Vauvan vessahätäviestintä, perhepeti ja muut luonnonmukaiset vauvan hoidot-oletko kokeillut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Olen nyt toisen vauvani kanssa selvitellyt luonnonmukaiset vauvan hoidot. Olen niin kyllästynyt länsimaalaiseen vauvanhoitotapaan: Korviketta pidetään äidinmaidon vastikkeena ja vaippoja pidetään jopa 5-vuotiailla! Vauvoja nukutetaan alusta alkaen yksin ja huudatetaan turhaan.

Onko muita vaistovanhempia, jotka ovat vasta toisen tai kolmannen lapsen kanssa toteuttanut vauvan vessahätäviestintää, perhepetiä, kantoliinailua ym. Oletteko huomannut eroa ns. tavallisesti ja kiintymysvanhemmuus-periaatteella.

Esikoinen kyllä nukkui perhepedissä ja ei koskaan heräillyt öisin, vauvanakin ehti vain tuhisemaan nälkäänsä. Perhepedissä nukkuva vauva / lapsi saa jo pienestä alkaen turvallisuuden tunteen siitä että hänen tarpeisiin vastataan heti ja esikoinen jo nykyään koululainen ei koskaan heräillyt öisin, ei pissailua eikä painajaisia eikä unikoulun tarvetta.

Mietin nyt toisen vauvan kohdalla miksi länsimaissa vauvoja hoidetaan ihan luonnonvastaisesti esim. erillään ns. laumasta. ja sitten heräsi samalla myös ajatus muistakin mm. vaipan vaihdosta ym. ja löysin pitkän artikkelin kiintymysvanhemmuudesta ja se innosti minua kokeilemaan vauvan vessahätäviestintää ja se toimii! Ja miksei toimisi, ennen vanhaan ja nykyäänkin mm. Afrikassa tämän viestinnän avulla vauvat eivät vaippoja käytä edes. Onhan Suomessakin ennen ollut niin että imetettiin vuosia ja kuivaksi opetettiin puolivuotiaana. Nyt on toisin päin.

Myös kantoliina ajaa lapsen etua, vauvan psyykkistä ja fyysistä kehitystä tukien.

En nyt ihan "hihhuloi" näillä, mutta sylissäni on mitä tyytyväisin lapsentahtisesti imetetty, perhepedissä nukkuva, osittain vaipaton ja kannettu nelikuinen vauva. Ei itke ja nukkuu pitkät yöunet :) Toisin oli esikoisen kanssa kun vaan kuunteli näitä länsimaisia "ohjeita"... Imetys ei onnistunut kunnolla ja piti turvautua korvikkeisiin, mutta onneksi oma vaisto laittoi pethepetiin nukkumaan

Vessahätäviestintää ja vaipattomuutta en ole kokeillut, mutta perhepeti ja pitkä imetys sekä kantaminen ovat olleet mulle aivan luonnollisia ja käytännöllisiä tapoja hoitaa vauvaa.

Itse olen kokeillut osaa noista, en kuitenkaan koe olevani mikään "vaistovanhempi" tai "kiintymysvanhempi", ihan tavallisella maalaisjärjesllä varustettu äiti. Tavallista vanhemmuutta siis koen harjoittavani, olen vain poiminut lastenhoitoon meille sopivat jutut, jollakin toisella homma sujuu toisella tavalla paremmin.

Korvike - tästä olen samaa mieltä. Se on nimenomaan korvike äidinmaidolle. Toki parasta mahdollista ravitoa vauvalle siinä tapauksessa, että imetys ei jostain syystä onnistu.

Perhepeti - helppo valinta meille, poika nukkui meidän kanssa 1v3kk ikään, jlloin siirtyi omaan sänkyyn omaan huoneeseensa. Joku toinen ei saa nukutuksi vauvan kanssa samassa sängyssä ja silloin pinnasänky varmasti on parempi vaihtoehto.

Vessahätäviestintä - en kokeillut. Meillä käytettiin (kesto)vaippoja 2,5 v ikään, jolloin poika oppi "itsestään" kuivaksi. Potalla käytiin istumassa kyllä vuoden ikäisestä.

Kantoliina - tämänkin koin käteväksi

Lapsentahtinen imetys - ilman sen kummempaa ohjeistusta tai vaistovanhemmuuskirjoja meillä täysimetys onnistui hyvin

Itse vierastan omien tapojen nostamista toisten yläpuolelle, en ymmärrä mitä hyötyä siitä on. Kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä tunnut myös tekevän (kun olet hoitanut vauvaa tavalla x, niin tässtä seuraa tietynlainen lapsen käytös kouluiässä, onkohan nyt noin yksioikoista?). Lapset on nyt vaan erilaisia ja hyvin nukkuvia/huonosti nukkuvia/rauhallisia/itkuisia löytyy niin imetetyistä, korvikeruokituista, pinnasängyssä nukkuneista kuin perhepedissä nukkuneistakin.

Perhepedissä on nukuttu heti ensimmäisen kanssa. Vierastin sairaalan muovista vauvakärryä niin että vauva oli siinä kahden päivän aikana vain yhden kahvilla käynnin ajan. En halunnut laittaa lasta "purkkiin" nukkumaan joten nukkui perhepedissä alusta saakka. Se vain tuntui luontevalle ratkaisulle. Nyt reilu kaksiviikkoisena näyttää että nukkuu paremmin jo vähän etäämmällä. Eikä kyllä enää ryömi yöllä viereenkään eli kaipaa omaa nukkumarauhaa joten siirryttäneen sivupetiin nukkumaan.
Samoin vauvaa on koko ajan kannettu mukana, välillä repussa, mutta pääosin ihan käsissä. Vaunuja ei ole vielä edes hankittu ja tuskinpa tarvitaan, en ole vaunumamma. Näinhän sen kuuluu olla, että lapsi kannetaan mukana. Tosin tuntuu sille että minulta puuttuu ne pitkät karvat mistä "pikku apina" voisi pitää kiinni. Autossa pitää sitten laittaa turvakaukaloon.

Ei voi yleistää että vauvoja huudatetaan omissa sängyissään. Asiat eivät aina ole niin mustavalkoisia... Meillä kaksi lasta joista molemmat nukkuneet aivan loistavasti omissa sängyissään. Kuopus 1v.ollut alusta saakka maailman tyytyväisin kun omaan sänkyynsä päässyt nukkumaan. Nukahtanut itsekseen ja vetänyt jo yli puoli vuotta 12t yöunia. Ajatella, minäkin olen saanut nukkua.

Ja voi mikä kauhistus, toinen lapsista sai 2kk iästä eteenpäin pelkkää korviketta. Ei mitään vatsavaivoja, 4t välein söi, ei yösyöttöjä. Olenpa minä kamala länsimaalainen äiti...

[QUOTE="vieras";28822209]Itse olen kokeillut osaa noista, en kuitenkaan koe olevani mikään "vaistovanhempi" tai "kiintymysvanhempi", ihan tavallisella maalaisjärjesllä varustettu äiti. Tavallista vanhemmuutta siis koen harjoittavani, olen vain poiminut lastenhoitoon meille sopivat jutut, jollakin toisella homma sujuu toisella tavalla paremmin.

Korvike - tästä olen samaa mieltä. Se on nimenomaan korvike äidinmaidolle. Toki parasta mahdollista ravitoa vauvalle siinä tapauksessa, että imetys ei jostain syystä onnistu.

Perhepeti - helppo valinta meille, poika nukkui meidän kanssa 1v3kk ikään, jlloin siirtyi omaan sänkyyn omaan huoneeseensa. Joku toinen ei saa nukutuksi vauvan kanssa samassa sängyssä ja silloin pinnasänky varmasti on parempi vaihtoehto.

Vessahätäviestintä - en kokeillut. Meillä käytettiin (kesto)vaippoja 2,5 v ikään, jolloin poika oppi "itsestään" kuivaksi. Potalla käytiin istumassa kyllä vuoden ikäisestä.

Kantoliina - tämänkin koin käteväksi

Lapsentahtinen imetys - ilman sen kummempaa ohjeistusta tai vaistovanhemmuuskirjoja meillä täysimetys onnistui hyvin

Itse vierastan omien tapojen nostamista toisten yläpuolelle, en ymmärrä mitä hyötyä siitä on. Kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä tunnut myös tekevän (kun olet hoitanut vauvaa tavalla x, niin tässtä seuraa tietynlainen lapsen käytös kouluiässä, onkohan nyt noin yksioikoista?). Lapset on nyt vaan erilaisia ja hyvin nukkuvia/huonosti nukkuvia/rauhallisia/itkuisia löytyy niin imetetyistä, korvikeruokituista, pinnasängyssä nukkuneista kuin perhepedissä nukkuneistakin.[/QUOTE]

Olipa hyvä kirjoitus :) en olisi osannut sanoa asioita tämän paremmin! Itse lisäisin sen verran, että tuo vessahätäviestintä on kiinnostanut myös itseä, mutta koen sen hieman ongelmalliseksi täällä meidän Suomen kylmissä olosuhteissa. Vaatteita on usein paljon päällä ja kun hätä yllättää ei pieni osaa pidättää. Ei sillä, että ei kyllä ole kokemusta, joten en voi sanoa toimiiko vai ei, mutta juurikin ilmaston vuoksi meilläkin on päädytty kestovaippoihin eikä tuohon vaipattomuuteen. Jos asuisin Afrikassa valitsisin varmasti toisin..

Siinä vaiheessa kun täysin normaalista vauvanhoidosta on tullut joku muka normaalia vanhemmuutta paljon parempi ideologia niin mennään metsään ja lujaa!!

Vaistovanhemmuus on täyttä huuhaata, ja sen ovat keksineet äidit joiden itsetunto on äärimmäisen heikko. Pitää noudattaa muka jotain ideologiaa jotta voi tuntea olevansa hyvä äiti.

Terveisin täysin normaali äiti jonka lapsia on imetetty pitkään, perhepeteilty, kannettu liinassa yms.

• Tykkää
Reactions: tassun
Itsekin vierastan termejä "vaistovamhemmuus" ja kiintymysvanhemmuus". Luodaan mielikuva jostakin opista, jonka jokaista kappaletta on noudatettava, jotta voidaan puhua henkilön todella noudattavan tätä ylivertaista vanhemmuutta. On annettu nimi ikivanhalle ihmisen tavalle hoitaa imeväistään ja tehty siitä - valitettavasti - myös lyömäase joidenkin ihmisten kohdalla.

Minulla ei ollut tarkoitus omaa tai muiden tapaa hoitaa vauvaa mitenkään yläpuolelle eikä arvostella kenenkään vauvan hoitoa. Itse olen koettanut toimia myöskin ihan maalaisjärjellä enkä ole mitään ideologiaa sen enempää toteuttamassa tai ihannoimassa parhaana tapana hoitaa lasta. Lähinnä olen ollut kovin hämmentynyt lukiessani tietoja, joita ei vauvan hoitoon yleisesti sairaalasta tai neuvolasta ole saanut. Ja sitä lähinnä länsimaalaisella tyylillä tarkoitan, että vauvan hoitoa koskevissa valinnoissa saattaa jotkut toteuttaa liikaa ns. ei luonnonmukaista vauvan hoitoa oman elämän helpottamiseksi eikä vauvan. En halua myöskään yleistää, koska lapsetkin ovat erilaisia vaikka olisi ihan samalla tavalla kasvatettu.

Eli lähinnä haluaisin tarkempaa tietoa ja perustelua ja löysinkin esim. vauvan vessahätäviestintään liittyen, että jo vastasyntynyt osaisi käyttää vvv:n avulla sfinkterilihaksiaan, mutta jos vessahätäviesteihin ei vastata, nämä lihakset eivät enää toimi ja sitten niiden käyttöä taas opetellaan pottaiässä ja siksi kuivaksi opettelu on niin työlästä. Tämmöistä tietoa ei neuvolasta saa ja itse haluan ottaa selvää ja hoitaa vauvaa vauvan parhaaksi todetuilla tavoilla.

Tietysti jokainen perhe tekee vauvan hoidosta sellaisen joka sopii parhaiten juuri omalle vauvalle ja perheelle, mutta en ihan ymmärrä sellaista että jotkut vanhemmat valitsevat kaikki hoitotavat vain itseään varten, ei vauvan parasta ajatellen.

Itselläni myös nousee karvat pystyyn kun kuulen sanoja "kiintymysvanhemmuus, vaistovanhemmuus ja vessahätäviestintä". Omitaan hyviä tapoja kuuluvaksi jollekin ideologialle, ihan kuin muut eivät sellaisia käyttäisi. Itselläni vauva nyt 6kk, täysimetetty lapsentahtisesti ja nukkuu perhepedissä. Lisäksi on täysin sylivauva, ei suostu sitterissäkään olemaan kuin hetken ja iholle on päästävä. En silti koe, että olisin sen kummoisempi äiti tälle kuin ensimmäisellekään, joka nukkui omassa pinniksessään, otti korviketta aika ajoin imetyksen lisäksi ja viihtyi pitkiäkin aikoja itsekseen sitterissä/lattialla. Minä kasvatan lapseni lasten oman tempperamentin, halujen ja luonteiden mukaan, enkä jonkun helvetin ideologian.

• Tykkää
Reactions: tassun
[QUOTE="Vieras ap";28822378]Minulla ei ollut tarkoitus omaa tai muiden tapaa hoitaa vauvaa mitenkään yläpuolelle eikä arvostella kenenkään vauvan hoitoa. Itse olen koettanut toimia myöskin ihan maalaisjärjellä enkä ole mitään ideologiaa sen enempää toteuttamassa tai ihannoimassa parhaana tapana hoitaa lasta. Lähinnä olen ollut kovin hämmentynyt lukiessani tietoja, joita ei vauvan hoitoon yleisesti sairaalasta tai neuvolasta ole saanut. Ja sitä lähinnä länsimaalaisella tyylillä tarkoitan, että vauvan hoitoa koskevissa valinnoissa saattaa jotkut toteuttaa liikaa ns. ei luonnonmukaista vauvan hoitoa oman elämän helpottamiseksi eikä vauvan. En halua myöskään yleistää, koska lapsetkin ovat erilaisia vaikka olisi ihan samalla tavalla kasvatettu.

Eli lähinnä haluaisin tarkempaa tietoa ja perustelua ja löysinkin esim. vauvan vessahätäviestintään liittyen, että jo vastasyntynyt osaisi käyttää vvv:n avulla sfinkterilihaksiaan, mutta jos vessahätäviesteihin ei vastata, nämä lihakset eivät enää toimi ja sitten niiden käyttöä taas opetellaan pottaiässä ja siksi kuivaksi opettelu on niin työlästä. Tämmöistä tietoa ei neuvolasta saa ja itse haluan ottaa selvää ja hoitaa vauvaa vauvan parhaaksi todetuilla tavoilla.

Tietysti jokainen perhe tekee vauvan hoidosta sellaisen joka sopii parhaiten juuri omalle vauvalle ja perheelle, mutta en ihan ymmärrä sellaista että jotkut vanhemmat valitsevat kaikki hoitotavat vain itseään varten, ei vauvan parasta ajatellen.[/QUOTE]

Miksi et sitten kysynyt sitä suoraan?

Itsekin vierastan termejä "vaistovamhemmuus" ja kiintymysvanhemmuus". Luodaan mielikuva jostakin opista, jonka jokaista kappaletta on noudatettava, jotta voidaan puhua henkilön todella noudattavan tätä ylivertaista vanhemmuutta. On annettu nimi ikivanhalle ihmisen tavalle hoitaa imeväistään ja tehty siitä - valitettavasti - myös lyömäase joidenkin ihmisten kohdalla.

Olen tästäkin samaa mieltä. Itse koen toimineeni vaistojen mukaan, oman äidinvaistoni ja lapsen/lasten tarpeisiin vastaten - ja lasten isä toki oppi siinä samalla kaiken muun paitsi imettämisen. Muistan, miten hän oli minua rauhallisempi heijaamaan vauvaa uneen vaunuissa, kun taas minä olisin vähän väliä kurkkinut vaunuihin, onko se vauva hengissä :D

Minua kiinnostaa millaista on vauvan vessahätäviestintä? Voisko joku ystävällisesti kertoa vaikka lyhyestikin asiasta? Tulin uteliaaksi, koska en ole koskaan asiasta kuullutkaan!

Mun mielestä jo termi "vaistovanhemmuus" on älytön, jos sillä tarkoitetaan -äidinvaistojen seuraamisen sijaan- jonkin oppikirjan mukaan toimimista.

Vessahätäviestintä oli kuopuksen kanssa käytössä jonkin aikaa alussa. Huomasin, että vauva itki aina kunnes viimein kakkasi, ja kuvittelin, että sillä on ummetuksen tapaista tai jotain muuta vaivaa. Muistin sitten lukeneeni jotain vessahätäviestinnästä ja hetken mielijohteesta kokeilin, olisiko kyse siitä, että vauva ei halua tehdä kakkaa (ainakaan vaippaan), nostin vauvan lavuaarin päälle heti "kakkaitkun" alettua, ja sinnehän se tuli saman tien. Ja sama seuraavalla kerralla, ja sitä seuraavalla... Toimi hyvin ja oli helppoa kun ei tarvinnut pestä pitkin takapuolta räjähtäneitä sinappeja, kunnes vauva alkoi turautella kakan ilman sen kummempia varoituksia kesken imetyksen. Vvv ei enää onnistunut, jatkettiin kestovaipoilla.

Perhepeti toimi esikoisen kanssa x kuukautta, kunnes kaikki heräiltiin ja häiriinnyttiin toisistamme liikaa eikä kelläkään ollut hyvä olla, yöt rauhoittui ja päivät alkoi sujua mukavasti kun vauva siirtyi viereiseen huoneeseen. Kuopus nukkuu toistaiseksi meidän sänkyyn kiinni vedetyssä pinniksessä ja niin on hyvä.

Imetys - imetin niin kauan kuin pystyin ja koitin tehdä kaikkeni että olisi onnistunut kauemmin, etsinyt tietoa, pyytänyt apua ym. mutta jatkuvien rintaraivereiden äitiyessä pahimman luokan imemislakoiksi oli molempien kanssa pakko siirtyä korvikkeeseen, vaikka en olisi halunnut. Toiselle olen juuri alkanut antaa korviketta. Maitoa heruu pumpulle vähän (esikoisen aikana en saanut herumaan yhtään) joten vauva saa äidinmaitoa sen verran mitä saan pumppailtua. Yritän vielä imettää, mutta onneksi on olemassa korviketta, niin vauva saa ruokaa vaikka imetys ei onnistuisi!

Liina on hyvä väline, saa tehtyä kotitöitä ym. ja vauva viihtyy. Kesällä liian kuuma, ei kykene.

Ihan hyvä että "luonnollisista" vauvanhoitokeinoista puhutaan, kun moni niistä toimii edelleen (esim. yöimetys on paljon helpompaa jos vauva on vieressä, itkuinen vauva joka ei muuten rauhoitu rauhoittuu usein liinassa jne.), mutta on huvittavaa miten niistä jutuista on suunnilleen tehty uskonto ja kamala vuohotuksen aihe. Ja tokihan siitä "luonnollisesta" vauvanhoidosta on tähän uskontoon nypitty vain tietyt jutut; jos oltaisiin ihan oikeasti "luonnollisia", esimerkiksi lapsikuolleisuus olisi hieman toista luokkaa kuin se nyt in, kun ei voisi käyttää kaikkia nykyaikaisia keinoja esimerkiksi sairauden hoitoon.

Pitääkö se äitiys jotenkin kategorisoida jos tekee jotain toisella tavalla kuin naapurin Pirjo?! :laugh: Kuulostaa aivan saatanan tyhmältä joku vaistovanhemmuus, kiintymysjadijadijaa.

Onneksi mä olen ihan vain se äiti, en tarvitse etuliitteitä.

Mä yritin esikoisen kanssa mennä länsimaisella tyylillä aluksi ja tuloksena oli tyytymätön vauva ja burn outin partaalla olevat vanhemmat. Sit otettiin käyttöön perhepeti(vaikken sellasta termiä ollu koskaan kuullu), lapsentahtinen imetys, kantoliina,yms ja se kaikki sai arjen toimimaan. Kahden muun kanssa onkin sit alusta asti olku nää käytössä,nuorimman kanssa myös sormiruokailu(ei saanut koskaan soseita vaan söi alusta asti itse). Hyvin menee mutta menköön :D pois en tätö tyyliä vaihtais.u

[QUOTE="vieras";28822458]
Vessahätäviestintä oli kuopuksen kanssa käytössä jonkin aikaa alussa. Huomasin, että vauva itki aina kunnes viimein kakkasi, ja kuvittelin, että sillä on ummetuksen tapaista tai jotain muuta vaivaa. Muistin sitten lukeneeni jotain vessahätäviestinnästä ja hetken mielijohteesta kokeilin, olisiko kyse siitä, että vauva ei halua tehdä kakkaa (ainakaan vaippaan), nostin vauvan lavuaarin päälle heti "kakkaitkun" alettua, ja sinnehän se tuli saman tien. Ja sama seuraavalla kerralla, ja sitä seuraavalla... Toimi hyvin ja oli helppoa kun ei tarvinnut pestä pitkin takapuolta räjähtäneitä sinappeja, kunnes vauva alkoi turautella kakan ilman sen kummempia varoituksia kesken imetyksen. Vvv ei enää onnistunut, jatkettiin kestovaipoilla.
[/QUOTE]

Tähän piti vielä lisätä, että neuvolassa tuli tämä puheeksi, ja siellä valitettiin, että liian aikainen kuivaksi oppiminen on huono juttu. Vauva siis teki tarpeensa vessaan vain ensimmäisinä elinkuukausinaan. Se mulle jäi vähän epäselväksi, että jos kuitenkin neuvotaan vastaamaan vauvan viesteihin aina ja nopeasti, niin mitä pitäisi tehdä kun vauva itkee ja vaikertaa koska haluaa kakalle..

[QUOTE="aalto";28822453]Minua kiinnostaa millaista on vauvan vessahätäviestintä? Voisko joku ystävällisesti kertoa vaikka lyhyestikin asiasta? Tulin uteliaaksi, koska en ole koskaan asiasta kuullutkaan![/QUOTE]

Minä olen kyllä tästä kuullut muutaman kerran, mutta sitä en tiedä, mistä se on lähtöisin ja mikä sen perimmäinen hyöty on? Jos ekologisuutta haetaan, niin kestovaipat varmaan olisivat siihen vastaus.. mutta tämä on siis vain kysymys, ei tuomitsemista :)

[QUOTE="Vieras ap";28822378] Ja sitä lähinnä länsimaalaisella tyylillä tarkoitan, että vauvan hoitoa koskevissa valinnoissa saattaa jotkut toteuttaa liikaa ns. ei luonnonmukaista vauvan hoitoa oman elämän helpottamiseksi eikä vauvan. En halua myöskään yleistää, koska lapsetkin ovat erilaisia vaikka olisi ihan samalla tavalla kasvatettu.
[/QUOTE]

En minäkään halua yleistää, mutta jos luonnonmukainen vauvanhoito vaikeuttaa elämää kovinkin paljon, kannattaa miettiä onko se sittenkään niin kovin luonnonmukaista.

Ja vastaus varsinaiseen kysymykseen: vessahätäviestintä toimi ihan hyvin esikoisella, kun äidillä vielä sellaisiin kotkotuksiin aikaa oli. Imetys ja perhepeti taas ovat oikeasti helpottaneet arkea. Roikotusasioissa olen ihan kuunnellut vauvaa, yleensä nuo ovat lähellä viihtyneet, jos ei ole tullut kuuma.

[QUOTE="Kahden äiti";28822502]Minä olen kyllä tästä kuullut muutaman kerran, mutta sitä en tiedä, mistä se on lähtöisin ja mikä sen perimmäinen hyöty on? Jos ekologisuutta haetaan, niin kestovaipat varmaan olisivat siihen vastaus.. mutta tämä on siis vain kysymys, ei tuomitsemista :)[/QUOTE]

Varmaan siinä taustalla on ajatus vähentää lapsensa epämukavuutta ja antaa tälle tunne, että viesteihin reagoidaan.

[QUOTE="Kahden äiti";28822502]Minä olen kyllä tästä kuullut muutaman kerran, mutta sitä en tiedä, mistä se on lähtöisin ja mikä sen perimmäinen hyöty on? Jos ekologisuutta haetaan, niin kestovaipat varmaan olisivat siihen vastaus.. mutta tämä on siis vain kysymys, ei tuomitsemista :)[/QUOTE]

No onhan se pönttöön/pottaan tarpeiden tekeminen ekologisempaa kuin kestovaippoihin, kun ne kuitenkin kuormittaa luontoa valmistuksen ja pesemisen takia. Mutta perimmäinen ajatus on, että vauvalla on valmius viestiä tarpeistaan, myös vessahädästä, jotta äiti voi "vessattaa" vauvan sopivaan paikkaan - vauva on "ihmisen poikanen" eikä halua "liata pesää" - vauva ei siis halua kakkia paikkaan jossa nukkuu tai esimerkiksi äidin syliin, eikä ulostetta ole tarkoitettu takapuoleen levitettäväksi, niin kuin se vaipan kanssa menee. Tässä vähän huono selitys, googlella löytyy kyllä sivustoja joilla tuosta kerrotaan paremmin :)

Meillä muksu kakkaa nimenomaan niin että ei ilmaise hätäänsä mitenkään vaan siinä vaiheessa kun äiti tajuaa lapsen istuneen lattialla poikkeuksellisen pitkän tovin rauhallinen hymy naamallaan alkaa vaippakin haiskahtaa. Mitään mahdollisuutta havaita asiaa etukäteen ei ole jos ei pidä lasta sylissä koko ajan.

[QUOTE="Kifa";28822576]Meillä muksu kakkaa nimenomaan niin että ei ilmaise hätäänsä mitenkään vaan siinä vaiheessa kun äiti tajuaa lapsen istuneen lattialla poikkeuksellisen pitkän tovin rauhallinen hymy naamallaan alkaa vaippakin haiskahtaa. Mitään mahdollisuutta havaita asiaa etukäteen ei ole jos ei pidä lasta sylissä koko ajan.[/QUOTE]

Veikkaisin, että lapsi antoi pikkuvauvana kuitenkin jotain merkkejä hädästään.

[QUOTE="Kifa";28822576]Meillä muksu kakkaa nimenomaan niin että ei ilmaise hätäänsä mitenkään vaan siinä vaiheessa kun äiti tajuaa lapsen istuneen lattialla poikkeuksellisen pitkän tovin rauhallinen hymy naamallaan alkaa vaippakin haiskahtaa. Mitään mahdollisuutta havaita asiaa etukäteen ei ole jos ei pidä lasta sylissä koko ajan.[/QUOTE]

Haha ihana :D meillä ei myöskään paljon varoitella, tymäkkä haju yleensä kavaltaa kakan. Enkä ole kategorioinut itseäni minkään tyylin äidiksi, olen vaam äiti :) tehdään asiat kuten parhaalta tuntuu, meidän kaikkien kannalta. Imetän, vauva nukkui ekat kuukaudet vieressä, ja muutenkin pidetään paljon sylissä.

Yhteistyössä