Vauvattoman ikäkriisi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lapseton vielä 30v ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lapseton vielä 30v ?

Vieras
Olen aina ajatellut ja toivonut tulevani äidiksi nuorena. Nyt ikää on jo sen verran, että ensimmäistäkään lasta en tule mitätodennäköisemmin saamaan ennen 26:tta ikävuotta. Tämä aiheuttaa ahdistusta. Kaiken lisäksi näitä vuosia en ole "tuhlannut" minkään uran vuoksi, vaan aika ei ole ollut aiemmin sopiva. Myöskään mies ei halunnut aiemmin lapsia, vaikka itse olen halunnut äidiksi jo lähes kymmenen vuotta.

Olisin halunnut lapsia nuorena, jotta olisin heille "nuorekas" äiti sitten (joo onpa tyhmää..) ja että minulla on mahdollisuus saada "välivuosia" ennen mahdollisia seuraavia lapsia..

Km 11/08, ja nyt vasta alkoivat ensimmäiset kuukautiset, vaikka ehdin jo kuvitella olevani uudelleen raskaana. Harmittaa ihan vietävän paljon.
Eihän ole mitenkään varmaa, että saan lapsia edes 30v, tai koskaan.

Kertokaahan jooko jotain positiivista siitä että saa lapsen "myöhemmin"..

ykkönen syntyi 02/07 .. sit tm 04/08 ja nyt kakkonen tulossa 04/09 nou stress jos olet perusterve ja positiivisesti suhtaudut niin ei kai siinä muuta ko yritys uudelleen päälle.. ei tätä maailmaa kansoitettu hetkessä. ja ei kaikki kertalaakista raskaudu.. :hug:

"myöhemmin"

hmmm...nykyään ensisynnyttäjän keski-ikä taitaa olla 30v paremmalla puolella, joten turhaa panikoit. Minä sain esikoisen 25v ja silloin minusta puhuttiin sairaalassa kovin nuorena äitinä :laugh: Etelän mittakaavassa olinkin varmasti nuori =)

:hug: :hug:

Meille tuli eka kun mä olin 32 vuotta. Tokalla yk:lla, eli yhtään aiemmin ei oltais haluttukaan. :)

En koe itseäni yhtään liian vanhaksi...oonkin kyllä aika nuorekas. Yhtään ei oo harmittanut etten nuorempi äiti. Mulla tosin meni vuosia opiskeluun ja "uran aloitukseen" ja nyt oli ensimmäinen sopiva hetki.

Kukin tyylillään.

Alkuperäinen kirjoittaja Allusmamma:
ykkönen syntyi 02/07 .. sit tm 04/08 ja nyt kakkonen tulossa 04/09 nou stress jos olet perusterve ja positiivisesti suhtaudut niin ei kai siinä muuta ko yritys uudelleen päälle.. ei tätä maailmaa kansoitettu hetkessä. ja ei kaikki kertalaakista raskaudu.. :hug:

Keskenmeno sinäänsä on jo yksi murhe, mutta tässä tarkoitin tuota ikäongelmaa, se, että en saanut esikoista nuorena ahdistaa..

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
"myöhemmin"

hmmm...nykyään ensisynnyttäjän keski-ikä taitaa olla 30v paremmalla puolella, joten turhaa panikoit. Minä sain esikoisen 25v ja silloin minusta puhuttiin sairaalassa kovin nuorena äitinä :laugh: Etelän mittakaavassa olinkin varmasti nuori =)

:hug: :hug:

Heh, ja kun äitini 24-vuotiaana sai esikoisensa 80-luvulla, hänestä sanottiin sairaalassa, että on vanha ensisynnyttäjä... Niin se maailma muuttuu. Itse lähentelen tuota 24 vuoden ikää ja vähän on jo nyt samantyyppinen stressi päällä kuin ap:lla :/, yritän kuitenkin ajatella, että nuorihan tässä vielä on ja aikaa on vielä vuosikausia.

Itse aikonaan 30v päätin, että: ok, en tule äidiksi, kun ei vielä ole löytynyt sopivaa miestäkään. Nyt olen 38v ja kohta 3kk esikoinen on sylissä :)
Mitä myöhemmäksi menee, sitä isommat riskit ja vaikeampaa tulla raskaaksi. tämä tosin tulee vastaan vasta n.35-vuotiailla, joten ei vielä hätää.

itse olen myöhäiseen äitiyteen tyytyväinen, koska
olin ulkomailla töissä
tein viikkoja kestäneitä ulkomaanmatkoja
kävin festareilla
nukuin autossa matkoilla
vaihdoin työpaikkaa usein
ja muutenkin otin sellaisia riskejä joita en nyt lapsen kanssa ottaisi.

musta jokainen tekee elämässään omat valintansa varmasti sulla on ollut aikasemmin syynsä ettet "hommaan" kevein ajatuksin ryhtynyt.. nyt ainakin sun mietteet todistaa että kypsempi olet äidiksi nyt vain luonto antaa odotta itseään.
se että oisit nuorempana äidiksi ryhtynyt kuka sanoo että oisit silloi sitä lasta "tuosta noi vain" saanut? vai mietitkö onko jotain mitä olisit menettänyt sitten jos vauva tai lapsi olisi ollut siinä vieressä.. ettei olisi siinä ollut syy miksi et silloi jo sen enempiä miettimättä lähtenyt hommaan?
en surisi sinuna vaan olisin onnellinen siitä että olet nyt päätöksen tehnyt ja toteuttamassa sitä :) toivottavasti tämä toivottu lapsi tulisi teille pian :heart:

Voi kuule, elämä vasta alkaa 30 vuotiaana. Sulla on hätä kun luulet että elämä on silloin jo melkein ohi =). Ehdit vielä raskautua ja synnyttää monta kertaa ja pitää niitä välivuosiakin. Keskenmenon kokeneena ymmärrän tuon pettymyksen kuukautisten alkamisesta, kun sitä raskautta toivoo niin kovasti. Mutta oikeasti ei ole kiirettä. Muutaman kuukauden päästä todennäköisesti pääset iloitsemaan jälleen raskaudesta.

Mä olin 27 ja 29 kun lapseni syntyivät. 25v olisin ollut, jos heti olisi tärppi käynyt. No, sen kaksi vuotta sitten hankin työkokemusta, kunnes vihdoin tulin raskaaksi. Nyt 33-vuotiaana nuorempi lapseni on 4-vuotias ja vauva-aika tuntuu kovin kaukaiselta. Ensi synnyttäjien keski-ikä oli juuri tuo 27 v silloin kuin esikkomme syntyi. Loppupeleissä kaikki on mennyt tosi hienosti - jos olisi mennyt toisin, niin sekin varmaan olisi ok =)

Olen varmaan tehnyt tolleen mitä sä suunnittelet, eli ekat kaksi lasta 20 ja 22v ja nyt sitten oli taukoa ja nyt sain 30 v kolmannen ja (parin kk päästä) 32v:nä neljännen. (sama mies kuvioissa)
Mutta en mitenkään koe olevani jotenkin "vanha" verrattuna noihin ipaniin jotka tei nuorempana, ehkä nautin paljon enemmän äitiydestä ja olenkin parempi äiti nyt, johtuuko sitten iästä vai kokemusesta, ehkä molemmista.

Eli voit ihan hyvin saada nyt pari lasta ja edelleen sulla on mahdollisuus pitää vaikka 5 v taukoa ja sitten lapsi/lapsia lisää. Älä panikoi.

Yhteistyössä