Olen itse kasvanut hyvin lähellä isovanhempiani (isän vanhemmat) ja he ovat aina olleet kiinteä osa elämääni. Minun on lapsuuttani ajatellessani hieman vaikea erottaa miten vanhempani, miten isovanhempani kasvatus on jakautunut tai kuka ylipäätään on minun kasvatuksessa vastannut mistäkin... enkä pidä tätä mitenkään huonona tai haitallisena. Minulle on ollut suuri rikkaus se, että olen kasvanut ns. vanhakantaisessa perheessä, jossa isovanhemmat ovat olleet kiinteästi läsnä. Tiedän, ettei tämä ole ollut äidilleni aina helppoa silloin, kun olin lapsi, kasvatusnäkemykset ja tavat jne. kolahtivat välillä yhteen. Joistakin asioista varmasti puhumalla selvittiin, mutta osa asioista oli taatusti sellaisia että puolin ja toisin hammasta purren vain sopeuduttiin tilanteeseen.
Itse nyt äitinä toivoisin, että lapsillani olisi fyysisesti ja henkisesti läheiset välit isovanhempiinsa, mutta meillä välimatkaa on valitettavan paljon eli tämä ei ole mahdollista. Minä toivoisin, että voisin tarjota lapsilleni vanhakantaisen (kuten itsekin olen saanut) kasvatuksen jossa suku (ja jopa koko kylä) kasvattavat lasta. Onneksi meillä on naapureina iäkkäitä ihmisiä, jotka välillä "sotkeutuvat" lapsemme kasvatukseen ja näin toimivat meillä "kylänä joka kasvattaa"... vaikka se välillä onkin hieman ärsyttävää.
Tässä ap:n tapauksessa pitäisin huolta siitä, että teillä kotona noudatetaan teidän kodin sääntöjä asioissa ja ne lapselle kerrotaan eikä lipsuta. Isovanhempien luona, päivähoidossa ym. kodin ulkopuolella on sitten omat sääntönsä ja tapansa joita noudatetaan siellä. Lapsi ei tästä vahingoitu. Perusteluksi lapselle riittää "meillä kotona tehdään näin". Ei ap:n vanhemmuus tuossa tilanteessa vaarannu, ei vähäne eikä hän tule lapselleen huonommaksi äidiksi, päinvastoin se osoittaa vahvuutta ja vastuuta lapsen kasvatuksesta. Isovanhempien osuutta ei mielestäni tule kuitenkaan liiaksi rajata, mutta toki lapsi tarvitsee ikäistensä seuraa yhä enemmän kasvaessaan ja siten päivähoito kodin (ja isovanhempien) ulkopuolella on perusteltua - eikä loukkaa ketään.
Voimia ap:lle ja muista, että lapsellesi tuo tilanne on omasta kokemuksestani ihanteellinen kasvuympäristö.