Vaikuttaako alaikäisen tulot perheen asumistukeen tai toimeentulotukeen?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vierailija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vierailija"

Vieras
Onko kokemusta vaikuttaako alaikäisen lapsen tulot tai osakeomistus lähivanhemmat asumistukeen ja toimeentulotukeen? Entä silloin jos lapsi on yhteishuoltajuudessa viikko-viikko-periaatteella?
 
Vaikka lapsi olisi vanhempiensa luona viikko-viikko-periaatteella, toinen vanhempi on aina lähivanhempi (lapsi on krijoilla tämän vanhemman luona) ja toinen on etävanhempi. Lapsen tulot eivät vaikuta ollenkaan etävanhemman tukiin. Sen sijaan lähivanhemman tukiin lapsen tulet vaikuttavat. En tiedä tarkkaan kuinka, mutta ainakin toimeentulotukeen. Käsittääkseni ko viranomainen voi kuitenkin käyttää asiassa tapauskohtaista harkintaa. Soita niihin viranomaisiin, joista saat tukea ja kysy. Keskustelupalstallla tuskin saat asiantuntevia vastauksia, koska me emme täällä tunne perheesi kokonaistilannetta ja toisaalta moni näyttää vastaavan täällä "tunne/mutupohjalta".
 
Käsittääkseni toimeentulotukeen vaikuttaa siihen osaan, mikä olisi lapsen osalta toimeentulotuen osuus. Eli siis ilmeisemmin saatte kyllä nuo perusasiat kuten asunto, sähkö yms ja vanhempien henkilökohtaisen osuuden ( siis se arvio mikä on yhden hengen kulutus kuukaudessa), mutta jos lapsen tulot ylittävät tämän lapsen osan niin ko lapsesta ei makseta toimeentulotukea.
 

Yhteistyössä