H
hmmm
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja uskova:Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:miksi usko ja järki muuten kumoaa toisensa?
Itse en tosiaan ole edes ateisti.. Uskon että kaikki on mahdollista ja samalla epäilen kaikkeaOlenko minä tuomittu kun uskon että on mahdollista että kristinusko on se oikea usko mutta samalla epäilen sitä ja uskon lähes mihin tahansa uskoon yhtälailla?
Ei järki ja usko kumoa toisia. Järki vain voi hankaloittaa uskoa.
Usko ja epäusko kumoavat toisensa.
Usein näin annetaan ymmärtää.. Mutta eikö sekin sitten ole epäreilua, että järkevien ja hyvin kriittisten ihmisten (mikä on luonteen mukana tullut piirre) on "hankalampi" tulla uskoon.. Eihän kukaan luonteelleen mitään voi... Eikä uskoonkaan voi väkisellä tulla..
Raamatussa sanotaan jotenkin niin, että on tultava lapsen kaltaiseksi, jos haluaa päästä Jumalan valtakuntaan. Olen kuullut paljon tapauksia, joissa aiemmin hyvin ateistinen ja rationaalisesti ajatteleva, kriittinen ihminen on tullut uskoon. Niinhän se on, että kukaan ei voi tulla uskoon väkisin, vaan Jumala vetää itse puoleensa. Yhtälailla vaikea voi olla uskominen Jeesukseen sellaisellekin, joka uskoo kaikkeen yliluonnolliseen. Tai vaikka tällainen ihminen uskoisikin Jumalaan, hän voi samalla pyrkiä löytämään yhteyttä myös muuhun henkimaailmaan, mikä ei ole Jumalan tahdon mukaista.
Entä jos ei koskaan elämänsä aikana koe sellaista hetkeä, että jumala vetäisi puoleensa? Jos haluaa uskoa, mutta ei vaan kykene siihen missään vaiheessa elämäänsä? Entä jos kuolee todella nuorena? Onko kaikki lapset pelastettuja automaattisesti, vaikkei he uskoisikaan jumalaan (jos heille ei ole kerrottu asiasta eikä kasvatettu uskoon)?