valitusta 1v 3kk muksusta meidän poika ei osaa mitään :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Höppänä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Höppänä

Vieras
Tais tulla joku tiistai masis tähän mammaan.....
Siis meidän poitsu ei siis osaa "mitään". Poika ei kävele ei seiso ilman tukea. Poika ei syö itse ei juo itse. Lusikka poijalla on ollu käytössä jo 4kk , mutta nykyään ei edes ota lusikkaa käteen saatika yritä itse syödä juomisessa ei tajua , että muki pitää kallistaa.
Poika ei myöskään puhu mitään sanoja ja ollaan 2kk asti kirjoja luettu jotain omaa kieltä välillä höpöttelee pääasaiassa huutaa.

Pojalla on aivan älyttömän vahva tahto ja päivittäin otetaan yhteen heittelee leluja ja tykkää lyödä äitiä. Siis suutarin lapsella ei ole kenkiä voi hoh hoijaa kyllä toisten lapsia on helpomi hoitaa kun omaa.

Taitaa mulla olla vaan väsy kun viime yö men ipäin persauksia muksu herätteli tunnin välein. Tuntuu vaan , että kaikkienmuiden lapset osaa vaikka mitä ja kaikki ihmettelee kunmeidän poika ei kävele ja eikö se sano edes äitinoi ei sanoi ei ja juu ei kävele oon joo surkee äiti....

Mutta koitappa ajatella myönteisesti. Ei tarvitse koko ajan olla kieltämässä ja hakemassa pois ja varottava ettei satuta itteensä poju.
Olen jopa ehkä hieman kade ;)

Varmasti jokainen äiti ymmärtää tunteesi. Epäkelvollehan sitä väistämättä tuntuu, eikä yhtään auta ajatella, että jokainen lapsi on yksilö.
Muistan hyvin mille tuntui kun odotin tyttöni oppivan liikkumaan kun muut jo liikkui.
Toivottavasti hän pian oppii.

:hug:
Kaikki ajallaan, jollain kestää vaan kauemmin hiffata se kävelyn yms. itsetekemisen ihanuus! Kyllä se teiänkin poika jo varmaan kesällä tallustaa ja sit ei äiti meinaa pysyä enää peressä! :)

Älä masennu, ei pojalla ole mitään hätää. Täysin normaalia, ettei vielä puhu tai syö tai juo itse. Liikkuminenkin on varmasti sieltä tulossa. Puhu vaikka neuvolassa, jos huolettaa kovasti. Monet äidit hehkuttaa omiensa taitoja liioitellenkin, ole ylpeä omasta pienestä pojastasi, joka oppii omaan tahtiinsa asioita. Meilläkin on erittäin vahvatahtoinen poika (2v 2kk), ja vaikka se oma tahto on välillä aika raskasta, se kuitenkin on hyvä enne siitä, että lapsi ei jää maailmassa jalkoihin :) Kehitystä tapahtuu koko ajan, jaksamista äidille ja tsemppiä pikkumiehelle uusien taitojen opetteluun!

No meillä niitä kuhmuja vasta on ja vekkejä päässä kun seisoo tukea vasten niin kopsauttelee aina mihin sattuu ja kun kottaa lujaa niin välillä kädet jää alle ja hampaat lyö huuleen ja ver ta tulee. ja mitä kieltämiseen tulee niin muuta ei saa tehdäkkään ei ei toimi enää ja taistelut pitää valita kun joka asiasta ei voi ottaa yhteen.

Kyllä se ehtii vielä kävellä ja puhua monta vuotta. Välillä liikaakin. Teininä varmasti toivot, että oli jättänyt "tuon" sanomatta tai kävelisipä välillä vähemmän pois kotoa. :laugh:

Kunhat et liikaa tuputa, ettei koe painostusta.

Juu kiitti kannustuksesta kyllä mä tiedän , että ne taidot sieltä tulee taidan vaan olla kärsimätön.
Nyt taidan painu päikkäreille , että jaksan ottaa muksun kanssa yhteen illalla :D

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No meillä niitä kuhmuja vasta on ja vekkejä päässä kun seisoo tukea vasten niin kopsauttelee aina mihin sattuu ja kun kottaa lujaa niin välillä kädet jää alle ja hampaat lyö huuleen ja ver ta tulee. ja mitä kieltämiseen tulee niin muuta ei saa tehdäkkään ei ei toimi enää ja taistelut pitää valita kun joka asiasta ei voi ottaa yhteen.

Normaalilta kuulostaa tuon ikäiseltä :)

Ymmärrän kyllä ap tunteesi. Meidän samanikäinen poika osaa kyllä jo vaikka mitä (esim. juuri kävelyn ja nokkamukin kallistuksen) mutta ei ymmärrä mitään puhetta eikä sano mitään sanoja. Se ei mua sinänsä haittaa, mutta ärsyttää AINA kun joku (yleensä vanhempi naisihminen) kauhistelee, että "MITÄ, Eikö edes äitiä sanoa vielä??"

Kannattaa pitää mielessä, että yleensä kuulee lapsista, jotka ovat vähintäänkin hieman keskimääräisiä kehityskäyriä edellä. :) Eli mielikuvat vääristyvät hyvin helposti, koska ääripäistä kuulee eniten.

No kyllä se oppii. Meidän poika oppi kävelemään 1v6kk ja siinä samalla seisomaan ilman tukea. Nyt 2veenä syö itse (useimmiten) ja juo tavallisesta mukista. Nokkamuki oli käytössä tähän asti. Sanoja alkoi tulla 1v8kk ja nyt puhuukin jo vaikka mitä.

Ei se sinusta johu kun lapsi ei kävele,puhu ym.oot varmasti erittäin hyvä äiti omalle lapsellesi!
Aivan,niinku vieras sanoi ettei tarvi kokoajan nyt laukata peräs. Ymmärrän kyllä huolesi ja varmasti ärsyttävää kun muut tulee kyseleen että eikö osaa sitä ja tätä. kannattaisi varmuuden vuoksi 1,5v nlassa ottaa asia puheeksi. Monethan aloittaa kävelyn 1,5v ei ole epänormaalia että sinun poikasi ei vielä kävele,mutta kieltämättä useat seisoo tossa iässä ilman tukea.Sehän voi olla et haluaa lähtä liikkun vähän myöhemmin,hänellä ei ole kiire valmiissa maailmassa : ) Jospa nlasta laitettaisiin vaikka fysioterapiaan,auttaa käveleen lähtemisessä.minun toinen lapseni alkoi sanomaan sanoja 1v 4kk. Voimia sinulle!

Siis lapsi on 1 v 3 kk, mutta ei kävele vielä? Eikä seiso ilman tukea?
Hassua ettei neuvola ole puuttunut asiaan ja lähettänyt fysioterapeutille, sillä aika monet neuvolat lähettää hyvin herkästi jos 1 v ikään ei kävele tai nouse seisomaan tukea vasten !!

Se ettei syö itse, eikä juo itse, siitä ei tarvitse huolestua. Ei meilläkään popika syönyt itse vielä 2 vuotiaanakaan, päiväkodissa sitten muiden esimerkin kautta opeteli itse syömään.

1,5 v tyttö syö itse, sotkuisesti eikä aina, mutta osaa ja haluaa tehdä itse.

Itsepäisyys ja huuto voi johtua siitä, ettei osaa ilmaista itseään eikä tule ymmärretyksi. Elikkä vaikka puhetta ei vielä tule, ymmärtääkö lapsi puheen?
Jos se EI-sana ei mene perille, HAE lapsi pois kielletystä ja ohjaa sinne mikä on sallittua.
1,5 v neuvola on lääkärin neuvola, siellä viimeistään kannattaisi ottaa puheeksi nuo lapsen "ei osaa mitään" asiat !!
Itse olisin kyllä huolissani jos oman lapseni kehitys olisi noin "jälkijunassa". Jokainen toki ajallaan ja aikanaan, omaan tahtiinsa, mutta mutta...

Alkuperäinen kirjoittaja 4 äiti:
Hassua ettei neuvola ole puuttunut asiaan ja lähettänyt fysioterapeutille, sillä aika monet neuvolat lähettää hyvin herkästi jos 1 v ikään ei kävele tai nouse seisomaan tukea vasten !!

Mitä ihmettä sä höpötät? Jos ei kävele 1,5v niin sitten vasta ehkä vähän huolestutaan. Meillä kukaan ei ollut yhtään huolestunut, vaikka tosiaan vasta tossa 1,5 iässä alkoi kävellä ja seistä yksin. Kyllä ne kerkii! Ei aina heti tartte olla jotain vikaa ja jonnekin tutkimuksiin lähettämässä. Antakaa lasten kasvaa omaa tahtiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja 4 äiti:

Se ettei syö itse, eikä juo itse, siitä ei tarvitse huolestua. Ei meilläkään popika syönyt itse vielä 2 vuotiaanakaan, päiväkodissa sitten muiden esimerkin kautta opeteli itse syömään.

1,5 v tyttö syö itse, sotkuisesti eikä aina, mutta osaa ja haluaa tehdä itse.

Itsepäisyys ja huuto voi johtua siitä, ettei osaa ilmaista itseään eikä tule ymmärretyksi. Elikkä vaikka puhetta ei vielä tule, ymmärtääkö lapsi puheen?
Jos se EI-sana ei mene perille, HAE lapsi pois kielletystä ja ohjaa sinne mikä on sallittua.
1,5 v neuvola on lääkärin neuvola, siellä viimeistään kannattaisi ottaa puheeksi nuo lapsen "ei osaa mitään" asiat !!
Itse olisin kyllä huolissani jos oman lapseni kehitys olisi noin "jälkijunassa". Jokainen toki ajallaan ja aikanaan, omaan tahtiinsa, mutta mutta...

Kyllä poika nusee seisomaan tukea vasten ei vaan seiso ilman sitä tukea. !v neuvolassa ollaan viimeksi käyty ja silloin sanottiin, että poika on kehittynyt ihan normaaliin tahtiin ton yhdenn vuoden jälkeen ei tietty neuvolassa olla käyty pitää sitten katsoa 1,5v neuvolassa mikä on tilanne, mutta eiköhän poika jo silloin kävele.

Kun oon poikaa kieltänyt oon aina ottanut tilanteesta pois mutta sinnehän se heti taikaisin konttaa ja kun tarpeeksi monta kertaa oonkieltänyt niin oon hetkeksi vienyt "miettimään" omaan sänkyyn tai ottanut syliin.

Poika kyllä ymmärtää puhetta ainakin jotain :D silloin kun huvittaa...

Meillä neiti kohta 1v6kk ja vasta OPETTELEE kävelyä! Ei vielä sano mitään järkeviä sanoja, omiaan kyllä. Ei osaa syödä itse, juoda kyllä. Kirjoista osaa näyttää kaiken mitä kysytään ja muutenkin tuntuu että puhetta ymmärtää erittäin hyvin, mutta toi liikkumaan lähtö ollut suurin huolenaiheeni, vaikka nyt onkin muutosta tapahtunu! Meilläkin ruokaillessa toi lusikka ollut tytöllä käytössä pidemmän aikaa, mutta ei jaksa opetella. Ruoka menee ainoastaan alas, kun äiti tai isä syöttää ja neiti lukee samalla kirjoja! Noistakin pitäs eroon päästä..

Yhteistyössä