Vanhoillislestadiolaiset: Oletteko mielestänne ainoita jotka pääsevät taivaaseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja syntinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
Alkuperäinen kirjoittaja syntinen:
Heti alkuun todettakoon ettei tämän kirjoituksen ei ole tarkoitus olla loukkaava, mutta haluaisin siis todella tietää: Uskotteko todella niin, että vain vanhoillislestadiolaiset ovat ns. Jumalan lapsia ja oikea uskoisia että vain te pääsette taivaaseen?

Oon vaan miettinyt että mites sitte esim. esikoislestadiolaiset, tai muut uskovat ihmiset kuten helluntailaiset? Tai körttiset? Ovatko he "vääräuskoisia" teidän silmissänne? Mikä tekee teistä "parempi" uskoisia toisten uskovien joukossa? Vai tekeekö?

Lestadiolaisuuskin on kuitenkin "keksitty" uskonto, kuten muutkin. Siis ihmisten luoma kaikkine sääntöineen.Ja eikös se Jeesuskin ollut juutalaisten kuningas. Eikös sitä voisi sitten ajatella että ne juutalaiset on ainoita oikeita uskovaisia, jotka myös taivaaseen pääsevät?

Kyllä uskomme olevamme Jumalan lapsia, kuten suvisuroissa eräs puhuja sanoi: Ei tämä ole mikään herätysliike, tämä on Jumalan valtakunta..
Jumalan valtakuntaan on annettu syntien anteeksiannon avaimet pyhän hengen kautta. Syntejä siis ei voi saada anteeksi kahden kesken jumalan kanssa, vaan Jumalan lapsi voi sarnata synnit anteeksi toiselle ihmiselle.

Mikään ei tee meistä parempia ihmisiä tahi uskovia kuin muista, yksin Jumalan armosta olemme saaneet synnit anteeksi, syntisinä ihmisinä haluamme edelleen jatkaa armovirran lähellä matkaa kohti taivasta.

Srk:n sivuilta löydät varmasti paljon tietoa meistä, näillä palstoilla liikkuva tioto on mitä on, tuskin kovin luotettavaa.. :)

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Mun äiti on lestadiolainen ja se yritti kovasti mulle tyrkyttää uskontoaan ku olin pieni, mikä oli ahdistavaa (onneksi älynny lopettaa). Olen nyt raskaana ja tullut siihen tulokseen et en haluu lastani kastettavan. Mistä mä tiedän mikä on oikee uskonto ja en TODELLAKAAN itse usko et tuolla yläkerrassa joku ois, joten ois tekopyhää kastaa lapsi. Hänellä on oikeus itellä päättää mihin uskontoon liittyy tai ei liity sit kun ymmärtää mistä on kyse.
Mun mieheni on lukenu raamattua mielenkiinnosta ja hän vaan sano et toi jumalahan on pahempi ku hitler. Ja sitä mä en voi käsittää et sitä uskontoa pitää tyrkyttää toiselle ihmiselle, eiks se oo jokahisen oma asia mihin uskoo tai ei usko, mulle ei ainakaan tarvi tulla yhdenkään uskovaisen tyrkyttään ikuista elämää.

Huh!Onko sinulle lestadiolaiset yrittänyt tyrkyttää uskontoaan?En usko!
Eiköhän ne oo mormonit, jehovat ym. ketkä sitä yrittää käyä ovelta ovelle
kaupittelemassa...

En ole VL, mutta uskossa EVL:na. Jumala itse päättää kuka menee mihinkin. Miten on elämänsä elänyt ja hoitanut suhteensa Jumalaan.
Viimeisenä hetkenä asia ratkeaa. Näin uskon minä.
Kaikki ovat Jumalan luomia ja tasa-arvoisa minun silmissäni ja en sano kellekään että ET PÄÄSE TAIVAASEEN tai että OLEN AINOA OIKEA USKOVAINEN ..kukaan ihminen maanpäällä ei päätä näitä asiota toisten kannalta.

Alkuperäinen kirjoittaja Uskova:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kauheasti minäkin kaipaisin noita perusteluja joskus lestadiolaisella seudulla asuneena. Miksi esimerkiksi helluntailainen ei pääsisi taivaaseen? Tai luterilainen uskova? Ja ihan aidosti ihmettelen, lestadiolaisuutta sisältäpäin tuntematta.

Helluntailaiset, jehovalaiset ja muut pitävät epäjumalia, tämän vuoksi he eivät pääse taivaaseen. Täytyy uskoa oikeaan Jumalaan eikä pitää vääriä jumalia.

Epäjumala ???
Kuka päättää siitä epäjumalasta ???
Jos minä vaikka olisin helluntailainen, luterilainen, muslimi, siis uskoisin jumalaan, siihen jumalaan mikä minulle on oikea Jumala !!
Niin sinä väittäisit sitä epäjumalaksi, millä oikeudella ????
Mikä tekee sinun jumalasta sen oikean jumalan eikä minun ????

minäpä uskon siihen että oli uskonto mikä tahansa, on vain yksi Jumala! ja se on meillä kaikilla sama, ihan sama kutsutaanko sitä allahiksi, jumalaksi tai miksi tahansa. minä uskon sen siksi että kaikki ei tiedä kristinuskoa, kaikki ei tiedä islamia, mutta silti ovat hyviä ihmisiä, uskovat Jumalaan ja silloin pääsee taivaaseen. kerran viisas mies (mielestäni) sanoi että miksi eri maan osissa on eri uskontoja on se että ne on soveltuneet sen alueiden kulttuuriin, jne. en ole kovin uskovainen, mutta uskon Jumalaan ja siihen että hän näkee ihmisestä kuka on hyvä ja kuka on paha. itse en edes usko että kukaan on läpi mätä. eli eiköhän tuo taivas ole se paikka mihin pääsee ne keneltä löytyy inhimillisyyttä ja omaatuntoa/katumusta. ei siihen kirkonkirjoja tarvita.. en usko Jumala on papereita pyytämässä siellä porteilla sitten... ja joka uskonto kunnasta löytyy myös tekopyhiä, käyvät ahkeraan tapahtumissa, kirkossa, jne mutta sydämmeltään heiltä puuttuu inhimillisyys ja toisten kunnioitus. eli luulen niiden perusarvojen mittaavan sen kuka sitten aikanaan menee minnekkin, eikä sen mitä papereis lukee tai kui usein esim. käy kirkossa.

Alkuperäinen kirjoittaja summer07:
minäpä uskon siihen että oli uskonto mikä tahansa, on vain yksi Jumala! ja se on meillä kaikilla sama, ihan sama kutsutaanko sitä allahiksi, jumalaksi tai miksi tahansa. minä uskon sen siksi että kaikki ei tiedä kristinuskoa, kaikki ei tiedä islamia, mutta silti ovat hyviä ihmisiä, uskovat Jumalaan ja silloin pääsee taivaaseen. kerran viisas mies (mielestäni) sanoi että miksi eri maan osissa on eri uskontoja on se että ne on soveltuneet sen alueiden kulttuuriin, jne. en ole kovin uskovainen, mutta uskon Jumalaan ja siihen että hän näkee ihmisestä kuka on hyvä ja kuka on paha. itse en edes usko että kukaan on läpi mätä. eli eiköhän tuo taivas ole se paikka mihin pääsee ne keneltä löytyy inhimillisyyttä ja omaatuntoa/katumusta. ei siihen kirkonkirjoja tarvita.. en usko Jumala on papereita pyytämässä siellä porteilla sitten... ja joka uskonto kunnasta löytyy myös tekopyhiä, käyvät ahkeraan tapahtumissa, kirkossa, jne mutta sydämmeltään heiltä puuttuu inhimillisyys ja toisten kunnioitus. eli luulen niiden perusarvojen mittaavan sen kuka sitten aikanaan menee minnekkin, eikä sen mitä papereis lukee tai kui usein esim. käy kirkossa.

YKSI Jumala on minunkin mielestäni..ajattelet samalla lailla

Alkuperäinen kirjoittaja ÄET:
Mun äiti on lestadiolainen ja se yritti kovasti mulle tyrkyttää uskontoaan ku olin pieni, mikä oli ahdistavaa (onneksi älynny lopettaa). Olen nyt raskaana ja tullut siihen tulokseen et en haluu lastani kastettavan. Mistä mä tiedän mikä on oikee uskonto ja en TODELLAKAAN itse usko et tuolla yläkerrassa joku ois, joten ois tekopyhää kastaa lapsi. Hänellä on oikeus itellä päättää mihin uskontoon liittyy tai ei liity sit kun ymmärtää mistä on kyse.
Mun mieheni on lukenu raamattua mielenkiinnosta ja hän vaan sano et toi jumalahan on pahempi ku hitler. Ja sitä mä en voi käsittää et sitä uskontoa pitää tyrkyttää toiselle ihmiselle, eiks se oo jokahisen oma asia mihin uskoo tai ei usko, mulle ei ainakaan tarvi tulla yhdenkään uskovaisen tyrkyttään ikuista elämää.

kaupittelemassa...

Kyllä mulle ainakin ihan oma äiti sitä yritti tyrkyttää ja vei kaikenlaisiin seuroihin yms, eikä se multa kysyny haluanko vai en ja sit ku olin tarpeeksi vanha et uskalsin kieltäytyä, niin siitä suuttu. Kyllä mä muillakin lestadiolaisilla olen nähny samaa vikaa, ettei se ainoastaan jehovat oo jotka sitä uskontoaan tyrkyttää.

Onneksi meidän taivasosaamme ei ratkaise se, mitä joku lestadiolainen uskoo, vaan Jumala. Kun jätämme elämämme Jeesukselle, voimme uskoa synnit anteeksi ja päästä taivaaseen. Kaiken, mitä Raamattu sanoo, uskon todeksi.
Sen takia en voi valitettavasti uskoa lestadiolaisten näkökulmaa siitä, että vain he pääsisivät taivaaseen. Jos he voisivat todistaa nuo ajatukset todeksi Raamatulla, uskoisin kyllä, mutta heidän elämänsä todistaa muusta, valitettavasti.
Se, että heillä olisi taivasten valtakunnan avaimet, ei poissulje näkökulmaa, että kaikilla Jumalan lapsilla voi olla ne. Jumala ei ole niin pieni.

Mun mielestä mikään uskonto ei voi väittää olevansa se ainoa oikea. Mikään uskonto ei voi sanoa, että mikä jumala on se oikea. Melkoisen suppea ajattelutapa jos ei hyväksy mitään muita uskontoja kuin omansa. Uskokoot joku vaikka naapurin punavihreään villalapaseen jos siltä tuntuu, mutta se on hänen asiansa ja hänelle tärkeä.

Tuomitsemisesta sanoisin: edes enkelit eivät uskaltaneet tuomita Raamatussa, miten lestadiolaiset uskaltavat? Kannattaa varoa sanojaan.

Tuomitsemisesta sanoisin minäkin:
Lestadiolaiset eivät tuomitse, vaan Jumalan sana.

Raamatun aikanakaan ei Jumalan lapseksi päässyt sopimalla asiasta jumalan kanssa, vaan aina on ollut toinen ihminen välittäjänä. Nykypäivinä ihmiset ovat keksineet, että nämä asiat sovitaan yksin Jumalan kanssa!!!

Kerropas sitten, missä kohtaa Jumalan sanaa noin sanotaan?

Miksei asioita voida sopia Jumalan kanssa? Esim. Abraham sopi ne, Joosef sopi ne, myös Pietari sopi asiat Jeesuksen kanssa. Entäs Paavali? Hänellekin Jeesus ilmestyi tiellä.
Miten nuo asiat sopivat uskoonne?

Olen tullut uskoon ns. lestadiolaisella tavalla, mutta minua eivät lestadiolaiset tunnusta uskovaksi siltikään. Miksi ajattelette, ettei muissa kristillisissä suunnissa julisteta syntejä anteeksi myös toisen ihmisen kautta?

Mikä on taivas?
Mikä on helvetti?

Minä en oikein usko helvettiin, tulimereen, ellei se tarkoita sitten tätä maan päällistä elämää. Uskon, että kuoleman jälkeen on parempi olla kuin täälä. En usko, että kuoleman jälkeen vain "kadotaan". Entä jos helvetti tosiaan on maan päällinen elämä, ja ken on huonosti elämänsä elänyt (sydämestään paha ihminen), joutuu kuoleman jälkeen takas "kiertoon". Hyvin elänyt pääsee ikuisuuteen, jossa ei surut ja murheet paina. En tiedä, tämä on lähinnä sitä mihin minä uskon. :) Ja siinä ei auta, vaikka kuin lestadiolainen olis. Riittää vain, että on sydämestään hyvä. Vaikka olis lestadiolainen, mutta paha, se ei riitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Uskova:
Kauheasti minäkin kaipaisin noita perusteluja joskus lestadiolaisella seudulla asuneena. Miksi esimerkiksi helluntailainen ei pääsisi taivaaseen? Tai luterilainen uskova? Ja ihan aidosti ihmettelen, lestadiolaisuutta sisältäpäin tuntematta.

Helluntailaiset, jehovalaiset ja muut pitävät epäjumalia, tämän vuoksi he eivät pääse taivaaseen. Täytyy uskoa oikeaan Jumalaan eikä pitää vääriä jumalia.

Annappa vähän perusteita tälle.. Mä en olisi olenkaan varma, että lestat pääsee kaikki taivaaseen, niiden hommahan on niin teeskentelyä.. Mikään ei kerro siitä, että ovat edes uskossa, kunhan käyvät seuroissa, eivät juo viinaa, eivät katso telkkaria, koska joku leevi aikanaan näin käskenyt... Hoh hoijaa sanon minä...

Olen tullut uskoon ns. lestadiolaisella tavalla, mutta minua eivät lestadiolaiset tunnusta uskovaksi siltikään. Miksi ajattelette, ettei muissa kristillisissä suunnissa julisteta syntejä anteeksi myös toisen ihmisen kautta?

:wave:
Kerrohhan miten tulit uskoon, ja mitä uskontokuntaa oot?

kaupittelemassa...

Kyllä mulle ainakin ihan oma äiti sitä yritti tyrkyttää ja vei kaikenlaisiin seuroihin yms, eikä se multa kysyny haluanko vai en ja sit ku olin tarpeeksi vanha et uskalsin kieltäytyä, niin siitä suuttu. Kyllä mä muillakin lestadiolaisilla olen nähny samaa vikaa, ettei se ainoastaan jehovat oo jotka sitä uskontoaan tyrkyttää.

Minutki vietiin seuroihi, kerhoihi, pyhäkouluun ja raamattuluokkaan. Raamattuluokkaankin pakottivat. Jos en mennyt, viikkorahat jäi saamatta. Kerhon kans sama homma, lauantaikarkit jäi saamatta jos en suostunut lähtemään. Onneksi raamattuluokkaa kesti vain rippikouluun asti. Viimeset kerrat kestin sinnillä. Sen jälkeen ne ei enää seuroihikaan pakottanu, olin tehnyt kantani tarpeeksi selväksi. :) Vielä ne yritti suviksiin mua houkutella, mutta eipä ollu kiinnostusta lähteä eikä aikaakaan. Vaikka kyllä mä suviksissa saatan joskus käydä vielä...mutta en kuuntelemassa vaan muuten vaan. :)

Minusta uskovaiset kaikki tyyni eivät halua itse ottaa vastuuta omasta elämästään vaan sysäävät tapahtumien syyt ja seuraukset Jumalalle. Raukkamaisia ja itsetunnoltaan heikkoja ovat he. Säälikäämme siis, ja antakaa heidän elää rauhassa. Me muut, ottakaamme rohkeasti vastuu omista teoistamme ja näyttäkään näin esimerkkiä heikoimmille = uskovaisille.

Kerropas sitten, missä kohtaa Jumalan sanaa noin sanotaan?

Miksei asioita voida sopia Jumalan kanssa? Esim. Abraham sopi ne, Joosef sopi ne, myös Pietari sopi asiat Jeesuksen kanssa. Entäs Paavali? Hänellekin Jeesus ilmestyi tiellä.
Miten nuo asiat sopivat uskoonne?

Luepa vaikka Paavalin uskoontulo uudestaan raamatusta, niin huomaat, että myös Paavali sai parannuksen armon Jumalalta toisen ihmisen välityksellä!!!!

Muistele missä vaiheessa Paavalilla silmät aukesivat sokeudesta, missä vaiheessa hän huomasi, että tässä on Jumalan valtakunta? Ja missä se Jumalan valtakunta oli?

Kun Pietari sopi asiansa Jeesuksen kanssa, Jeesus oli Jumalan tahdon välitäjänä, syntien sovittajana!

jne jne.......

Alkuperäinen kirjoittaja Bayan Fare:

kaupittelemassa...

Minutki vietiin seuroihi, kerhoihi, pyhäkouluun ja raamattuluokkaan. Raamattuluokkaankin pakottivat. Jos en mennyt, viikkorahat jäi saamatta. Kerhon kans sama homma, lauantaikarkit jäi saamatta jos en suostunut lähtemään. Onneksi raamattuluokkaa kesti vain rippikouluun asti. Viimeset kerrat kestin sinnillä. Sen jälkeen ne ei enää seuroihikaan pakottanu, olin tehnyt kantani tarpeeksi selväksi. :) Vielä ne yritti suviksiin mua houkutella, mutta eipä ollu kiinnostusta lähteä eikä aikaakaan. Vaikka kyllä mä suviksissa saatan joskus käydä vielä...mutta en kuuntelemassa vaan muuten vaan. :)

:wave:
No onko suku hyljännyt kun uskot toisin?
niin kuin moni sannooo...

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä