Vaalimainokset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras

Iltalehden mukaan yleistunnelma on kädenlämpöinen. Siis valju. En ole vaalimainoksia nähnyt, niin piti oikein Youtubesta katsoa millaisia mainoksia siellä on ja toden totta, eivät ne hirveästi sytytä.

Olen samaa mieltä kuin IL, että persujen mainokset ovat parhaita. Niissä on sentäs vähän huumoria ja pientä piikittelyä vastapuolen suuntaan.




Antti Kaikkosen moottorisahasuojus on mielestäni ihan oikeassa paikassa kun ei siinä enää olla sahaamassa mitään. Muuten mainos on vähän omituinen. Toistetaan vaan iskusanaa ikään kuin se nyt olisi se syy äänestää Keskustaa. Äänestäjä miettii, että eteenpäin kyllä kuulostaa ihan hyvältä niin varmaan pitää näitä sitten äänestää.... Ei se niin toimi.

 
SDP:n ykkösvaalimainos on käytännössä Sanna Marin -mainos. Kaikki tiedetään, että demarit nousevat ja kaatuvat Marinin mukana, mutta silti se jotenkin ärsyttää, että yksi ihminen tungetaan niin vahvasti esiin. Mainos on myös ällöttävän laskelmoitu. Työpaikan duunarit on valittu niin, että siellä on kaksi naista ja kaksi miestä ja on tietenkin maahanmuuttajakin mukana. Salaa toivon, että syy toisen naisen poikkeavaan työvaatetukseen on viittaus seksuaaliseen suuntautumiseen, mutta se olisi varmaan liikaa jo viestintätoimiston ammattilaisillekin. Ilmastonmuutosvideo on sen sijaan itselleni mieleinen. Vaikka olen asiasta ihan eri mieltä, tykkään siitä että puhutaan asioista eikä luoda hattaranpunaisia mielikuvia mulattilapsilla. Voi olla että video on demarien vastaisku persujen mainoskampanjalle ja juuri niin sen pitää mennäkin. Pitää ottaa kantaa ja haastaa sitä poliittista vastustajaa koska siitähän vaaleissa on kyse!



Vasemmistoliiton mainos on käytännössä ihan sama mainos kuin SDP:n kärkimainos. Sanna Marin on vain korvattu Li Anderssonilla. Muuta mainosta en löytänyt.

 
Kristillisdemokraattien mainokset ovat parhaimmasta päästä. Voisivat ihan hyvin olla persujen mainoksia. Varsinkin bensapumppumainos on jopa hauska ja tunnuslauseena eihän täs oo mitään järkee! on parempi ja iskevämpi kuin Keskustan eteenpäin!



RKP:n mainos menee samaan sarjaan SDP:n ja Vasemmistoliiton kanssa, mutta puheenjohtaja on oikealla tavalla esille eli pääasiassa äänenä ja sitten vasta lopussa kasvoillaan. Ei tule fiilis, että tässä myydään nyt pääasiassa Anna-Maja Henrikssonia. Myöskin merkillepantavaa on, että mainos on selvästi suunnattu suomenruotsalaisille ja sen takia ihmiset ovat suomenruotsalaisia. Ajattelin jo, että eikö todella yhtään kiintiömamua ole, mutta tietenkin nyt yksi piti olla. Enkä sano tätä pahalla, vaan todetakseni realiteetit. Itse olisin kyllä käynyt Närpiössä kuvaamassa, niin ei olisi tarvinnut lavastaa mitään, mutta ehkä ihmiskauppa-kriisi on vielä liian tuoreena muistissa? Se mikä kummastuttaa on, miksi seksuaalivähemmistöt tuntuvat loistavan poissaolollaan? Vai olivatko SDP:n videon koulutytöt tarkoitettu lesbopariksi (sen lappuhaalariduunarin lisäksi)?


Kokoomuksen tai Vihreiden vaalimainosta en löytänyt. Pienillä puolueilla ei varsinaisia mainoksia taida olla, vaan mennään asiavideot edellä. Ne ovatkin tietenkin parasta materiaalia youtubeen ja mainokset on tarkoitettu televisioon.
 
Onkohan vaalimainokset tolpissa ym hieman muinaismuistoja. Kuka valitsee ehdokkaansa tievalaistustolpan kuvan perusteella ohi ajaessaan, ei kukaan. Hukkaan heitettyä rahaa.
 
Keski-Suomen Vihreiden Youtube-kanavalta löytyi vaalimainos, joka on varmaankin paikallinen ainostaan viimeisen lauseen osalta ("äänestä Vihreitä Keski-Suomessa"). Hyvä perinteinen poliittinen mainos. Asiaa ja iloisia ihmisiä. Yllättävän vähän maahanmuuttajia ja sellaisia selkeästi kirjainihmisiä. Vihreiden ei varmaan tarvitse tehdä numeroa asiasta. Itse koin rumpumusiikin jotenkin uhkaavana. Sotarummut soivat taustalla hippien hyökätessä taistoon korsustaan. Luultavasti en vain ole kohderyhmää, mutta omituinen valinta kuitenkin. Vaalivideolta odottaisi jotain positiivista ja iloista tai paatoksellisen mieltä ylentävää musiikkia.

 

Yhteistyössä