Uusien opetusmenetelmien ongelmat alkavat jo kouluissa näkyä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Echo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Echo

Tunnettu jäsen
01.09.2008
56 888
19 184
113
Hesarissa/Kalevassa.
Selväähän se, että muksut eivät kykene itseohjautuvuuteen, ja jotkut ryhmätyöt ja digitalisaatio lähinnä tyhmentävät.

HS: Peruskoululaisilta vaaditaan sellaisia taitoja, joihin lapsilla ei ole valmiuksia – professori tuoreesta tutkimuksesta: peruskoulun tasa-arvo vaarassa
xlarge-2093024.jpg

Digilaitteet eivät ole tutkijoiden mukaan yksinomaan hyvä asia oppimisessa. KUVA: Kari Mankonen
KOTIMAA 19.11.2018 8:42
ANNA LEINONEN
Tuoreen tutkimuksen mukaan peruskoulun nykyiset menetelmät heikentävät merkittävästi oppimista, kertoo Helsingin Sanomat.

Professori emerita Liisa Keltikangas-Järvinen sanoo lehden haastattelussa, että peruskoululaisilta vaaditaan taitoja, joihin suuri osa ei ole ikänsä puolesta valmis. Näitä ovat muun muassa itseohjautuvuus, omatoimisuus ja vastuunotto.

Keltikangas-Järvisen mukaan tavoitteet ovat hyvä, mutta esimerkiksi itseohjautuvuus ei synny itsessään. Hänen mukaansa lasta ei voi jättää yksin selviytymään ison tietomäärän kanssa.

Tutkimuksen mukaan niin sanottu ilmiöoppiminen on yhteydessä heikompiin oppimistuloksiin. Ilmiöoppiminen tarkoittaa sitä, että oppilas itse selvittää, mistä opittavassa aiheessa on kyse. Lisäksi ryhmätyöt ovat yleisiä.

Psykologian tohtori Aino Saarisenmukaan ilmiöoppimista on perusteltu sillä, että se tasoittaa eri taustoista tulevien oppilaiden oppimistuloksia. Todellisuudessa on käynyt päinvastoin. Riskiryhmiin kuuluvien oppilaiden oppimistulokset heikkenivät ilmiöoppimisen myötä eniten. Riskiryhmään kuuluvat muun muassa heikosti koulussa menestyneet pojat, maahanmuuttajaperheiden lapset sekä vähävaraisten perheiden lapset.

Saarinen arvioi uusien oppimismenetelmien olevan yksi syy myös siihen, miksi Pisa-testien oppimistulokset ovat Suomessa laskeneet 2000-luvulla. Hän sanoo, että mitä enemmän digitaalisia laitteita käytettiin oppimisessa, sitä heikommat oppimistulokset olivat.

Saarisen mukaan digitaalisuutta ei pitäisi poistaa kouluista, mutta laitteiden käyttöä pitäisi harkita tarkoin. Tablettia tai tietokonetta käytettäessä oppilaan huomio siirtyy helposti pois opetettavasta asiasta. Digisovelluksessa on usein liikkuvaa kuvaa, ja tieto välittyy oppilaalle näön tai kuulon varaisesti.

– Työmuisti kuormittuu, eikä oppimista tapahdu, Saarinen sanoo Helsingin Sanomien haastattelussa.

Keltikangas-Järvinen kertoo saaneensa paljon yhteydenottoa vanhemmilta, jotka ovat huolissaan peruskouluun tulleista menetelmistä. Hänen mukaansa vanhemmat ovat olleet ihmeissään muun muassa siitä, että kymmenvuotiaat lapset ovat saaneet itse päättää, mitä heille tulee matematiikassa läksyksi. Lopputulos oli se, ettei lapsi tuonut matematiikan kirjaa kotiin koko lukukauden aikana.

Keltikangas-Järvisen mukaan koulumenestyksessä näkyy ero sen perusteella, ovatko lapsen vanhemmat korkeastikoulutettuja vai ei. Koulutetut vanhemmat seuraavat enemmän lastensa koulunkäyntiä, minkä vuoksi heidän lapsensa pärjäävät selvästi paremmin koulussa.

Kyllä tuo pitäisi tajuta jo maalaisjärellä. Fiksummat ja omaa ajattelua tehokkaasti hyödyntävät lapset hyötyvät tuon tyyppisestä ilmiöoppimisesta. Vähemmän fiksut eivät osaa liittää asioita kokonaisuuteen, eivät ymmärrä opittujen juttujen syy-seuraussuhteita ja lähinnä vain hengaavat mukana. Sama ryhmätöissä. Ei joudu itse tekemään mitään, kunhan on mukana. Tällöin se heikompi aines pääsee helpolla läpi, kun järkevä tapa olisi nimenomaan lisätä työmäärää ja oppimisen mahdollisuuksia.

Kaikenikäiset lapset ja varsinkin heikommat oppijat tarvitsevat opettajan ohjausta opinnoissa. Mutta myös itseohjautuvuuden oppiminen on todella tärkeää, itseohjautuvuutta tarvitaan kaikissa työelämän tehtävissä ehkä armeijaa lukuun ottamatta, siellä on ylemmän totteleminen olennaista.
Aiemmin oli ihanteena oppilas, joka seurasi opettajan ohjeita tunnollisesti, tämä näkyi etenkin ns. kympin tyttöjen menestyksenä (itse olen ysin tyttö). Tämän tapaisilla taidoilla ei pärjää työelämässä, siellä on uskallettava itse hakea tietoa, tehdä ratkaisuja ja omia sovelluksia olipa sitten kirurgi tai autonasentaja,pelkästään esimiestä tottelemalla ei pärjää.
Omia ratkaisuja pitää oppia myös arvioimaan kriittisesti ei ulkoisen palautteen perusteella ja korjaamaan omaa menettelyään tarvittaessa.
Tämän tyyppiset oppimistulokset eivät ehkä heti näy kouluarvosanoissa, joihin vanhemmat kiinnittävät huomiota, vaan vasta menestyksenä myöhemmässä elämässä.
Suhtautuisin hyvin kriittisesti nykyään opetuksessa käytettyihin ohjelmistoihin, ne ovat irrallaan todellisesta elämästä. Lapsille pitää tehdä mahdolliseksi opetella ohjelmointia käyttäen oikeita ohjelmointikieliä, niillä voidaan tehdä sovelluksia, jotka kiinnostavat myös lapsia. Ja isommat koululaiset voivat käyttää esim. Matlabia (vaatii lisenssin, jonka koulu saa edullisesti) tai Octave (ilmainen) todellisten matemaattisten ongelmien ratkaisuun. Tämä tuo käytännön mukaan matematiikan opetukseen (siis minusta yläkoulu ja lukio-opetukseen pitäisi sisällyttää myös numeerista matematiikkaa):
TätiKoodari kirjautumattomana

Eikös meille päättäjien toimesta nimenomaan luvattu, että koulutusmäärärahoja ei leikata?
Ainiin joo, siinähän taisi käydä se klassinen takinkääntö..

Digitalisaatio kouluissa tarkoittaa käytännössä sitä, että lapsi jätetään yksin oman oppimisensa varaan jo alakoulussa. Opettaja luistaa opettamisesta lykätessään oppilaan käteen ipadin ja kehoittaessaan googlettamaan ihan itse opiskeltavaa asiaa. Yläkoulussa on jo menty siihen, että tietyt aineet opiskellaan ilman opettajan fyysistä läsnäoloa sekä opettamista, toisinaan aineen opettajaa voi jopa luokassa nähdä mutta silloinkin hän vain istuu omalla paikallaan ja räplää kännykällään facebook-päivityksiään. Hyvinpä opitaan silloin fysiikan lainalaisuuksia.

Tosiasiahan on se, että esim.alakoululaiset eivät juuri tarvitse digitalisaatiota oppiaineissaan. Sen kimppuun ehtivät hyvin yläkoulussakin. Alakoulussa pitää keskittyä ihan perusnormiopetustapoihin ja varmistaa, että jokainen oppii ja osaa ne. Että osataan lukea ja ymmärtää lukemansa, että osataan kirjoittaa ja olla vuorovaikutuksessa toisten kanssa. Digitalisaation myötä on myös huomattu lasten vuorovaikutustaitojen huonontuneen, ei osata keskustella eikä huomioida toisia. Lisäksi ei ihmekään jos luokissa esiintyy levottomuutta kun sekä koulussa vaaditaan/edellytetään kännyköitä ja kännyköillä ja ipadeilla oppimista ja siihen kun lisätään ipad-kotitehtävät koulun jälkeen sekä muu aika mikä vietetään nettiliikenteen parissa.

Liika on aina liikaa.

• Tykkää
Reactions: ..... ja Echo
Eikös meille päättäjien toimesta nimenomaan luvattu, että koulutusmäärärahoja ei leikata?
Ainiin joo, siinähän taisi käydä se klassinen takinkääntö..
Juu. Pelottaa omilla muksuilla se vaihe kun (jos/toivottavasti) menevät ammatilliseen koulutukseen. Saavatkohan kunnon opetusta siellä edes?

Kaikenikäiset lapset ja varsinkin heikommat oppijat tarvitsevat opettajan ohjausta opinnoissa. Mutta myös itseohjautuvuuden oppiminen on todella tärkeää, itseohjautuvuutta tarvitaan kaikissa työelämän tehtävissä ehkä armeijaa lukuun ottamatta, siellä on ylemmän totteleminen olennaista.
Aiemmin oli ihanteena oppilas, joka seurasi opettajan ohjeita tunnollisesti, tämä näkyi etenkin ns. kympin tyttöjen menestyksenä (itse olen ysin tyttö). Tämän tapaisilla taidoilla ei pärjää työelämässä, siellä on uskallettava itse hakea tietoa, tehdä ratkaisuja ja omia sovelluksia olipa sitten kirurgi tai autonasentaja,pelkästään esimiestä tottelemalla ei pärjää.
Omia ratkaisuja pitää oppia myös arvioimaan kriittisesti ei ulkoisen palautteen perusteella ja korjaamaan omaa menettelyään tarvittaessa.
Tämän tyyppiset oppimistulokset eivät ehkä heti näy kouluarvosanoissa, joihin vanhemmat kiinnittävät huomiota, vaan vasta menestyksenä myöhemmässä elämässä.
Suhtautuisin hyvin kriittisesti nykyään opetuksessa käytettyihin ohjelmistoihin, ne ovat irrallaan todellisesta elämästä. Lapsille pitää tehdä mahdolliseksi opetella ohjelmointia käyttäen oikeita ohjelmointikieliä, niillä voidaan tehdä sovelluksia, jotka kiinnostavat myös lapsia. Ja isommat koululaiset voivat käyttää esim. Matlabia (vaatii lisenssin, jonka koulu saa edullisesti) tai Octave (ilmainen) todellisten matemaattisten ongelmien ratkaisuun. Tämä tuo käytännön mukaan matematiikan opetukseen (siis minusta yläkoulu ja lukio-opetukseen pitäisi sisällyttää myös numeerista matematiikkaa):
TätiKoodari kirjautumattomana
Ei alakoululaisen tarvitse olla työelämäkelpoinen itseohjautuvuuden osalta, senikäisen pitää olla aikuisen ohjauksessa, eikä se teineillekään haitaksi ole.

Uudessa ops:ssa oletetaan että lapsi on tiedonjanoinen ja hinkuaa päästä selvittämään itse vaikka mikä on lepän ja haavan lehden ero.
Mutta: ei maanantaiaamuna kukaan hinkua yhtään mitään. Ne pitää aikuisen tuoda lapselle.

Aikuisen tehtävä on kertoa asioista niin mielenkiintoisesti että muksut kuuntelevat.

Kyllä tuo pitäisi tajuta jo maalaisjärellä. Fiksummat ja omaa ajattelua tehokkaasti hyödyntävät lapset hyötyvät tuon tyyppisestä ilmiöoppimisesta. Vähemmän fiksut eivät osaa liittää asioita kokonaisuuteen, eivät ymmärrä opittujen juttujen syy-seuraussuhteita ja lähinnä vain hengaavat mukana. Sama ryhmätöissä. Ei joudu itse tekemään mitään, kunhan on mukana. Tällöin se heikompi aines pääsee helpolla läpi, kun järkevä tapa olisi nimenomaan lisätä työmäärää ja oppimisen mahdollisuuksia.
Onneksi tuo maalaisjärki on muuttuva luonnonvara. Muuten maalaisjärjellä kuritettaisiin vieläkin hakkaamalla karttakepillä sormille. Kokeileppa tehdä sama laserkynällä:LOL:

Onneksi tuo maalaisjärki on muuttuva luonnonvara. Muuten maalaisjärjellä kuritettaisiin vieläkin hakkaamalla karttakepillä sormille. Kokeileppa tehdä sama laserkynällä:LOL:
No, siitä lapsiaineksesta on suurimmaksi osaksi tullut ihan kunnon kansalaisia.
Vaikka suurin tekijä siinä oli järjestys ja rauha.

Juu. Pelottaa omilla muksuilla se vaihe kun (jos/toivottavasti) menevät ammatilliseen koulutukseen. Saavatkohan kunnon opetusta siellä edes?
Seurailin tuossa naisystäväni pojan ammattikoulun käyntiä ja ihmetytti kyllä se homma.
Autopuolen amatsu ja poika kävi koulua silloin kun huvitti, enimmän osan aikaa pelasi yöt ja nukkuin päivät.
Kaikki mokailut annettiin anteeksi koulun puolelta, eikä mitään sanktioita jaettu. Opettajat soittelivat kotiin ja houkuttelivat poitsua kouluun. Osa viikosta etäopetusta, eli ei mitään muuta kuin pelaamista koko päivä.
Vuoden koulunkäynnin jälkeen heillä oli joku tentti ja poika pyysi apuani auton moottorin osien tunnistamisessa. Mentiin pihalle ja avasin auton konepellin. Oli aika tekeminen saada hänet ymmärtämään missä mikin osa oli ja mikä niiden tehtävänä autossa oli.
Ei todennäköisesti hyötynyt mitään koko ammattikoulusta, enkä antaisi hänen vaihtaa omaan autooni edes talvirenkaita, kun tietää keskittymiskyvyn ja huolellisuuden ongelmat.
Mitä rakastettavin ja mahtava tyyppi, eikä tämä kirjoitus ollut syytös hntä kohtaan, vaan kertomus siitä millaiseksi ammattikoulut ovat nykyään menneet :-)

• Tykkää
Reactions: Echo
Nyt puhuu kasvatustieteen professori, kuunnelkaa: oppimistulosten tason laskuun vaikuttaa kaksi merkittävää asiaa. Toinen on oppilasmateriaalin muutos. Ei kuitenkaan mennä siihen, ettei olla rasisteja. Se toinen on puolestaan siinä, että välineistä on tullut sisältöä tärkeämpää. Opettaja Ritva Hirvisalmelle on tullut tärkeämmäksi saada luokalleen uudet tabletit, kuin rakentaa opetuksen sisältö. Myös oppilaille on tullut tärkeämmäksi "härvelit", kuin että mitä niillä halutaan opettaa.

Seurailin tuossa naisystäväni pojan ammattikoulun käyntiä ja ihmetytti kyllä se homma.
Autopuolen amatsu ja poika kävi koulua silloin kun huvitti, enimmän osan aikaa pelasi yöt ja nukkuin päivät.
Kaikki mokailut annettiin anteeksi koulun puolelta, eikä mitään sanktioita jaettu. Opettajat soittelivat kotiin ja houkuttelivat poitsua kouluun. Osa viikosta etäopetusta, eli ei mitään muuta kuin pelaamista koko päivä.
Vuoden koulunkäynnin jälkeen heillä oli joku tentti ja poika pyysi apuani auton moottorin osien tunnistamisessa. Mentiin pihalle ja avasin auton konepellin. Oli aika tekeminen saada hänet ymmärtämään missä mikin osa oli ja mikä niiden tehtävänä autossa oli.
Ei todennäköisesti hyötynyt mitään koko ammattikoulusta, enkä antaisi hänen vaihtaa omaan autooni edes talvirenkaita, kun tietää keskittymiskyvyn ja huolellisuuden ongelmat.
Mitä rakastettavin ja mahtava tyyppi, eikä tämä kirjoitus ollut syytös hntä kohtaan, vaan kertomus siitä millaiseksi ammattikoulut ovat nykyään menneet :)
Niin...toisaalta sillä pojalla oli itsellään iso osuus opintojen sujumiseen ja sille annettiin mahdollisuus.
Mut tuo lähiopetuksen puuttuminen on kamalaa. Ja kun nykyisin oppilaitos saa rahaa valmistuneesta opiskelijasta niin opettajat sallivat opiskelijalta vaikka mitä, eivätkä vaadi.

Mä en ymmärrä miksei joku Sanni G-L tartu tuohon epäkohtaan. Ihan turha ministeri.

Nyt puhuu kasvatustieteen professori, kuunnelkaa: oppimistulosten tason laskuun vaikuttaa kaksi merkittävää asiaa. Toinen on oppilasmateriaalin muutos. Ei kuitenkaan mennä siihen, ettei olla rasisteja. Se toinen on puolestaan siinä, että välineistä on tullut sisältöä tärkeämpää. Opettaja Ritva Hirvisalmelle on tullut tärkeämmäksi saada luokalleen uudet tabletit, kuin rakentaa opetuksen sisältö. Myös oppilaille on tullut tärkeämmäksi "härvelit", kuin että mitä niillä halutaan opettaa.
Kuka Ritva? :D

Mitä rakastettavin ja mahtava tyyppi, eikä tämä kirjoitus ollut syytös hntä kohtaan, vaan kertomus siitä millaiseksi ammattikoulut ovat nykyään menneet :)

Jos tästä edes puoletkin on totta, niin huolissani olen. Ettäkö käden taitoja vaativaan ammattiin koulutetaan teini-ikäistä "etäopiskeluna"? En nyt halua kuulostaa vanhanaikaiselta, mutta kyllä meidänkin aikana sitä etäopiskelua oli. Niitä vain kutsuttiin läksyiksi, tenttiin lukemiseksi ja eivät ne vähentäneet koulussa paikalla opiskelua.

Ja mä en usko elämässä tiukkoihin kontrolleihin, mutta kyllä mä aika sensitiivinen olisin juuri tuossa kohtaa nuorten elämässä. Sitä 16-vuotiasta kiinnostaa oikeastaan kaikki muu paitsi opiskelu ja sitä sellaista aikuismaista katsantoa tulevaisuuteen ei vielä ole.

Ja tämä kaikkihan ei millään tavalla ole sen nuoren vika. Se että homma on mennyt perseilyksi ja säästölinjalle on kyllä ihan meidän aikuisten vika.

Niin...toisaalta sillä pojalla oli itsellään iso osuus opintojen sujumiseen ja sille annettiin mahdollisuus.
Mut tuo lähiopetuksen puuttuminen on kamalaa. Ja kun nykyisin oppilaitos saa rahaa valmistuneesta opiskelijasta niin opettajat sallivat opiskelijalta vaikka mitä, eivätkä vaadi.

Mä en ymmärrä miksei joku Sanni G-L tartu tuohon epäkohtaan. Ihan turha ministeri.
Sanni on itse ollut hirveän kunnianhimoinen, kaikki numerot 10, ja harrastuksissa sama juttu. Hän nyt jotenkin kuvittelee että kaikki lapset pystyy samaan ja vähintäänkin vanhemmat patistaa jos lapsi ei ymmärrä.

Ministeriksi ei koskaan pitäisi valita henkilöä, joka ei ole vielä kasvattanut teini-ikäistä!!!!

• Tykkää
Reactions: m1es ja Echo
Miksi näistä lapsista nyt yhtäkkiä ei enää tule kunnon kansalaisia? Koska eivät opi ulkoa kalevalaa?
Pisa-tulokset laskemaan päin, opettajat pakenemassa kouluista kun työrauhaa ei ole mahdollista pitää enää.
Ei tässä jutussa, mut alkusyksystä luin että digiaika on tyhmentänyt oppilaita. Porukka ei enää lue kirjoja.

Jos tästä edes puoletkin on totta, niin huolissani olen. Ettäkö käden taitoja vaativaan ammattiin koulutetaan teini-ikäistä "etäopiskeluna"? En nyt halua kuulostaa vanhanaikaiselta, mutta kyllä meidänkin aikana sitä etäopiskelua oli. Niitä vain kutsuttiin läksyiksi, tenttiin lukemiseksi ja eivät ne vähentäneet koulussa paikalla opiskelua.

Ja mä en usko elämässä tiukkoihin kontrolleihin, mutta kyllä mä aika sensitiivinen olisin juuri tuossa kohtaa nuorten elämässä. Sitä 16-vuotiasta kiinnostaa oikeastaan kaikki muu paitsi opiskelu ja sitä sellaista aikuismaista katsantoa tulevaisuuteen ei vielä ole.

Ja tämä kaikkihan ei millään tavalla ole sen nuoren vika. Se että homma on mennyt perseilyksi ja säästölinjalle on kyllä ihan meidän aikuisten vika.
Totta joka sana. Ikävä kyllä se opetus taitaa olla pelkkää paikallaoloa, eikä paljon muuta vaadita.
Toinen poika kävi ammattikoulussa, sanotaanko sitä nyt lvi puolen. En muista enää oikeaa nimitystä, mutta valmistui kuitenkin putkimieheksi.
Annoin sille hommaksi korvausta vastaan vaihtaa veskin käsienpesulavuaarin, oppiakseen työtä käytännössä ja kun vaihtamisen tarvetta oli.
Ei siitä yksinkertaisesti sanoen tullut oikein mitään. Sain koko ajan neuvoa vieressä ja liitokset jäivät kuitenkin meikäläisen tehtäväksi, kun homma alkoi kusta ja vaarana kierteiden hajoaminen.
Koulusta jo useita vuosia aikaa ja poika yritti vuokrafirman kautta hommiin rakennuspuolelle. Sitä katseltiin viikko, mutta kun työtahti ja taidot eivät olleet lähelläkään ammattilaisen tasoa, valovuosia siitä, niin ei tarvinnut enää mennä sen viikon jälkeen töihin.
Poika on teknisesti taitava ja kätevä käsistään, mutta ei minulla ollut aikaa ja haluja opettaa hänelle mitä putkimiehen ammattitaitoon kuuluisi. Ammattikoulunhan se kuuluisi tehdä.
Poitsu on muissa hommissa nykyään :-)

• Tykkää
Pisa-tulokset laskemaan päin, opettajat pakenemassa kouluista kun työrauhaa ei ole mahdollista pitää enää.
Ei tässä jutussa, mut alkusyksystä luin että digiaika on tyhmentänyt oppilaita. Porukka ei enää lue kirjoja.
Ilmiö- oppiminen on tullut vasta pisa- tulosten heikentymisen jälkeen.
En tiedä sitten, onko se juuri digiaika, joka "tyhmentää" vai ehkä oppilaslähtöinen oppiminen. Jos nuori joutuu itse päättämään netin aineistosta, että mikä on totta, niin saattaa hyvin käydä niin, että vedellään vaikka rotuasioista turhan nopeita johtopäätöksiä.

Näin on kuule! Mun mies on sähköpuolella aikuiskoulutuksessa, ja ihmettelee joka viikko miten ihmeessä ne nuoret (on siis monimuotolinja missä nuoret ja aikuiset on samassa) kuvittelee ikinä pystyvänsä tekemään asennuksia, kun ei ne ole juuri koskaan harjoitustöissä paikalla, youtubestako ne katsoo mitkä johdot minnekin vedetään? Ei ne tule tuolla menolla pääsemään edes läpi!
Ja tosiaan kolmena päivänä viikossa on tunteja, yhtenä lisäkurssi, yksi kokonaan säästösyistä vapaa. Läksyjä ei ole pakko tehdä, tenttejä on mutta niissäkin väkikatoa. Hukkaan menee nekin tunnit mitä pidetään, jos puolet opiskelijoista on "haamuja".

• Tykkää
Näin on kuule! Mun mies on sähköpuolella aikuiskoulutuksessa, ja ihmettelee joka viikko miten ihmeessä ne nuoret (on siis monimuotolinja missä nuoret ja aikuiset on samassa) kuvittelee ikinä pystyvänsä tekemään asennuksia, kun ei ne ole juuri koskaan harjoitustöissä paikalla, youtubestako ne katsoo mitkä johdot minnekin vedetään? Ei ne tule tuolla menolla pääsemään edes läpi!
Ja tosiaan kolmena päivänä viikossa on tunteja, yhtenä lisäkurssi, yksi kokonaan säästösyistä vapaa. Läksyjä ei ole pakko tehdä, tenttejä on mutta niissäkin väkikatoa. Hukkaan menee nekin tunnit mitä pidetään, jos puolet opiskelijoista on "haamuja".
Eikö työnantajat rupea kohta älähtämään että mitä porukkaa on töihin otettu?

Tai kohta täällä on jokasella alalla kohta jotkut virolaiset, jospa niiden koulutus alkaa olla laadukkaampi?

Eikö työnantajat rupea kohta älähtämään että mitä porukkaa on töihin otettu?

Tai kohta täällä on jokasella alalla kohta jotkut virolaiset, jospa niiden koulutus alkaa olla laadukkaampi?

Homman hoitavat 70 % palkkatukea nauttivat irakilaiset "sähkärit", jotka saivat pätevyyspaperit soittamalla vaimon sedälle Irakiin.

• Tykkää
Homman hoitavat 70 % palkkatukea nauttivat irakilaiset "sähkärit", jotka saivat pätevyyspaperit soittamalla vaimon sedälle Irakiin.
Eikä tuossa ole sarkasmia hitustakaan?
"Kausi 20, 24/53.
Tärkeintä on olla vahingoittamatta 1/2.
Meena tutkii salaa Gaskellin edellisten potilaiden paranemista.
Bernien osasto Nairobissa on valmiina avaamaan ovensa, ja hän haluaa Serenan mukaansa. Valitseeko Serena rakkauden vai perheeseen sitoutumisen?
Abigail kutsuu Fletchin viikonloppulomalle, mutta mihin suuntaan se johtaa heidän suhteensa? T: BBC."
Näkyy areenalla(y)
Katso ihmeessä, olisiko jotakin tuttua siellä:geek:

Yhteistyössä