Uusi ketju: kotiäidit vs. uraäidit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hohhoijaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hohhoijaa

Vieras
Aloitan uuden ketjun, kun vanhasta tuli niin pitkä... Ehdotan, että ryhdytään kapinaan ja muutetaan myyttinen äiti-kuva, joka nykyään vallitsee yhteiskunnassamme. Jossain tutkimuksessa todettiin vuosi sitten, että kaikenlaisten negatiivisten tunteiden ilmaiseminen on kiellettyä äideiksi tulleilta naisilta, yhteiskunta hyväksyy vain äitiyden onnea hehkuttavat puheenvuorot. Nostetaan siis kissa pöydälle ja puhutaan siitä, millaista kotiäitiys on ja miksi sitä ei nykyään enää moni jaksa pitkään, kun ei ole pakko. Henk.koht. toivon, että miehet jäisivät joukoittain täyspä'iväisiksi koti-isiksi, niin saisivat paremman käsityksen homman työnkuvasta...

Edellisestä ketjusta:
Aino2 kirjoitti: Se on erittäin suuri elämänmuutos ja ei välttämättä tunnu edes luontevalta. Harrastaminen ja kahvittelu jää vähemmälle kun kaverit ovat töissä, mies on reissussa, ei ainuttakaan tuttavaa kelle jättää lapsi (paitsi palkattu lastenhoitaja). Jos tukiverkot on kunnossa ja viihtyy kotona niin tuota lienee vaikea ymmärtää - eikä tarvitsekaan. Ainakaan en lähde asiasta vääntämään täällä.
Eli kitetytettynä: monet varmasti palaavat töihin sen takia että se yhden lapsen kanssa kotona ja kerhoissa ja shoppailemassa pyöriminen ei tunnu mielekkäältä.

... Tuossa sanoit sen kaikkein olennaisimman! Juuri siitä on kysymys. En vain rajaisi tuota kotona kärsimistä niihin äiteihin, jotka lähtevät töihin, vaan se on kaikille yhteinen tunne. En ole koskaan tavannut ketään kotiäitiä, joka ei kokisi samoin, mutta silti he ovat jääneet lapsia kotiin hoitamaan. He vaan asettavat lapsen tarpeet oman viihtyvyytensä edelle joksikin aikaa elämässä. Siksi aina tuohdun, kun ns uraäidit väheksyvät kotiäitejä, kun he tuntuvat kuvittelevan olevansa itse ainoita, jota "tarvitsevat" elämää kodin ulkopuolella ja luulevat, että kaikki muut kotona olevat viettäisivät lsuunnilleen omaa kaiket päivät. Pitäisi arvostaa enemmän näiden uhrautuvien (miksi se on niin ruma sana nykyään?) äitien työtä, siinä nousisi koko naissukupuolen näkymätön, mutta yhteiskunnalle elintärkeä hoivatyö uuteen arvoon.

Tuo käsitys siitä, että joillekin kotiäitiys olisi ihanaa, on myytti, joka pitäisi pikaisesti purkaa. Ei tarvitse kuin lukea näitä keskustelupalstoja, niin näkee, miten pahaa jälkeä se tekee. Sellaiseen ideaaliin verrattuna kukaan (paitsi ehkä 0,0001% äideistä) ei voi pärjätä, joten kaikki kokevat itsensä vääränlaisiksi ja huonoiksi, kun eivät kotona jaksakaan. Helpottaisi suunnattomasti, jos olisi yleisesti tiedossa, että se on kaikille yhtä vaikeaa. Muutos alkaa meistä itsestämme, koska miehet ja lapsettomat naiset tuskin ongelmaa edes havaitsevat. Lopetetaan siis kulissien ylläpito ja sanotaan ensi kerralla kysyjille suoraan, miltä kotiäitiys useimmiten tuntuu!

Ja vielä - lopettakaa Nean lyöminen, hän on esittänyt asiallisia ja pohdittuja mielipiteitä. En keksi muuta syytä, miksi joku niistä vetää tuollaisen herneen nenään, kuin jonkinlainen käsittelemätön syyllisyys omista valinnoista. Aion minäkin palata toimistoon ensi vuonna, mutta meinaan rehellisesti tunnustaa, että teen sen siksi, että en kestä enempää kotihoitoa, vaikka se mielestäni paras vaihtoehto olisikin. Joskus on luvallista tehdä ideaalia huonompia ratkaisuja, kunhan ei omantunnontuskissaan mitätöi niitä, jotka vielä jaksavat kotona puurtaa.

Puhutaanpa ensin, mitä tuo uraäiti-sana tarkoittaa? Onko se kuka tahansa työssä käyvä nainen vai nainen, joka erityisesti panostaa uraansa lasten kustannuksella? Siltä se sana musta ainakin kalskahtaa.

Musta koko uraäiti-sana on ihan peestä. Olenko minä uraäiti kun olen opiskellut kuusi vuotta yliopistossa ja päässyt alani ihan hyvin töihin. Lapsi on ollut melkein kaksi vuotta kotona ensin minun ja sitten isän kanssa. Nytkin työpäiväni ei ikinä veny yli 7 tuntiseksi eli lapsen hoitopäivätkään eivät ole hurjan pitkiä. Lomat juoksevat hyvin ja toisen lapsen jälkeen jään osittaiselle hoitovapaalle.

En siis koe olevani mikään uratykki, vaikka työstäni pidänkin. En uhraa työlle yhtään enempää vapaa-aikaa kuin on tarvis ja olen iltaisinkin vielä pirteä ja hyväntuulinen oleilemaan perheen kanssa. Valinta on ihan tietoinenkin, panostan töihin sitten enemmän joskus tulevaisuudessa kun perhetilanne antaa siihen mahdollisuuden. Nyt jätän suurimmat vastuut väliin.

Onko sitten nainen, joka tekee vaikka vuorotyötä tehtaassa tai sairaalassa uraäiti? Tai joku muu, jonka työpäivät voivat venyä pitkiksi (mutta ei ole korkeaa koulutusta) tai työajat ovat muuten "haastavat"? Aika monet esim matalapalkkanaisista tekee käsittääkseni 8 tunnin päivää. Vaikuttaisi, että se on jotenkin "hyväksyttävämpää" tehdä duunia vai siksi että se on pakko jotta saa rahaa. Se taas ei niin, jos on töissä josta _pitää_, vaikkei siihen panostakaan koko elämäänsä.

Musta uraäidistä tulee mieleen Piia-Noora Kauppinen, jonka muksu lentää Helsingin ja Brysselin väliä ihan itsekseen ja muutenkin työ vaatii hurjasti vapaa-aikaa ja panostusta. Näitä todellisia _uraäitejä_ on mun mielestä tosi vähän.

Nyt ihan aluksi, voidaanko puhua työssä käyvistä naisista uraäidin sijasta???

On ihan turha väittää, että kotiäitejä jotenkin sorretaan tai haukutaan. Kyllä se näillä palstoilla on aina töihin lähtevät naiset, joita syyllistetään itsekkyydestä, rahanahneudesta ja lapsen tarpeiden laiminlyömisestä!

Vastaiskut johtuvat sitten siitä, kun haalitaan jotain sädekehää pään päälle _vain_ sen takia, että on kotona. Siitä viis, miten muuten kotona menee tai miten paljon lasten kasvattamiseen oikeasti panostetaan. Kyllä niitä kotiäitien lapsia tuolla leikkikentälläkin näkee, joille ei pidetä mitään kuria ja touhu on sen mukaista. Vaikka kotiäitejä arvostankin, en pidä sitä ainoana meriittinä, jolla kasvataan lapsia "hyvin".

Onneksi monilla suhteellisuudentaju palaa jossain vaiheessa elämää kun huomaa, että niistä lapsista tuli yhtälailla mallikelpoisia kansalaisia tai hulttioita siitä riippumatta, olivatko ne hoidossa tai kotona pienenä :)

Mua kiinnostas tietää, että jos on ihan sama missä ja miten ne lapset kasvattaa (eli että kotiäidit haluaa sädekehää vain itselleen omista "uhrauksista"), niin miksi sitten ne työ/uraäidit kuitenkin haluavat lapsensa usein pph:lle, ryhmäpph:lle tai mahd pieniryhmäseen tarhaan? Siis jos kerran kotihoidolla ei ole väliä...

Ketjun aloittaja on sinänsä ihan hyvällä asialla, mutta empä usko, että kotiäitejä tuohon kapinaan saat mukaan. Juuri kotiäidithän ne tälläkin palstalla pitää kynsin hampain kiinni tuosta äiti-myytistä. On niin kivaa olla kotona, on niin kivaa hoitaa lapset itse jne. Yksi tuoreimmista argumenteista oli, että KOTONAHAN VOI TEHDÄ IHAN MITÄ ITSE HALUAA, vaikka jaloissa nyt pyöriikin muksut, joista on huolehdittava.

En osaltani kyllä yhtään ymmärrä näitä keskusteluja... Onko kotiäidin vastakohta uraäiti? Eikö normaali TYÖSSÄKÄYVÄ (ei siis välttämättä ns. URAäiti) ole kotiäiti sen aikaa kun kotona on? Ihan kuin muututtaisiin eri ihmisiksi kun tehdään päätös jäädä kotiin.

Tämän päivän Taloussanomissa oli muuten pitkä kiinnostava juttu siitä kuinka yhä useampi korkeasti koulutettu nainen jää pitemmäksi aikaa kotiin lapsia hoitamaan. Kasvun syyksi arveltiin työelämän arvaamattomuutta jne. Eli tuskin nämä äidit kotona "kärsivät" kuten ap. kirjoitti että lähes kaikkien äitien laita on.

Itse olen korkeasti koulutettu, ihan hyvissä hommissa ja tällä hetkellä hoitovapaalla 1v2kk pojan kanssa ja toinen vauva tulossa loppusyksystä. Katson olevani ihan se sama ihminen kuin aina ennenkin, paitsi että elämääni on lapsen myötä tullut paljon ENEMMÄN sisältöä - ja se ei ole shoppailua tai kahviloissa pyörimistä.

Nämä ovat kaikki henkilökohtaisia valintoja. Riippuu toki paljon taloudellisista tekijöistä voiko kotiin pidemmäksi aikaa jäädä, minkä lisäksi kotona viihtyminen voi olla paljon myös lapsen temperamentista kiinni. Jos lapsi on aina nukkunut esim. 3-4 tunnin päiväunia en yhtään ihmettele että aika saattaa käydä "pitkäksi". Meillä ei näin ole ollut vaan erittäin aktiivisen, skarpin ja vähän nukkuvan pojan kanssa on kyllä riittänyt ihan tarpeeksi uuden tyyppistä haastetta (joka vaan lisääntyy kun kasvatuskuviot tulevat pikkuhiljaa mukaan) - myös tällaiselle "uran" luoneelle äidille.

Juu, hyvä huomio tuo uraäiti nimikkeen korjaus yleensäkin kodin ulkopuolella työssäkäyväksi äidiksi. Ja pointtini oli nimenomaan saada muokattua sirä yksiuloitteista kuvaa, joka kotiäitiyteen liitetään, ja jota Taloussanomienkin juttu näköjään taas pönkittää. Että hoitovapaalla olevat naiset olisivat ikäänkuin lomalla ja että vain palkkatyö olisi oikeaa työtä, jonka ihminen voi kokea rasittavana. Ärsyttävää itseasiassa, että taas julkisuudessa luodaan sellaista kuvaa. Ei mikään ihme, että hoitovapaalta on vaikea löytää uusia töitä ja palata "oikeaan työelämään", kun kaikki kuvittelevat äidin karttaneen työntekoa kotona lusiessaan.

Olipas hassua löytää oma tekstinpätkänsä uuden keskustelun aloituksesta :) Sinänsä ihan ok mutta tuo ei ollut kovin hyvä lainaus sillä yritin siinä koko tekstissä kuvata miten tästä kotiäitiydestä puuttuu se yhteisöllisyys ja vertasin tätä yksinäistä puurtamista niihin "vanhoihin hyviin aikoihin" kun tukiverkkoja saattoi olla enemmän ympärillä. Tuossa lainauksessa ajatuksistani saa lähinnä sen kuvan että harmittaa kun en pääse enää kahville niin helposti. Jätettäköön tuo kappale tässä yhteydessä käsittelemättä ;)

En ymmärtänyt mitä tässä viestiketjussa ihan tarkalleen haetaan, mutta tässä omia mietteitäni. Ihan ensiksi tuo otsikko hieman hämää.. jotenkin riitaa haastava ja siihen en itse ainakaan pyri. :)

Olen kolmen pienen lapsen kotiäiti, ollut jo vuosia ja suurimman osan ajasta ihan oikeasti nautin tästä. Varsinkin kolmannen synnyttyä olen huomannut miten olen muuttunut, paljon varmemmaksi, rauhallisemmaksi ja "aikuisemmaksi". Tämä minun kotonaolo sopii meidän perheelle, koska isällä todella epäsäännölliset työajat ja pitkät työpäivät ja omalla alalla eli hoitoalalla lähes aina vuorotyö. Vakituista paikkaa minulla ei ole.

Kyllä tämä ihan työstä käy, onneksi olen kotona viihtyvää tyyppiä ja viihdyn myös yksin. (tunnen kyllä monia, jotka eivät ihan oikeasti "osaa" olla yksin.) Varsinkin päivät, jolloin mies on vaikka 14 tuntia töissä, tuntuu että itsekin on vetänyt rankan työpäivän ja tässä työssä ei edes kahvituntia saa pitää rauhassa. ;) Huomaan myös, että kaikki eivät ollenkaan arvosta kotiäitiyttä (näitä löytyy ihan lähiympäristöstäkin), mutta koitan olla välittämättä, koska tunnen tekeväni lastemme kannalta oikein.

Joskus on päiviä, jolloin mietin omaa tulevaisuutta ja töihin menoa ja silloin tulee tunne, että todellakin haluaisin työpaikan kodin ulkopuolelta nyt heti. Mutta sitten tulee ahdistus, koska tiedän sen olevan tällä hetkellä lähes mahdotonta!! Silloin tulee tunne, että olen itse itseni huijannut tähän, enkä pääse mihinkään!! silloin ei auta muu, kuin työntää koko ajatus pois päästä ja ajatella, että esim. viiden vuoden päästä on tilanne aivan toinen ja olen silloin vielä nuori ja jäljellä vielä monta monta vuotta tehdä töitä kodin ulkopuolella. (myös levy suklaata auttaa tähän) ;)

Alkuperäinen kirjoittaja s.anni:
Mua kiinnostas tietää, että jos on ihan sama missä ja miten ne lapset kasvattaa (eli että kotiäidit haluaa sädekehää vain itselleen omista "uhrauksista"), niin miksi sitten ne työ/uraäidit kuitenkin haluavat lapsensa usein pph:lle, ryhmäpph:lle tai mahd pieniryhmäseen tarhaan? Siis jos kerran kotihoidolla ei ole väliä...

Tietääkseni tarhassa pitää olla 1 hoitaja jokaista alle 3v. lasta kohden. Näin ainakin meidän pojan tarhassa. Samaten lasketaan että jokainen alle 3v. vastaa kahta yli kolmevuotiasta.
JOkaisella hoitomuodolla on myös oma kannattajajoukkonsa. Turha siis vedota että uraäidit vie kersansa pph:lle.

Alkuperäinen kirjoittaja s.anni:

Ei kai nyt kellekään vanhemmalle ihan sama ole, missä lapset kasvaa. Jotkut vain ajattelevat, että päivähoitokin on hyvä ratkaisu. Siinä on punnittu perheessä monia vaihtoehtoja, ainakin todennäköisesti ja päädytty sille perheelle sopivimpaan. Tuskin nyt kukaan ajattelee, että on ihan sama missä ja miten lapset kasvatetaan. Useinhan pientä ryhmää pidetään lapselle hyvänä ratkaisuna. Ei kai työhönmeneminen sitä sano, että sen jälkeen onkin ihan sama, missä lapsi on.
Mutta noin yleisesti en ihan päässyt kärryille, että mikä tämän ketjun tarkoitus on... Ja mietin, että mikähän itse oikein olen...

Alkuperäinen kirjoittaja mami5:
Tarkennukseksi: Päiväkodissa pitää olla enintään neljää alle 3v lasta kohden yksi hoitaja ja enintään seitsemää yli 3v lasta kohden yksi hoitaja:)

Ja koulutettu hoitaja ei pph tai harjoittelija.

Yksi syy miksi infektio- ym. ongelmista huolimatta en aio vaihtaa päiväkotia perhepäivähoitoon, on juuri em. tekstissä: koulutetut hoitajat, kontrolli pelaa.
Muuten mielestäni on hassu tämä "itsekäs"/"uhrautuva" -asetelma. Mulla ei ole vakivirkaa, joten äitiysloman päätyttyä menen töihin saadakseni jalan ovenväliin, kun on kerran pyydetty. Suren asiaa hirveästi, olisin pikku aarteeni kanssa mielelläni vähintään 1,5, mieluummin 2v kotona. Töihin mennessäni siis uhraudun perheemme talouden, työpaikkani ja myös "kiltin tytön" maineen takia.
Mutta mua auttaa tieto siitä, että päiväkotiin laittaminen on mulle takuulla vaikeampaa kuin lapselle, toisin kuin lapsen ollessa 2- tai 3-vuotias (jolloin lapsi on kyllä "valmiimpi" tarhaan mutta useammin parkuu äitiä).

"s.anni:Mua kiinnostas tietää, että jos on ihan sama missä ja miten ne lapset kasvattaa (eli että kotiäidit haluaa sädekehää vain itselleen omista "uhrauksista"), niin miksi sitten ne työ/uraäidit kuitenkin haluavat lapsensa usein pph:lle, ryhmäpph:lle tai mahd pieniryhmäseen tarhaan? Siis jos kerran kotihoidolla ei ole väliä..."

Menin töihin kun lapsemme oli 1,5v. Minulla on ihana työpaikka ja haastava työ. Teen 3-4 päivää viikossa ja tuon ajan lapsemme on päiväkodissa. En olisi ikipäivänä laittanut lastani perhepäivähoitajalle...Sen verran kouluttamattomia ja hurjia tapauksia ehdin katsella hiekkalaatikon reunalla istuessani. Eli eipä kaikki töihinpalaajat laita lastaan perhepäivähoitoon:) Uskon, että kotihoito on tosiaan paras ratkaisu alle 3v. lapselle, mutta ei ole mitään faktaa tutkimustietoa, että lapseni jotenkin häiriintyisi jos hän on aloittanut päivähoidossa alle 3v. (ne häiriintymiset ja traumat tulee kyllä ihan jostain muusta kun hyvästä pysyvästä päivähoidosta ja työn "virkistämästä" äidistä) Kuten on jo moneen kertaan todettu, jokaiselle perheelle/äidille löytyy oma paras vaihtoehto. Hyvää äitienpäivää vaan kaikille!

Oishan se surullista, jos hoitopaikka olisi parempi paikka lapselle kuin oma koti :) Mutta totta puhuit, en mäkään usko että ketään lasta pilataan sillä, että se viedään hoitoon. Kyllä ne on ihan eri asiat mitkä lapsen traumatisoivat, ja silloin kotona ei kaikki ole hyvin. Jos kotona saa rakkautta, turvallisuutta, aikaa, tukea, rajoja jne., niin hoidossaolo voi jopa mukavasti täydentää kodin tekemisiä. Jos jo kotona on turvaton olo, voi hoitoonmenokin olla traumaattista lapselle ellei ole tottunut luottamaan mihinkään.

Kyllä ihan varmasti kaikki työäidit tietävät että kotona olisi se paras paikka. Josku on vaan tehtävä niitä huonompia ratkaisuja ja ajateltava kokonaisuutta. Myöskään kotihoito ei automaattisesti takaa onnea lapsellekaan sillä varmasti on huonoakin kotihoitoa. Ongelmaperheitä on tämäkin maa varmasti väärällään mutta kotien sisällä tapahtuvat asiat eivät edes muille näy :(

Tuosta pph - päiväkoti -valinnasta: itsellä on muutama juuri lapsen päivähoitoon laittanut tuttavaperhe ja minun kokemuksella on mennyt aika 50%-50% kuka kannattaa mitäkin. Osa ei missään tapauksessa halua lasta pph:lle ja osa ei muuta haluakaan. Itse olen nähnyt monta ammattitaitoista ja aivan ihanaa pph:aa ja omakin lapsi on löytänyt hyvän hoitopaikan.

Hyvä keskustelunaihe, oli mukava lukea näitä kirjoituksia. itselläni on kaksi lasta , just pahommasaa ja parhaassa iässä( 2- ja 4. v). tytöt kylläki leikkivä't paljon keskenään niin sisälläkin ja ulkona. Tä'hän koneelle pääsin nyt kirjoittamaan, kun ovat vielä päiväunilla. Niin aiheesta siis, kotona olen ollut jo reilut neljä vuotta.Aika on mennyt kuin siivillä, kivasti lasten kanssa. Ajatukseni ovat paljon samanlaisia kuin tänne kirj. hoitajaäidillä. Nyt on nautin vielä suklaata tässä kahvin kera.( ihana oma hetki päivästä). Ymmärrän kyllä niitäkin äitejä, joitten on lähdettävä töihin lapsen ollessa vielä kovin pieni. Koska jokainen todellakin tekee omat ratkaisunsa niinkuin parhaaksi näkee. Itse en siis lukeudu kuitenkaan niihin fanaattisimpiin äiteihin, joitten mielestä lapsi on PAKKO hoitaa kotona, vaikka väkisin. Olen työskennellyt hoitoalalla, ja eihän niitä töitä niin vain löydy. Seurailen päivittän netistä työpaikka ilmoituksia ja työkkäriin olisi tarkoitis ilmottautua kesän jälkeen. Ja suoraan sanonottuna kaipaan jo töihin ja muutakin kodin ulkopuolista elämää.Vaikka minulla on paljon ystäviä ja tuttavia, joita tapaan viikottain.On alkanut tuntua siltä, että todellakin kaipaan elämältä jo muutakin. Ja ainhan omien lasten kanssa kerkerää olla.Kova kiire töihin ei kuitenkaan niin ole, mutta jos pääsen hyvään paikkaa töihin, niin eiku menoks.
Itse veisin omat lapseni päiväkotiin hoitoon, koska siellä saa todellakin virikkeitä enemmän, tekevät retkiä, luistelevat ja hiihtävätkin talvisin. Ja on enemmän hoitajiakin hoitamassa mukuloita. kaikki kunnia kuitekin myös perhepäivähoit.

näin siis meillä. On äidistä ja omista ratkaisuista pitemmän päälle kiinni ja siitä mitä elämältään haluaa. meistä jokainen äiti haluaa varmasti hoitaa lapsensa itse, mutta jos kotosalla tuntee itsensä väsyneeksi ja tylsistyneeksi, niin eikun muita töitä hakemaan tai vaikka kurssille johonkin opistoon. Niin lapsetkin tykkäävät, kun äidilläkin on jotai omaa elämää ja tavoitteita itselleen.

Oi voi kun olisi ihana jäädä kotiin hoitamaan lapsia vanhin lähtee kouluun, toinen on 5v ja nuorin on 8kk. Juhannusviikolla alkaa työt. Pakko lähteä tienaamaan, kun ei tässä maassa kotihoitoa arvosteta. Itse olen lähihoitaja ja mies tehtaassa kolmivuorossa. Käytännössä olemme välillä eri vuoroissa, joskus on esim. yövuoro yhtäaikaa. Lapset on siis vuorohoidossa 10 päivää/kk. Olisihan se helpompaa olla kotona, mutta nyt on elettävä näin. Onneksi lapset saa olla kuitenkin paljon kotona ja myös isän kanssa.

Kun lapsilta ja vanhemmilta on kysytty mielipiteitä päiväkodeista ja hoitopaikoista, tosi positiivisia ne ovat olleet. Ainakin täällä meillä päin. Samoin me olemme tosi tyytyväisiä 2,5 vuotiaan lapsemme päiväkotiin.

Se vain tuntuu olevan Suomessa kirosana, kun sanoo, että lapset tykkäävät virikkeistä, leikeistä ja kavereista, joita hoitopaikka tarjoaa. Musta hyvät, rauhalliset ja turvalliset kotiolot täydentyvät kivasti touhuamisella päiväkodissa. Puhun lähinnä taapero- ja sitä isommista lapsista.

Suomessa on ollut sellainen henki, että lapsen parasta on virikkeettömyys. Onhan se tärkeää, että osaa rauhoittua, mutta kyllä vain lapsilla on kivaa kun on touhuamista ja kavereita ympärillä. Ainakin hymyä, naurua ja iloa riittää.

Minusta kotiäitiys on ihan hyvä vaihtoehto useammalta kannalta: äiti-lapsisuhde kehittyy, saa olla pois uraputkesta, lapsen infektioiden kannalta parempi antaa immuniteetin kehittyä rauhassa jne. Aika monelle kotiäitiys tarkoittaa kuitenkin sitä, että myös kaikki kotityöt kaatuvat kotiäidin niskaan. Jos kotiäitinä saa luotua hyviä kaverisuhteita tai jos joku kaveri on samaan aikaan äitiyslomalla, niin saa päivisinkin mielekästä aikuisseuraa. Samoin olisi tärkeää, että iltaisinkin pystyy harrastamaan ja kokemaan niitä aikuiskontakteja jne. Usein on niin, että kun mies tulee väsyneenä töistä, hän ei jaksa juuri jutella ja seurustella vaimonsa kanssa.

Itselläni on se tilanne, että esikoinen joutui päivähoitoon vuoden ikäisenä, koska asuntolaina painoi niin raskaasti niskassa. Meillä kyseessä oli isovanhempien omakotitalon lunastaminen, sillä jos emme olisi sitä lunastaneet, talo olisi mennyt myyntiin. Meille siis talon osto oli jättimäinen taloudellinen taakka, mutta myös elämämme tilaisuus, jollaiseen emme varmasti olisi päässeet käsiksi ilman osaosuutta perintöön. Katsoimme siis, että omakotitalo -> lapsen vieminen päiväkotiin on parempi vaihtoehto kuin asuminen kerrostalokaksiossa -> lapsen kotihoito. Silti oli kamalaa jättää sydäntäsärkevästi itkevä yksivuotias päiväkotiin, kun hän ei edes osannut puhua vielä silloin. Olisin mielelläni jäänyt kotiäidiksi, jos suinkin mahdollista.

Olin muutaman vuoden töissä ja saimme maksettua lainaa kivasti pois. Kun vihdoin tulin uudelleen raskaaksi, jäin pariksi vuodeksi kotiäidiksi. Tämä toinen äitiysloma olikin paljon rankempi. Omakotitalon hoito jäi niskoilleni kuten myös täysin kahden lapsen hoito. Iltaisin ei ollut omaa aikaa ennenkuin vasta lasten mentyä nukkumaan. Mies ilmeisesti kärsi masennuksesta, työstressistä tai jostakin. Apua lasten tai kodinhoitoon ei juuri tullut, mitä nyt mies autoaan rassaili. Seksi kyllä kelpasi miehelle edelleen. Kiukuissani laskin, että jos vuodessa on 365 päivää, niin tein 5 ateriaa päivässä eli vuoden aikana ruokin pesuettani 1825 kertaa. Erityisesti ruoanlaittoon oli täysin kypsä.

No, lopulta suhteemme päätyi eroon, koska mies ei halunnut puhua ongelmistaan. Joka tapauksessa pointtini on siis se, että minusta elämäntilanne ja turvaverkot vaikuttavat paljon siihen, miten kotiäitiys onnistuu. Jos kotiäitiys tarkoittaa ympärivuorokautisen orjattaren roolia, niin ei ihme, että töihinpaluu on helpotus, koska sillä tavalla ei tarvitse siivota niin paljon ja ruoanlaittokin vähenee.

Minusta kotiäitiyden ja uraäitiyden ei tarvitse olla toisiaan poissulkevia asioita, sillä jos järjellä ajattelee, niin kummassakin on omat hyvät ja omat huonot puolensa. Itse ainakin kotiäitinä nautin siitä, että ei ollut kellonaikoihin sidottu. Työssä käyvänä taas joutui koko ajan aikatauluttamaan asioita ja tuntui, että aina oli kiire tarhaan aamupalalle, töihin, töistä kotiin jne.

Eräs hyvä ystäväni (töissä julkishallinnossa) tekee 6 tuntista työpäivää ja miehen kanssa he hoitavat päivähoitoon hakemisen ja viemisen vuorotellen. Sillä tavalla lapset joutuvat olemaan päivähoidossa vain 5 tuntia päivässä, jolloin hoitomaksu on alhaisempi ja siten saa viettää lasten kanssa paljon aikaa, mutta kuitenkin taloudellisesti ei ole liian tiukilla eikä putoa urakelkasta, kun on töissä.

Monissa maissa puolipäivätyöt naisilla ovat tavallisia, mutta täällä Suomessa se on jostakin syystä nihkeää. Johtuneeko se naisten haluttomuudesta, tietämättömyydestä vai työnantajien vastustuksesta? Jos on lyhyt työmatka, niin puolipäiväinen työ voisi olla hyvä vaihtoehto.