Vauva=oma elämä päättyy?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja arsyyntynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

arsyyntynyt

Vieras
Mua ottaa nyt niin paljon pannuun että purin just lusikan rikki kiukuspäissäni!

Meillä on pian 4kk vauva, ihana ja todella helppo tapaus, oikea onnen täyttymys. Imetän ja pian aloitan soseet. Vauvan syntymän jälkeen ekat 6 viikkoa jouduimme viettämään pääasiassa sisätiloissa, kunnes ulkoiluun vaaditut 3 kg tulivat täyteen. Käydään vauvan kanssa päivittäin jossakin: asioita hoitamassa, kaupassa, ihan vaan ulkoilemassa, kyläilemässä... Silloin mennään kun vauvalle sopii (tietysti sovitut menot on hoidettava sovittuna ajankohtana) ja vauvantahtisesti eletään. Mukana vaunut ja/tai liina, joissa muksu on tottunut nukkumaan päiväunensa.

Nyt sain kuulla että ''jatkuva ympäriinsä heilumiseni ei tee lapselle hyvää kun ei elämässä ole mitään rytmiä''! Nämä sanat sanonut tuttava eräälle toiselle. Kuulemma pienen lapsen kanssa pitäisi olla pääasiassa kotona, jotta tottuu nukkumaan omassa sängyssään ja pääsee päivärytmiin. Muuten tulee myöhemmin ongelmia. Ihanko totta jonkun mielestä vauvan kanssa pitäis vaan istua kotona ja kellon mukaan antaa ruokaa ja laittaa sänkyyn? Meidän vauva nukahtaa ja herää yöuniltaan samoihin aikoihin joka päivä, mutta päiväunissa tai ruokailussa ei ole vielä tiettyä rytmiä. Rintaa saa koska haluaa, olenhan jatkuvasti vauvan kanssa, ja päiväunet voi nukkua kun väsyttää, joko omissa vaunuissaan tai äitiä lähellä liinassa. Miten nuo ruokailut ja nukkumiset muuttuvat, jos ne tehdään oman katon alla, kuin jossain muualla? En mä sitä muksua minnekään baariin ole raahannut mukanani, vaan sukulaisille, ystäville, kaupungille yms.

Me nyt ollaan tuon tutun mielestä muutenkin vähän huonoja vanhempia, oli raskaudestani kuullessaan sanonut toiselle tutullemme että ''ei taida xxx tietää kuinka paljon lapsessa on hommaa''. Onhan siinä, varsinkin jos hänen tapaansa tekee kaikki asiat niin vaikeaksi. Kai tuo lapsi jotenkin oirehtisi jos ei voisi hyvin?

Ainahan noita valittajia/syyllistäjiä löytyy. Itellä 4 lasta,joten pakkokin on ollut vauvan kanssa kulkea. Fiksuja ja tasaisia lapsia niistäkin on kasvanut ;)
Älä välitä, jatkat vaan samaan malliin.

Meillä ei ole vauvan kanssa mitään tiettyä rytmiä ja hyvin on kaikki menny! Yöunet nukkuu yleensä samaan aikaan joka yö. Ollaan melko paljon kans menossa ja olen saanut kuulla samaa.."Ei tee hyvää noin pienelle olla koko ajan menossa." Meidän pikkunen vaan tykkää, kun ei kökötetä aina kotona.

Ei se rytmi vaikeuta kulkemista ja on lapselle hyväksi. En vaan muista kuinka noin pienellä varsinaista rytmiä onnistuu toteuttamaan.

Muillehan ei tietenkään kuulu teidän asiat, mutta joskus neuvoista kannattaa ottaa onkeensa.

Ahas. Älä kuule välitä ap tollasista kommenteista, vauvahan on teidän ja saatte itse mieleisellänne tavalla hänen rytminsä hoitaa. Mä en kanssa koskaan ole ymmärtänyt mitään ylenmääräistä rytmittämistä, musta tuntuis loogiselta, että lapsi saa nukkua kun sitä nukuttaa. Tietenkin sillä erotuksella, että yöt kuitenkin nukutaan. Kyllä 4kk vanha vauva "kestää" ihan hyvin kyläilyn ym. kun on oma turvallinen vanhempi mukana. Kyllä mä olen lapsien kanssa aina liikkunut ja ihan terveitä, normaaleja lapsia ovat. Mielestäni oikein sopeutuvaisia, osaavat käyttäytyä eri paikoissa eivätkä vierasta paljonkaan.

Ei kannata välittää tollasist kommenteista. etköhän itse tiedä missä sun lapsen on parasta olla :)

itselläni on 3kk ikäinen vauva ja ollaan paljon kylillä. Yöuni rytmi on, mutta päivällä nukkuu miten sattuu. Kylään kun mennään niin ruuat vaan mukaan ja sitten se sielläkin käy maate, kun siltä tuntuu. Vauva on myös viikottain mummeilla hoidossa,tms..

Ystäväsi kun saisi tietää millaista meillä on tuon pikkuisen kanssa, niin järkyttyisi varmaan :D

Kuulostaa kateellisen panettelulta, jotakin vähän ottaa päähän kun pääsette niin "helpolla". Ihan normaalia. Kyllähän yksinhuoltajakin joutuu kaupassa käymään ja muilla asioilla ja ystäviensä luona ja vauva on aina mukana.
Ja tuolloinhan se on vielä helppoakin, kun vauva on rattaissa. Kyllä se on ihan hyvä että äiti ei jää neljän seinän sisälle. Jotkut vauvat jotka ovat nyhjöttäneet vaan äitinsä kanssa kotona, pelkää pienintäkin rapsahdusta ja outoja ääniä sekä ihmisiä. Rasittavaa tollasten vauvojen vierailu, kun meillä on kaksi "äänekästä" lasta. Meni ehkä loppu ohi aiheen..

No höpsistä. Lapsi saa unensa ja ruokansa reissuilla. Ja äiti on tyytyväisempi. Meillä kans yksi tuttu, joka esikoisen vauva-ajasta alkaen kiirehtinyt kotiin iltatoimille yms. Taisi hänkin paheksua meitin muiden äiskien heilumista. Mutta mullahan oli jo kolmas vauva samaan aikaan. Joten jostain syystä uskoin enemmän itseäni =)

miulla ei juuri ystäviä ole, mutta vauva kulkee mukana mummilassa, kaupassa, keskustassa.. helppo ja rauhallinen tyttö jolle tekee mielestäni vain hyvää nähdä ihmisvilinää.. :)

Voihan sitä kulkea ja kyläillä sopivissa määrin, mutta kyllä meidän vauvat rupesi jossain vaiheessa stressaantumaan ja hermostumaan, jos tuli liikaa virikkeitä ja kyläilyjä.

Mä itse asiassa syyllistyin noista rytmeistä sanomaan eräälle lapsettomalle kaverilleni, joka haaveili siitä miten sitten vauvan kanssa on paljon enemmänkin liikkellä kun nyt ilman vauvaa.

Muistutin, että vauvat kaipaa rutiineja, tuttua ympäristöä, ja ihan rauhallistakin olemista, eikä jatkuvaa kyläilyä ja paikasta toiseen menemistä. En toki tarkoittanut ettei mihinkään koskaan vauvan kanssa saa mennä ym ym.. Vaan ihan sitä, että pitäähän pienen saada välillä olla vaan, omassa kotona omien vanhempien/vanhemman kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Harhaanjohtaja:
Mä itse asiassa syyllistyin noista rytmeistä sanomaan eräälle lapsettomalle kaverilleni, joka haaveili siitä miten sitten vauvan kanssa on paljon enemmänkin liikkellä kun nyt ilman vauvaa.

Muistutin, että vauvat kaipaa rutiineja, tuttua ympäristöä, ja ihan rauhallistakin olemista, eikä jatkuvaa kyläilyä ja paikasta toiseen menemistä. En toki tarkoittanut ettei mihinkään koskaan vauvan kanssa saa mennä ym ym.. Vaan ihan sitä, että pitäähän pienen saada välillä olla vaan, omassa kotona omien vanhempien/vanhemman kanssa.

Näin. Tätä minäkin ajoin takaa.

meidän neiti ei yksinkertaisesti viihdy kotona kohta 4 kk. haluaa nähdä ihmisiä ja elämää... viihtyy tosi hyvin kun reissataan ja "heilutaan siellä ja täällä". joku vauva varmaan tarvii vaan niitä rutiineja pysyäkseen elossa. TYYLIIN.

Alkuperäinen kirjoittaja mutteri:
meidän neiti ei yksinkertaisesti viihdy kotona kohta 4 kk. haluaa nähdä ihmisiä ja elämää... viihtyy tosi hyvin kun reissataan ja "heilutaan siellä ja täällä". joku vauva varmaan tarvii vaan niitä rutiineja pysyäkseen elossa. TYYLIIN.

Niin. Lapset ja vauvat ovat erilaisia.

Me ollaan kuljettu ihan mielemme mukaan, kaupungilla ja kylässä, lapsi nukkuu siellä missä kulloinkin ollaan kun nukuttaa. Meillä jos ollaan useampi päivä putkeen kotona, niin johan on ärtyisä lapsi talossa.

Alkuperäinen kirjoittaja shihtzu:
Me ollaan kuljettu ihan mielemme mukaan, kaupungilla ja kylässä, lapsi nukkuu siellä missä kulloinkin ollaan kun nukuttaa. Meillä jos ollaan useampi päivä putkeen kotona, niin johan on ärtyisä lapsi talossa.

no eikai se nyt tarkoita että pitäisi useaksi päiväksi linnottautua kotiin, jos sanotaan siitä ettei JATKUVA liikkeelläolo/paikkojen vaihtumien ole välttämättä hirveän hyväksi vauvalle?

Ei tarvitse aina olla joko-tai..Kohtuudella on kivempi tehdä asioita.

Mä en edes hirveesti olis jaksanu hiihtää paikasta toiseen kun esikoinen oli vauva, halusin kyllä olla kotonakin välillä..EN silti montaa päivää putkeen.

No en mä teräslusikkaa, tuollaisen paksun muovilusikan (ja kitalakeen tuli naarmu AUTS.)

Kiitos mielipiteistä, niistä omistanikin poikkeavista. Ei me siis aamusta iltaan joka puolella viipoteta, mutta jotenkin tuntuu raastavan tuota tuttavaamme kun ihan helposti voidaan ex tempore lähteä seuraavana päivänä vauvan kanssa vaikka 200km päähän siskoani katsomaan, tai kun elokuussa mennään Kreetalle vauvan kanssa viikoksi yms. Tuttavallemme on iso show valmistautua lähtemään lapsensa kanssa jonnekin muualle kuin neuvolaan tai lähikauppaansa... Mutta jokainen taplaa tyylillään, me nyt mennään näin niin kauan kuin vauvalle sopii :)

Yhteistyössä