vai että en saa käydä töissä koska minulla on pieni lapsi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "plaah"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"plaah"

Vieras
Törmäsimpä nyt sitten tähänkin. Palasin töihin pari viikkoa sitten. Lapsi on siis melkein vuoden ja teen täyttä päivää. Meillä on suht iso työyhteisö joista tiedän ainakin nimet ja sellaiset perustiedot, kuten hekin minusta. Palatessani tietenkin kävin läpi ne peruskuulumiset kuten miten lapsi voi jne. millaisia vuoroja teen. Jotain he ovat keskenään siellä jutelleet koska aihetta ole sen jälkeen sivuttu.

Nyt sitten kahvitauolla yksi heistä alkoi, ei niinkään minulle, vaan ääneen puhumaan kuinka on kamalaa miten nuorena lapset laitetaan hoitoon ja miten he kärsivät jne. päiväkoti on kamala paikka jne. Tätä jatkui jonkun aikaa ja tajusin että hän tarkoitti puheensa minulle.

No, minä sitten sanoin että jos tarkoittaa minua niin ei lapseni ole hoidossa joten voi loptettaa. Sitten alkoikin paasaus että hän ei pidä mummojaan minään lastenhoitovälineenä vaan antaa niiden olla mummoja ja kuinka se on heille parempi ja he niin nauttii ja jajajajajaaj. No sitten sanoin että niin minäkin, ei ne ole meilläkään minään lastenhoitovälineenä.

Hän ei tuntunut tajuavan joten lisäsin että lasta hoitaa siis ihan isä, joka on hoitovapaalla nyt vuorostaan.

Eipä loppunut siihenkään, vaan alkoi juttu sitten siitä että kuinka voin olla erossa lapsistani, että hänellä tulisi niin kauhea ikävä lapsiaan. Kysyi vielä eikö minulla ole ikävä lapsiani. Sanoin vain että ei tule, vaikka oikeasti kyllä tulee välillä ja lähdin takaisin hommiin.

Kamala kokemus. Mitä te olisitte sanoneet? Teki mieli vain sanoa että turpa kiinni, ei kuulu sinulle mutta en vain voinut.

:o Varmaan tajusi oman suuren suunsa jo aiemmin, mutta oli vaan pakko jatkaa loppuun asti ja keksiä jotain, ettei vaan näytä niin uunolta kun paasasi turhaan. Ei onnistunut, ihme uuno!

Isälläkö ei sitten voi tulla työpäivän aikana ikävä kun äiti on kotona? Ja eikös tuota tasa-arvoa nyt kauheasti ajeta vanhempainvapaa-asiassa. Olisit sanonut tälle pari valittua sanaa tuosta, että onko hän nyt kehityksen jarru ja seksistinen kun mies ei saa vuorostaan olla lapsen kanssa kotona jos haluaa?!

Yäk. Voin kuvitella tilanteen. Joku "kaiken tietävä" päsmärityyppi. Ärsyttäviä tollaset tyypit!!!
Olen kiusannut tuollaisia tyyppejä kertomalla tahallani heidän mieltään järkyttäviä juttuja. :D

[QUOTE="plaah";30167054]Törmäsimpä nyt sitten tähänkin. Palasin töihin pari viikkoa sitten. Lapsi on siis melkein vuoden ja teen täyttä päivää. Meillä on suht iso työyhteisö joista tiedän ainakin nimet ja sellaiset perustiedot, kuten hekin minusta. Palatessani tietenkin kävin läpi ne peruskuulumiset kuten miten lapsi voi jne. millaisia vuoroja teen. Jotain he ovat keskenään siellä jutelleet koska aihetta ole sen jälkeen sivuttu.

Nyt sitten kahvitauolla yksi heistä alkoi, ei niinkään minulle, vaan ääneen puhumaan kuinka on kamalaa miten nuorena lapset laitetaan hoitoon ja miten he kärsivät jne. päiväkoti on kamala paikka jne. Tätä jatkui jonkun aikaa ja tajusin että hän tarkoitti puheensa minulle.

No, minä sitten sanoin että jos tarkoittaa minua niin ei lapseni ole hoidossa joten voi loptettaa. Sitten alkoikin paasaus että hän ei pidä mummojaan minään lastenhoitovälineenä vaan antaa niiden olla mummoja ja kuinka se on heille parempi ja he niin nauttii ja jajajajajaaj. No sitten sanoin että niin minäkin, ei ne ole meilläkään minään lastenhoitovälineenä.

Hän ei tuntunut tajuavan joten lisäsin että lasta hoitaa siis ihan isä, joka on hoitovapaalla nyt vuorostaan.

Eipä loppunut siihenkään, vaan alkoi juttu sitten siitä että kuinka voin olla erossa lapsistani, että hänellä tulisi niin kauhea ikävä lapsiaan. Kysyi vielä eikö minulla ole ikävä lapsiani. Sanoin vain että ei tule, vaikka oikeasti kyllä tulee välillä ja lähdin takaisin hommiin.

Kamala kokemus. Mitä te olisitte sanoneet? Teki mieli vain sanoa että turpa kiinni, ei kuulu sinulle mutta en vain voinut.[/QUOTE]

Älä vastaa hänen juttuihinsa seuraavalla kerralla vaan ala puhumaan jostain hänen henkilökohtaisesta asiasta samaan tyyiin:) Jos hän esimerkiksi on lihava niin alat kertomaan että kun lensit lomalla etelään niin oli kamalaa istua lihavan ihmisen vieressä kun ei itselle jäänyt yhtään tilaa vaikka olit maksanut penkistäsi ihan täyden hinnan ja että pitäisi lentokoneessa periä lihavilta ylimääräinen maksu painon mukaan tai ottaa tuplahinta että voi sitten ihan rehellisesti istua kahdella penkillä.

No huh! onneks en ite ole tuollaisiin törmännyt,vaikka meiän lapsi nyt olikin vähän vanhempi 1v 8kk bkun meni päiväkotiin!

Ei aloituksessa sanottu, koska aloittajan lapsi menee päiväkotiin vai meneekö ollenkaan, joten mistä keksit että lapsesi oli vanhempi aloittaessaan päiväkodissa?

Hienoa, että aloittajan perheessä myös isä haluaa ja saa pitää osuutensa perhevapaista. :) Se on kyllä surkeaa, että näissä jutuissa tasa-arvo on niin kaukana, että monilla on automaattinen oletus, että lapsi aloittaa päivähoidossa samalla kun äiti palaa töihin. Niinhän se useimmiten valitettavasti onkin. Se kyllä minusta kuulostaa jo melko kummalta, että jopa mummoja pidetään todennäköisempänä lapsen hoitajana kuin lapsen omaa isää. Vaikka voi olla, että jopa se on yleisempää kuin isän jääminen hoitovapaalle. Jotain tarttis asialle tehdä.

Tuo on kyllä ärsyttävä ilmiö. Minulta kyseltiin aina vauva- ja taaperoaikanakin vielä (kun olin jossain ilman lasta), että missä lapsi nyt on. Tuskinpa kuitenkaan mieheltäni kyseltiin vastaavaa hänen ollessaan jossain itsekseen.

Mäkin tein lopputyötä kouluun ja istuin viikon kirjastossa päivisin. Muutamat ihmetteli "Missä sun vauva oikein on?!" (oli alle 6kk). Onhan sillä isä, joka oli lomalla.. Ihan uskomatonta että äiti on muka ainoa "kunnon" hoitaja.

Niin tuttua tuo että on outoa jos lapsen isä jää kotiin! Meillä oli vähän erikoinen tilanne (tai erikoinen muille ei meille) kun sain töitä lapsen ollessa 6kk. Monet oikeasti luulivat että laitoin puolivuotiaan päiväkotiin! Ja sen jälkeen veikkaus oli että mummo jäi hoitamaan. Ei kukaan voinu edes kuvitella että niin pieni lapsi jäisi isänsä, eli toisen VANHEMPANSA kanssa kotiin! Meillä on muutenkin tasajako lasten- ja kodinhoidon kanssa, sitäkään ei moni tunnu ymmärtävän ja sitten valitetaan miksi mies ei tee mitään...

Mulle on sanottu täsmälleen samoin. Palasin töihin vanhempainvapaan jälkeen eli lapsen ollessa 10kk, isän jäädessä hoitovapaalle omasta halustaan. Tuntui kyllä pahalta :( nyt 4v myöhemmin mulla on kuitenkin lapsi jolla on äärimmäisen hyvä suhde isäänsä, sekä tasavertainen parisuhde, koti jossa molemmat tekee osansa. Ei tarvitse itkeä palstoilla surkeaa parisuhdetta ja miestä joka ei tee kotona mitään. Seuraavan lapsen kanssa toimitaan samoin, kun kerran kaksi vanhempaa perheessä on, viis arvostelijoista.

[QUOTE="xXx";30167622]Mulle on sanottu täsmälleen samoin. Palasin töihin vanhempainvapaan jälkeen eli lapsen ollessa 10kk, isän jäädessä hoitovapaalle omasta halustaan. Tuntui kyllä pahalta :( nyt 4v myöhemmin mulla on kuitenkin lapsi jolla on äärimmäisen hyvä suhde isäänsä, sekä tasavertainen parisuhde, koti jossa molemmat tekee osansa. Ei tarvitse itkeä palstoilla surkeaa parisuhdetta ja miestä joka ei tee kotona mitään. Seuraavan lapsen kanssa toimitaan samoin, kun kerran kaksi vanhempaa perheessä on, viis arvostelijoista.[/QUOTE]

Peesi tälle. Meillä suht samoin toimittu ja hemmetin hyvä ratkaisu. Ehkä nuo huutelijat on vaan kateellisia, mies puoliset huutelijat siitä että onaa rouvaa ei saa töihin, ja naispuoliset niitä joiden mies ei ole suostunut kotiin jäämään.

Sain itse kenkää pitkästä työsuhteesta, kun palasin hoitovapaalta. Pomo sanoi suoraan päin naamaa, että pienen lapsen äidin paikka on kotona. Olisi tehnyt mieli viedä juttu oikeuteen, mutta pienet piirit ´Suomessa. Ei viitsi hankkia vaikean mainetta.

Surullisen yleinen asenne yhä, että isä on äidin pikku apuri ja äiti on vastuussa lapsista ja automaattisesti yksin pitää hoitovapaat. Kysy siltä eikö isän tulisi ikävä lasta jos isä olisi se joka olisi töissä.

flags_1.jpg
flags_1.jpg
4l9wl83ze2p.png

Joo, esikoinen 2-v oli perhehoitajalla hoidossa, kun ilmoitin jääväni joulukuussa äitiysvapaalle. Perhehoitaja alkoi intoilla, kuinka aikaisin mä otan esikoisen pois hoidosta. Kun joku tuttu oli ottanut isomman lapsen pois hoidosta paljon aikaisemmin kuin äitiysvapaa alkoi, kun hänellä oli ollut kesälomat ennen sitä. Mä olin hetken hiljaa ja tokaisin sitten, että en ole vielä päättänyt, miten aion lapsen pois hoidosta ottaa. Että ehkä pidän hoidossa vielä kuukauden lasketun ajan jälkeen. Hoitaja oli ihan tyrmistynyt. :D Mulla kun ei eka synnytys mennyt ihan putkeen ja mietin tosissani, otanko varman päälle, jos sittenkin jotain menee vikaan ja sairaalassa ollaan pitkäänkin. Että mihin mies sitten isomman lapsen laittaa, jos hoitopaikkaa tarvitsisikin.Ainakin olisi tuttu ja turvallinen hoitopaikka varmasti olemassa.

Seuraavaksi hoitaja alkoi kysellä, että varmaan olen sitten kauan kotona. Mä totesin, että heti kun vanhempainvapaa loppuu, yritän mennä töihin takaisin. Hoitaja sanoi, että niiiin kai sitä sitten pienellekin hyvä hoitopaikka löytyy. Tuhahdin sitten, ettei lapset silloin vielä hoitoon mene, vaan mies jää hoitamaan lapsia.

Ei perhehoitaja pahaa puheillaan tarkoittanut, mutta kyllä on oletukset sitkeässä. Ja kieltämättä ärsytti, kun heti alkoi touhottaa kotiin jäämisistä ja pitkään kotona olemisista. Maailma muuttuu ja miehetkin voi jäädä kotiin. Ja joskus sitä joku voi haluta ottaa varman päälle, että on olemassa suunnitelma B, jos ei asiat menekään kuin elokuvissa ja tuleeko ongelmia.

Joo, esikoinen 2-v oli perhehoitajalla hoidossa, kun ilmoitin jääväni joulukuussa äitiysvapaalle. Perhehoitaja alkoi intoilla, kuinka aikaisin mä otan esikoisen pois hoidosta. Kun joku tuttu oli ottanut isomman lapsen pois hoidosta paljon aikaisemmin kuin äitiysvapaa alkoi, kun hänellä oli ollut kesälomat ennen sitä. Mä olin hetken hiljaa ja tokaisin sitten, että en ole vielä päättänyt, miten aion lapsen pois hoidosta ottaa. Että ehkä pidän hoidossa vielä kuukauden lasketun ajan jälkeen. Hoitaja oli ihan tyrmistynyt. :D Mulla kun ei eka synnytys mennyt ihan putkeen ja mietin tosissani, otanko varman päälle, jos sittenkin jotain menee vikaan ja sairaalassa ollaan pitkäänkin. Että mihin mies sitten isomman lapsen laittaa, jos hoitopaikkaa tarvitsisikin.Ainakin olisi tuttu ja turvallinen hoitopaikka varmasti olemassa.

Seuraavaksi hoitaja alkoi kysellä, että varmaan olen sitten kauan kotona. Mä totesin, että heti kun vanhempainvapaa loppuu, yritän mennä töihin takaisin. Hoitaja sanoi, että niiiin kai sitä sitten pienellekin hyvä hoitopaikka löytyy. Tuhahdin sitten, ettei lapset silloin vielä hoitoon mene, vaan mies jää hoitamaan lapsia.

Ei perhehoitaja pahaa puheillaan tarkoittanut, mutta kyllä on oletukset sitkeässä. Ja kieltämättä ärsytti, kun heti alkoi touhottaa kotiin jäämisistä ja pitkään kotona olemisista. Maailma muuttuu ja miehetkin voi jäädä kotiin. Ja joskus sitä joku voi haluta ottaa varman päälle, että on olemassa suunnitelma B, jos ei asiat menekään kuin elokuvissa ja tuleeko ongelmia.

Vähän ohi aiheen, mutta eikös järkevin varasuunnitelma synnytykseen liittyviin komplikaatioihin ole sellainen, että mies pitää isyysvapaansa vauvan synnyttyä? Sehän on joka tapauksessa hyvä, jos on esikoinenkin huolehdittavana, vaikka mitään erityistä ongelmaa ei olisi. Vauvan synnyttyä esikoinen kaipaa paljon huomiota, en minäkään oikein ymmärrä että hänet silloin laitetaan vieraalle hoitoon.

Sen puoleen en ihmettele, että hoitaja ei ajatellut miehen ottavan hoitovastuuta myöhemminkään, jos ei edes tavallisia isyysvapaita kriittisimpänä aikana aikonut pitää.

Vähän ohi aiheen, mutta eikös järkevin varasuunnitelma synnytykseen liittyviin komplikaatioihin ole sellainen, että mies pitää isyysvapaansa vauvan synnyttyä? Sehän on joka tapauksessa hyvä, jos on esikoinenkin huolehdittavana, vaikka mitään erityistä ongelmaa ei olisi. Vauvan synnyttyä esikoinen kaipaa paljon huomiota, en minäkään oikein ymmärrä että hänet silloin laitetaan vieraalle hoitoon.

Sen puoleen en ihmettele, että hoitaja ei ajatellut miehen ottavan hoitovastuuta myöhemminkään, jos ei edes tavallisia isyysvapaita kriittisimpänä aikana aikonut pitää.

Jatkan myös vähän ohi aiheen.
Mies on yrittäjä, joten nämä isyysvapaiden virallisten pitäminen oli jäänyt tarkalleen selvittämättä. Ilmoitin asiasta ennen kuin olin sen kummemmin ehtinyt selvitellä asioita, ja miehen työtilannekin oli vaihteleva. Lopulta päädyttiin, että itse asiassa isompaa ei tarvitse pitää hoidossa joulukuun jälkeen, kun miehellä muutenkin töiden puolesta oli hiljaisempaa, joten ei ongelmaa kotiin jäämisessä ollut. Virallisissa papereissa ei edes näy miehen olemista hoitovapaalla. Sitä kun ei hänen tarvinnut yrittäjänä mihinkään ilmoittaa. Miehen hoitovapaan ajan rahat tulivat mun tilille niin kuin ennenkin.

Yhteistyössä