa. Säälittää tietenkin sydämellisen mummin puolesta, mutta kyllä kai hän ymmärtää, ettette halua lapsenne näkevän samaa mitä lapsen isä on joutunut näkemään.

Meillä miehen äidin uusi kumppani on alkoholisti. Eivät asu saman katon alla, mutta miehen koti on mummolan lähellä. Me oltiin kerran jo sovittu ajankohtakin, milloin 2,5v esikoisemme pääsisi mummolaan yökylään, mutta homma peruttiin. Vietin yhden unettoman yön miettien, entä jos... Kerroin pelosta miehelleni ja hän myönsi miettineensä samaa. Alkoholi ja lastenhoito eivät sovi yhteen.

Olisiko parempi kokeilla mummia hoitajana teillä kotona ensin? Katsoa ylipäätään, miten tulevat juttuun kahden kesken. Voisihan vaarikin olla mukana teillä kotona hoitamassa, jotenkin en voisi uskoa, että hän teidän kotonanne olisi humalassa ja että hän ei kunnioittaisi teidän kotinne oloja ja sääntöjä. Miehesi voisi sen myös sanoa, että selvin päin on tultava - siis siinä tapauksessa, että näistä asioita voi suoraan puhua.

Kokeilette ensin yksittäisiä iltoja/päiviä, kun teillä on itsellänne jokin sopiva meno. Ainahan se on parempi, että hoitaja tulee kotiin, se kun on lapselle se tutuin ja turvallinen ympäristö. Sitten pikku hiljaa voi kokeilla sitä, että jos teillä on jokin yön yli meno, hoitajat ovat teillä yötä. Ja sitten vasta voi pikku hiljaa alkaa miettiä, voisiko lapsi mennä heille yökylään. Mutta ei varmaankaan yökyläilyä ennen kuin lapsi on ollut heillä hoidossa jo muutenkin.

Mielestäni miehesi usko siihen, että vanhempansa hoitaisivat lastanne hyvin, on jo hyvä askel luottamukseen. Mutta teidän molempien täytyy voida luottaa.

Minulla oli aika äreä vaari itselläni, joka alisti isoäitiäni ja saattoi joskus olla väkivaltainenkin. Ei kuitenkaan ryypännyt. Vietin joskus kesiä maalla heidän luona ja silloin kaikki meni todella hyvin. Meillä oli vaarin kanssa tosi kivaa ja koskaan en tuntenut oloani turvattomaksi.
Luulenpa, että melkein kaikilla (vaikeillakin tyypeillä) löytyy herkkä kohta lapsen lapsia kohtaan. Kuka nyt lasta haluaisi vahingoittaa jos ei ole läpensä paha!
Kannattaa ottaa vaikka mummin kanssa asia puheeksi ja kysyä mitä hän on mieltä. Mummi ajattelee varmasti lapsen parasta ja taatusti sanoo jos epäilee että homma ei toimi.
Tsemppiä!

Minä taas en halua viedä lapsia omille vanhemmille. Isäni ei juonut normaalia enempää minun ollessani pieni, mutta nyt juo. Juominen ei kuitenkaan muuta häntä paljoakaan sen holtittomammaksi. Olen sitä mieltä, että viina ehkä muuttaa häntä parempaankin suuntaan. Aikaa kamalaa, mutta tosi on. Hän on yksinkertaisesti vaan niin paha ollut nuoruudessame verbaalisti, että en halua lastemme joutuvan kokemaan sellaista narsisistista raivoa. Alkoholi siis onneksi tainnuttaa pikkaisen hänessä tuota puolta. Saattaa kylläkin olla aikoja, että joudumme viemään lapsia sinne silloin tällöin, mutta koitamme välttää niin pitkälle kuin voimme. Olen itse traumatisoitunut lapsuudessa niin kovin, etten vaan voi päästä lapsia sinne lähelle ja tiedän, ettei sellainen narsisistinen raivo parannu.

Ap:n kysymyksestä on jo hetki aikaa, joten ehkä on jo tullut johonkin johtopäätökseen, mutta ajattelin, että kai se mies voisi vanhemmilleen vihjaista, ettette te sitten kasvata lapsianne kuten heitä on aikoinaan kasvatettu. Ja jos teillä on syytä uskoa mitään muuta, niin ette valitettavasti uskalla jättää lapsianne enää heidän hoitoon...

Yhteistyössä