Välinpitämätön minä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rixx
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rixx

Vieras
Kuten kaikki muutkin, puran tänne tämän koska ei yksinkertaisesti ole ystävää tai sukulaista joka puolueettomasta osaisi sanoa oman kantansa ja pyrin kirjoittamaan asiat kuten ne ovat, tietenkin oma sävy tulee väkisinkin läpi, mutta...

Tapasin mieheni, nykyisen kihlattuni 4 vuotta sitten. Alussa meno oli sitä, että hän oli lähes aina myöhässä kun meidän piti nähdä eik edes ilmoittanut. Yhtenä iltana laitoin viestin, ettei tarvitse tulla ja se ehkä hiukan sai hänet heräämään... Tämä kuitenkin loppui ajan saatossa, kun hänellä sitten oli oikeasti aikaa myös minulle - syynä myöhästymiseen max 5 tuntia olivat kaverit.

Parin kuukauden kuluttua isäni kuoli oman käden kautta. Olin aivan sekaisin, enkä tuntenut itseäni saati mitä ympärillä tapahtuu. Kuitenkin hän oli mukana ja vietimme iltoja minun tai hänen luonaan, katsoimme leffoja yleensä.. seksiä ei ollut moneen kuukauteen ja hänelle oli siinä samalla muutama muukin tyttö, joista sain tietää vasta kahden vuoden kuluttua, mutta ymmärrän että jos ei pimperoa saa niin huonohan siinä on miehen olla.

Hän oli minulle tuki ja oli joku, ketä välitti minusta jollain tasolla. Vuoden kuluttua jo muutimme yhteen ja pian jo ostimme yhteisen kodin. Seksi jäi jossain vaiheessa kokonaan pois kun eteen tuli niin paljon arjen asioita, olin väsynyt, söin mielialalääkkeitä - seksi ei kiinnostanut, en arvostanut itseäni, sillä tunsin kovaa syyllisyyttä siitä että isäni jätti kuten jätti enkä koskaan sanonut hänelle mitään.

Itselläni useita kertoja itsemurha ollut mielessä ja muutamia suunnitelmia, ne ovat jo jääneet sillä olen päässyt syyllisyydestäni yli enkä tunne enää itseäni niin arvottomaksi.

Nyt tällä hetkellä tunnen, ettei suhteemme toimi. En koe itseäni arvostetuksi saati halutuksi. Lääkkeiden syönnin lopetin muutama kuukausi sitten ja aluksi tunteet tulivat eri tavalla esille, mukava oli oikeasti kivaa ja ihanaa ja murheet tuntuivat pahemmilta.

Kotona, töiden jälkeen teen ruuan, siivoan ja ulkoilutan koiran. Mieheni menee töiden jälkeen nukkumaan ja on tällä samaisella koneella joka ilta, oikeasti joka ilta. Ja sitten menee nukkumaan. Silloin tällöin tekee pakolliset miesten työt, joita tässä huushollissa nyt ei ole paljoa ja itse osaan myös tehdä paljon, mm. vaihtaa auton renkaat.

Vuosi sitten halusin kovasti mennä kihloihin, koska ajattelin että se lähentäisi meitä - vastaus oli, että ei vielä odotetaan ja nyt syksyllä menimme. Olen puhunut avioliitosta ja lapsista ja hänellä on tarkka vuosimäärä jokaiselle asialle, että koska tapahtuu jotain seuraavaksi. Sillä ei ole väliä, että minä haluan vaikka nyt jotain- vastaus on odotetaan, kunnes mies haluaa/viitsii.

Yhtenä iltana sanoin hänelle, että en tiedä jaksanko tätä enää enkä jaksa enää edes kertoa mistä kaikki johtuu.. Olemme moneen kertaan vääntäneet asiat, kuten kotityöt - juu lupaan tehdä. Sekä minun huomiointini - haluaisin joskus saada kukkia tai kehuja - juu lupaan kyllä. Mitään ei tapahdu. Sanoin sen, että en enää tiedä mitä teen - hän lähti pois tietokoneensa äärelle ja minä jäin itkemään keittiön pöydän äärelle. En edes odottanut halausta sillä aikaisempina kertoina tämä sama on toistunut - hän vetäytyy, vaikka olen keronut myös sen että haluan halauksen kun tuntuu pahalta.

Tästä ei ole sen enempää keskusteltu, sinä iltana olin väsynyt ja nukuin seuraavan päivän iltaan asti. Sitten kaikki oli kuten mitään ei olisi tapahtunut ja olin tosissani kun sanoin, etten tiedä enkä tiedä vieläkään. Tuntuu, että se on aivan sama miltä minusta tuntuu, kuten aiemminkin olen hänen mielestään niin herkällä tuulella että kaikki on huonosti - totta, sillä kaikki meidän suhteessa on huonosti; ei keskustelua, ei seksiä, ei haleja ei pusuja, ei huomiointia, ei mitään, niin kysynpähän vaan että mitä ihmettä tässä pitäisi tehdä? Tunnen oloni niin tyhjäksi, emme edes riitele vaan olemme passiivisia eikä minua enää kiinnosta ME. En olisi koskaan uskonut, että olen tässä tilanteessa että en ole enää kiinnostunut edes kertomaan miltä tuntuu.

Onko tämä nyt aivan idioottimaista, sillä jostain syystä en lähde. Mitään rakkautta ensisilmäyksellä ei ollut, hän vaan ilmestyi.
Monet kerrat olen ajatellut, että nyt pakkaan tavarani, lähden ja jätän sormuksen pöydälle?

Ja mieti mitä elämältäsi oikeasti haluat. Onko tuo pakon sanelemaa liittoa, kulissia, pelko jos lähtee toinen löytää toisen? Vaikea on vastauksia antaa. Oma kokemus oli hieman samanlainen aiemmmassa elämässäni. Lopulta jätin mieheni vaikeiden vuosien jälkeen. Hän muuttui. Tuli muita naisia, menovaihetta, viinan kanssa läträämistä ja lopulta hän oli aiva toinen mies. Itse olin töissä, kotona, hoidin lapset, elin kuten kunnon kansalaisen kuuluu. Ei ollut muita suhteita minulla, eikä mitään poikkeavaa elämässäni henkkoht tasolla. Mutta ei ollut meillä seksiä, olimme kuin sisko ja veli saman katon alla, lopulta puhekin loppui. Välttelimme toisiamme, joskus jopa tuntui että inhosin häntä kaiken sen vuoksi mitä meille teki. Oli myös väkivaltainen, mutta kulissimme piti. Mutta kamelin selkä katkesi sitten talvella, kerroin että haluan erota, hän saa lähteä. Emme olleet aviossa, onneksi, mutta pitka liittomme oli kymmeniä vuosia. Hän oli kauhuissaan, mutta lopulta lähti ja etsi oman asunnon itselleen. Mikä helpotus, kun se tuska loppui. Avautui parempi elämä minulle ja lapsille kaikkinensa, emme pidä mitään yhteyttä eksäni kanssa. Ja parempi niin onkin ollut. Mieti siis millaisen elämän haluat ja kuinka haluat itseäsi kohdeltavan. Vastaus kaikkeen tulee Sinulta itseltäsi, toivon voimia ja jaksamista päädyt mihin tahansa ratkaisuun.

Kuulostaa siltä, että lähdit suhteeseen tämän miehen kanssa, koska olit masentunut ja hän oli jonkinlainen kainalosauva sinulle. Et siis alun alkaenkaan ollut häneen rakastunut, vaan lähdit suhteeseen jotta sinulla vaan olisi "joku".

Se on tietysti vähän huono lähtökohta.
Eli haluatko todella olla juuri tämän ihmisen kanssa? Entä miltä tuntuisi olla yksin?

Yksi asia mikä myös tuli mieleen, että kuulostat edelleen aika masentuneelta ja isäsi kuolema on ehkä asia, jota et ole vielä riittävästi käsitellyt. Masentuneena mikään ei tunnu miltään, ei myöskään parisuhde. Saatat siis kuvitella, että jättämällä miehen pääset eroon pahasta olostasi. Näin todennnäköisesti ei kuitenkaan tulisi käymään, vaan sinusta tuntuisi ihan yhtä pahalta ja tyhjältä jatkossakin -lisäksi olisit yksin.
Se hyvä puoli siinä tietysti olisi, että sitten et enää voisi syyttää miestäsi omista tyhjyyden tunteistasi.

Muista, että sinä olet vastuussa omasta onnellisuudestasi, ei miehesi. Jos suhde ei toimi, lähde siitä, mutta älä oleta että se ratkaisee kaikki ongelmasi, tai että löydät automaattisesti jotain parempaa tilalle.

Elämä on juuri niin hyvää, millaiseksi sen itse teet. Kukaan toinen ei ole syypää onnettomuuteesi. Sinun pitäisi nyt itse selättää tuo masennuksesi, ja ehkä miettiä sitten vasta, onko tämä mies sinulle se, jonka kanssa oikeasti haluat olla. Masentuneena tilannetta voi olla vaikea nähdä selkeästi.

Tuossa teidän suhteessanne ei ole ollut koskaan mitään.
Jostain syystä, olet halunnut olla tuon miehen kanssa. Hän ei arvostanut sinua, vaan jätti tulemasta lukuisiin tapaamisiin.
Sinun isäsi kuoli ja hait tukea ja turvaa mistä tahansa. Mies oli jollain tavalla olemassa. Et kokenut voivasi tukeutua sukulaisiin tai ystäviin.
Olette muuttaneet yhteen. Miksi? Onko se taloudellista?
Olet halunnut kihlautua miehen kanssa. Minä en tiedä miksi. Se ei ilmene jutustasi.

Et rakasta miestä. Teet kaikki kotityöt. Olet hänen palvelijansa.

En usko, että olet haaveillut palvelijan tai kotiorjan työstä. Ihan samoilla kotitöillä hoidat omankin asuntosi ilman kututusta.

Mies ei halua oikeasti sitoutua kanssasi mihinkään. ehkä kymmenen vuoden kuluttua tekee pakolliset lapset, joita sinä hoidat.

Sinä olet masentunut, mutta pitääkö sinun elää noin masentavaa elämää? Vaikka yksin oleminen ei ole kivaa, niin ei sinulla nytkään ole seuraa. Katsot tietokoneella olevaa miestä. Onpas autuasta.

Olet jo havainnut, että mies lupailee, mutta ei muuta mitään.
ainoa, mitä voit muuttaa, on omat ajatuksesi ja tekosi. Jätä mies sinne tietokoneelle. Muuta omaan asuntoon ja anna tilaisuus uudelle seuralle, ystäville, lemmikille, lemmitylle...

Ei kuulosta suhteelta vaan yhdessä asumiselta. Mies on sinulle selvästi vaan kainalosauva. Voit myös olla varma ettei kukaan mies kykene suhtautumaan välittävästi puolisoon joka ei anna seksiä.

on hyvä muistaa, että rakastettu/puoliso/seurustelukumppani ei ole mielenterveyshoitaja.
Ammatti-ihmiset ovat asia erikseen.

Hyvin harva ihminen jaksaa kannatella ja tsempata toista vuosia. Olette eläneet yhdessä 4 vuotta.
Sinä olet ollut maassa, sinä sanot, haluat sitä ja tätä, sinä haluat kihloihin, avioliittoon, lapsia...

Voisiko olla niin että miehesi on nyt kertakaikkiaan väsynyt sinun ongelmiisi. Ehkä hänellä on omia ongelmia. Ehkä miehesi haluaa saada halauksen pyytämättä, ehkä hänkin haluaa olla välillä heikko ja saada sinulta huomiota pyytämättä ja pakottamatta. Ehkä olisi aika ottaa huomioon se mitä miehesi haluaa yhteiseltä elämältä eikä aina mennä sen mukaan millainen mieliala sinulla on, miten sinä minäkin päivänä jaksat ...

Parisuhde on molemminpuolista antamista, yhdessäolemista, toisen rakastamista.
Jotenkin tuntuu, että miehesi on saanut sinulta liian vähän. Sinä pyydät mieheltäsi läheisyyttä, mutta et itse sitä kuitenkaan anna hänelle takaisin. Ristiriitaista ja monimutkaista.

Voisitko hetkeksi unohtaa menneet, tulevat, kaikki ongelmat.
Päättäisit nyt jo tänään, että kun huomisaamuna herään, minulla on edessäni ihana päivä. Kun heräät, annat miehellesi kunnon rutistuksen ja suukon, käperryt hetkeksi hänen kainaloonsa ja sanot, minä rakastan sinua. Sen jälkeen teet aamuhommat, menet töihin, nautit päivästä. Et murehdi, et mieti menneitä etkä tulevia. Elät tässä päivässä, nautit siitä mitä sinulla on, olet läsnä tässä ja nyt.

Paraneminen ja muutos lähtee sinusta itsestäsi.
Anna miehellesi aikaa, anna miehellesi läheisyyttä pyytämättä, älä painosta äläkä pakota häntä mihinkään. Hänelläkin on oikeus olla oma itsensä ja oikeus omiin toiveisiin.

lisään vielä, minun mielestäni tietokone on miehesi pakopaikka. Siellä kukaan ei ole vaatimassa häneltä mitään. Koneella ollessa hänen ei tarvitse ratkoa koko aikaa sinun/teidän ongelmianne.

Älä jauha menneitä, niille et voi mitään, niitä et voi muuttaa ja
muista!! isäsi itsemurha ei ole sinun syytäsi!!

Menneet syövät sinua sisältäpäin eikä niiden miettimisessä ole mitään rakentavaa enää. Kyllä 4 vuotta riittää, anna menneiden olla ja hyväksy ne sellaisenaan.

Anna anteeksi itsellesi kaikki entinen ja yritä elää jatkossa aina kuluvaa päivää ja tehdä siitä mukava päivä itsellesi ja miehellesi.

Ole läsnä parisuhteessa. Puhu tavallisia asioita, tee ruokaa, syökää yhdessä, kysy lähtisikö hän sinun ja koiran kanssa lyhyelle lenkille, juttele normaaleita arkisia asioita, olkaa niinkuin tavalliset ihmiset ovat tässä ja nyt, toistensa kanssa. Älä pakota häntä jauhamaan ongelmista äläkä edes suunnittele tulevaisuutta. Elä hetki, yksi päivä kerrallaan tavallista elämää. Tee jokaisena päivänä jotain sellaista mistä oikeasti pidät. Käy töissä, tiskaa, siivoa, juttele miehellesi niitä näitä, halaa, ota hänestä kiinni, mutta älä takerru eläkä ahdistele.

Huomaat, että elämä on mukavaa kun itse sitoutuu siihen.
Jos/kun vastoinkäymisiä tulee, niistä pääsee yli ilman suurta draamaa ja masentumista.

Toki jos et rakasta miestäsi, niin sano se hänelle. On kurjaa jos te haaskaatte elämänne noin.
Mutta luulen, että miehesi kyllä rakastaa sinua, koska muuten hän olisi lähtenyt jo aika päivää sitten.

Yhteistyössä