Uusin kaksplus ja juttu tuplamammoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja tere:
Miten suhtaudut sitten syöpälapsen äitiin joka sanoo että mitäs siinä valitat; sinun lapsesi on/ovat ainakin terve?
Aina löytyy joku jolla on niin sanotusti rankempaa mutta silti toisen tunteita ei saa mitätöidä.
Mua taas siepoo se että joku tulee sanomaan minulle että et saa tuntea noin.

Alkuperäinen kirjoittaja haista paska:
Joo kiitos samoin, pisti sieppaamaan minuakin.

Itseäni mitenkään jalustalle nostamatta väitän että tuplien kanssa on triplasti vaikeampaa. Ja minulla on ollu helpot kaksoset. Ja yhden lapsen äidit todella elävät eri maailmassa. Noiden kaksosten jälkeen meille syntyi kolmaskin ja voi helvetti miten helppoa sen hoitaminen oli. Siinä se meni sivussa. Nyt 3,5v. kaksoset työllistävät edelleen enemmän kuin tämä yksi. Siitäkin huolimatta että tämä kolmas oli ekat kuukautensa itkuinen, kaikki kolme sairastavat jatkuvasti kolmannen 6 ekaa kuukautta ja tämä kolmas 1v. 4kk ikäisenä on edelleen huono nukahtamaan ja herää useita kertoja yössä.

Ole onnellinen, että olet saanut lapset yksi kerrallaan. Niin se on jumala tarkoittanut enkä tänä päivänä ymmärrä miksi minä sain lapsia kaksi kerrallaan. Kai jotain pahaa olin tehnyt. Ja tuohon jalustalle nostamisen kanssa sanoisin että ne oli kyllä kaikki ulkopuoliset jotka nosti jalustalle. Eipä saatu kertaakaan käydä rauhassa ekana vuonna ruokakaupassakaan, kun kaksoset oli niin helvetin ihmeellinen asia >:/.

Mua todella pistää sieppaamaan tuollaisen asiasta tietämättömän oletukset, olisit hiljaa, jos sinulla ei ole kaksosia tai sellaisia ei lähipiiristäsi löydy. Kaksosten äitiä voi täysin ymmärtää vain toinen kaksosten äiti, tykkäät sinä siitä tai et!

Itse yritän itseäni päivittäin tsempata, että jollain tulee kolme tai enemmänkin kerralla. Minulla sentään on vain kaksoset. Mutta ap sä voit miettiä miltä se tuplamammojen vauva-aika tuntuu kun parhaimmillaan vauvat vaatii tunnin välein maitoa, kuten minun vauvani. Imetin yhtä puoli tuntia ja sitten toista saman verran ja taas uudelleen, helppoa kuin heinänteko!

Joo no tän kirjoitin melkoisessa tunnekuohussa, koska tosi paljon ärsytti. Minusta ei ole nyt reilua vetää tähän jotain syöpälapsia tai muuten sairaita. Mut koittakaa ymmärtää et siinä vaiheessa kun esim. kerhossa yritän kalastella omia lapsiani lähtemään kotiin ja toinen juoksee itään ja toinen länteen ja vaatteet lentelee, niin ei kauheesti heru sympatiaa yhtä lastaan rauhallisesti pukevalle valittavalle äidille. Siksi ymmärrän miksi tuon lehtijutun tuplaäiti kokee asiat noin.

Tästä voidaan päästä myös kätevästi kommentteihin joita olen kuullut kaksosuudesta etenkin vauvavuotena eli
- "voivoi kyllä teillä täytyy olla rankkaa", "otan osaa", "kävi sitten tuplavahinko hehheh?"
- imettämiseni oli koko kylän asia "miten sujuu, riittääkö maito, voivoi ei varmaan" "miten voit huijata vauvoja ja antaa pullosta?"
- "te kävitte sitten hedelmällisyyshoidoissa?"
- "nuo syntyivät varmaan keskosina? ai ei? no et ainakaan alakautta synnyttänyt?"
- "siis hoidatko sä yksin noita vauvoja päivät???"

Eipä kukaan kysellyt tuollaisia kolmannen synnyttyä...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi se hienolta tuntui?

Vaikea sanoa... Kaipa siksi että kummina on saanut reilut kaksi vuotta seurata monikkoarkea. Ja nyt kun ensimmäinen oma lapsi syntyi niin kaipa se ajatus siitä lapsen hoitamisesta "konkretisoitui".

Alkuperäinen kirjoittaja tuplat täälläkin:
"Yhden lapsen äidit tuntuvat elävän eri maailmassa. ÄIdit myöntävät että yksösten äitien kanssa ei ihan aina huvita olla edes tekemisissä, koska itselle tulee ulkopuolinen olo ja heidän valituksensa vauvanhoidon rankkuudesta tuntuu kohtuuttomalta."

Meillä lapset on viimeset puol vuotta herättäny keskimäärin kymmenen kertaa yössä ja sellasena aamuna, kun herätyksiä on ollu vain neljä, nii kiitän Luojaa hyvästä yöstä ja herään levänneenä. Jos sit joku tulee miulle urputtamaan, et voi vitsi kun meillä on rankkaa, kun vaikkapa Lissu herättää kaks kertaa yössä, niin totta hitossa miuta alkaa se nyppimään ja siinä vaiheessa Lissun äiti voi mennä valittaa "rankoista" öistä jollekin toiselle.

Täyttä asiaa. Itsestäni tuntuu samalta ja tätä varmaan mammat siinä jutussakin tarkoitti! Tämä keskustelu on saanut jo koomisia piirteitä...

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti x2:
Alkuperäinen kirjoittaja tuplat täälläkin:
"Yhden lapsen äidit tuntuvat elävän eri maailmassa. ÄIdit myöntävät että yksösten äitien kanssa ei ihan aina huvita olla edes tekemisissä, koska itselle tulee ulkopuolinen olo ja heidän valituksensa vauvanhoidon rankkuudesta tuntuu kohtuuttomalta."

Meillä lapset on viimeset puol vuotta herättäny keskimäärin kymmenen kertaa yössä ja sellasena aamuna, kun herätyksiä on ollu vain neljä, nii kiitän Luojaa hyvästä yöstä ja herään levänneenä. Jos sit joku tulee miulle urputtamaan, et voi vitsi kun meillä on rankkaa, kun vaikkapa Lissu herättää kaks kertaa yössä, niin totta hitossa miuta alkaa se nyppimään ja siinä vaiheessa Lissun äiti voi mennä valittaa "rankoista" öistä jollekin toiselle.

Täyttä asiaa. Itsestäni tuntuu samalta ja tätä varmaan mammat siinä jutussakin tarkoitti! Tämä keskustelu on saanut jo koomisia piirteitä...

Kun sen jutun luki,niin sitä ei kyllä saanut väännettyä tuohon malliin,vaikka kovasti yritin.

Se minkä kukin tuntee rankkana on subjektiivinen kokemus. Ihmiset kokee asiat niin kovin eri tavalla. Kieltämättä mietin itsekin tuota samaa kohtaa kun luin jutun, mutta uskon, etteivät he tarkoittaneet asiaa aivan noin.

Joka tapauksessa pointtini on se, että mielestäni lasten lukumäärä ei ole se tekijä millä saa joko oikeuden valittaa väsymystä tai velvollisuuden pitää suunsa kiinni.

Miksi pitää valittaa ja kilpailla kenellä on entien rankkaa?
Suututtaa niin tämmönen piikittely ja sormien osoittelu. AIKUSET IHMISET!?
Tuplista on tuplasti vaivaa mutta myöskin tuplasti iloa!!
Minulla on kaksoset. Elämä monikkojen kanssa ei voi ymmärtää eikä kuvitella ennen kun on itse sen nähnyt!

:wave:

Alkuperäinen kirjoittaja twin-08:
Minulla on kaksoset. Elämä monikkojen kanssa ei voi ymmärtää eikä kuvitella ennen kun on itse sen nähnyt!

Juuri näin! Mä olen aina sanonut että ei yhden kanssa voi olla kovin rankkaa ja aina lisännyt perään ellei ole koliikkia tai muita vaivoja, voi se yksikin raskas olla jos on vaivoja. Jokainen sen ymmärtää että ei siinä tartte kuin yhden huutaa niin raskasta on! Mä en osais yhtä edes hoitaa :)

Mitä sitten jos se haastateltava sanoi noin. Varmasti tuntuu naurettavalta jos yhden vauvan äiti marisee monikkoäidille väsymystään. Hänellä on oikeus omiin tuntemuksiinsa.
Miksi tästä asiasta pitää vääntää? Kaverillani on kaksospojat ja läheltä seuranneena voin sanoa, että rankalta vaikutti. Joo ja itelläni on myös lapsia, mutta voin silti nostaa hattua kaskosten vanhemmille.

Alkuperäinen kirjoittaja 3xtuplat:

Juuri näin! Mä olen aina sanonut että ei yhden kanssa voi olla kovin rankkaa ja aina lisännyt perään ellei ole koliikkia tai muita vaivoja, voi se yksikin raskas olla jos on vaivoja. Jokainen sen ymmärtää että ei siinä tartte kuin yhden huutaa niin raskasta on! Mä en osais yhtä edes hoitaa :)

Onko sulla kolmet kaksoset, siis vau! Oikeesti, eikö ole aika harvinaista vai tunnetko muita? Onko sinulla myös "yksösiä"?

Alkuperäinen kirjoittaja polka:

Onko sulla kolmet kaksoset, siis vau! Oikeesti, eikö ole aika harvinaista vai tunnetko muita? Onko sinulla myös "yksösiä"?

Juu on kolmet, ei yksösiä! En tiedä muita eikä tienneet lääkäritkään kun noita nuorimpia odotin, ja ihan luomuja ovat, suvusta peritty. Ep monikkoperheet sivuilla kuva lapsista.

Juu on kolmet, ei yksösiä! En tiedä muita eikä tienneet lääkäritkään kun noita nuorimpia odotin, ja ihan luomuja ovat, suvusta peritty. Ep monikkoperheet sivuilla kuva lapsista.

Ihan mahtavaa! Onnea!

Oletko monikkoyhdistystoiminnassa mukana?

Alkuperäinen kirjoittaja polka harmaana:

Ihan mahtavaa! Onnea!

Kiitos kovasti!

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:

Oletko monikkoyhdistystoiminnassa mukana?

Enpä juurikaan.

No tää nyt jostan syystä meni niille raiteille, naurettavaa tosiaan. Mulla pääpointtina juuri toi sun viimeinen lause "Elämä monikkojen kanssa ei voi ymmärtää eikä kuvitella ennen kun on itse sen nähnyt!"

Alkuperäinen kirjoittaja sinihammas:
Oho. Onpas ketju.

Mulla ei oo kokemusta kuin kolmosista, niin en voi verrata, kuinka rankkaa on jos olisi "vaan" kaksoset, saatika sitten yksi. :saint:

Mutta kaksoset ja yksi isosisko on VARMASTI rankempaa kuin vaan kolmoset! :saint: :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja sinihammas:
Oho. Onpas ketju.

Mulla ei oo kokemusta kuin kolmosista, niin en voi verrata, kuinka rankkaa on jos olisi "vaan" kaksoset, saatika sitten yksi. :saint:

sulla onkin kokolailla saman ikäiset triplat kuin mun tuplat. Onnea :). Yritän muistaa sua kun taistelen näiden omieni kanssa täällä... :).

Nostan hattua ja kummarrun sulle jolla on kolmet kaksoset ;) ihanaa

Jos olet ainoa jolla on kolmet kaksoset, niiin taisin törmätä sun siskoon kauppakeskus-lanternassa tässä pari kuukautta sitten ;)

tää ketju senkun kasvaa..:)
madickenilla paljon oikeeta asiaa.
meitä on moneen junaan ja ihmiset jaksaa eritavalla mutta olen aika varma että reippasti olisi eroa jos tehtäisiin galluppia esim.4kk ikäisten yksösten ja kaksosten äideiltä miten jaksavat arjen pyörittämisen (koliikit ym erikseen..) uskon että suurin osa kaksosten äideistä kokisi itsensä väsyneeksi ja riittämättömäksi ja valtaosa yksösten äideistä kokisi arjen sujuvan ihan kivasti vaikka vähän väsyttääkin tottakai välillä..
sehän nyt on vaan niin päivän selvä että kahden vauvan hoitaminen yhtä aikaa on paljon rankempaa kun vauvan ja esim reilun vuoden ikäisen..

itse koen hankalimmaksi tässä sen jos ollaan jossain liikkeellä vaunuilla(vauvat 9kk) en voi millään ottaa kumpaakin yhtä aikaan syliin enkä voi laskea toista esim kävelemään(koska eivät siis vielä kävele:)) että saan toista hetken sylitellä..eli siis samanaikainen kehityvaihe tässä se haastavin on,ei vaipat tai muut..vaihtaisin mielelläni päivällä vaikka tunnin välein vaippoja jos edes toinen nukkuisi yön kokonaan,eikä tarvitsisi herätä kun toisen kanssa max.4x..se on paljon parempi kuin herätä 8x yössä..

rahaa ei tule mistään enempää kuin jos olisi yksi vauva..ja sanomattakin on selvää että menot on tuplat!
mummoja ja vaareja tai muita sukulaisia eikä ketään ulkopuolisia hoitajia ole todellakaan näkynyt nurkissa pyörimässä..

olen kyllä onnellinen kaksosistani enkä vois kuvitellakkaan enää että heitä olisi vaan yksi mutta rankkaa tää on ollut ja odotan kovasti että vähän kasvavat ja yöt rauhoittuu!!

Yhteistyössä