Väittelyä ninaTT:n tavasta ilmaista mielipiteensä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tiskirätti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja o:
Alkuperäinen kirjoittaja ******:
Alkuperäinen kirjoittaja Beep:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:
Rintamaito on lapselle terveellisintä ravintoa, jopa minä, joka kuopusta imetin vain päivän voin sen myöntää. Imetys on varmasti VAUVAN kannalta parasta, sanoi kuka mitä tahansa.

Perhepeti on VAUVAN kannalta ihanteellinen nukkumismuoto. Vauva kaipaa PAAALJOON läheisyyttä, ja turvautuu äitinsä läsnäoloon myös yöllä.

Noh, tuosta pissattamisesta en juuri osaa mitään sanoa, mutta jos jonkun hermot sitä jaksaa, niin antaa palaa. Varmasti nykyään hyvin ekologinen vaihtoehto.

No, kantoliinailusta tuskin tarvii edes puhua, vauva tykkää olla lähellä äitiään, ja äiti tykkää olla lähellä vauvaa. (Mä en oo kuin rintareppuillut)

Sormiruokailukin on ihan jees, jos vauva kasvaa hyvin, niin en näe mitään syytä sitä arvostella.

Siis mikä tässä nyt on sitten ongelma? Se, että ninaTT tekee näistä kaikkea, ja pitää sitä parhaimpana vaihtoehtona vauvalle? Mäkin pidän näitä hyvänä vaihtoehtona, vaikka en oo kaikkea läheskään samallalailla tehnyt.

Voin kyllä myöntää, että jos olisi joku hyvän äitiyden mittari, niin nina olisi paljon korkeammalla kuin mä, tai moni muu täältä.

Ehkä VAUVAN näkökulmasta, paitsi että on riistänyt (?) lapseltaan isän? (Vai onko läsnä vauvan elämässä?)

Mutta, VAUVAT kasvavat. Onko se enää paras äiti isommalle lapselle, joka ei osaa kasvattaa neutraalisti turhia vouhottamatta ja varsinkin ääneen -ainakin täällä- päteä omituisella tavalla jatkuvasti, jopa saarnaustyylillä. (En ole kyllä itse kaikkia lukenut, mutta koska täällä on niin närkästynyttä porukkaa, niin ilmeisesti provoilee hyvinkin usein).

Hehheh, tässä tyyppiesimerkki siitä, että TODELLAKIN tuomitsette Ninan tavan kasvattaa lastaan, eli teette aivan samaa kuin mistä häntä syytätte. Montakohan kertaa täältä on saanut lukea "poltit tupakkaa, roikotat vauvaraukkaa väkisin potalla" ym. Ehkä miljoona.
.

Kumpi oli ensin, muna vain kana? Tupakointi raskauden aikana ym on nostettu esiin SEN JÄLKEEN, kun hän on teilannut toisten imetys- tai nukkumistapoja. Kyllähän se keskustelua, huvitusta ja närkästystä herättää, jos joku niin fanaattisesti paasaa lasten hyvinvoinnin puolesta ja haukkuu muita, vaikkei itsellään olisi mitään varaa tehdä niin. Menee vähän niinku uskottavuus ja pohja kaikilta saarnoilta..
"Toi alotti :'(" Nimenomaan joidenkin mielestä menee uskottavuus ja pohja, koska ette osaa puhua asioista asioina. Vaan sotkette henkilökohtaisuudet mukaan.

Ikävä huomata, että näin suurella osalla palstalaisista äitiys on niin heikoissa kantimissa, että loukkaannutaan siitä, että joku sanoo tietävänsä mikä on vauvan paras.

Hyvin paljon on kiinni siitä, MITEN sanoo. Minäkin olen imettänyt ja nukkunut lasten vieressä, mutta en ikinä esiintyisi noista aiheista niin kuin Nina tekee. En siis ihmettele, minkä "vastaanoton" moisella asenteella saa.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:
Ap sitten vaihtoi otsikon, kun ei tainnut mennä homma hänen mielensä mukaan. :whistle:

Ja taas sä oot täällä :D

Niin mitä sitten? Eikö mulla ole oikeutta sanoa mielipidettä vai miksi mun palstailu sua risoo?

Miksi muka on huono ittetunto jos ei pidä toisten tavasta teilata toisin tekevät? Luojan kiitos mä en ainakaan ole niin mustavalkoinen, että ajattelisin olevan vain yhden ainoan tavan kasvattaa lapsia.

Mutta mitä se sua sitten haittaa,jos toisella on jyrkät mielipiteet :whistle:

Miksi sua haittaa mitä mieltä mä olen asioista? Sulla on ollut viime aikoina vähän tapana nokkia mua, mikähän sua risoo?

Ehkä se,että sullakin on joskus jyrkät mielipiteet asioista ja joku ei ole sun kanssas samaa mieltä,niin herpaannut

Alkuperäinen kirjoittaja lenttis:
Alkuperäinen kirjoittaja Beep:
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Minusta tämä(kin) aloitus oli aika turha, miksi ihmeessä te kaikki menette mukaan tähän? Eiköhän ninaTT:stä ole jo tässä parina päivänä tehty tarpeeksi ketjuja?

Ehkä meillä kaikilla on ollut niin tylsä juhannus!

:D

Uskomatonta, että yksi nuori äiti saa näinkin paljon huomiota :D

Sehän on pelkästään hyvä! Ei tarvitse tuntea itseään mitenkään ulkopuolelle jätetyksi. :)

Alkuperäinen kirjoittaja **:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ehkä mä en sit palstaile tarpeeksi kun olen nähnyt tuosta vaan tuon "mä imetän lasta, se onkin parasta ravintoa"-kohdan. En oo nähnyt mitään vitun paska äiti-juttuja. Tähän kuuluu myös vaihtoehto c ) annan korviketta ja suosittelen muillekin...

No ei ehkä kukaan ole juuri noilla "vitun paska äiti" -sanoilla sanonut, mutta usein käytettyjä sanontoja ovat:
"en ymmärrä, miksi joku ei halua imettää"
"mikään ei ole hyvä syy olla imettämättä"
"kaikki pystyy imettämään, jos vain tarpeeksi yrittää"
"miksi kukaan antaisi lapselleen korviketta, kun voisi antaa jotain paljon parempaa, omaa maitoa"

Eikö noista välity syyllistäminen ja väheksyminen?

No ei todellakaan. Niistä välittyy se, että rintamaito on parasta vauvalle, näinhän se on. Vai väitätkö ettei ole? Mikä tuossa sua syyllistää, en ymmärrä. Kaikki nuo ovat yleisesti ottaen totta, joitakin poikeuksia lukuunottamatta.

Eli sinunkin mielestäsi, jos joku antaa korviketta hän ei ole yrittänyt tarpeeksi? Sinun mielestäsi, jos joku käyttää korviketta, ainoa syy on ollut äidin mielihyvä ja mukavuudenhalu? Eikö tuo juuri ole syyllistämistä, jos jollekin sanoo, että et vain yrittänyt tarpeeksi etkä ajatellut lapsen parasta vaan teit oman mukavuudenhalusi mukaan?

Mikä ihme teidän mielestänne sitten on syyllistämistä, jos ei tuo? Ei aina tarvitse käyttää sanoja huono äiti, kyllä se mielipide loistaa sieltä ilman noita sanojakin.

Ap sitten vaihtoi otsikon, kun ei tainnut mennä homma hänen mielensä mukaan. :whistle:

Niin mitä sitten? Eikö mulla ole oikeutta sanoa mielipidettä vai miksi mun palstailu sua risoo?

Miksi muka on huono ittetunto jos ei pidä toisten tavasta teilata toisin tekevät? Luojan kiitos mä en ainakaan ole niin mustavalkoinen, että ajattelisin olevan vain yhden ainoan tavan kasvattaa lapsia.

Miksi sua haittaa mitä mieltä mä olen asioista? Sulla on ollut viime aikoina vähän tapana nokkia mua, mikähän sua risoo?

Ehkä se,että sullakin on joskus jyrkät mielipiteet asioista ja joku ei ole sun kanssas samaa mieltä,niin herpaannut

Missään en ole ikinä väittänyt, että muitten pitää tehdä samoin kuin mun. Mä puolustan omaa tapaa ja sitä on MEILLE hyväksi, muut tehkööt kuten lystää.

Ja sua aivan selvästi risoo se, että mä kehtaan kirjoitella ketjuissa joissa mun ei sun mielestä pitäisi kirjoitella. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja jaha:
Ikävä huomata, että näin suurella osalla palstalaisista äitiys on niin heikoissa kantimissa, että loukkaannutaan siitä, että joku sanoo tietävänsä mikä on vauvan paras.

Ikävä huomata, että joillakin palstalaisilla on luetun ymmärtäminen niin heikoissa kantimissa, että ei olla sivulle 7 mennessä sisäistetty tämän ketjun punaista lankaa. Tuohan nimittäin ei ole se asia, mistä monet loukkaantuvat.

No sepä.

:laugh:

Vitsi et ihmiset osaa nähdä eritavalla asiat... ei sitä voi kun ihmetellä ja rupes naurattamaankin jo...

Alkuperäinen kirjoittaja Tiimarinvihko:
Ehkä mä en sit palstaile tarpeeksi kun olen nähnyt tuosta vaan tuon "mä imetän lasta, se onkin parasta ravintoa"-kohdan. En oo nähnyt mitään vitun paska äiti-juttuja. Tähän kuuluu myös vaihtoehto c ) annan korviketta ja suosittelen muillekin...

No ei ehkä kukaan ole juuri noilla "vitun paska äiti" -sanoilla sanonut, mutta usein käytettyjä sanontoja ovat:
"miksi kukaan antaisi lapselleen korviketta, kun voisi antaa jotain paljon parempaa, omaa maitoa"

No ei todellakaan. Niistä välittyy se, että rintamaito on parasta vauvalle, näinhän se on. Vai väitätkö ettei ole? Mikä tuossa sua syyllistää, en ymmärrä. Kaikki nuo ovat yleisesti ottaen totta, joitakin poikeuksia lukuunottamatta.

entäs "mä en ymmärrä äitejä jotka laittaa lapsensa häkkiin ja antaa paskaa ruokaa" :D tai "mulla on paha mieli kaikkien vauvojen puolesta, jotka hyljätään häkkiin" :D

ymmärrätkö sä jos annetaan paskaa ruokaa lapselle, mitä se sitten onkaan? Miksi pitäisi ymmärtää? Jos jollakin on paha mieli joidenkin lasten puolesta, oli syy mikä tahansa, niin mitä se sun napaa kaivelee. Eikä tuostakaan mikään ollut haukkumista tai syyllistämistä.

entäs "mä en ymmärrä äitejä jotka laittaa lapsensa häkkiin ja antaa paskaa ruokaa" :D tai "mulla on paha mieli kaikkien vauvojen puolesta, jotka hyljätään häkkiin" :D

ymmärrätkö sä jos annetaan paskaa ruokaa lapselle, mitä se sitten onkaan? Miksi pitäisi ymmärtää? Jos jollakin on paha mieli joidenkin lasten puolesta, oli syy mikä tahansa, niin mitä se sun napaa kaivelee. Eikä tuostakaan mikään ollut haukkumista tai syyllistämistä.

mitä se sun napaa kaivelee mikä mua kaivelee B)
Ja kaikki tietää et NinaTT:n mielestä paska ruoka on korvike ja häkki on pinnasänky. Ja hylkääminen on sitä, että vauva jätetään mahdollisesti nukahtamisen jälkeen omaan sänkyyn nukkumaan.

Eli sinunkin mielestäsi, jos joku antaa korviketta hän ei ole yrittänyt tarpeeksi? Sinun mielestäsi, jos joku käyttää korviketta, ainoa syy on ollut äidin mielihyvä ja mukavuudenhalu? Eikö tuo juuri ole syyllistämistä, jos jollekin sanoo, että et vain yrittänyt tarpeeksi etkä ajatellut lapsen parasta vaan teit oman mukavuudenhalusi mukaan?

Mikä ihme teidän mielestänne sitten on syyllistämistä, jos ei tuo? Ei aina tarvitse käyttää sanoja huono äiti, kyllä se mielipide loistaa sieltä ilman noita sanojakin.

tuollaset yleiset faktat ei ole syyllistämistä. Jos joku sanoo sulle, että sä et yrittänyt tarpeeksi, se on syyllistämistä ja tyhmästi tehty, kun sellanen asia ei muille kuulu. Kun täällä kirjoitetaan, niin harvemmin se ketään koskee henkilökohtaisesti. Yleisellä tasolla on hyvä kannustaa imetykseen, eikö? Ja yleisellä tasolla ei tarvitse ottaa kaikkia poikkeuksia huomioon, tai edes yhtäkään, eikö? Siis kun puhutaan YLEISELLÄ TASOLLA, ei henk.koht.

Missään en ole ikinä väittänyt, että muitten pitää tehdä samoin kuin mun. Mä puolustan omaa tapaa ja sitä on MEILLE hyväksi, muut tehkööt kuten lystää.

Ja sua aivan selvästi risoo se, että mä kehtaan kirjoitella ketjuissa joissa mun ei sun mielestä pitäisi kirjoitella. :whistle:

Tottakai sä saat kirjoitella missä haluat =)

Tiimarinvihko, jos se nyt ninan mielestä on sellasta niin miksi sä otat sen niin henkilökohtaisesti, miksi täällä ei anneta tilaa hänenki mielipiteilleen? Kauhea haukkuminen jos harmittelee tuollasta asiaa.

tuollaset yleiset faktat ei ole syyllistämistä. Jos joku sanoo sulle, että sä et yrittänyt tarpeeksi, se on syyllistämistä ja tyhmästi tehty, kun sellanen asia ei muille kuulu. Kun täällä kirjoitetaan, niin harvemmin se ketään koskee henkilökohtaisesti. Yleisellä tasolla on hyvä kannustaa imetykseen, eikö? Ja yleisellä tasolla ei tarvitse ottaa kaikkia poikkeuksia huomioon, tai edes yhtäkään, eikö? Siis kun puhutaan YLEISELLÄ TASOLLA, ei henk.koht.

No ensinnäkin eilinen keskustelu mielestäni ei enää ollut yleisellä tasolla siinä ketjussa, jonka ap oli jostain syystä päättänyt olla imettämättä. Siinä kyllä keskusteltiin nimenomaan ap:n tilanteesta, johon ninaTT tuli "kannustamaan".

Ja toiseksi vaikka olisikin yleisellä tasolla keskustelu, niin miten on mahdollista, etti sitä ei ota henkilökohtaisesti, jos se tilanne kuitenkin itseä koskee? Jos vaikka kaveripiirissä puhut, että kaikki jotka tukistavat lastaan pitäisi laittaa vankilaan ja joku kavereistasi samassa yhteydessä ilmoittaa, että hän kyllä joskus tukistaa lastaan. Eihän siinä auta sanoa, että en tietenkään tarkoittanut, että sinut pitäisi laittaa vankilaan, älä ota henkilökohtaisesti. Sama mielipide sinulla kuitenkin on, tai pitäisi ainakin olla.

Tiimarinvihko, jos se nyt ninan mielestä on sellasta niin miksi sä otat sen niin henkilökohtaisesti, miksi täällä ei anneta tilaa hänenki mielipiteilleen? Kauhea haukkuminen jos harmittelee tuollasta asiaa.

Mun mielestä jotkut mielipiteet olis parempi pitää omana tietonaan, jos ei niitä osaa tuoda esille muita loukkaamatta :whistle:

Kuten jo aiemmin sanoin, niin nuorille opetetaan nykysin yläasteen bilsan tunnilla miten kommunikoidaan toisia loukkaamatta.. joku on tainnut jäädä näiltä tunneilta.

Mun mielestä NinaTT:n kasvatusmetodit on ihan ok ja hän on varmasti lastaan rakastava äiti, mutta en käsitä hänen tapaansa vouhottaa ja teilata muita. Ja kyllä se on teilausta, jos väittää et suurin osa äideistä hylkää lapsensa häkkiin, josta ne on traumatisoitunut ja voi lopun elämäänsä pahoin. Jos hän vähättelee muiden osaamista mitä tulee lasten hoitoon ja omien lasten tulkitsemiseen.

Aina saa ja pitää puhua omasta puolestaan, mutta vain omasta puolestaan. Että hei tää oli oikea ratkasu meille, koska halusin että mun lapsi sais äidin läheisyyttä myös öisin.

Mua häiritsee tässä ninaTT:ssä oikeastaan enemmänkin se, että onko hänellä itsellään oikeasti mielipiteitä vai onko ne kaikki vaan omaksuttu valmiina kirjoista ja "tieteellisistä tutkimuksista".. Vaistovanhemmuudella minä nimittäin ymmärrän sen, että äiti toimii ruokinnan, nukuttamisen yms. suhteen niillä tavoin ja keinoin mitkä juuri sille omalle ja rakkaalle lapselleen vaistoaa ja tuntee oikeaksi eikä ulkoa opeteltujen fraasien ja "totuuksien" mukaan.

Jos avoimesti keskustelisi ja kuuntelisi muitakin äitejä, voisi huomata että se vaistovanhemmuus ei todellakaan ole eikä voi olla kirjoitettu mihinkään kirjaan eikä sääntöihin. Itselläni on 4 lasta ja yksi viihtyi kantoliinassa, toinen ei, kolmatta en voinut imettää, neljättä osittaisesti, yksi nukkui vieressä toinen vaati omaa rauhaa ja nukkumaan omaan sänkyyn...lista on loputon. Itseään ja juurikin sitä vauvaa näissä asioissa pitää kuunnella, ei mitään muuta!

Jos oikeasti haluaa joidenkin vauvojen ja lasten puolesta itkeä ja olla huolissaan, niin niitä kyllä löytyy täältä koto-Suomestakin.. Oikeasti hädissään pinnasänkyyn teljettyinä kolmatta päivää samoissa vaipoissa ja nälissään itkeviä vauvoja, joiden äiti on unohtunut viihteelle tai makaa huumehouruissa mitään ymmärtämättä.

Mun mielestä jotkut mielipiteet olis parempi pitää omana tietonaan, jos ei niitä osaa tuoda esille muita loukkaamatta :whistle:

Kuten jo aiemmin sanoin, niin nuorille opetetaan nykysin yläasteen bilsan tunnilla miten kommunikoidaan toisia loukkaamatta.. joku on tainnut jäädä näiltä tunneilta.

Mun mielestä NinaTT:n kasvatusmetodit on ihan ok ja hän on varmasti lastaan rakastava äiti, mutta en käsitä hänen tapaansa vouhottaa ja teilata muita. Ja kyllä se on teilausta, jos väittää et suurin osa äideistä hylkää lapsensa häkkiin, josta ne on traumatisoitunut ja voi lopun elämäänsä pahoin. Jos hän vähättelee muiden osaamista mitä tulee lasten hoitoon ja omien lasten tulkitsemiseen.

Aina saa ja pitää puhua omasta puolestaan, mutta vain omasta puolestaan. Että hei tää oli oikea ratkasu meille, koska halusin että mun lapsi sais äidin läheisyyttä myös öisin.

Harvinaisen fiksusti sanottu!

Meilläkin nukutaan perhepedissä, mutta jos lapsi nukkuu kuin tukki omassa sängyssään, niin en todellakaan hauku perheitä, jotka laittavat lapsensa nukkumaan HÄKKIIN ja traumatisoivat hänet koko loppuiäksi :D

Sanotaan vaikka, että joku kertoo ettei häneltä tule maitoa ja toinen siihen, että kyllä sitä pitäisi tulla kun vaan yrität kovasti. Niin tämähän on fakta, että kyllä sitä luultavasti tulis. Tosi harvalla sitä ei oikeasti vaan tule. Toinen fakta on, että tämä ensimmäinen tästä helposti loukkaantuu, vaikka toinen ei sillä tarkoittanut loukata. Näin mun mielestä keskustelut ninatt:n kanssa yleensä menee. Joku sitten jälkeenpäin väittää että siellä on huudeltu paskaa äitiä muttei voida tarkastaa oliko asia ihan näin kun ketju on luultavasti poistettu.

Alkuperäinen kirjoittaja niinku:
Mua häiritsee tässä ninaTT:ssä oikeastaan enemmänkin se, että onko hänellä itsellään oikeasti mielipiteitä vai onko ne kaikki vaan omaksuttu valmiina kirjoista ja "tieteellisistä tutkimuksista".. Vaistovanhemmuudella minä nimittäin ymmärrän sen, että äiti toimii ruokinnan, nukuttamisen yms. suhteen niillä tavoin ja keinoin mitkä juuri sille omalle ja rakkaalle lapselleen vaistoaa ja tuntee oikeaksi eikä ulkoa opeteltujen fraasien ja "totuuksien" mukaan.

Jos avoimesti keskustelisi ja kuuntelisi muitakin äitejä, voisi huomata että se vaistovanhemmuus ei todellakaan ole eikä voi olla kirjoitettu mihinkään kirjaan eikä sääntöihin. Itselläni on 4 lasta ja yksi viihtyi kantoliinassa, toinen ei, kolmatta en voinut imettää, neljättä osittaisesti, yksi nukkui vieressä toinen vaati omaa rauhaa ja nukkumaan omaan sänkyyn...lista on loputon. Itseään ja juurikin sitä vauvaa näissä asioissa pitää kuunnella, ei mitään muuta!

Jos oikeasti haluaa joidenkin vauvojen ja lasten puolesta itkeä ja olla huolissaan, niin niitä kyllä löytyy täältä koto-Suomestakin.. Oikeasti hädissään pinnasänkyyn teljettyinä kolmatta päivää samoissa vaipoissa ja nälissään itkeviä vauvoja, joiden äiti on unohtunut viihteelle tai makaa huumehouruissa mitään ymmärtämättä.

Tää oli hienosti sanottu, peesailen.

Peesaan tätäkin. Neljä lasta ja kokemus (ja ikäkin?) on selvästi antanut sinulle viisautta ja kykyä suhteuttaa asioita oikeiin mittakaavoihinsa. Meillä tosiaan tässä maassa on niitäkin lapsia, joilla asiat eivät todellakaan ole hyvin. Imetyskuukausien lukumäärä tai nukkumismuoto on lillukan varsia ihan oikeasti kun puhutaan lasten hyvinvoinnista tässä maassa.

Tää oli hienosti sanottu, peesailen.

Viisas kirjoitus! Kiitos!

Yhteistyössä