vein lapseni pph jotta saisi yksilöllistä hoitoa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti x 4"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Omat lapset on saaneet lusikian käteen 8kk iässä ja pikkuhiljaa opetelleet itse syömään...vuoden iässä syöneet itse. Hoitolapsille annan myös oman lusikan ja ehkä vähän syötän samalla...mutta kun läspi täyttää vuoden vähennän syöttämistä!
Meillä kaikki syö itse (nuorin 2,4v) pukevat ja riisuvat itse...pyytävät ja saavat tarvittaessa apua...laittavat vaatteet ja kengät eteisessä paikoilleen (simputusta ehkä, mutta pyydän myös takaisin eteiseen jos unohtuu).
3,5v lapsi kulkee perheen kanssa rattaissa istuen, meidän kanssa kävelee jopa 2,5km...joskus enemmänkin (useimmiten liikkuu juosten vaikka kerhomatkoilla on varalta mukana rattaat)
En ole palvelija vaan pyrin opettamaan lapsille "perus"tavat ja niitä joutuu toistamaan päivittäin...mutta yksilöllistä hoitoa on myös tapojen opettaminen, yhdessä puuhailu, lukeminen ym... Itse pääsisin helpommalla ja suoriutuisin asioista varmasti nopeammin kuin pieni 3v, mutta voi sitä onnistumisen riemua lapsella kun vaikka ylettyy laittamaan omat astiat tiskipöydälle!!

Ihanko oikeasti pph:t on velvoitettuja kasvattamaan meidän lapsia meidän puolesta selviytymään elämän perusasioista?

Minä kun jotenkin luulin, että se opettaminen ja kasvattaminen kuuluu vanhemmille itselleen.

Alkuperäinen kirjoittaja mä täällä;27033353:
Hei oikeasti te kannanottajat: jos lapsi on vaan äidin kanssa kotona ja äiti tekee kaikki nämä mainitut seikat, ei lapsi voi olla oppinut mistään noita taitoja. Ilmeisesti tämä äiti ei tiedä, että lapsen kuuluisi jo osata näitä juttuja ja nyt ihmettelee miksi vaaditaan noin paljon.
Mulla lähti 1v3kk pph:lle ja ihmettelin suunnattomasti kun sanoi ekan viikon jälkeen, että lapsi syö itse! Enhän mä olis edes tajunnut opettaa syömään itse, jos ei tämä monivuotinen pph olisi vaan todennut että lapsi syö itse, tuttipullo jää pois ja potalle harjoittelu aloitetaan aika pian.

Ai ei voi olla oppinut!!? Kyllä mun kotihoidettu 2,5v osaa syödä itse, käyt itse potalla (pyyhin tietenkin pyllyn tarvittaessa), osaa pukea kaikki vaatteet kenkiä myöden (hankaluuteen asti itsepäinen ettei saa auttaa, jos ois vaikka kiire), vetoketjussa saa auttaa, mutta yleensä sitäkin yrittää itse sitkeästi kiinni. Osaa hakea omat pikkuhousunsa sukkansa laatikosta jne. itseasiassa on osannut nämä jo kauan. Ja ihan vaan on kotona ollut :)

Toki lapsissa on eroja, minullakin on muita lapsia, kaikki eivät ole samoja asioita yhtä innokaita opettelemaan samassa tahdissa, mutta kyllä nuo terveeltä 3v pitäisi sujua. Syöminen meillä muilla lapsilla on ollut se missä on haluttu apua vaikka itse on osattu.

Alkuperäinen kirjoittaja mä täällä;27033353:
Hei oikeasti te kannanottajat: jos lapsi on vaan äidin kanssa kotona ja äiti tekee kaikki nämä mainitut seikat, ei lapsi voi olla oppinut mistään noita taitoja. Ilmeisesti tämä äiti ei tiedä, että lapsen kuuluisi jo osata näitä juttuja ja nyt ihmettelee miksi vaaditaan noin paljon.
Mulla lähti 1v3kk pph:lle ja ihmettelin suunnattomasti kun sanoi ekan viikon jälkeen, että lapsi syö itse! Enhän mä olis edes tajunnut opettaa syömään itse, jos ei tämä monivuotinen pph olisi vaan todennut että lapsi syö itse, tuttipullo jää pois ja potalle harjoittelu aloitetaan aika pian.

Neuvoloissa jaellaan yleensä vihkosia iän mukaan, mistä selviää lapsen keskimääräiset taidot siinä iässä jne.. näin ainakin täällä. Tervettä järkeä saa käyttää myös.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen;27038279:
Neuvoloissa jaellaan yleensä vihkosia iän mukaan, mistä selviää lapsen keskimääräiset taidot siinä iässä jne.. näin ainakin täällä. Tervettä järkeä saa käyttää myös.

Näinhän se on. Meillä oppi esikoinen syömään itse 1v1kk-ikäisenä. Pitää vaan uskaltaa antaa lasten kokeilla itsekin.

Pelkään että aloitus ei ole provo, niin paljon kaikenlaista avuttomuutta näkee. Toisaalta aloittaja kertoo, että hänen lapsensa on pieni. Eli onko hänellä jokin kehitysviivästymä tai kehitysvamma. Mutta niidenkään perusteella ei saa kieltää lapsen omatoimisuuteen kannustamista.

Myös monissa kulttuureissa asennoidutaan jopa yli kolmevuotiaisiin kuin vauvoihin, mutta siitä ei tässä taida olla kyse.

veljeni perheen 3v tyttö ei käy potalla tai pöntöllä, vaan vaipat vieläkin koko ajan. Tutti suussa. Iltavellipullo edelleen. Eikä auta sanominen kun tämä kuopus on NIIN pieni. Tosiasiassa on 4-5v kokoinen ja osaisi vaikka mitä jos vaan vaadittaisiin. Äiti vaan jäänyt vauvahuuruihin ja kun sai tyttövauvan pojan jälkeen niin meni IHAN sekaisin.

Pakko myöntää, että on tämä provo tai ei niin tällaisia tapauksia on oikeasti olemassa! Lapset eivät saa edes housuja jalkaan tai haalaaria päälle 3-vuotiaana eivätkä syö itse puuroa, mutta kummasti oppivat, kun hoidon aloittavat =) Ja monen monta erikoista tapausta sattunut urani varrelle, joten en voi kuin ihmetellä miten vauvana jotkut vanhemmat ovat lapsiansa pitäneet.

Yhteistyössä