Uusin kaksplus ja juttu tuplamammoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Niin tätä mä just tarkotin. Kyllä sitä voi silti olla yhden vauvankin kanssa rankkaa eikä kukaan kaksosten äiti voi sanoa toiselle äidille, että ei sulla kuule millään voi olla niin rankkaa kun mulla. Mitäs jos on pari pientä lasta ja vauva ja kaikki huutaa ja kaikki valvottaa. Sekö on kuitenkin ratkaisevalla tavalla raskaammaksi asian tekevää, että sattuu olemaan kaksoset. Että lasten sama ikä on oikeus kokea asiat raskaampana kuin se, että on useampi pieni lapsi, mutta kun ne kerran on kuitenkin hiukan eri ikäisiä niin paskaaks valitat vai?

Muista nyt kuitenkin vielä se että monikkoperheessä on melkein aina myös niitä vanhepia sisaruksia. Ja saattaapi olla vielä pienellä ikäerolla. Mutta kyllä minä sen ymmärrän että asiaa ei voi tajuta kun niitä monikkoja ei itsellä ole.

Etkö oikeesti tahdo tajuta asian pointtia? Minä en alunperinkään väittänyt, että meillä olisi ollut rankkaa. Jos huomaat niin avauksessani nimenomaan erikseen mainitsen, että itse en voi sanoa, että olisi ollut rankkaa. Mutta en ole sellainen puusilmä ettenkö tajuaisi, että jollain toisella voi olla ollut vähän hiton rankkaa.

Meillä kun nyt keskimmäinen lapsi oli vauva niin mieheni sairastui vakavasti ja minä olin täällä suuren suruni ja huoleni kanssa kahden pienen lapsen kanssa yksinäni ja koitin pärjätä miten parhaiten taisin. Ei silti kävisi mielen vieressäkään alkaa sanomaan kenellekään, joka sanoo, että hänellä on rankkaa että "et sä kuule tiedä rankasta mitään, mulla on kuule kato ollut paljon rankempaa kun sulla".

sä tykkäät että sulla olisi ollut merkityksellisesti helpompaa jos sun kaksi pientä olisi kaksoset?

Siis voihan elämässä sattua vaikka mitä, niin kaksosten kuin yksöstenkin perheissä. Ei ne lapset ole itsessään se ainoa raskaaksi tekevä juttu. Mutta yleisesti kai voidaan sanoa että kaksoset on raskaammat hoidettavat kuin yksi lapsi tai eri-ikäiset sisarukset. Yksittäistapauksisa sitten löytyy missä homma menee toisin.

Alkuperäinen kirjoittaja haista paska:
Sori tuo nikki, pisti eilen vaan tää ap:n aloitus niin vihaks ;). Mitäs sitten kun lapset ei mahdu enää samaan syliin? Toinen huutaa, että haluaa olla yksin sylissä ja toinen itkee kun haluaa syliin myös, yksin. Se on joskus aika raastavaa tehdä kompromisseja...

Niin tätä mä just tarkotin. Kyllä sitä voi silti olla yhden vauvankin kanssa rankkaa eikä kukaan kaksosten äiti voi sanoa toiselle äidille, että ei sulla kuule millään voi olla niin rankkaa kun mulla. Mitäs jos on pari pientä lasta ja vauva ja kaikki huutaa ja kaikki valvottaa. Sekö on kuitenkin ratkaisevalla tavalla raskaammaksi asian tekevää, että sattuu olemaan kaksoset. Että lasten sama ikä on oikeus kokea asiat raskaampana kuin se, että on useampi pieni lapsi, mutta kun ne kerran on kuitenkin hiukan eri ikäisiä niin paskaaks valitat vai?

Mutta eikös sun alkuperäinen aloitus koskenut YHDEN lapsen äiti vs. kaksosten äiti? Tää nyt vaan paisu tälläseks naurettavaks väittelyksi kenellä on rankempaa ja kaksoset vs. kaks pienellä ikäerolla :D. Mä voin ihan vilpittömin mielin edelleen väittää että YHDEN vauvan äidillä on helpompaa kuin kahden vauvan, jos puhutaan ihan perusmallin terveistä vauvoista. Silti minä en tätä kenelläkään päin naamaa sanoisi, vaan annan tulla vaikka nettipalstalla. Tai lehdessä, kuten tuo lehtijutun mamma. Se on vaan tosiasia ettei kaksosarkea ymmärrä muut kuin itse sen kokenut tai erittäin läheltä seurannut. Miten musta tuntuu että, on niitä lapsia sit yks tai kymmenen niin ikinä ei sais valittaa. Ite yritän aina muistutella itseäni, et meillä on VAAN kolme... Silti tekee joskus tosi hyvää avautua, saada ja antaa näkökulmaa asioihin.

Siis lähtökohtakin että joku, jolla ei ole omakohtaista kokemusta monikoista, alkaa vertaamaan asioiden "helppoutta ja vaikeutta" on aivan perseestä. Jos ei ole itse sitä kokenut niin ei voi edes kuvitella asiaa. Kun tuossa yksi sanoi että hänen kaksoset oli helpompia kuin erikseen syntyneet niin nostan hattua: ihminen tietää mistä puhuu. Mutta jos joku "monikoton" alkaa väittämään että "ei ne kaksoset ole lähtökohtaisesti vaikeampia kuin yksöset" niin puhuu paksua paskaa!

Sori tuo nikki, pisti eilen vaan tää ap:n aloitus niin vihaks ;). Mitäs sitten kun lapset ei mahdu enää samaan syliin? Toinen huutaa, että haluaa olla yksin sylissä ja toinen itkee kun haluaa syliin myös, yksin. Se on joskus aika raastavaa tehdä kompromisseja...

On se sillä tavalla ratkaiseva, että yleensä verrataan kaksosia kahteen eri-ikäiseen, mutta sitähän tulisi verrata YHTEEN! Koska yhtä lasta ne vanhemmat on silloin ja siihen elämäntilanteeseen halunneet, mutta sitten onkin yllättäen tullut tuplapotti! Eli turhaan tässä riitelette siitä onko kaksi vai kaksi rankempaa, miettikää onko YKSI vai KAKSI rankempaa! Toki nyt kaikkien silmät aukeaa, ja tuumitte että yksi on keskimäärin helpompi kuin kaksi.

NYT voitte alkaa riitelemään siitä, missä menee raja että yksi hankala lapsi on rankempi kuin kiltit kaksoset! Olkaa hyvä, palsta on vapaa!

Aika huonon kuvan sai nuista kyseisistä mammoista.
Ei mua ainakaan ole ikinä haitannut jos joku yhden lapsen äiti valittaa huonosti nukutuista öistä.Ei sitten niin tippaakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Siis lähtökohtakin että joku, jolla ei ole omakohtaista kokemusta monikoista, alkaa vertaamaan asioiden "helppoutta ja vaikeutta" on aivan perseestä. Jos ei ole itse sitä kokenut niin ei voi edes kuvitella asiaa. Kun tuossa yksi sanoi että hänen kaksoset oli helpompia kuin erikseen syntyneet niin nostan hattua: ihminen tietää mistä puhuu. Mutta jos joku "monikoton" alkaa väittämään että "ei ne kaksoset ole lähtökohtaisesti vaikeampia kuin yksöset" niin puhuu paksua paskaa!

Mutta tuossa kaksplussan jutussa tämä tuplien äiti sanoo, että häntä ei oikein huvita edes olla tekemisissä näiden yhden lapsen äitien kanssa, koska ne sanoo että heillä on rankkaa ja kato kun eihän niillä nyt kuitenkaan ole niin rankkaa mitä hänellä - tuplien äidillä - on. Eikö ole aika naurettavaa sanoa noin. Eli sillä yhden lapsen äidillä ei saa olla rankkaa, koska tuplien äidillä kuitenkin on rankkaa. Eli tämä yhden lapsen äiti ei saa sanoa mitään ja hänellä ei voi olla rankkaa, koska jollain toisella on rankempaa.

Sama juttu, kun minä olin aivan rikki meiän keskimmäisen lonkkaluksaatiosta, mutta minulle tosi moni sanoi, että minulla ei ole oikeutta surra ja olla niin rikki, koska monella muulla on rankempaa ja on olemassa oikeestikin vakavia sairauksia. Lonkkaluksaatio kun on hoidettavissa niin minä en saa valittaa, koska jonkun toisen lapsella on sairaus, jota ei voi hoitaa. Voin kertoa, että eihän se nyt mitään auta. Sama juttu, jos kaksosten äiti sanoo että "et sinä kuule voi olla nyt väsynyt kun kato mulla on kaksi lasta ja sulla vaan yksi niin mulla on rankempaa kun sulla joten se poistaa sen sun elämäs raskauden heti"

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kaksosten äidit saavat paljon enemmän hoitoapua kuin yhden lapsen äidit. Yhden kanssa yksin voi olla aika raskasta.

Siis mistä tätä apua saa??? Neuvolassakin odotusaikana kovasti tuosta puhuttiin mutta kun tarve olisi ollut niin ei sitä kyllä mistään saanut. Paitsi isolla rahalla. Minulla oli ennen kaksosten syntymää 3-vuotias sekä yksivuotias. Mies oli päivät töissä joten yksin olin neljän kanssa koko päivän.
Pari kertaa tuli leikkipuistossa ( jos sinne yleensä edes pääsin) sanottua yhden lapsen äideille että tulehan päiväksi katsomaan minun arkea niin lopetat valittamisen saman tien...

Mulla on moni kaveri porannut kuinka vaikeeta ollut yhen lapsen kanssa.Ja sitte perään häpeän ilma,ja kommetti että sullahan onki ihan kamalaa ja järkkyä ja sori että poraan.
Väärin!
Musta se on ihan yksilökyssäri,jollain voi olla yhen kanssa vaikeeta ja saa olla.
Ei sitä voi arvottaa sen mukaan että jollain on vielä vaikeempaa ja hankalampaa.
Siihenkö pitäis rinnastaa että jollakulla on vielä vaikeempaa-ei mulla VOI olla vaikeuksia.

Ei voi vähätellä toisen elämää,jollain on yhen lapsen kanssa rankkaa ja toisilla ei useemmankaan.Mullakin 6 lasta täällä hoidettavana,kolmoset 9 vee,kaamee murkku 14 vee ja nuo pienet 1 v 10 kk ja 3,5 vee.

Mut en koe vaikeeksi,vaan haastavaksi.
Ja päivittäin koen onnistumisen iloa,ja näen lasten hymyt-jee äiti ratkaisi jutun!! :wave:

Ja jossain sanoinkin että ikä on iso asia.Olin 25 kun sain kaksoset.Nä peräkkäiset taas päälle 30 veenä.'Tästä voisin vetää uuden kinan että nuorena tehtävä lapset!!!
;)

Ei minustakaan ole oikein alkaa väheksymään lähtökohtaisesti "yksösen" äitiä ja hänen vaikeuksiaa, jokainen tapaushan on yksilöllinen. Tuota lehden juttua en ole lukenut vaan kommentoin lähinnä ap:n juttuun ja noihin myöhempiin kommentteihin. Kyllä meilläkin oli ekan kanssa huolta ja murhetta puuttuvan munuaisen kanssa, tuplien kanssa ei juuri mitään ongelmia. Eikä sekään tietysti helpottanut arkea että rouvalla on krooninen moniniveltulehdus kaikkine leikkauksineen. Mutta minäpä en valitakaan koska olen sitä mieltä että elämä on monesti juuri niin hankala kuin itse sen tekee! :D

Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
Mulla on moni kaveri porannut kuinka vaikeeta ollut yhen lapsen kanssa.Ja sitte perään häpeän ilma,ja kommetti että sullahan onki ihan kamalaa ja järkkyä ja sori että poraan.
Väärin!
Musta se on ihan yksilökyssäri,jollain voi olla yhen kanssa vaikeeta ja saa olla.
Ei sitä voi arvottaa sen mukaan että jollain on vielä vaikeempaa ja hankalampaa.
Siihenkö pitäis rinnastaa että jollakulla on vielä vaikeempaa-ei mulla VOI olla vaikeuksia.

Ei voi vähätellä toisen elämää,jollain on yhen lapsen kanssa rankkaa ja toisilla ei useemmankaan.Mullakin 6 lasta täällä hoidettavana,kolmoset 9 vee,kaamee murkku 14 vee ja nuo pienet 1 v 10 kk ja 3,5 vee.

Mut en koe vaikeeksi,vaan haastavaksi.
Ja päivittäin koen onnistumisen iloa,ja näen lasten hymyt-jee äiti ratkaisi jutun!! :wave:

Ja jossain sanoinkin että ikä on iso asia.Olin 25 kun sain kaksoset.Nä peräkkäiset taas päälle 30 veenä.'Tästä voisin vetää uuden kinan että nuorena tehtävä lapset!!!
;)

Tätä peesaillen. =)

Meidän esikoinen on down-lapsi ja hänen aknssaan alettiin käydä neuvolan perhekerhossa jossa meitä oli kuusi samoihin aikoihin esikoisen saanutta perhettä. Yhä asutaan kaikki samalla alueella ja pidetään yhteyksiä, parhaillaan juhlitaan näiden esikoisten 4v päiviä.

Mutta siis alkuun osa äideistä oli vähän vaikeita kanssani kun tunsivat etteivät voi valittaa arjen raskaudesta kun heillä oli sentään terveet lapset. No, pian saatiin huomata että tuo raskauskin saattoi olla erilaista. Meidän vauva oli todella hyväntuulinen ja iloinen tapaus, söi ja nukkui hyvin. Nautin todella vauva-arjesta, mitä taas ei ollut kaikkien muiden kohdalla. Jollain oli koliikkia, toisilla valvottiin öitä, miehen työt saattoivat rassata jne. Nuo alkuajat todella menivät siinä että muut saivat ihan rauhassa valittaa minulle miten raskasta heillä oli, meillä kun ei esikoisen sairasteluden lisäksi oikeastaan ongelmia ollutkaan ja pian perään alkanut uusi raskauskin sujui hyvin.

Sittemmin on tullut sitten vaiheita jolloin meillä on ollut rankempaa ja olen puolestani saanut väsyneempänä purkautua muille. Onneski kaikki on kuitenkin pääosin mennyt hyvin ja lapset aivan ihania. :heart: Nyt jo on vauvakuume kolkutellut hyvän aikaa, vaikka samalla pelottaakin mitä arki kolmen aknssa olisi...

Ja tuo lehden kohta saattoi olla osa jotain pitempää keskustelua, josta toimittaja nappasi lehteen sen provosoivimman kohdan. Ei aina kannata lukea kaikkea niin pilkuntarkasti. :)

On kyllä jännä huomata miten eri lailla ihmiset lukee/kokee juttuja. Meinaan, että mulle nousi tuon jutun luettuani päällimäiseksi mieleen, että nostan hattua monikkojen äideille ja myös se, että kuin monenlaisia asioita sitä tosiaan joutuukin pohtimaan, kun perheessä on 2 (tai useampi) täysin samanikäinen lapsi. Itse olisin varmasti ollut TOSI tiukilla, jos oltaisiin saatu kaksoset (jota vähän raskauden alussa epältiin)... kun musta tuntuu, että yhdenkin kanssa kerrallaan olen täystyöllistetty :whistle:
Ja ei mulla mtn negatiivisia kokemuksia tosta kommentistakaan noussut. Varmaan ihan totta.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Kaksosia ei voi yksi äiti hoitaa luonnonmukaisesti. Sen takia monessa heimokulttuurissa kaksosia on pidetty pahana ja joko toinen tai molemmat ovat tapettu tai hylätty... Kahta ei voi kantaa, imettää, pissattaa... Päivittäin joutuisi valitsemaan kumman tarpeisiin vastaan nyt.

Vaikka olis yksi todella vaativa lapsi, niin ainakin voi keskittyä siihen yhteen. Ei tarvitse kuunnella itkua toisaalta ja kokea sellaista jatkuvaa hylkäämisen ja riittämättömyyden tunnetta...

Minulla ei ole ollut siis kaksosia, mutta jos hoidan omani lisäksi välillä toista ns tissi-ikäistä, niin kyllä se on sydäntäraastavaa joutua kokoajan valitsemaan. Kun taas jos on yksi vauva ja yksi isompi lapsi, heillä on jo niin erilaiset tarpeet, että molempiin pystyy useimmiten reagoida samanaikaisesti. Vanhempi lapsi kykenee jo odottamaan hetken...

kiitos tästä, joku sentään ymmärtää kaksosten äitejäkin :)

Alkuperäinen kirjoittaja kaksi_pienellä_ikäerolla:
En ymmärrä, miten kaksoset olisivat yleisesti ottaen vaikeammat hoidettavat, kuin pienellä ikäerolla olevat sisarukset? Lähinnä varmaan kaksosista tekee rankemmat alun unien pätkäisyys, mutta usein isompikin pieni sisarus nukkuu vielä yönsä levottomasti.

Ja mitä lähipiirin kaksosten vanhempia olen seurannut, ovat ainakin ymmärtäneet valmistautua kaksosten tuloon aikalailla. Kahden aikuisen on mielestäni huomattavasti helpompaa hoitaa kahta vauvaa kuin yhden yhtä vauvaa (ts. toinen voi välillä leikkiä molempien kanssa, kun toinen tekee ruokaa, tarvittaessa molemmille kuitenkin oma syli...). Kaksosten kanssa usein varaudutaan niin, että vauva-aikana äidillä on kotona joku apuna. Yhden vauvan äiti rämpii päivät itse alusta loppuun.

Ja pienen ikäeron sisarusten kanssa ainakin se pienemmän vauva-aika oli hankalaa, kun lapsia ei voinut jättää pieneksi hetkeksikään keskenään, kun isompi saattoi silmänräpäyksessä tehdä vauvalle vaikka mitä. Ja nyt isompinakin pitää olla "suojelemassa" pienempää. Kahden samankokoisen voisi antaa leikkiä jo enemmän keskenään.

Tosin eiköhän myös se esikoisen hoito ole aina paljon vaikeampaa, kuin seuraavien. Toisen vauvan hoito oli jo helppoa ja yöheräilytkin osasi hoitaa vähiten rasittavasti. Haasteet syntyivät nimenomaan isomman tarpeista ja lasten ohjelman yhteensovittamisista. Luulisin, että kaksoset menisivät kyllä näiden kokemusten jälkeen jo rutiinilla.

sulla on ollut ainakin sen ensimäiset 9-10kk VAIN SE YKSI VAUVA !!! siinä on jo paljon helpompaa aloittaa pienen vauvan kanssa alusta kun toinen on jo 10kk

Alkuperäinen kirjoittaja vierain:
Alkuperäinen kirjoittaja matamiko:
Kaksosten äidit saavat paljon enemmän hoitoapua kuin yhden lapsen äidit. Yhden kanssa yksin voi olla aika raskasta.

mitäköhän hoito-apua?

Niin, me ei ainakaan saatu mitään apua.

aivan.tällaisten olettamusten takia mulla ainakin menis hermot

Alkuperäinen kirjoittaja haloo:
Alkuperäinen kirjoittaja kaksi_pienellä_ikäerolla:
En ymmärrä, miten kaksoset olisivat yleisesti ottaen vaikeammat hoidettavat, kuin pienellä ikäerolla olevat sisarukset? Lähinnä varmaan kaksosista tekee rankemmat alun unien pätkäisyys, mutta usein isompikin pieni sisarus nukkuu vielä yönsä levottomasti.

Ja mitä lähipiirin kaksosten vanhempia olen seurannut, ovat ainakin ymmärtäneet valmistautua kaksosten tuloon aikalailla. Kahden aikuisen on mielestäni huomattavasti helpompaa hoitaa kahta vauvaa kuin yhden yhtä vauvaa (ts. toinen voi välillä leikkiä molempien kanssa, kun toinen tekee ruokaa, tarvittaessa molemmille kuitenkin oma syli...). Kaksosten kanssa usein varaudutaan niin, että vauva-aikana äidillä on kotona joku apuna. Yhden vauvan äiti rämpii päivät itse alusta loppuun.

Ja pienen ikäeron sisarusten kanssa ainakin se pienemmän vauva-aika oli hankalaa, kun lapsia ei voinut jättää pieneksi hetkeksikään keskenään, kun isompi saattoi silmänräpäyksessä tehdä vauvalle vaikka mitä. Ja nyt isompinakin pitää olla "suojelemassa" pienempää. Kahden samankokoisen voisi antaa leikkiä jo enemmän keskenään.

Tosin eiköhän myös se esikoisen hoito ole aina paljon vaikeampaa, kuin seuraavien. Toisen vauvan hoito oli jo helppoa ja yöheräilytkin osasi hoitaa vähiten rasittavasti. Haasteet syntyivät nimenomaan isomman tarpeista ja lasten ohjelman yhteensovittamisista. Luulisin, että kaksoset menisivät kyllä näiden kokemusten jälkeen jo rutiinilla.

sulla on ollut ainakin sen ensimäiset 9-10kk VAIN SE YKSI VAUVA !!! siinä on jo paljon helpompaa aloittaa pienen vauvan kanssa alusta kun toinen on jo 10kk

Ja sitten toisaalta taas ei.Riippuu vanhemmista ja niistä lapsista.

Miten suhtaudut sitten syöpälapsen äitiin joka sanoo että mitäs siinä valitat; sinun lapsesi on/ovat ainakin terve?
Aina löytyy joku jolla on niin sanotusti rankempaa mutta silti toisen tunteita ei saa mitätöidä.
Mua taas siepoo se että joku tulee sanomaan minulle että et saa tuntea noin.

Joo kiitos samoin, pisti sieppaamaan minuakin.

Itseäni mitenkään jalustalle nostamatta väitän että tuplien kanssa on triplasti vaikeampaa. Ja minulla on ollu helpot kaksoset. Ja yhden lapsen äidit todella elävät eri maailmassa. Noiden kaksosten jälkeen meille syntyi kolmaskin ja voi helvetti miten helppoa sen hoitaminen oli. Siinä se meni sivussa. Nyt 3,5v. kaksoset työllistävät edelleen enemmän kuin tämä yksi. Siitäkin huolimatta että tämä kolmas oli ekat kuukautensa itkuinen, kaikki kolme sairastavat jatkuvasti kolmannen 6 ekaa kuukautta ja tämä kolmas 1v. 4kk ikäisenä on edelleen huono nukahtamaan ja herää useita kertoja yössä.

Ole onnellinen, että olet saanut lapset yksi kerrallaan. Niin se on jumala tarkoittanut enkä tänä päivänä ymmärrä miksi minä sain lapsia kaksi kerrallaan. Kai jotain pahaa olin tehnyt. Ja tuohon jalustalle nostamisen kanssa sanoisin että ne oli kyllä kaikki ulkopuoliset jotka nosti jalustalle. Eipä saatu kertaakaan käydä rauhassa ekana vuonna ruokakaupassakaan, kun kaksoset oli niin helvetin ihmeellinen asia >:/.

Mua todella pistää sieppaamaan tuollaisen asiasta tietämättömän oletukset, olisit hiljaa, jos sinulla ei ole kaksosia tai sellaisia ei lähipiiristäsi löydy. Kaksosten äitiä voi täysin ymmärtää vain toinen kaksosten äiti, tykkäät sinä siitä tai et!

Itse yritän itseäni päivittäin tsempata, että jollain tulee kolme tai enemmänkin kerralla. Minulla sentään on vain kaksoset. Mutta ap sä voit miettiä miltä se tuplamammojen vauva-aika tuntuu kun parhaimmillaan vauvat vaatii tunnin välein maitoa, kuten minun vauvani. Imetin yhtä puoli tuntia ja sitten toista saman verran ja taas uudelleen, helppoa kuin heinänteko!

"Yhden lapsen äidit tuntuvat elävän eri maailmassa. ÄIdit myöntävät että yksösten äitien kanssa ei ihan aina huvita olla edes tekemisissä, koska itselle tulee ulkopuolinen olo ja heidän valituksensa vauvanhoidon rankkuudesta tuntuu kohtuuttomalta."

Mie kyllä ymmärrän, et varmaan voi tuntua yhenkin lapsen kanssa rankalta, mut saa sitä kuitenkin miettiä, et kenelle valittaa ja mistä. En miekään menis valittamaan jollekin superköyhälle, joka miettii joka sentin, et miten saada ruokaa perheelle seuraavaksi päiväksi, siitä, että huvittas farmari vaihtaa isompaan, mut se isompi auto ois uutena nii pirun kallis. Tai en mee valittamaa nälästä, kun jäi lounas väliin, afrikkalaiselle nälkäänäkevälle.

Meillä lapset on viimeset puol vuotta herättäny keskimäärin kymmenen kertaa yössä ja sellasena aamuna, kun herätyksiä on ollu vain neljä, nii kiitän Luojaa hyvästä yöstä ja herään levänneenä. Jos sit joku tulee miulle urputtamaan, et voi vitsi kun meillä on rankkaa, kun vaikkapa Lissu herättää kaks kertaa yössä, niin totta hitossa miuta alkaa se nyppimään ja siinä vaiheessa Lissun äiti voi mennä valittaa "rankoista" öistä jollekin toiselle.

Alkuperäinen kirjoittaja tuplat:
Alkuperäinen kirjoittaja niin typerästi sanottu:
Alkuperäinen kirjoittaja tuplat:
kyllä se vaan niin on, että ei voi tietää jos ei ole kokemusta
ja kaksoset suodaan vanhemmille jotka sen jaksavat
kaksi EI mene siinä missä yksi
jne.jne.

:D
En allekirjoita

ja mikset? onko sulla oikeasti kokemusta molemmista?

Siksi en koska tuo on vain joteki niin typerästi kirjoitettu.
Tuosta kun saa sellaisen kuvan,että kaikki tuplien vanhemmat myös jaksavat.
Kaksi menee kyllä välillä siinä missä yksikin,ja yksi tuntuu välillä sadalta.

Yhteistyössä