Vauva 6vk putosi sohvalta :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aloittaja"

Vieras
Nukahdin vauva sylissä ja heräsin siihen kun kierähti alas sylistä (makasin siis sohvalla). Koira makasi tuossa vieressä niin melko varmasti putosi koiran päälle ja kierähti siitä sitten maahan. Kun katsoin alas, makasi siellä koiran vieressä silmät auki, ei siis itkenyt ollenkaan. Söi heti tippumisen jälkeen ja liikuttaa käsiä ja jalkoja normaalisti. Vähän itskeskeli kun jätin sitteriin siksi aikaa kun käväisin keittiössä.
On vain melko unelias ja aika veltto :O Naureskeli kyllä vähän mutta nukahti sitten syliin. Hieman kuulostaa ärisevän ja liikkuvan tuolla sängyssä, mikä on siis ihan normaalia.
Pitäisköhän lähteä käyttämään päivystyksessä? On muutenkin nukkunut aika paljon tänään niin mulla huolestuttaa kun nukahti heti uudestaan :/

Tää on nyt kanssa semmoinen asia taas, ettei tähän uskalla sanoa, että vauvalla ei ole hätää/on hätä. Koska eihän me tiedetä. Melkoisesti lapset kestävät putoamisia ja kolhuja ja osa tuon ikäisistä jo konttaa ja yrittää pystyyn, joten sattuuhan siinäkin vahinkoja.
Kannattaa kumminkin soittaa päivystykseen ja kysyä kotihoito-ohjeita tai käskyä tulla päivystykseen. Sulla on varmaan varmempi olo, jos hoitsu kertoo sulle, miten vauvan tilaa voi seurata kotona. Tai sitten pyytää teidät näytille.

Oliko vauva tajuttomana vai oliko alastulo niin pehmeä, ettei itkenyt?

[QUOTE="aloittaja";25425121]Mä aattelin tuon niin että kun tippui sen koiran päälle ja siitä vasta kierähti maahan, niin se ei sattunut ja ei siksi itkenyt?[/QUOTE]

outoa jos ei säikähtänyt ja itkenyt vaikka vaan siksi? kannattaa varalta soittaa kun ei voi tietää jos vaikka niska retkahtanut yms..

[QUOTE="aloittaja";25425088]
On vain melko unelias ja aika veltto :O [/QUOTE]

Tuo velttous voi olla jotain vakavaa, joten kun susta selkeästi tuntuu, että ehkä olisi syytä käydä päivystyksessä, niin soita sinne ja kerro velttoudesta.

[QUOTE="vieras";25425156]Tää on nyt kanssa semmoinen asia taas, ettei tähän uskalla sanoa, että vauvalla ei ole hätää/on hätä. Koska eihän me tiedetä. Melkoisesti lapset kestävät putoamisia ja kolhuja ja osa tuon ikäisistä jo konttaa ja yrittää pystyyn, joten sattuuhan siinäkin vahinkoja.
Kannattaa kumminkin soittaa päivystykseen ja kysyä kotihoito-ohjeita tai käskyä tulla päivystykseen. Sulla on varmaan varmempi olo, jos hoitsu kertoo sulle, miten vauvan tilaa voi seurata kotona. Tai sitten pyytää teidät näytille.

Oliko vauva tajuttomana vai oliko alastulo niin pehmeä, ettei itkenyt?[/QUOTE]

Vauvan ikä oli 6 VIIKKOA.

Tuollaisten haavereiden kanssa en ole koskaan pitänyt turhana käydä lääkärillä näytillä. Aina sitä mieluummin menee sinne suotta ja tulee terveen papereilla kotiin, kuin jää kotiin arvuuttelemaan onkohan jotain vialla.

[QUOTE="Piparnakkeli";25425185]Vauvan ikä oli 6 VIIKKOA.

Tuollaisten haavereiden kanssa en ole koskaan pitänyt turhana käydä lääkärillä näytillä. Aina sitä mieluummin menee sinne suotta ja tulee terveen papereilla kotiin, kuin jää kotiin arvuuttelemaan onkohan jotain vialla.[/QUOTE]

HUI! Luin väärin, että siis 6 kuukautta, anteeksi! ELI 6 VIIKKOINEN AINA LÄÄKÄRIIN, jos sohvalta tai vastaavalta tippuu.

Meillä tipahti kuopus sängyn päältä 3:n kuukauden ikäisenä. Laitoin ihan keskelle sänkyä eikä osannut vielä kääntyä selältä vatsalleen eikä päin vastoin. Piipahdin vessassa, alkoi kuulua kauheaa järkyttynyttä itkua.Säikähdys oli melkoinen, soitin päivystykseen. Pyysivät vaan seuraamaan tilannetta esim.aivotärähdyksen varalta. Ei käynyt onneksi mitään pahempaa eikä tullut aivotärähdystä. Ilmeisesti oli "potkutellut" itselleen vauhtia sängyn laidalle ja siitä kierähtänyt, opin ainakin että enää en jätä hetkeksikään 3:n kuukauden ikäistä sängyn päälle :(

Joo, jos yhtään huolestuttaa itteä niin lääkäriin vaan. Noin pienen kanssa ei mun mielestä voi olla turhia käyntejä.

Mun 8-kuinen kans kopsahti alas sohvalta toissa päivänä ja aikas todennäköisesti pää edellä mutta itki kyllä reippaasti rauhoittuen tissille lopulta. Taidettiin selvitä kuhmulla ja säikähdyksellä. Tän kokoiset ja ikäiset kyllä telovat itseään enemmän ja vähemmän mutta noin pienen käyttäsin itse kyllä lääkärillä.

[QUOTE="aloittaja";25425255]Päivystyksessä ei vastata puhelimeen, mikä numero tuo 100..jotain on?[/QUOTE]

Miten siellä ei vastata? :O Soita uudelleen vai onko sulla väärän päivystyksen numero?
Toi 10023 on joku Helsingin seudun terveysneuvonta. Se on jotenkin maksullinen, mutta sinne voi kai kaikki soittaa???

Ja putosi siis tuollaisen pk collien päälle joka makasi kyljellään sohvan vieressä ja on kyllä mielestäni aika pehmeä tollero. Putosi n. 20 cm. Makasi siis ihan silmät auki lattialla katselemassa, vähän väänsi itkua kun vaihdettiin vaippaa ja tosiaan sitterissä kun istui siinä hetken. Naureskelikin mulle vähän ennen kuin nukahti

[QUOTE="aloittaja";25425278]Ja putosi siis tuollaisen pk collien päälle joka makasi kyljellään sohvan vieressä ja on kyllä mielestäni aika pehmeä tollero. Putosi n. 20 cm. Makasi siis ihan silmät auki lattialla katselemassa, vähän väänsi itkua kun vaihdettiin vaippaa ja tosiaan sitterissä kun istui siinä hetken. Naureskelikin mulle vähän ennen kuin nukahti[/QUOTE]

No ihan hyvältä kuulostaa vointi, mutta aluksi sanoit, että on veltto ja unelias. Mut eihän 6 viikkoisesta nyt niin tiedä.. Soita päivystykseen uudelleen tai tonne neuvontaan. Saat oikeat ohjeet ja olo on turvallisempi.

Josko vaan pakkaisit lapsen mukaan ja menisit jahkailun sijaan. Kauanko tapahtuneesta on aikaa?

http://www.sygeborn.dk/frame.cfm/cms/id=640/sprog=4/grp=7/menu=1/

Siis katseli mua silmät auki sieltä lattialta, itkeskeli vähän sitterissä ja vaippaa vaihtaessa, istuttiin tähän sohvalle niin naureskeli mulle vähän mutta nukahti melko äkkiä syliin ja meni siis silloin vasta veltoksi. Aikaisemminkin tosin mennyt nukahtaessaan mutta mulla nyt huolestuttaa tuon putoamisen takia. Ihan normaalisti kuulostaa ärisevän tuossa sängyssä. Ihmetyttää vain miten muka voi olla noin väsyny kun on kuitenkin melko paljon nukkunut tänään..

Noin ei saa päästä käymään ja sen pystyy estämään! enkä yritä kiillottaa sädekehääni. Itsellä esikoinen tippui lattialle 8kk iässä. Kun kuopus syntyi, päätin, että tämä vauva ei pääse koskaan tippumaan. Aina vauva omaan sänkyyn tai lattialle köllimään,mistä ei voi pudota. Väsyneenä ei saa vauva sylissä torkkua. Toivottavasti otit opiksesi!

• Tykkää
Reactions: rops
Mä kävisin näyttämässä varmaan lääkärille kun on noin pieni. Mutta soittaisin ensin päivystykseen, ni vois olla mahkuja päästä noin pienen kanssa jonon ohi. Noin pienestä on niin vaikea sanoa, mikä on normaalia. Isomman kanssa aivotärähdysseuranta on kotona helpompaa. Ne osaa vähän kertoa ja niillä on säännöllisempi päivärytmi, unet ja muut. Tietää paremmin mikä on normaalia ja mikä ei.