Alkuperäinen kirjoittaja Ada:
Alkuperäinen kirjoittaja Phoenix:
Lueskelin suvisartikkelia paikallislehdestä, ja siellä joku kertoi, että "synti" tarkoittaa kaikkea, mikä sotii omatuntoa vastaan. Siis myös toisen tahaton tai tahallinen henkinen loukkaaminen yms.
ETTEKÖ LESTADIOLAISET ANNA TOISILLENNE ANTEEKSI? TARVITAANKO ANTEEKSI ANTAMISEEN AINA TUO PAPPISMIES, kuten aiemmin tuolla väitettiin? Tehdän pakahdutte anteeksiantamattomuuden ja katkeruuden tuskaan!
Tässä jäi kiinnostava kohta kommentoimatta. Mikä teidän suhde on ihmisen anteeksiantoon - itselleen ja toisille. Eihän sitä voi elää odottaen että taivaassa kaikki tasoittuu.
Vai voiko?
Voi hyvänen aika!!!
En aikonut enää kommentoida tähän ketjuun, mutta nyt tuli sellaista juttua, että on aivan pakko. (siis jos tää ei vaan oo provo)
Anteeksiantamiseen ei todellakan tarvitse olla pappi tms. Meillä kaikilla Jumalan lapsilla on 'oikeus' saarnata haluavalle kaikki synnit anteeksi Jeesuksen tähden. Anteeksiannon määrä on rajaton, kuten raamatussa sanotaan, ei seitsemän kertaa, vaan seitsemänkymmentä kertaa seitsemän täytyy antaa anteeksi... (luku seitsemän tarkoitti siis raamatun aikana ääretöntä)
Olen moneen kertaan jutellut anteeksiannosta sisareni kanssa, joka ei ole uskovainen samalla tavalla kuin minä. Hän on aina sanonut, että meillä Jumalan lapsilla on lahja Jumalalta, kun me saamme pyytää ja antaa syntimme anteeksi ja saamme unohtaa syntitaakkamme. Niinkuin Jumala ei muistele meidän syntejämme, emme mekään muistele läheisemme syntejä!!!
Tulipa mieleeni, eräs kerta, kun siskoni kertoi anteeksiannon puutteen olleen suuri syy avioeroon. Kun ei oltu saatu pestä syntejä Jeesyksen verellä pois, katkeruus puolisoa kohtaa oli kasvanut niin suureen mittakaavaan, että ero oli ainoa mahdollisuus.
Meidän perheessä ei todellakaan odotella, että taivaassa vasta kaikki tasottuisi. Olemme ottaneet miehen kanssa tavaksemme sen, että emme 'anna auringon laskea vihamme ylle' vaan haluamme sopia erimielisyydet ennen nukkumaan menoa. Lapsille haluan saarnata synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä, muistan itsekin, kuinka TURVALLISTA oli nukahtaa lapsena/nuorena, kun sai olla puhtaalla omallatunnolla.
Jos teitä oikeasti kiinnostaa vanhoillislestadiolaisuus, niin menkää ihmeesä tutustumaan seuroihin ja tapoihimme! Olen varma, että teidät otetaan ilolla vastaan!