vesirokosta? Saanko liikkua lapseni kanssa kaupoissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja moi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja enga:
Minäkään en ole tautia sairastanut ja ikää on 26v ja pelkään sitä kun ruttoa :whistle: Meillä pojat on sen sairastaneet mutta minä ja 3v tyttö ei. Tytölle olisi tietysti parempi jos sen nyt saisi mutta milläs estät etten minä sitä saa? :whistle:

Ai et ole aiemmin saanut sitä vaikka sun lapset on ollut ko taudissa? Oletko varma ettet ole sairastanut sitä?

on niin herkkä tarttumaan ,että kaikki samassa huoneesasa olevat saavat tartunnat.
olet varmaan sairastanut sen niin lievästi ettet ole edes huomannut sitä.(silloin lapsena ollessasi)

En ole lapsena sairastanut kun nokkosrokon :| Lapsena sairastin hyvin hyvin harvoin ja silloin nuhan tai oksutaudin

Alkuperäinen kirjoittaja heip:
Alkuperäinen kirjoittaja kirpakka:
Entäs voinko viedä isomman pojan huomenna esikouluun, kun huomasin äsken että pienemmällä on vesirokko? Isompi pojukaan ei ole aiemmin rokkoa sairastanut.

jos eskarilaisella ei ole rokosta tietoakaan (tarkista koko kroppa ja mittaa lämpö) aamusella, voi mennä kouluun. Se ei välttämättä hänellekään tule, meillä yritettiin "tartuttaa" esikoa aikoinaan ko rokkoon, mutta sairasti sen vasta toisella luokalla ollessan....Jos jätät oireettoman lapsen kotiin , teet karhunpalveluksen hänelle. Jos rokko hänellekin iskee, joutuu hän joka tapauksessa olemaan poissa koulusta pidemmän aikaa. Älä rankaise veljen rokosta häntä. Ohessa tietoa aiheesta(kopsattu "sairas lapsi"nettisivustolta:

Vesirokko on erittäin tarttuva, viruksen aiheuttama lastensairaus, johon voi sairastua vain kerran. Vesirokon oireita ovat kuume ja koko vartalon peittävät näppylät, rakkulat ja ruvet. Jos lapsi on veltto ja haluton tai jos hänellä on hengitysvaikeuksia, lääkäriin on otettava heti yhteyttä.
Vesirokon ensioireita ovat matala kuume ja päänsärky. Parin päivän kuluessa kasvoihin ja rintaan nousee sairaudelle tyypillistä ihottumaa. Ihottuma leviää vähitellen muualle kehoon, joskus jopa suun limakalvoille. Kuume kohoaa 39-40 asteen tienoille.
Ihottuma on ensin punatäpläistä ja kutisevaa, sitten täplät muuttuvat näppylöiksi ja lopulta rakkuloiksi, jotka muistuttavat punareunaisia vesipisaroita. Parin seuraavan päivän kuluessa vesirakkulat kuivuvat tai halkeilevat, ja niiden tilalle muodostuu rupea. Lapsella on yleensä samanaikaisesti kaikissa kehitysvaiheissa olevaa vesirokkoihottumaa; punaisia täpliä, näppylöitä, rakkuloita ja rupea. Vesirokkorakkuloiden määrä voi vaihdella paljon, muutamasta jopa satoihin.Sairaus kestää yleensä viikon verran.

Lasten sairastumisen asteessa on suuria eroja. Pienet lapset sairastavat vesirokon yleensä lievänä, kun taas isot lapset sairastavat sen voimakkaampana; heillä on runsaasti rakkuloita ja korkea kuume.
Lapsella on taipumus raapia ihoaan, kun rakkulat kutisevat. Tästä voi seurata ihottuma-alueelle syntyvä bakteeritulehdus. Ihon tulehtuminen ilmenee voimakkaana punoituksena ja turvotuksena. Nesterakkuloista saattaa myös valua paksua märkää.
Jos raskaana oleva sairastuu vesirokkoon, se saattaa olla vaaraksi sikiölle. (HUOM!!!)
Tartunta:
Vesirokko on erittäin tarttuva tauti, jonka itämisaika on kaksi viikkoa. Tartunnan voi saada sekä ilmasta että kosketuksesta. Vesirokko tarttuu sekä itämisaikana että taudin puhjettua - siihen asti, kunnes viimeinenkin näppylä on hävinnyt.
Päivähoito:
Lapsen on oltava kotona, kunnes viimeisetkin näppylät ovat hävinneet ja kunnes hän on kuumeeton.
Kiitos! Taidan vielä aamulla kuitenkin kysyä mikä on hoitajien kanta tähän asiaan. Tosin voi myös olla että Perttu on joskus sairastanut rokon niin lievänä että en ole oireita huomannut. Koska on ollut ihan pienestä asti päiväkodissa ja siellähän tautia on joka vuosi liikkeellä. Ja Perttu sairasti pienenä paljon kuume- ja korvasairauksia

Minäkään en ole tautia sairastanut ja ikää on 26v ja pelkään sitä kun ruttoa :whistle: Meillä pojat on sen sairastaneet mutta minä ja 3v tyttö ei. Tytölle olisi tietysti parempi jos sen nyt saisi mutta milläs estät etten minä sitä saa? :whistle:

Ai et ole aiemmin saanut sitä vaikka sun lapset on ollut ko taudissa? Oletko varma ettet ole sairastanut sitä?

on niin herkkä tarttumaan ,että kaikki samassa huoneesasa olevat saavat tartunnat.
olet varmaan sairastanut sen niin lievästi ettet ole edes huomannut sitä.(silloin lapsena ollessasi)

Ei välttämättä; monia lapsia on viety vesirokkoisen kanssa leikkimään, jotta saisi tartunnan mahdollisimman nuorena, vaan kun ei se aina tartu! Jos sen sairastaa "lievänä" (kuten esim vauvat ) sen voi sairastaa uudelleen vanhempana.

En ole lapsena sairastanut kun nokkosrokon :| Lapsena sairastin hyvin hyvin harvoin ja silloin nuhan tai oksutaudin

meillä vasta lapsi vesi- ja nokkosrokossa yhtäaikaa!!
vesirokon voi sairastaa huomaamatta muutamalla näpyllä.

Löydökset
Suomessa käytännöllisesti katsoen kaikki sairastavat vesirokon. Aikuisväestössä on sairastumattomia vain 1-3 %. Valtaosa vesirokkotapauksista ilmaantuu ennen kouluikää, jolloin tauti on yleensä lievä. Vesirokon vakavuus nousee iän myötä.Vesirokko on erittäin tarttuva, ja oleskelu vesirokkopotilaan kanssa samassa huoneessa riittää tartuntaan. Vesirokon itämisaika on 14-21 (!!! ) vuorokautta. Tauti alkaa yleensä ihottumalla, joilloin vartaloon ilmestyy punoittavia ja kutisevia paukamia. Osa niistä muuttuu nopeasti rakkuloiksi, jotka samenevat, usein rikkoutuvat tai painuvat keskeltä kasaan ja arpeutuvat parin päivän kuluessa. Uusia paukamia muodostuu yleensä noin 3-4 päivän ajan. Useimmilla lapsilla on yleisoireita, kuten kuumetta, yskää, ruokahaluttomuutta, väsymystä ihottuman puhjetessa tai jo ihottumaa edeltävänä päivänä. Vesirokon oireet voivat kuitenkin jäädä hyvin lieviksi eli tauti ilmenee vain muutamana ihorakkulana.
Hoito
Vesirokko paranee itsestään viikossa. Kutinaan voi tarvittaessa käyttää suun kautta annettavaa antihistamiinivalmistetta. Myös mentolisprii voi viilentää kutiavaa ja kuumottavaa ihoa. Vesirokon jälkitaudit ovat harvinaisia. Yleisin ongelma on rakkuloiden raapimisen seurauksena ilmaantuva ihon tulehtuminen. Tulehtunutta aluetta on syytä hoitaa antibioottivoiteella ja joskus myös suun kautta annettavalla antibiootilla. Myös korvatulehduksen tai harvemmin keuhkokuumeen ilmaantuminen vesirokon yhteydessä on mahdollista. Erittäin harvinaisena ongelmana voi vesirokon jälkeen ilmaantua keskushermoston tulehtumista, mikä ilmenee lähinnä lapsen kompurointina.
Ehkäisy
Vesirokon ehkäisemiseksi käytössä on tehokas rokote, joka ei kuitenkaan kuulu yleiseen rokotusohjelmaan. Rokote voidaan turvallisesti antaa yli 1-vuotiaille. Vesirokkorokotus suositellaan annettavaksi kaikille 13 vuotta täyttäneille taudille alttiille henkilöille. Tässä ikäryhmässä komplikaatiot ovat yleisempiä kuin nuoremmilla. Rokote on osoittautunut turvalliseksi ja tehokkaaksi myös tässä ikäryhmässä. Rokotusohjelma sisältää kaksi rokoteannosta ja sitä haluavien on syytä kääntyä lääkärin puoleen. Vesirokkorokote aiheuttaa vain vähän oireita. Yksittäisiä näppylöitä tai (harvoin) rakkuloita esiintyy 1-2 viikon kuluttua rokotuksesta noin viidellä prosentilla rokotetuista. Yleisoireet ovat erittäin harvinaisia.

Minusta kannattaisi kaikkien aikuisten jotka epäilevät etteivät oo ko. tautia sairastaneet, käydä otattamassa verikoe,jossa näkee onko kehossa vasta-aineita. Sitten ehkä sitä rokotusta kannattaa ainakin harkita,jos on suunnitelmissa vauva,raskaana ollessahan tuo on vaarallinen sikiölle. Aikuiselle annetaan 2rokotetta 3kk välein ja ekasta rokotuksesta toivotaan vältettävän raskautta n.6kk.
itse kävin piikin ottamassa viime vuonna.

Minusta kannattaisi kaikkien aikuisten jotka epäilevät etteivät oo ko. tautia sairastaneet, käydä otattamassa verikoe,jossa näkee onko kehossa vasta-aineita. Sitten ehkä sitä rokotusta kannattaa ainakin harkita,jos on suunnitelmissa vauva,raskaana ollessahan tuo on vaarallinen sikiölle. Aikuiselle annetaan 2rokotetta 3kk välein ja ekasta rokotuksesta toivotaan vältettävän raskautta n.6kk.

Olen lastenneuvolassa kysynyt tuosta vasta-aine kokeesta mutta täti sanoi siellä että on kuulemma kallis ja eivät kovin herkästi koetta ota. En sitten tiedä maljon se maksaa, mutta kiinnostaisi kyllä ottamassa tuo koe

Olen lastenneuvolassa kysynyt tuosta vasta-aine kokeesta mutta täti sanoi siellä että on kuulemma kallis ja eivät kovin herkästi koetta ota. En sitten tiedä maljon se maksaa, mutta kiinnostaisi kyllä ottamassa tuo koe

:o siis ei mulla ainakaan mitään maksanut :o
neuvolassa asiasta mainitsin kun pojalla oli 1v tarkistus ja täti kirjotti labraan lähetteen ja kävin verikokeessa. siinä se.

No höpö höpö sun juttujas. Mä asui kahden siskon kanssa samassa huoneessa , kun ne vuorotellen rokon sairasti ja broidin viihdyttäjäkskin mut lykättiin sen ollessa vesirokossa, mut ei vaan tarttunu. Kolmeen otteeseen siis on muhun yritetty ihan aktiivisesti vesirokkoa tartutta, mut eipä vaan onnistunut. Toisilla vaan on tota vastustuskykä enemmän.

Mun naapurin lapsi sairasti vesirokon vajaa 2-vuotiaana, niin ettei ollut edes kuumetta ja näppyjä muutama. Tuskin muistaa koskaan sairastaneensa eikä vanhemmat ois tajunnut vesirokoksi ellei olisi vienyt myöhemmin verikokeisiin, kun olivat olleet lomamatkalla kun lapsi oli taudissa ja pelkäsivät että mikä lie malaria ollut :D

Alkuperäinen kirjoittaja mymmy:
No höpö höpö sun juttujas. Mä asui kahden siskon kanssa samassa huoneessa , kun ne vuorotellen rokon sairasti ja broidin viihdyttäjäkskin mut lykättiin sen ollessa vesirokossa, mut ei vaan tarttunu. Kolmeen otteeseen siis on muhun yritetty ihan aktiivisesti vesirokkoa tartutta, mut eipä vaan onnistunut. Toisilla vaan on tota vastustuskykä enemmän.

Ja toisilla on vähemmän sitä vastustuskykyä. Mä olen sairastunut vesirokon pariin otteeseen, eli aina kun joku sen saanut on ollut lähipiirissä:(

neuvolassa asiasta mainitsin kun pojalla oli 1v tarkistus ja täti kirjotti labraan lähetteen ja kävin verikokeessa. siinä se.

ei se kävijälle maksakkaan, vaan sille terveyslaitokselle. Siksi ne joskus on vähän vastahakoisia ottamaan sen verikokeen, mikä on outoa, sillä kyllähän nyt se pitäisi tarkistaa, jos asia on epävarma.

Alkuperäinen kirjoittaja Kökkönen:

ei se kävijälle maksakkaan, vaan sille terveyslaitokselle. Siksi ne joskus on vähän vastahakoisia ottamaan sen verikokeen, mikä on outoa, sillä kyllähän nyt se pitäisi tarkistaa, jos asia on epävarma.

Luulis et siinä on syytä tarpeeks jos joku lasta suunnittelee ja uskoo ettei ole tautia ollut. kaikki se on rahasta kiinni :(

Alkuperäinen kirjoittaja Kökkönen:

No pitääkin soitella omalle lääkärille ja pyytää se lähete niin selviä sekin asia

No höpö höpö sun juttujas. Mä asui kahden siskon kanssa samassa huoneessa , kun ne vuorotellen rokon sairasti ja broidin viihdyttäjäkskin mut lykättiin sen ollessa vesirokossa, mut ei vaan tarttunu. Kolmeen otteeseen siis on muhun yritetty ihan aktiivisesti vesirokkoa tartutta, mut eipä vaan onnistunut. Toisilla vaan on tota vastustuskykä enemmän.[/quote]

höpöt vaan ittelles!
käy tk:ssa tarkistuttamassa ootko sairastanut ja tuu sitten sanoo!

sulleki sanon, että oot niin lievästi sen lapsena sairastanut, ettei sitä ole huomattu!!

Yhteistyössä